Yöliikenne metrossa?

Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

Toi yömetrokokeilu oli muutenkin huvittava. Ei tarpeeksi matkustajia. No ei tietenkään kun liityntäbusseja ei ajettu metroasemilta muualle vaan yöbussit menivät suoraan. Metron käyttäjiä on huomattavasti enemmän kuin juurikin siitä metroaseman välittömästä läheisyydestä. Jos metroasemalta et yöllä pääse kotiin liityntäbussien puuttumisen vuoksi vaan meet suoralla bussilla keskustasta niin tottakai niitä matkustajia on merkittävästi vähemmän... Tää on taas tätä HSL:n logiikkaa, josta ei kukaan selväjärkinen ota selvää. HSL:n pitäisi suunnitella uusiksi niin että olisi yöliityntäbussit (vaikka ihan samat kuin päivälläkin), jolloin voisi todeta onko oikeasti bussit halvempia vai metro+liityntä.
Jos jotain valoisia puolia haetaan, niin toivottavasti tällä kokeilulla tuli entistä useammille selväksi, että raskas raideliikenne ei yksin ole mitään, vaan siihen kuuluu Helsingin kaltaisella, kantakaupunkia lukuunottamatta harvaan asutulla alueella liityntäliikenne. Metro on käytännössä monelle matkustajalle metro + liityntäliikenne, ja metromatka vain osa kokonaismatkaa. Myös kustannukset syntyvät yhdistelmällä metro + liityntäliikenne, ei pelkällä metrolla. Samoin metron "nopeus", "kätevyys" ja "mukavuus" asettuvat oikealle tasolle, kun mukaan otetaan reilusti yhdistelmän metro + liityntäliikenne muodostama kokemus vaihtoineen, kävelyineen ja loppujen lopuksi pitkiksi venyvine kokonaismatka-aikoineen.
 
Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

Yömetrokokeilu on erinomainen käytännön esimerkki siitä, miten nurkkaan ahdistettu virkamies toimii ja miten kunnallisdemokratia toimii, tai ei siis toimi. HSL oli tässä laskenut sen varaan, että HKL torppaa koko homman vetoamalla sellaisiin teknisiin seikkoihin, joista luottamusmies ei tiedä hölkäsen pöläystä, vaan luottaa sokeasti virkamiehiinsä, kuten meillä on tapana. Mutta HKL "petti" ja kirjoittikin johtokunnalleen lausunnon, että senkus ajetaan vaan, ei se meitä haittaa. Ja miksipä ei kirjoittaisi, sillä nykyisessä organisaatiossa yömetro merkitsi HKL:lle enemmän bisnestä.
Tässä on varmaan joku väärinkäsitys. Tietysti bisens voi olla hyvää tai huonoa, mutta yleensä tappiota aiheuttavaan bisnekseen ei lähdetä ilosta hihkuen.
Yömetrokokeilun kulut olivat ainakin HKL-Metroliikenteessä hitusen tappion puolella; ~10 henkilöä töissä ja junan kilometrikulut olivat enemmän kuin saatu korvaus. Lisäksi oli HKL Infrapalveluiden piikissä asemien tekniikan kulut, siivous ja järjestyksenvalvonta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metrolinjojen liikennöinti länsimetron aikakaudella

Tässä on varmaan joku väärinkäsitys. Tietysti bisens voi olla hyvää tai huonoa, mutta yleensä tappiota aiheuttavaan bisnekseen ei lähdetä ilosta hihkuen.
Yömetrokokeilun kulut olivat ainakin HKL-Metroliikenteessä hitusen tappion puolella; ~10 henkilöä töissä ja junan kilometrikulut olivat enemmän kuin saatu korvaus. Lisäksi oli HKL Infrapalveluiden piikissä asemien tekniikan kulut, siivous ja järjestyksenvalvonta.

Kiitos korjauksesta. Olin siinä käsityksessä, että ne kulut, joista julkisuudessa puhuttiin, olisivat olleet kokeilun kaikki kustannukset ja ne rahat olisi kierrätetty Helsingin kaupungilta HSL:n kautta HKL:lle. Ilmeisesti ne eivät sitten riittäneet.
 
Takaisin
Ylös