M100- ja M200-metrojunat peruskorjataan

Kuulostaa järkevältä. Samoin automatisoinnin 10 vuoden aikalisä. Mikään ei enää 10 vuoden päästä käytännössä sido ketään mihinkään, joten silloin voidaan aidosti puhtaalta pöydältä miettiä, miten kulunvalvonta on järkevää järjestää uudessa tilanteessa.

Merkillepantavaa on, että M300 on silloin reilun 10 vuoden ikäinen eikä siis mitenkään tuliterä sarja. Samalla kannattaa pitää mielessä, että M100 suunniteltiin aikanaan automaattiajoon sekin, ja kuinkas sitten kävikään...
 
Tulkitsisin tuon niin, että nokkis on mukana peruskorjausprojektissa? Ainakaan sitä ei erityismaininnasta huolimatta suljettu pois.
 
Tulkitsisin tuon niin, että nokkis on mukana peruskorjausprojektissa?

Vielä ei ole päätetty, peruskorjataanko sitä. Riippuu tulevaisuuden vaunutarpeesta. Jos ei peruskorjata, niin sitten sen ajot on todennäköisesti ajettu.
 
Vielä ei ole päätetty, peruskorjataanko sitä. Riippuu tulevaisuuden vaunutarpeesta. Jos ei peruskorjata, niin sitten sen ajot on todennäköisesti ajettu.

"Helsingin kaupungin liikennelaitos -liikelaitoksen M100-sarjan metrojunakalustoon kuuluu kolme (3) v. 1977 toimitettua M101-sarjan kaksivaunuista junayksikköä (nk. nokkajuna) ja kolmekymmentäyhdeksän (39) v. 1979-1984 toimitettua M107-sarjan kaksivaunuista junayksikköä (nk. sarjajuna) eli yhteensä 42 junayksikköä. M200-junayksiköiden lukumäärä on 12 ja junat on toimitettu vuosina 2000-2001."
Tuohon ne mukaan on laskettu, että ihan hyvät mahdollisuudet selvitä, tosin mielestäni M101-106 pitäisi säilyttää tuollaisena kuin ne nyt on :)
 
Tuohon ne mukaan on laskettu, että ihan hyvät mahdollisuudet selvitä, tosin mielestäni M101-106 pitäisi säilyttää tuollaisena kuin ne nyt on :)

Sitten tilanne lienee se, että niillä ei ainakaan tulla ajamaan enää matkustajaliikenteessä. Ilman peruskorjausta ymmärtääkseni nykyisiin infolaitteistoihin ei saada uusia metroasemia mukaan.
 
Sitten tilanne lienee se, että niillä ei ainakaan tulla ajamaan enää matkustajaliikenteessä. Ilman peruskorjausta ymmärtääkseni nykyisiin infolaitteistoihin ei saada uusia metroasemia mukaan.
Infolaitteet voi tietysti vaihtaa ilman peruskorjaukseen ryhtymistäkin, mutta se on totta että vanha korpulla ja lerpulla ohjelmoitava laitteisto ei ole päivitettävissä mihinkään suuntaan.
 
Onko mitään kuvaa siitä, miltä se laitteisto näyttää, johon nämä korput tai lerput isketään? :D
 
M113, M114, M121 ja M122 on jo peruskorjattu, mutta Bussitutkan mukaan kaikki muut vaunuparit (myös M200) ovat olleet ajossa viimeisen kahden viikon aikana. Peruskorjaushanke taitaa olla tauolla. Tosin M165 on ollut ajossa viimeksi 12.9., joten se voisi olla teoriassa jo peruskorjauksessa. Joka tapauksessa hanke on ainakin ollut tauolla (avoimen datan mukaan, ei sadan prosentin varmuudella) ja varmaan edelleen on.
 
Facebookissa oli video, jossa 127-128 Keravalla. Saatetekstin mukaan matkalla Pieksämäelle. Eli varmaan sillä on ainakin alkamassa peruskorjaus.
 
Tämä liittyy myös metron kapasiteettiongelmaan. Vaunuihin on tarkoitus tehdä enemmän seisomapaikkoja vähentämällä istuinpaikkoja. Tämä siksi, jotta saadaan lisättyä vaunujen matkustajamääriä. Eri asia on, kuinka moni haluaa seistä metrossa.

Metrojunat ovat melko korkeita verrattuna esimerkiksi Lontoon joidenkin linjojen vaunuihin. Ehkä voitaisiin saada lisäpaikkoja ylös mikäli luovuttaisiin ikkunoista. :lol:
 
Meillä on ollut metrovaunuissa enemmän istumapaikkoja kuin ehkä joissain toisissa maissa mutta ilmeisesti pitää kansainvälistyä ja laittaa ihmiset seisomaan. Busseissakin penkit ovat koko ajan vähenemään päin. Onneksi jotain lisätään, nimittäin lippujen hintoja.
 
Takaisin
Ylös