Kokomainosmetro

Rattivaunu

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
5,480
Hesari-metro

Tänään se sitten näkyi liikenteessäkin, nimittäin kokomainosmetrojunaksi teipattu vaunupari M119 + M120. Yksikkö mainostaa Helsingin Sanomia. Se liikkui toisen vastaavalla tavalla saneeratun vaunuparin kanssa (tämä toinen tietenkin tavanomaisessa asussa). Molemmissa yksiköissä on siis sähköiset määränpääkilvet.
 
Vs: Metrohavaintoja

Hyi helvata, minkä näköiseksi tyylikäs oranssi metrojuna on saatu. Ikkunoissakin teipit. Toivottavasti käytäntö ei laajene enempää, metron kuuluu olla yksivärinen, ja ikkunasta kuuluu nähdä ulos!
 
Vs: Metrohavaintoja

ultrix sanoi:
ja ikkunasta kuuluu nähdä ulos!
Täsmälleen samaa mieltä, koskien myös busseja ja raitiovaunuja!
Jos joku asiasta päättävä taho sattuu lukemaan tämän niin heittäkööt helekuttiin ne ikkunamainokset ja pian...
 
Vs: Metrohavaintoja

Bellatrix sanoi:
Täsmälleen samaa mieltä, koskien myös busseja ja raitiovaunuja!
Jos joku asiasta päättävä taho sattuu lukemaan tämän niin heittäkööt helekuttiin ne ikkunamainokset ja pian...
Turussa ehdittiin jo kieltää kokomainosteippausten meneminen ikkunoiden päälle. Kokomainosteippauksia myyvä JCDecaux ilmoitti sitten Turun kaupungille, että saman firman laittamat pysäkkikatokset käydään keräämässä pois ja matkustajat odotelkoot bussia taivasalla. JCDecaux tosin lupasi harkita katosasiaa uudelleen, jos kokomainosteippausten meneminen ikkunoiden päälle sallittaisiin. Turku ei muuttanut päätöstään mainosteippauksista ja pysäkkikatoksetkin ovat ainakin toistaiseksi olleet vielä paikallaan, saa nähdä mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
Vs: Metrohavaintoja

ultrix sanoi:
Hyi helvata, minkä näköiseksi tyylikäs oranssi metrojuna on saatu. Ikkunoissakin teipit. Toivottavasti käytäntö ei laajene enempää, metron kuuluu olla yksivärinen, ja ikkunasta kuuluu nähdä ulos!
Muistaakseni ainakin silloin, kun YTV -alueen busseihin alkoi 1990 -luvun puolivälissä tulla ikkunoidenkin päälle ulottuvia teippauksia, ne herättivät polemiikkia matkustajissa. Näitä ns. kokomainosbusseja puolusteltiin (teippaajafirmanko toimesta?), että ikkunoiden päälle laitetut teippaukset eivät haittaa näkyvyyttä ulos päin. Miksei busseista tehty sitten KOKOmainosbusseja teippaamalla myös tuulilasi mainosten peittoon? ;)

Vakavasti puhuen: kirkkaalla säällä mainosteipatuista ikkunoista näkee kyllä ulos, mutta entäs sitten pimeinä talvikuukausina kun ikkunoissa voi olla jopa loskaakin?
 
Vs: Metrohavaintoja

SD202 sanoi:
Vakavasti puhuen: kirkkaalla säällä mainosteipatuista ikkunoista näkee kyllä ulos

Niin no miten vain, teippaamattomasta näkee vaivatta ulos ja teipastusta näkee missä mennään mutta ei se minun "näkee ulos"-määritelmääni täytä millään.

Miksi matkustajaa kiusataan hämärtämällä maisemat?
 
Hesari-metro

Rattivaunu sanoi:
...kokomainosmetrojunaksi teipattu vaunupari M119 + M120. Yksikkö mainostaa Helsingin Sanomia.
Hävetköön HKL-Metro ja HS! Kummanko vai kummankinko käyttämisen lopetan boikottina?

Ei matkustajiin nyt noin ala-arvoisesti pidä suhtautua. Aivan kuin kuljetettaisiin Karjakunnan autossa viimeisellä matkalla vietävää nautaporukkaa.

Matkustajat ovat oikeita eläviä ihmisiä, jotka matkustavat junissa ja jopa maksavat kulkemisestaan tariffin mukaisen lipunhinnan. Vaunuun on suunniteltu isot valoisat ikkunat, joista näkee ulos ja sisäänkin. Jos tuollaiseen HS-vaunuun joutuisin, mielestäni siitä kyydistä en tarvitse maksaa penninpyöryläistä. Matkan hinta kuuluu HS:n maksettavaksi, koskapa olen osa heidän mainoslaitteesta.

Jos tuo kammotus liikennöisi vain tunneliradalla, niin olkoon sitten, jos kerran junien alkuperäinen oranssiväritys nyt ei enää ole tabu. Mutta avoradoilla pitää nähdä reilusti ilman mitään esteitä ulos!
 
Vs: Metrohavaintoja

Tuo Hesarimetro on kai nähtävä ikään kuin kertaluontoisena ilmiönä. Ja sellaisena se onkin täysin ok, kuten L'Oréal -ratikatkin. Menen kernaasti yksiköllä 119+120 heti, kun se kohdalle sattuu.
 
Vs: Hesari-metro

Compact sanoi:
Kummanko vai kummankinko käyttämisen lopetan boikottina?
Kuinka ollakaan - ei tullut tänään Hesaria postilaatikkoon! Mistä ne kaiken saavat tietoonsa?
 
Vs: Metrohavaintoja

Tämä on aivan erinomaisen hankala kysymys, ja oikeastaan oman ketjunsa arvoinen (moderaattorit?).

Valokuvassa tuo HS-metro ei näytä kovin pahalta, mutta fiksumpaa olisi, kun koko juna eli molemmat vaunuparit olisivat sitten samanlaiset. Mannetkin näyttävät ihan mukavalta piristykseltä kaupunkikuvassa, ainakin 152 ja 154 (153 on mielestäni liikenneturvallisuusriski). Mutta kuitenkin näkisin mieluummin Mannetkin tutuissa kelta-vihreissä väreissään, ja pelkään, että kun pää on saatu auki, niin jatkoa saattaa hyvinkin olla jossain muodossa luvassa.

Toisaalta ymmärrän toki sen, että kokomainosvaunuista saatava tulo on tärkeää. Mannejen hankinta pystyttiin rahoittamaan käsittääkseni kokonaan mainostuloilla. Kun varioista ei ollut liikenteeseen, ja kakkonenkin lakkautettiin osittain vaunupulan takia, niin ilman Manneja saattaisimme tänä päivänä hyvinkin olla myös ilman ykköstä. Nyt voidaan ajatella, että tällä järjestelyllä saatiin ilmaisia vaunuja, joilla liikenne voidaan turvata.

Jos ja kun Manneja käytetään pidempään kuin mitä nykyinen mainossopimus edellyttää, niin niistä saadaan arvokasta lisätuloa, joka tuntuu meidän kaikkien matkustajien kukkaroissa lipunhintojen kautta. Kuitenkaan en lähtisi lisäämään mainosvaunujen määrää nykyisestä, ja jos esim. linjan 9 myötä kaupunkiin on hankittava lisää käytettyjä vaunuja, niin olisihan se suotavaa, että ne maalattaisiin kaupungin väreihin.

Hankala asia, kun ei itsekään oikein tiedä miten päin pitäisi suhtautua.
 
Vs: Metrohavaintoja

339-DF sanoi:
Toisaalta ymmärrän toki sen, että kokomainosvaunuista saatava tulo on tärkeää.
No miksi ei sitten kaikkia raitiovaunuja, busseja ja metrojunia teipata ylt´ympäriinsä. Rupeaisi sitten HKL ja HelB:kin kannattamaan ja saataisiin uusia linjoja ja vaikka mitä kivaa.

Ja uutta kalustoa voisi hankkia ikkunattomina niin että saisi enemmän sileää seinäpintaa mainoksille.

Jostain syystä VR lopetti kalustonsa seinissä ja ikkunoissa rehottaneen mainoshomman 90-luvun alussa. Silloinen henkilöliikennejohtaja Pesonen oli esikuntineen laskenut, että mainonnasta saatavat tulot eivät tuoneet riittää katetta. Päinvastoin se toi liikennöitsijälle vain haittatekijöitä, esim. mainoshuolto työllisti paljon eikä siitä tainnut jäädä laarin pohjalle paljon mitään. Ainoa kuka hyötyi, oli mainosfirma.

Tärkeä pointti on myös yhtenäisen kaluston eheä yleisilme. Kun kalusto on siistiä, on se positiivinen signaali myös matkustajille.
 
Vs: Metrohavaintoja

Compact sanoi:
No miksi ei sitten kaikkia raitiovaunuja, busseja ja metrojunia teipata ylt´ympäriinsä. Rupeaisi sitten HKL ja HelB:kin kannattamaan ja saataisiin uusia linjoja ja vaikka mitä kivaa.

Sanopa muuta! Rajanveto tässä onkin niin hankalaa. Kumpi ääripää on parempi? Itse olen tyytyväinen nykyiseen keskitiehen. Olkoot nämä Mannet poikkeuksellisena piristyksenä, mutta ei sitten yhtään enempää.

Compact sanoi:
Tärkeä pointti on myös yhtenäisen kaluston eheä yleisilme. Kun kalusto on siistiä, on se positiivinen signaali myös matkustajille.

Tuo on totta. Positiivinen imago tuottaa sekin ihan selvää rahaa, mutta sen mittaaminen onkin sitten hankalampaa.
 
Vs: Metrohavaintoja

339-DF sanoi:
Valokuvassa tuo HS-metro ei näytä kovin pahalta, mutta fiksumpaa olisi, kun koko juna eli molemmat vaunuparit olisivat sitten samanlaiset.
Totta turiset. Düsseldorfissa käytetään NF6 -matalalattiavaunuja myös pariajossa. Kun mainosteippaukset ovat Saksan tyyliin yleisiä, niin on huomattavasti esteettisemmän näköistä, kun letkan molemmat vaunut ovat samanlaisessa teippauksessa:
http://www.railfaneurope.net/pix/de/trams/Duesseldorf/NF6/DSD0013K.jpg
Tuonkin mainosteippauksen esteettisyydestä voidaan olla montaa eri mieltä, mutta jos noita mainosteippauksia on pakko olla, niin kaluston ulkonäköön liittyvät asiat voi silti yrittää hoitaa tyylikkäästikin.

Onkos muuten muualla kuin Helsingissä mainosteipattuja metrovaunuja? Itselleni tulee mieleen Berliini, mutta ei juurikaan muita metrokaupunkeja.
 
Vs: Metrohavaintoja

Compact sanoi:
No miksi ei sitten kaikkia raitiovaunuja, busseja ja metrojunia teipata ylt´ympäriinsä. Rupeaisi sitten HKL ja HelB:kin kannattamaan ja saataisiin uusia linjoja ja vaikka mitä kivaa.

Mainosfirmalle ei ole kannattavaa että kaikki liikennevälineet olisivat kokonaan mainosteipattuja. Eräs ulkomainosfirma kirjoittaakin verkkosivuillaan, että "Mainonnalle saadaan paras mahdollinen huomio pitämällä teipattujen bussien kokonaismäärä rajattuna. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla on parisenkymmentä kokoteipattua bussia, kun bussien kokonaismäärä on lähes tuhat."

SD202 sanoi:
Onkos muuten muualla kuin Helsingissä mainosteipattuja metrovaunuja? Itselleni tulee mieleen Berliini, mutta ei juurikaan muita metrokaupunkeja.

Tukholmassa on liikennöity mm. Heinzin ketsuppia sekä MTV-musiikkikanavaa mainostavilla C20-metrojunilla. Bussmicken kotisivuilla on kuvia mainosvaunuista.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös