- Liittynyt
- 18 Elokuu 2006
- Viestit
- 2,312
Vs: Pleksit, ovet ja automaatit
En tiedä luenko tätä väärin, mutta pieni tarkennus: Pariisin linja 14 (työnimeltään Météor) ei itse asiassa ole VAL. Muistan jostain lukeneeni VAL-ihmisissä herättäneen nyrpeyttä, että vaikka heidän tekniikkansa on kelvannut eräisiin muihin Ranskan kaupunkeihin kuten Rennesiin ja Toulouseen (sekä Italian Torinoon), se ei kelvannut Pariisiin vaan RATP halusi todistaa teknistä osaamistaan vaatimalla jotain muuta kuin valmiin järjestelmän. Wikipedian mukaan linjan 14 junakaluston on toimittanut Alsthom, mutta automaattiohjaus on Matra/Siemensin eli vaikuttaisi kuitenkin olevan hiukan sukua VAL:ille.
RATP:n teknistä omalaatuisuutta heijastelee myös heidän päätöksensä testata puolikorkeita laituriovia, jollaisia ei ole samalle korkeudelle mitoitettuna käytössä missään muualla maailmassa. Tämän kesän aikana eri valmistajien mallien testaus on ollut käynnissä linjan 13 asemilla Saint-Lazare (CNIM ja Faiveley) ja Invalides (Kaba). Käydessäni lomalla ollessa paikan päällä tuntuivat ainakin toimivan hyvin ja sopivan vanhaan miljööseen paremmin kuin täysimittaiset ovet.
Antero Alku sanoi:Seiniä ja ovia käytetään nimenomaan automaattien kanssa turvallisuussyistä. Ranskalaiset VAL-järjestelmät Pariisin linjan 14 tapaan ovat tällaisia, samoin Kööpenhaminan metro. Köpiksessä maanpinnalla olevat asemat ovat kuitenkin ihan tavallisia, joista voi hyppiä radalle. En tiedä, kuka silloin pysäyttää junan, automaatti vai valvomo.
Antero
En tiedä luenko tätä väärin, mutta pieni tarkennus: Pariisin linja 14 (työnimeltään Météor) ei itse asiassa ole VAL. Muistan jostain lukeneeni VAL-ihmisissä herättäneen nyrpeyttä, että vaikka heidän tekniikkansa on kelvannut eräisiin muihin Ranskan kaupunkeihin kuten Rennesiin ja Toulouseen (sekä Italian Torinoon), se ei kelvannut Pariisiin vaan RATP halusi todistaa teknistä osaamistaan vaatimalla jotain muuta kuin valmiin järjestelmän. Wikipedian mukaan linjan 14 junakaluston on toimittanut Alsthom, mutta automaattiohjaus on Matra/Siemensin eli vaikuttaisi kuitenkin olevan hiukan sukua VAL:ille.
RATP:n teknistä omalaatuisuutta heijastelee myös heidän päätöksensä testata puolikorkeita laituriovia, jollaisia ei ole samalle korkeudelle mitoitettuna käytössä missään muualla maailmassa. Tämän kesän aikana eri valmistajien mallien testaus on ollut käynnissä linjan 13 asemilla Saint-Lazare (CNIM ja Faiveley) ja Invalides (Kaba). Käydessäni lomalla ollessa paikan päällä tuntuivat ainakin toimivan hyvin ja sopivan vanhaan miljööseen paremmin kuin täysimittaiset ovet.
Viimeksi muokannut moderaattori: