Onkohan missään olemassa videomateriaalia äänineen, jossa ajetaan koejunalla?
Aina silloin tällöin tälläkin foorumilla nousee esiin erilaisia kysymyksiä Helsingin metron vaiheista 1970- ja 1980 -luvuilta. Selailin joskus huvikseni Finna-museotietokannasta löytyvää metromateriaalia, ja ajattelin nyt poimia tähän joitakin kuvia, jotka saattavat tällä foorumilla kiinnostaa:
Rakennuskuvia:
Metron koeradan pohjatöitä
Rautientorin metroaseman lippuhallin rakennustöitä
Metrotunnelin louhintaa
Louhittua tunnelia - mahtaako olla Rautatientorin aseman kohdalta?
Rakennustöitä Kluuvin ruhjeen kohdalla
Metrotunneleiden suuaukon rakennustöitä Sörnäisissä
Kompassitason rakennustöitä
Kuvia koeradalta 1970-luvulta:
Koejuna M1-M2 rakenteilla Tampereella
Telejen asentamista koejunaan
Koejuna valmiina Tampereella ennen kuljetusta Helsinkiin
Koejuna ajossa koeradalla
Sisänäkymä koevaunun junasta. Istuinjärjestely ollut 3+2.
Koeradan alkupiste Roihupellossa. Mm. syöttöraide Itäkeskuksen suuntaan puuttuu.
Koeajoja myöhemmin 70-luvulla
Nokkajuna valmistumassa Tampereella
Osa nokkajunan korista - huomaa metrotoimiston logo!
Nokkajuna koeajossa 70-luvun lopulla
Nokkajuna Herttoniemessä metrotoimiston logoilla ja linjakilvellä Koeajo - Provkörning
Metrojuna vuonna 1982 matkalla Puotinharjuun Siilitieltä.
Viimeisin muokkaaja Jolittn; 08.03.2017 kello 13:31.
Onkohan missään olemassa videomateriaalia äänineen, jossa ajetaan koejunalla?
Mielenkiintoisia kuvia.
Pari kommenttia:
En osaa paikantaa tätä mihinkään koeradan varrelle? Lisäksi ilmakuvissa 1964 ei näy merkkiäkään, että koeradan kohdalla olisi tehty mitään töitä. Ihmettelen myös miksi radan pohjaksi olisi kaivettu oja. Epäilen, että kuva on väärin nimetty eikä liity metron rakentamiseen.
Tässä ollaan valmistelemassa Kluuvin ruhjeen louhintaa. Kuvassa näkyy jäähdytysputkisto, jolla ruhje jäädytettiin ennen louhintaa.
Tässä kuvassa asennetaan lyijysuikaleita tiivisteeksi rautaputken palojen väleihin. Työmiehen edessä edessä oletettavasti nauhaa, jota väleihin ollaan työntämässä.
Sen verran puisevan näköinen, että kyseessä taitaa olla koejunan maketti ei itse juna.
Tämä on myös puusta rakennettu maketti.
Äläs ny
Sanoisin että tuo on syöttöraiteen kohdalta, ei koeradan. Koivut vasemmalla näkyvät v.1950 ilmakuvassa http://kartta.hel.fi/link/3aZSpH Nykyään syöttöraiteen länsipään vaihteiden paikkeilla.
Horisontissa näkyy Herttoniemen kerrostaloja pari kappaletta sekä 110kV sähkölinjan mastoja.
Matala kallio oikealla on Ropunmäki* ja vasemmalla kallion päällä oleva talo Roihuvuoren Prinsessantie 4.
Tie on nykyinen Itäväylä, silloinen Porvoontie.
Mutta juu, ei liity metron rakentamiseen.
* HKL:n antama paikannimi
Koeradan ja koestusraiteen historiasta (ja termien merkityksestä) on muuten joskus käyty keskustelua täällä.![]()
Kiitokset kaikille tarkkaavaisista kommenteista! Finnan kuvateksteihin ei näköjään saisi luottaa liikaa... Tosiaan osassa kuvista junat näyttävät sen verran puisevilta, että ne olisi kyllä voinut pienellä järkeilyllä tajuta maketeiksi saman tien.
Mistä löytyisi dokumenttifilmi Kluuvin ruhjeen metrotunnelin teosta ?
Muistini mukaan mustavalkoinen dokumentti kuvasi tunnelin louhimista ja ruhjeen jäädyttämistä & poraamista.
Vanhoja ilmakuvia tutkiessani vuoden 1988 ilmakuvassa huomio osui Itäkeskuksessa ulkoilmassa kulkevaan metrorataosuuteen, joka nykyisin olisi kauppakeskuksen alla tunnelissa. Onko kellään kuvia tai videoita noilta seuduilta? Onko kiskolinjauksia myöhemmin muutettu missä määrin kauppakeskuksen laajenemisen ja Vuosaaren metrohaaran myötä? Itsehän en ollut noihin aikoihin vielä syntynytkään ja kiinnostaisi nähdä, miltä siellä on näyttänyt ja miten ratalinjaukset ovat eläneet aikojen myötä.
Kyseisenkaltaisia ilmakuvia löytyy Helsingin kaupungin karttapalvelusta aineistoista Ilmakuvista.
https://m.youtube.com/watch?v=ssMuKs9Aoq8 Tässä videossa näkyy kohdasta 21:50 alkaen Itäkeskuksen raiteita.