Yöliikenne metrossa?

Se on kylläkin metromyytti että metro olisi täysin liityntäliikenne riippuvainen.

Ei metro nyt mielestäni ole täysin riippuvainen liityntäliikenteestä mutta totuus on, että Itä-Helsingissä on paljon alueita joita metro yksistään ei palvele vaan tarvitaan liityntää. Esimerkkeinä Laajasalo, Tammisalo, Roihuvuori, Länsi-Herttoniemen yläosat, Marjaniemi, Vartioharju ja Pohjois-Vuosaari. On myös paljon muita alueita joiden eri osiin tulee aika pitkä kävelymatka metroasemalta. Tällaisia löytyy mm. Kivikosta, Kurkimäestä, Myllypurosta, Mellunmäestä, Vesalasta, Puotilasta jne.
Metro ilman bussiliityntää ei siis ikinä toimisi. Kannattaa ottaa kartta käteen ja alkaa katsomaan metroasemien sijainteja sekä ympäröiviä asuinalueita. Voit myös hypätä metroon ja matkustaa esimerkiksi Kontulaan. Käy tekemässä ostarin lidlissä täysi kassillinen ruokaostoksia ja lähde tallustamaan painavan kassin kanssa vaikka Kontulankaaren tai Kivikonkaaren loppupäihin. Voi äkkiä mieli muuttua tuosta haavekuvasta että "metro on kävelymatkan päässä".
 
Kuinka monta kilometriä kävelet

- metroasemalle
- metroasemalta kohteeseen?

0,66km metroasemalle.

Metroasemalta hyppään bussiin joka ei ole liityntäbussi, bussi lähtee metroaseman oven edestä muutamien metrien päästä. Se ajaa hyvin lähelle työpaikkaa 0,91km päähän. Yhteensä siis kävelyä 1,57km. Matkalla käytettävä bussi ei ole liityntäbussi, ja metroasemalle ainakin minä kykenen 0.66km matkan kävelemään ilman bussia.

Itseasiassa voisin mennä metrolla pidemmän matkan ja mennä junallakin töihin. Ei tulisi käytettyä bussia ollenkaan, tai voisin jättää metron välistä ja käyttää vain busseja.
 
On se silti liityntäliikennettä.

Niin on, tajusin sen viestin lähetettyäni. Mutta pointti oli se että metrolle pääsee kyllä ilman liityntää tai syöttöliikennettähän se on, eli tuo minun 0,66km matka asemalle kotoa. Mutta koska metro ei kaikkialle kulje niin pakko käyttää jotain muuta lisäksi. Kohteena minulla Ilmala.
 
On se silti liityntäliikennettä.

Mikä sitten tarkalleen on liityntäliikennettä? Liityntäliikennettä menee mielestäni vain alueille, joiden joukkoliikenne perustuu siihen että keskustayhteys on vaihdollinen, tai vaikka osa yhteyksistä olisi suoria, niin tietty bussi ajaa metro- tai juna-asemalle ja ajatuksena on vaihtaminen keskustaan kulkevaan metroon tai junaan. Vaikka h58 ja h59 syöttävätkin metroa, ne eivät mielestäni ole liityntälinjoja, paitsi jos esim. linjalla 58 matkustetaan Roihupellosta jollekin metroasemalle.
 
Mikä sitten tarkalleen on liityntäliikennettä?

Minä miellän liityntäliikenteeksi (tai itse asiassa parempi sana on syöttöliikenne) sellaiset joukkoliikennelinjat, joilla voi vaihtaa linjan varrella tai päättärillä junaan tai metroon. Sellainen luokitus tekee tosin miltei kaikista HSL-alueen bussi- ja ratikkalinjoista liityntälinjoja, ainakin osittain.

Esimerkki: Tapaninvainiosta keskustaan halutessaan on nopeampaa ja kätevämpää hypätä bussiin 72, hurauttaa Pukinmäen asemalle ja jatkaa junalla matkaa eteenpäin, kuin mennä suoralla bussiyhteydellä koko matka. Vastaavasti linja toimii muun reittinsä varrelta syöttöliikenteenä Käpylän ja Pukinmäen asemille.

Mutta nyt taidettiin eksyä ketjun aiheesta ja pahasti...
 
Mikä sitten tarkalleen on liityntäliikennettä? Liityntäliikennettä menee mielestäni vain alueille, joiden joukkoliikenne perustuu siihen että keskustayhteys on vaihdollinen, tai vaikka osa yhteyksistä olisi suoria, niin tietty bussi ajaa metro- tai juna-asemalle ja ajatuksena on vaihtaminen keskustaan kulkevaan metroon tai junaan. Vaikka h58 ja h59 syöttävätkin metroa, ne eivät mielestäni ole liityntälinjoja, paitsi jos esim. linjalla 58 matkustetaan Roihupellosta jollekin metroasemalle.

Hyvä kysymys, johon ei ole olemassa ihan yksinkertaista vastausta. Selvin tapaus ovat Akikin aiemmin luettelemmista alueista erityisesti tuo ensimmäinen ryhmä, josta ei ole joukkoliikenneyhteyttä minnekään muualle kuin lähimmälle metroasemalle. Seuraava ryhmä voisi olla sellaiset alueet, joista pääsee kahden säteittäisen raskasraidelinjan varteen joukkoliikenteellä, mutta ei pääse Helsingin kantakaupunkiin. Metron varrella tälläisiä ovat mm. Kivikko ja Mellunmäen itäosa. Sitten on kolmas ryhmä, josta pääsee joukkoliikenteellä lähimmän metroaseman lisäksi sekä kehäsuuntaan että kantakaupunkiin. Roihupelto on tälläinen.

Seuraava kysymys tietysti on, että miksi tämä kiinnostaa. Suurin osa metron ja sen liityntälinjaston ensisijaisen vaikutusalueen, eli Kulosaaren sillan, Vanhankaupunginlahden, Lahdenväylän ja Porvoonväylän itäpuoliset alueet pl. Viikki ja Latokartano, asukkaista käsittääkseni asuu kävelyetäisyyden (500 m) ulkopuolella metroasemista. Toinen on sitten se, että ainakin minusta Helsingin nykytyyppisen metrojärjestelmän suurin ongelma on nimenomaan nuo Akin ensimmäisenä mainitsemat alueet, joista ei ole joukkoliikenneyhteyttä muualle pääkaupunkiseudulla. Laajasalon raitiotie parantaa tässä mielessä huomattavasti Laajasalon tilannetta ja muita parannusehdotuksia voisivat olla: 1) Linja 59 jatkaminen vähintään Yliskylään tai Roihuvuoren kautta Itäkeskukseen. 2) Kivikon eritasoliittymän valmistuessa linjan 519 linjaaminen Myllypuron länsiosan läpi. 3) Linjojen 75A ja 94 yhdistäminen. 4) Linjan 54/554 jatkaminen Vuosaareen. 5) Linjojen 92 ja 98/98A yhdistäminen.

Tuollaisille < 1500 asukkaan alueille olisin valmis hyväksymään tuon ensin mainitun järjestelynkin, jos se linjaston tarkoituksenmukaisuuden takia olisi suotavaa. Toisaalta minusta tuota kolmatta ryhmää karsastetaan suunnittelussa tarpeettomasti ja sitten lopputuloksena on bussiralli Helsingin keskustaan.
 
Itä-Helsingissä onkin kummallista se että niin linjat 54, 554/K, 519 kuin linjat 58 ja 59 töksähtävät metroasemille eivätkä jatka jollekin asuinalueelle. Minusta tuntuu siltä että tässä pyritään yksinkertaisesti saamaan lisää matkustajia metrolle. Esimerkiksi jos linja h58 yhdistettäisiin linjaan h94, sm3 saattaisi tehdä työmatkansa nousematta kertaakaan metroon.

---------- Viestit yhdistetty klo 2:57 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:33 ----------

Onhan ne panostaneet. Runoja raiteilla ja Aforismeja metrossa.

Voisin vielä jatkaa hieman Hösselin tiedotuksen haukkumista. Netistä löytyy sekä palvelu, jossa eri kulkuvälineet näkyvät kartalla reaaliaikaisesti, että palvelu, jossa näkyy reaaliaikaiset pysäkkiaikataulut. Molemmat palvelut on piilotettu HSL:n sivuille niin ettei niitä löydä sieltä kukaan. Molemmat palvelut pitäisi nostaa heti Aikataulut ja reitit -osaston etusivulle.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä sitten tarkalleen on liityntäliikennettä?

Liityntäliikennettä ei määrittele linja, vaan matka: samalla linjalla voidaan tehdä liityntämatkoja ja muita matkoja. Liityntäliikennealueita ovat alueet, joilta ei ole vaihdotonta yhteyttä Helsingin keskustaan. Liityntämatkoja ovat sitten näiltä alueilta ne matkat, joilta vaihdetaan keskustaan vievään runkoyhteyteen (tai toisinpäin).
 
En nyt jaksa selata tätä viestiketjua tarkasti läpi, joten varmaan tästä onkin jo puhuttu, mutta osaisiko joku
kertoa olisiko mitenkään mahdotonta, että yöbussiliikenne aloitettaisiin pe-la öinä vasta metron liikennöinin
päättymisen jälkeen? Eli ajettaisiin normi liityntälinjoja 80,81,82B,85,86B jne..niin kauan kunnes metro liikennöi
ja sitten aloitettaisiin yöbussiliikenne? Toki esim. linjaa 80 ei tarvitsis liikennöidä ollenkaan, kun linjalla
82B hoidetaan helposti Tammisaloon ja Roihuvuoreen menijät eikä Roihupeltoon kenelläkään mitä luultavimmin
ole asiaa viikonloppuisin puolenyön jälkeen. Samalla niitä yöbussilinjoja, joita ei liikennöidä enää klo 2 jälkeen
ei tarvitsisi liikennöidä ollenkaan eli linjoja 86N ja 95N. Mitä iloa yömetrosta on esim. meikäläiselle, jolla on 1,5km kävelymatka
metroasemalta kotiin? No joo, eihän esim. Hertsikasta ole suuri vaiva kävellä lähimmälle (Laivalahdenportin) pysä-
kille, mutta onhan se paljon helpompaa jos bussit lähtisivät metroasemalta.
 
En nyt jaksa selata tätä viestiketjua tarkasti läpi, joten varmaan tästä onkin jo puhuttu, mutta osaisiko joku
kertoa olisiko mitenkään mahdotonta, että yöbussiliikenne aloitettaisiin pe-la öinä vasta metron liikennöinin
päättymisen jälkeen? Eli ajettaisiin normi liityntälinjoja 80,81,82B,85,86B jne..niin kauan kunnes metro liikennöi
ja sitten aloitettaisiin yöbussiliikenne?

Syynä on se, että yöbussit ovat niin nopeita, että osan matkasta tekeminen metrolla ja osan bussilla on hitaampaa kuin koko matkan tekeminen bussilla.
 
Tämä on hyvä ja konkreettinen esimerkki siitä, että metroliikenne on hirvittävän kallista. Muistaakseni suunnilleen niin, että rahoista puolet menee asemien aukipitämiseen ja puolet varsinaiseen liikenteeseen. Metron kustannustaso on perusteltavissa silloin, jos matkustajia on todella paljon, jolloin matkustajakohtainen kustannus painuu alas.

Samahan pätee raitioliikenteeseen – yhden ratikan liikuttelu maksaa enemmän kuin bussin, mutta jos liikuteltavia matkustajia on paljon, ne matkustajat on edullisempaa siirtää ratikalla kuin bussilla.
 
"Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunta pitää metron viikonloppuöiden jatketun liikenteen aiheuttamaa lisäkustannusta kalliina."

Jutun lopussa kaupunkisuunnittelulautakunta kehottaa suunnittelemaan öistä joukkoliikennettä tehokkaammaksi niin, ettei päälleistä tarjontaa synny.

Jotta päällekkäistä tarjontaa ei syntyisi niin on kaksi vaihtoehtoa:

1) Lopetetaan suorat yöbussiyhteydet keskustasta itään ja jatketaan liityntäliikennettä n. Klo 1.30 saakka.

2) Lopetetaan yömetro-kokeilu ja ajetaan suorilla yöbusseilla keskustasta itään.

Kannatan kakkosvaihtoehtoa koska se on kustannustehokkain. Ykkösvaihtoehto, eli yömetro+liityntä ei varmaankaan tulisi yhtään halvemmaksi kuin nykyiset suorat yhteydet+yömetro.
 
Kannatan kakkosvaihtoehtoa koska se on kustannustehokkain. Ykkösvaihtoehto ei varmaankaan tulisi yhtään halvemmaksi kuin nykyiset suorat yhteydet+yömetro.

Voisiko samalla supistaa metroliikennettä muutenkin, että saataisiin kruununjalokivikin mukaan säästötalkoisiin? Ainakin viikonloppuaamuisin N-bussit todennäköisesti tarjoaisivat edullisempaa, ehkä parempaakin palvelua.
 
Takaisin
Ylös