Yöliikenne metrossa?

Voisiko samalla supistaa metroliikennettä muutenkin, että saataisiin kruununjalokivikin mukaan säästötalkoisiin? Ainakin viikonloppuaamuisin N-bussit todennäköisesti tarjoaisivat edullisempaa, ehkä parempaakin palvelua.
Juu, kannatan tätä. Yöliikenteen voisi aloittaa aikaisemmin. HSL:n porukka voisi linkata tännekin tilaston, jossa näkyy metron käytön vuorokausivaihtelu. Sieltä löytyy raja, milloin palvelu kannattaa hoitaa pelkillä busseilla. Arvaan, että viimeistään klo 21 mennessä. Niinpä voisi tehdä niin, että ajetaan metroliikenne seis sen sijaan että lyhennetään junia pariksi iltatunniksi.

Ja sitten tietenkin noudatetaan samaa periaatetta joskus Espoossa. Eli ajetaan Länsiväylän suoria busseja niinä aikoina, jolloin bussiliikenne tulee halvemmaksi kuin metroliikenne. Jos Kivenlahden metro tehtäisiin, metroliikenteen voisi aloittaa ja lopettaa siellä klo 5:30, koska muina aikoina tulee halvemmaksi pitää rata ja asemat suljettuina ja ajaa Länsiväylää suorin bussein. Tämä ei tarkoita sitä, että Kivenlahden metron rakentaminen olisi turhaa, sillä täyttyyhän sen tarkoitus miljardibusineksesta tunnelirakennusteollisuudelle. ;)

Antero
 
Kyllä mäkin näen, että myös ratikkalinjoja voisi ajaa hiljaisina aikoina vaikkapa hybridibusseilla, joissa (kokemukseni mukaan) on selvästi alhaisemmat kulutuslukemat kuin perinteisissä dieselbusseissa. Tai jopa sähköbusseilla. Olisi erilliset "hiljaisten aikojen raitiolinjat" (esimerkiksi uudessa raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa esitetty yölinjasto), joita ajettaisiin vähänkulutuksellisilla busseilla. Ratikat vasta ulos sitten kun kysyntää on tarpeeksi ja nämä bussit siirtyisivät varsinaisille bussilinjoille.


;)
 
Typerää vaan kannattavuutensa puolesta ajatella asiaa. Jos joudun keskustasta ajamaan mellunmäkeen iltaseitsemän jälkeen jollakin bussilla (tyyliin tämä nykyinen yölinjasto), niin siinä vaiheessa on hyvä aika hommata auto. Mukavuus ja nopeus on metrossa se juttu. Metrolla rautatientori - Mellunmäki väli taittuu 20 minuutissa ja kokemuksien mukaan 97N:llä (vaikka aikataulu muuta lupaakin ) vähintään 45 min ja 95N:llä lähemmäs tunti. Ei kiitos
 
Typerää vaan kannattavuutensa puolesta ajatella asiaa. Jos joudun keskustasta ajamaan mellunmäkeen iltaseitsemän jälkeen jollakin bussilla (tyyliin tämä nykyinen yölinjasto), niin siinä vaiheessa on hyvä aika hommata auto. Mukavuus ja nopeus on metrossa se juttu. Metrolla rautatientori - Mellunmäki väli taittuu 20 minuutissa ja kokemuksien mukaan 97N:llä (vaikka aikataulu muuta lupaakin ) vähintään 45 min ja 95N:llä lähemmäs tunti. Ei kiitos

Niin, oli kallista tai ei, mmutta viimeistään sitten kun länsimetro otetaan käyttöön kannattaisi ajaa yömetroa linjalla Itäkeskus-Tapiola koska näiden päätepisteiden välillä on todellista yöelämää klo 23:00 jälkeen. Viittaan edellisiin kirjoituksiin että yömetro on lähinnä vienyt asiakkaita takseilta eikä busseilta tai raitiovaunuilta.

Jos yömetroa ei voi toteuttaa metrolla niin sitä korvaava metron reittiä kulkeva bussilinja siinä tapauksessa kaupungin läpi olisi suotava ja sellaisen liikennöinti voitaisiin aloittaa vaikka heti.


Se mikä kanssa kiinnostaisi tietää että tuleeko Kehäradalla olemaan yöliikennettä ollenkaan ja minkälaista, vai loppuuko kehäradan liikenne klo 23:00 paikkeilla kuten Martinlaakson radalla on asian laita nyt? Asialla on suuri merkitys myöhään Vantaalle saapuville lentomatkustajille ja kanssa niille jotka ovat muuttamassa tai muuttaneet Kivistöön tai Leinelään. Voi olla aikamoinen pettymyt jos joukkoliikenteen palvelutaso tippuu raamattuvyöhykkeen kirkonkylän tasolle jo ennen puoltayötä.

Tietysti voihan se olla että lentoliikennettäkin aletaan supistaa niin paljjon että viimeinen kone saapuu Vantaalle hyvissä ajoin ennen viimeisen kehäradan junan lähtöä. Eihän sitä tiedä ollenkaan miten lentoliikenteen käy kun Finski tekee tappiota vuodesta toiseen, Kiinan koneisiin ei riitä enää noikialaisia ja kaiken maailman lentokiellot voivat iskeä maailmanpoliittisista syistä.

t. Rainer
 
Kyllä mäkin näen, että myös ratikkalinjoja voisi ajaa hiljaisina aikoina vaikkapa hybridibusseilla, joissa (kokemukseni mukaan) on selvästi alhaisemmat kulutuslukemat kuin perinteisissä dieselbusseissa. Tai jopa sähköbusseilla. Olisi erilliset "hiljaisten aikojen raitiolinjat" (esimerkiksi uudessa raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa esitetty yölinjasto), joita ajettaisiin vähänkulutuksellisilla busseilla. Ratikat vasta ulos sitten kun kysyntää on tarpeeksi ja nämä bussit siirtyisivät varsinaisille bussilinjoille.

Lisäksi ratikoissa on hiljaisina aikoina paljon tyhjää. Nykyinen varhaisaamujen, myöhäisiltojen ja öiden ratikkaliikennöinti on ihan tolkutonta tuhlaamista kun kaikki matkustajat mahtuisivat ratikoihin tunnin vuorovälilläkin. :)
 
Typerää vaan kannattavuutensa puolesta ajatella asiaa. Jos joudun keskustasta ajamaan mellunmäkeen iltaseitsemän jälkeen jollakin bussilla (tyyliin tämä nykyinen yölinjasto), niin siinä vaiheessa on hyvä aika hommata auto. Mukavuus ja nopeus on metrossa se juttu. Metrolla rautatientori - Mellunmäki väli taittuu 20 minuutissa ja kokemuksien mukaan 97N:llä (vaikka aikataulu muuta lupaakin ) vähintään 45 min ja 95N:llä lähemmäs tunti. Ei kiitos

Metroaseman vieressä asuvalle varmasti näin, liityntämatkan päässä olevalle päinvastoin – hidas vaihdollinen matka muuttuu nopeaksi vaihdottomaksi.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:09 ----------

Kyllä mäkin näen, että myös ratikkalinjoja voisi ajaa hiljaisina aikoina vaikkapa hybridibusseilla, joissa (kokemukseni mukaan) on selvästi alhaisemmat kulutuslukemat kuin perinteisissä dieselbusseissa. Tai jopa sähköbusseilla. Olisi erilliset "hiljaisten aikojen raitiolinjat" (esimerkiksi uudessa raitioliikenteen linjastosuunnitelmassa esitetty yölinjasto), joita ajettaisiin vähänkulutuksellisilla busseilla. Ratikat vasta ulos sitten kun kysyntää on tarpeeksi ja nämä bussit siirtyisivät varsinaisille bussilinjoille.

Kieli poskella tai ei, tästäkin on hyvä keskustella. Ajatus ei ole uusi, HKL on esittänyt tätä jo 1970-luvulta lähtien ja ottanut osin käyttöönkin. On raitiolinjoja, joiden liikenne alkaa sunnuntaisin vasta klo 9.

On kuitenkin niin, että ratikoiden ja bussien kustannukset muodostuvat vähän eri tavalla. Ratikkaliikenteessä maksaa ennen kaikkea se, että hankitaan vaunut ja rata. Kun ne on hankittu, niitä kannattaa myös käyttää mahdollisimman tehokkaasti – myös aamulla, illalla ja yöllä. Sen vuoksi raitiolinjojen yöliikenteen hoitaminen busseilla ei välttämättä johda todellisuudessa kovin suuriin säästöihin, vaikka HSL:n yksikkökustannuslaskentasysteemillä saattaisi siltä näyttääkin.

Tamperetta voitaneen pitää tässä esimerkkinä – siellä ratikkalinjasto on suunniteltu liikennöitäväksi klo 2 asti joka yö ja viikonloppuisin läpi yön.

Mutta eikö sama päde myös metroon? Kalliimpi kalusto, kalliimpi infra – eikö sitäkin kannattaisi hyödyntää mahdollisimman monta tuntia vuorokaudessa? Valitettavasti ei. Metrossa kun syntyy suuria juoksevia kustannuksia järjestelmän aukipitämisestä (asemat). Vain noin puolet metroliikenteen kustannuksista aiheutuu varsinaisesta liikenteestä, toinen puoli näistä asemista ym. Lyhyemmästä liikennöintiajasta seuraa siis muita kulkumuotoja huomattavasti suuremmat säästöt.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:22 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:09 ----------

Lisäksi ratikoissa on hiljaisina aikoina paljon tyhjää. Nykyinen varhaisaamujen, myöhäisiltojen ja öiden ratikkaliikennöinti on ihan tolkutonta tuhlaamista kun kaikki matkustajat mahtuisivat ratikoihin tunnin vuorovälilläkin. :)

Ja Kivenlahden metron vuoroväliksi tulee tällä logiikalla 71,5 minuuttia? ;)

Laskin aikanaan HKL:n julkisuuteen antaman matkustajaennusteen perusteella, raitiolinjan 6 täyttöasteeseen verraten, että lentokenttämetron sopiva vuoroväli olisi 55 minuuttia. HS julkaisi tekstin mielipidesivulla. Voi tätä meidän pikkuruista "metro"poliparkaa.

---------- Viestit yhdistetty klo 13:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:09 ----------

Se mikä kanssa kiinnostaisi tietää että tuleeko Kehäradalla olemaan yöliikennettä ollenkaan ja minkälaista, vai loppuuko kehäradan liikenne klo 23:00 paikkeilla kuten Martinlaakson radalla on asian laita nyt? Asialla on suuri merkitys myöhään Vantaalle saapuville lentomatkustajille ja kanssa niille jotka ovat muuttamassa tai muuttaneet Kivistöön tai Leinelään. Voi olla aikamoinen pettymyt jos joukkoliikenteen palvelutaso tippuu raamattuvyöhykkeen kirkonkylän tasolle jo ennen puoltayötä.

Kyllä siinä niin taitaa käydä, ettei juna ole vaihtoehto iltalennolla saapuvalle. Seutulassahan on saapuvien aalto klo 23 aikaan. Nyt en muista tarkkoja kellonaikoja, mutta HSL on mielestään ottanut tämän huomioon, olisikohan niin, että viimeinen juna lähtee n. klo 24. Sehän tarkoittaa käytännössä sitä, että jos lento vähän myöhästyy, ei ainakaan laukkujen kanssa matkustava voi laskea ehtivänsä junaan, vaan kulkee kentälle autolla, kuten nytkin.

Tietysti voihan se olla että lentoliikennettäkin aletaan supistaa niin paljjon että viimeinen kone saapuu Vantaalle hyvissä ajoin ennen viimeisen kehäradan junan lähtöä. Eihän sitä tiedä ollenkaan miten lentoliikenteen käy kun Finski tekee tappiota vuodesta toiseen, Kiinan koneisiin ei riitä enää noikialaisia ja kaiken maailman lentokiellot voivat iskeä maailmanpoliittisista syistä.

Supistetaan tai ei, kyllä se 23 aalto silti säilyy. Euroopan lennot operoidaan suunnilleen niin, että klo 8 lähdetään Seutulasta, klo 15-16 käännytään Seutulassa ja klo 23 savutaan taas yöksi. Tuollainen "suoraan Euroopan aamuihin ja illaksi kotiin" -aikataulu on ollut käytössä jo kolmisenkymmentä vuotta. Kiinan-koneet kyllä on täynnä – elämänsä ekaa kertaa matkustavia kiinalaisia. Jättävätkö rahaa, on sitten toinen asia. Ei Finnairin tulevaisuus erityisen valoisalta näytä. Ei liity tähän enää mitenkään, mutta kaappeja penkoessa löysin jostain syystä säästämäni Finnairin ilmoituksen vuodelta 1994. Siinä on tarjouksia eri puolille Eurooppaa. Esimerkiksi Lontoo 2155 markkaa, tänä päivänä tarjouksessa tyypillisesti 199 euroa. Siihen kun laskee polttoaineiden ja palkkojen hintakehityksen, niin ei tuo kovin auvoisalta näytä.
 
Metroaseman vieressä asuvalle varmasti näin, liityntämatkan päässä olevalle päinvastoin – hidas vaihdollinen matka muuttuu nopeaksi vaihdottomaksi.

Mutta eikö sama päde myös metroon? Kalliimpi kalusto, kalliimpi infra – eikö sitäkin kannattaisi hyödyntää mahdollisimman monta tuntia vuorokaudessa? Valitettavasti ei. Metrossa kun syntyy suuria juoksevia kustannuksia järjestelmän aukipitämisestä (asemat). Vain noin puolet metroliikenteen kustannuksista aiheutuu varsinaisesta liikenteestä, toinen puoli näistä asemista ym. Lyhyemmästä liikennöintiajasta seuraa siis muita kulkumuotoja huomattavasti suuremmat säästöt.

Minusta kannattaa huomioida, että suurin osa yöliikenteen matkustajista asuu kävelyetäisyydellä metroasemista. Toisaalta yöllä kulkee myös paljon bussilinjoja alueilla, joilla on vain hyvin vähän bussiliikenteen käyttäjiä.

Minusta yksi harkittava säästövaihtoehto voisi olla myös hiljaisimpien vuorojen ja alueiden bussiliikenteen supistaminen. Tuossa pitäisi kyllä tehdä nykyistä selkeämpiä valintoja, mitkä ovat hyvän joukkoliikennepalvelun alueita.
 
Minusta kannattaa huomioida, että suurin osa yöliikenteen matkustajista asuu kävelyetäisyydellä metroasemista. Toisaalta yöllä kulkee myös paljon bussilinjoja alueilla, joilla on vain hyvin vähän bussiliikenteen käyttäjiä.

Minusta yksi harkittava säästövaihtoehto voisi olla myös hiljaisimpien vuorojen ja alueiden bussiliikenteen supistaminen. Tuossa pitäisi kyllä tehdä nykyistä selkeämpiä valintoja, mitkä ovat hyvän joukkoliikennepalvelun alueita.

Mielestäsi kannattaisi siis mieluummin ajattaa kallista metroa öisin ja supistaa bussiliikennettä. Tässä vaihtoehdossahan niiden matkustajien yhteydet heikkenisivät olennaisesti jotka eivät asu asemien lähellä.
Mistä muuten päättelet että suurin osa yöliikenteen käyttäjistä asuu kävelyetäisyydellä metroasemista?
Kun ajetaan pelkkää yöbussilinjastoa niin silloin yhteydet ovat samantasoiset niin asemien lähellä kuin kauempanakin asuville.
 
Mielestäsi kannattaisi siis mieluummin ajattaa kallista metroa öisin ja supistaa bussiliikennettä. Tässä vaihtoehdossahan niiden matkustajien yhteydet heikkenisivät olennaisesti jotka eivät asu asemien lähellä.
Mistä muuten päättelet että suurin osa yöliikenteen käyttäjistä asuu kävelyetäisyydellä metroasemista?
Kun ajetaan pelkkää yöbussilinjastoa niin silloin yhteydet ovat samantasoiset niin asemien lähellä kuin kauempanakin asuville.

Yöliikenteen matkustajamääristä tuon pystyy johtamaan. Niin pitkään kun metro kulkee yöbussilinjaston matkustajamäärät eivät kovin suuria ja valtaosa alueen matkoista tehdään metrolla, vaikka varsinainen liityntälinjasto ei enää metron yöliikenteen aikana kuljekaan. Lisäksi päivälläkään suurin osa metromatkustajista ei käytä bussiliityntää Kulosaaren sillan itäpuolella.

Kyse on merkittävältä osalta siitä, että autottomat, usein sinkkutaloudet sijoittuvat lähelle asemia ja autolliset kauemmas asemista. Jos valitsee asuinpaikkansa joukkoliikenteen kannalta tyhmästi, vaikka keskeltä pientaloaluetta, jossa kaikki muut autoilevat ja potentiaalisia yömatkustajia on muutama yössä, ei minusta kannata odottaa, että joku sitten tuottaa hyvin kallista joukkoliikennepalvelua läpi yön. Joukkoliikenne on nimensä mukaisesti joukkoliikennettä ja samantasoiset yhteydet kaikkialle, kysynnästä viis, ei ole järin hyvä joukkoliikenteen suunnittelun lähtökohta.
 
Kyse on merkittävältä osalta siitä, että autottomat, usein sinkkutaloudet sijoittuvat lähelle asemia ja autolliset kauemmas asemista. Jos valitsee asuinpaikkansa joukkoliikenteen kannalta tyhmästi, vaikka keskeltä pientaloaluetta, jossa kaikki muut autoilevat ja potentiaalisia yömatkustajia on muutama yössä, ei minusta kannata odottaa, että joku sitten tuottaa hyvin kallista joukkoliikennepalvelua läpi yön. Joukkoliikenne on nimensä mukaisesti joukkoliikennettä ja samantasoiset yhteydet kaikkialle, kysynnästä viis, ei ole järin hyvä joukkoliikenteen suunnittelun lähtökohta.

Eli lähellä metroasemaa asuville kannattaa tarjota kallista yömetroa mutta sitä edullisempaa yöbussiliikennettä joka palvelisi paremmin KAIKKIA, ei kannata tarjota. En kyllä oikein ymmärrä logiikkaasi. Idästä löytyy myös paljon kerrostalovaltaisia alueita jotka eivät ole miellyttävän kävelymatkan päässä asemista. Kyse ei siis ole pientaloalueista. Esimerkkeinä jo aiemmin mainitsemani Roihuvuori, Etelä-Kivikko tai Pohjois-Vuosaari.
Sillä samalla yöbussilla voidaan sitten hoitaa myös sen pientaloalueen joukkoliikennepalvelu kun koukataan vaikkapa Tammisalon kautta matkalla Roihuvuoreen ja siitä edelleen Marjaniemen kautta Vuosaareen.
Toki metro on kätevä ja voittaa bussin matka-ajassa, mutta vain jos satut asumaan lähellä metroasemaa. Muussa tapauksessa bussi palvelee paremmin.
 
Eli lähellä metroasemaa asuville kannattaa tarjota kallista yömetroa mutta sitä edullisempaa yöbussiliikennettä joka palvelisi paremmin KAIKKIA, ei kannata tarjota. En kyllä oikein ymmärrä logiikkaasi. Idästä löytyy myös paljon kerrostalovaltaisia alueita jotka eivät ole miellyttävän kävelymatkan päässä asemista. Kyse ei siis ole pientaloalueista. Esimerkkeinä jo aiemmin mainitsemani Roihuvuori, Etelä-Kivikko tai Pohjois-Vuosaari.
Sillä samalla yöbussilla voidaan sitten hoitaa myös sen pientaloalueen joukkoliikennepalvelu kun koukataan vaikkapa Tammisalon kautta matkalla Roihuvuoreen ja siitä edelleen Marjaniemen kautta Vuosaareen.
Toki metro on kätevä ja voittaa bussin matka-ajassa, mutta vain jos satut asumaan lähellä metroasemaa. Muussa tapauksessa bussi palvelee paremmin.

Minun mielestäni nyt meneillään oleva kokeilu ei ole varsinaista yöliikennettä koska se on rajoitetu perjantai ja lauantai iltoihin ja päättyy n klo 01:30. Kun puhutaan yöliikenteestä ja ns yöbusseista niin silloin tarkoittaneen läpi koko yön tapahtuvaa liikennettä.

Mielestäni metron liikennöintä pitäisi pidentää joka päivä niin että viimeine vuoro lähtee keskustasta n klo 00:30. Se on yleinen metroliikenteen päättyymisajankohta useimmissa eurooppalaisissa suurkaupungeissa.

Sen jälkeen tapahtuva liikenne on sitten varsinaista yöliikennettä jota voitaisiin hoitaa busseilla jotka vievät ihmisiä mutkien kautta lähiöihin asti, mutta sen lisäksi voitaisiin ajaa läpi yön harvannetuin vuorovälein heiluribussi metron päärunkolinjaa pitkin.

Yksi keino rahoittaa tätä jos se maksaa liikaa, olisi periä lisämaksu yövuoroila matkustamisesta kaikilta, nythän kausilipun ostaneet välttyvät tästä. Yksi keino olisi myydä niille jotka käyttävät yöliikennettä säännöllisesti, kausilippu joka maksaa kympin tai pari enemmän kuukaudessa kuin normaalihintainen ja joka oikeuttaa matkustamaan yövuoroilla ilman lisämaksua.

t. Rainer
 
Ei vaikuta oikein järkevältä idealta että Helsingin metron liikennöintiaikoja säädettäisiin muiden metrokaupunkien käytäntöjen mukaan. Helsingin kuuluminen samaan sarjaan eurooppalaisten suurkaupunkien kanssa on myös vähän siinä ja siinä.

Yöaikaan ei ole minkäänlaisia liikenneruuhkia, joten ei oikein avaudu tuon metrolinja-heiluribussin ideakaan.

Yöbussien ja metron välinen työnjako olisi varsin yksinkertaista tehdä puhtaasti taloudellisin perustein, mutta tässäkin tuntuu painavan se, että metron kohdalla raha ei koskaan ole ongelma.
 
Ei vaikuta oikein järkevältä idealta että Helsingin metron liikennöintiaikoja säädettäisiin muiden metrokaupunkien käytäntöjen mukaan. Helsingin kuuluminen samaan sarjaan eurooppalaisten suurkaupunkien kanssa on myös vähän siinä ja siinä.
No ei sun mielestä niin.

Yöaikaan ei ole minkäänlaisia liikenneruuhkia, joten ei oikein avaudu tuon metrolinja-heiluribussin ideakaan.

Yöbussien ja metron välinen työnjako olisi varsin yksinkertaista tehdä puhtaasti taloudellisin perustein, mutta tässäkin tuntuu painavan se, että metron kohdalla raha ei koskaan ole ongelma.

Kysymys on siitä haluaako palvella asukkaita vai ei.

Ei ole liikenneruuhkia ja ainahan taksilla on päässyt mutta kerran tunnissa pikkutunneiilla esim Tapiolan ja Itiksen välillä keskustan läpi kulkeva yöbussi palvelisi myöhäisiä juhlijoita, matkat pk-seudulla ovat usein aika pitkiä ja jos osan siitä voisi tehdä julkisilla niin ei rokota kukkaroa. Ajattelen lähinnä nuorempia jotka ovat bailausiässä.

t. Rainer
 
Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

Toi yömetrokokeilu oli muutenkin huvittava. Ei tarpeeksi matkustajia. No ei tietenkään kun liityntäbusseja ei ajettu metroasemilta muualle vaan yöbussit menivät suoraan. Metron käyttäjiä on huomattavasti enemmän kuin juurikin siitä metroaseman välittömästä läheisyydestä. Jos metroasemalta et yöllä pääse kotiin liityntäbussien puuttumisen vuoksi vaan meet suoralla bussilla keskustasta niin tottakai niitä matkustajia on merkittävästi vähemmän... Tää on taas tätä HSL:n logiikkaa, josta ei kukaan selväjärkinen ota selvää. HSL:n pitäisi suunnitella uusiksi niin että olisi yöliityntäbussit (vaikka ihan samat kuin päivälläkin), jolloin voisi todeta onko oikeasti bussit halvempia vai metro+liityntä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

Tää on taas tätä HSL:n logiikkaa, josta ei kukaan selväjärkinen ota selvää.

Yömetrokokeilu on erinomainen käytännön esimerkki siitä, miten nurkkaan ahdistettu virkamies toimii ja miten kunnallisdemokratia toimii, tai ei siis toimi. HSL oli tässä laskenut sen varaan, että HKL torppaa koko homman vetoamalla sellaisiin teknisiin seikkoihin, joista luottamusmies ei tiedä hölkäsen pöläystä, vaan luottaa sokeasti virkamiehiinsä, kuten meillä on tapana. Mutta HKL "petti" ja kirjoittikin johtokunnalleen lausunnon, että senkus ajetaan vaan, ei se meitä haittaa. Ja miksipä ei kirjoittaisi, sillä nykyisessä organisaatiossa yömetro merkitsi HKL:lle enemmän bisnestä.

Sen jälkeen ei enää ollut muita perusteluja jäljellä kuin raha, ja valtuutetut sitten ottivat ja päättivät antaa HSL:lle sen rahan. Kun ei HSL sitten enää muuta voinut, niin jäljelle jäi se viimeinen keino eli annetaan näennäisesti periksi mutta hoidetaan toteutus niin huonosti, että homma voidaan lopettaa heti alkuunsa.

"Kokeilu" tarkoittaa meillä yleensä sitä, että virkamies haluaa läpi jotakin, josta poliitikot eivät tykkää. Koska poliitikot ovat nihkeitä, homma survotaan läpi "kokeiluna", joka sitten vakinaistetaan tai itsestään vakinaistuu, kun kukaan ei huomaa valvoa. Mutta tällä kertaa tehtiin poikkeus, koska aloite tuli väärästä paikasta, ja kokeilu tosiaan jäi kokeiluksi. Myös kokeilun lopetuksen perustelut olivat sikäli hassut, että niitä ihan samoja perusteluja voisi käyttää vaikka sunnuntaiaamun metroliikenteen lakkauttamiseen... ;)
 
Takaisin
Ylös