Yöliikenne metrossa?

Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Saapa nähdä, uskalletaanko lautakunnassa asettua tässä asiassa virkamiehiä vastaan. Olen edelleen sitä mieltä, että on älyvapaata ajaa linjaa toiseen suuntaan, mutta ei toiseen. Yöliikenteen kustannus 140 000 euroa ei ole kovin suuri, kyllä siihen rahaa on jos halutaan. Suurimpana ongelmaa koen sen, että Kalliosta ei ole yhteyttä keskustaan öisin.
Olisiko mitään järkeä, edes viikonloppuisin, pidentää myös metron liikennöintiä esim tunnilla?

HKL tuntuu elävän savupiipputeollisuuden nukkumaanmenoaikojan mukaan. Nykyisin lähtee nuoriso liikkeelle keskustaan vasta klo 2300 jälkeen.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Olisiko mitään järkeä, edes viikonloppuisin, pidentää myös metron liikennöintiä esim tunnilla?
Metrossahan ei liikennöinti maksa, mutta asemien pitäminen auki maksaa. Ratikkapysäkki taas on auki läpi yön, eikä maksa mitään...

HKL tuntuu elävän savupiipputeollisuuden nukkumaanmenoaikojan mukaan. Nykyisin lähtee nuoriso liikkeelle keskustaan vasta klo 2300 jälkeen.
Tämä on yksi niitä asioita, joissa tosiaankin pitäisi elää nykyaikaa. Jos joukkoliikenteen tarkoitus on palvella muutakin kuin virka-ajan työmatkoja, niin sitten sen liikenteen pitää pyöriä se aika kun ihmiset ovat valveilla. Ei iltamenoihin lähdetä joukkoliikenteellä, jos sillä ei pääse takaisin.

Talouden näkökulmasta lyhyellä tähtäimellä on tietenkin niin, että kausilipun ostajilta ei lipputulot lisäänny, vaikka heille tarjotaan tilaisuus käyttää lippuaan sekä työmatkaan että vapaa-ajan matkaan. Mutta asia pitääkin ymmärtää toista kautta: Kuinka moni käyttääkin autoa MYÖS työmatkaansa siksi, että se on hankittu vapaa-ajan liikkumisen tarpeisiin - koska vapaa-aikana ei liikkuminen joukkoliikenteellä onnistu.

Antero
 
Voipi olla myös turvallisuuskysymys tuo. Jos jo idän busseissa muutenki tapahtuu, niin en viitsi edes kuvitella miten asiat olisivat metrossa, jossa ei ole henkilökuntaa edes. Kyllä itseä voisi hieman pelottaa mennä metron kanssa 2:lta yöllä kohti Itistä..
 
Voipi olla myös turvallisuuskysymys tuo. Jos jo idän busseissa muutenki tapahtuu, niin en viitsi edes kuvitella miten asiat olisivat metrossa, jossa ei ole henkilökuntaa edes. Kyllä itseä voisi hieman pelottaa mennä metron kanssa 2:lta yöllä kohti Itistä..

Mutta nostammeko todella kädet pystyyn ja toteamme, että onpa siellä kamalaa, ei siis liikennöidä ollenkaan? Sama juttu ratikoilla: ei ne kuitenkaan maksa yöllä, lakkautetaan siis liikenne.

Eikö kuitenkin olisi parempi, että pyrittäisiin parantamaan turvallisuutta ja saamaan matkustajat maksamaan matkansa? Kyllä turvallinen ja järjestyksenpidollisesti mahdollinen yötyö on mahdollista muilla aloilla, miksei siis myös joukkoliikenteessä?
 
Voipi olla myös turvallisuuskysymys tuo. Jos jo idän busseissa muutenki tapahtuu, niin en viitsi edes kuvitella miten asiat olisivat metrossa, jossa ei ole henkilökuntaa edes. Kyllä itseä voisi hieman pelottaa mennä metron kanssa 2:lta yöllä kohti Itistä..

Vaasassahan jouduttiin lopettamaan tuottoisa bussien yöliikenne, kun alkoi olla liikaa hulinaa ja poliisikaan ei avustanut asiassa. Kolme kertaa ovat yrittäneet jo siellä yöliikennettä, aina samoin tuloksin.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Tämä on yksi niitä asioita, joissa tosiaankin pitäisi elää nykyaikaa. Jos joukkoliikenteen tarkoitus on palvella muutakin kuin virka-ajan työmatkoja, niin sitten sen liikenteen pitää pyöriä se aika kun ihmiset ovat valveilla. Ei iltamenoihin lähdetä joukkoliikenteellä, jos sillä ei pääse takaisin.

Kyllä minusta joukkoliikenne palvelee iltaisinkin hyvin. 1:30 lähtee vielä Rautatientorilta bussivuoroja tavallisina arki-iltoina. Viikonloppuisin menee busseja läpi yön ja Reittioppaasta ihmiset löytävät nämä vuorot. Metroa korvaaviin bussilinjoihinkin varmaan hyvin löytävät, kunhan katsovat tuolta netistä sen linjan mikä menee kotilähiöön.
 
Hei ylläpito, tämä on tylsää. Eikös tuon (espoolaisten ylläpitämän) keskustelun Itä-Helsingin (joukkoliikenteen) vaarallisuudesta voisi heittää vihdoin OT:n syövereihin johonkin.
Totta kai tapahtuu yöbusseissa ja tapahtuisi yömetroissa. Kulosaaresta itään asuu lähes 150.000 ihmistä. Pelkästään Vuosaari on lähes Rauma ja yli 1,5 kertaa Heinola.
On hyvin osattu sitten pimittää murhat, tapot ja pahoinpitelyt Itä-Helsingin joukkoliikenteessä. Meinaan kun pahemmin sellaisia uutisia ei näe.
No oli tämä kaamea kirvesjuttu metrossa taannoin. Mutta sellainen ihmisen pimahtaminen voi vallan yhtä hyvin tapahtua Espoon kultahammasrannikolla piikkilangoin ja lasinsirpalein vahvistettujen betonimuurien suojissa. Näistä kyllä vaietaan.
Metrosta toki löytää yksinäistä höpöttäjää ja seurueita, jotka rähisevät keskenään. Mutta voin vuosikymmenien kokemuksella vakuuttaa teille (espoolaisille), että eivät he teitä uhkaa millään tavoin.
Jättäkää tuijottamatta. Se ainakin kuuluu suurkaupunkien asukkaiden perustietoihin. Opetelkaa elämään tai muuttakaa korpeen.
Eli keskustellaan asiallisesti vaikka metron yöliikenteestä. Mutta p.skan puhuminen sitten muualle.
Ylläpito sitten siirtää tämänkin pois kun siistii tätä ketjua.
 
Kiitos Albertille miehekkäästä kannanotosta. Välillä jo olen miettinyt, olenko yksin aatoksineni... En sentään ole. :D
 
Ylläpito sitten siirtää tämänkin pois kun siistii tätä ketjua.

Tehdään nyt niin, että ei siirretä vielä mitään, mutta ne jotka haluavat keskustella vaarallisuusjutuista vielä lisää voivat aloittaa keskustelun ihan omassa viestiketjussaan.
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Kyllä minusta joukkoliikenne palvelee iltaisinkin hyvin. 1:30 lähtee vielä Rautatientorilta bussivuoroja tavallisina arki-iltoina. Viikonloppuisin menee busseja läpi yön ja Reittioppaasta ihmiset löytävät nämä vuorot. Metroa korvaaviin bussilinjoihinkin varmaan hyvin löytävät, kunhan katsovat tuolta netistä sen linjan mikä menee kotilähiöön.

Itse siis ehdotin että metron (ja eräiden raitiolinjojenkin) liikennöintiä voisi pidentää tunnilla, eli n klo 00:00 - 00:30 asti. Sen jälkeen ajettaisiin vain busseilla. Bussien selvittäminen reittioppaan avulla voi olla ylivoimaisen vaikeaa sellaiselle joka on bileissä jossain, jossa tuntee huonosti paikkoja eikä tietsikkaa ole edes saatavilla.

Metrosta toki löytää yksinäistä höpöttäjää ja seurueita, jotka rähisevät keskenään. Mutta voin vuosikymmenien kokemuksella vakuuttaa teille (espoolaisille), että eivät he teitä uhkaa millään tavoin.

Näin on. Voin myös espoolaisena todeta, että VR sentään ajaa juniaan kiitettävän myöhään, eikä ole kertaakaan tullut turpiin noilla myöhäisillä lähdöillä. Pari kertaa on ollut lähellä tulla keskellä päivää tosin.

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Itse siis ehdotin että metron (ja eräiden raitiolinjojenkin) liikennöintiä voisi pidentää tunnilla, eli n klo 00:00 - 00:30 asti. Sen jälkeen ajettaisiin vain busseilla.
Minä kannattaisin kylläkin metroliikenteen lopettamista jo aikaisemmin, koska silloin siirrytään suoriin bussilinjoihin eli parempaan palveluun. :)

Antero
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Minä kannattaisin kylläkin metroliikenteen lopettamista jo aikaisemmin, koska silloin siirrytään suoriin bussilinjoihin eli parempaan palveluun. :)
Ehä meillä eroaa hieman käsitys mikä on hyvä palvelu;)

Oma ehdotukseni koski viikonloppuöitä, koska silloin kulkijoita on arkiötä huomattavasti enemmän, ja sellaisia joilla on tarve päästä töistä kotiin klo 23:00 jälkeen on perjantai- tai lauantai- iltaisin huomattavasti vähemmän kuin arkena, kun taas toisaalta juhlijoita ja hupimatkustajia jotka matkustavat lähiöistä kaupunkiin päin ja keskustan eri kohteiden välillä on paljon enemmän. Myös metron huoltotöitä tehdään ymmärtääkseni viikonloppuöisin vähemmän kuin arkiöisin, joten niitä tunnin, puolentoista liikennöinnin pidennys tuskin häiritsee.

Ajattelin että Helsinki siirtyisi muiden maailman metrokaupunkien kanssa siihen kansainväliseen käytäntöön että metro kulkisi ainakin puolenyöhön asti, ja kokeiltaisiin sitä ensin viikonloppuöiden osalta.

t. Rainer
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Bussien selvittäminen reittioppaan avulla voi olla ylivoimaisen vaikeaa sellaiselle joka on bileissä jossain, jossa tuntee huonosti paikkoja eikä tietsikkaa ole edes saatavilla.

Tähän tarkoitukseen nykyaikaiset älypuhelimet ovat omiaan. Tuo Reittioppaan mobiiliversio mobile.reittiopas.fi toimii lähes jokaisella nykyaikaisella matkapuhelimella. Suosittelen mobiilikäyttöön sitä, kätevä. Jos on hyvin nykyaikainen puhelin, jossa on kunnon nettiselain, voi käyttää ihan oikeaa PC-reittiopasta tai vaikka matka.fi:tä. Linkkeihin voi koodata suoraan reitin kahden eri paikan välille, jolloin usein käytettyä reittiä ei tarvitse joka kerta kirjoittaa erikseen.

Tässä esimerkki-url:ia:
http://aikataulut.ytv.fi/reittiopas...tie+12,vantaa&keyb=kaisaniemenkatu+1,helsinki
http://www.matka.fi/haku/fi/?keya=pyynikintie+1,tampere&keyb=meritie+2,vihti
 
Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Tähän tarkoitukseen nykyaikaiset älypuhelimet ovat omiaan. Tuo Reittioppaan mobiiliversio mobile.reittiopas.fi toimii lähes jokaisella nykyaikaisella matkapuhelimella.
LIIIAN vaikeaa! Toiset, kuten allekirjoittanut, kun ei osaa edes tilata kännykkälippua ilman että viesti hukkuu bittiavaruuteen. Kyllä vähemmän tuttujen bussilinjojen käyttö jostain jonnekin vaatii aina etukäteen perehtymistä tiestikan avulla, ja jos matkasuunnitelmiin tulee muutoksia, niin silloin on aika pihalla. Sieltä jossa kulkee metro, spåra tai juna, pystyy suunnistamaan aina jotenkin.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös