Pariisin metro

Vihje bussin käytöstä on minusta hyvin perusteltu Pariisissa samoin kuin Madridissakin, jossa viime keväänä kävin.

Madridissa en ole koskaan käynyt, mutta busseihin (kuten takseihinkin) liittyy Pariisissa huomattavia riskitekijöitä, joiden tiimoilta saattaa esim. jäädä junasta kulkuneuvon juututtua sattumanvaraiseen ruuhkaan. Bussit kulkevat usein käsittämättömän kapeilla, yksisuuntaisilla kaduilla, ja yksikin pysähtynyt auto saattaa aiheuttaa kaaoksen (jos otollista parkkipaikkaa ei löydy, Pariisissa on tapana laittaa hätävilkut päälle ja pysähtyä keskelle tietä, muusta liikenteestä juuri välittämättä). Toinen ongelma ovat mielenosoitukset, joiden tiimoilta joudutaan tekemään kaikenlaisia erityisjärjestelyjä. Tie siis saattaa nousta pystyyn äkkiarvaamatta, tai reitti vaihtua aivan toiseksi, siitäkin huolimatta, että bussiteitä on lisätty ja autoilua rajoitettu. Näyttäisikin siltä, että monin paikoin liikennejärjestelyillä on vain onnistuttu lisäämään ruuhkia, jotka hidastavat sekä autoja että busseja.
 
Pariisin busseissa vaikutti kuitenkin olevan varsin näppärä matkustajainfosysteemi, joka valistuneesti kertoi arvioituja matka-aikoja tärkeimmille linjan pysäkeille. Ihan musta tuntuu -tietona arvioisin, että liikenneruuhkaan juuttuneen bussin kulun hidastumisesta kulki tieto myös perässä tuleviin busseihin kun arvioitu matka-aika alkoi usein näytössä pidentyä vaikka bussin kulku oli yhä sujuvaa, ruuhka tuli vastaan vasta myöhemmin.
 
Takaisin
Ylös