Yöliikenne metrossa?

Vs: Helsingin raitioliikenteen supistukset 2006

Kyllä vähemmän tuttujen bussilinjojen käyttö jostain jonnekin vaatii aina etukäteen perehtymistä tiestikan avulla, ja jos matkasuunnitelmiin tulee muutoksia, niin silloin on aika pihalla.

Siksipä näissä kännykkäpalveluissa olisi kehittämisen varaa niin, että kaikki niitä osaisivat käyttää. On tylsää, jos henkilöauto on ainoa kulkuväline, jolla ei joudu hukkaan vaikka matkasuunnitelmat vaihtuisivatkin yllättäen reissun päällä. Veikkaan, että yksi syy henkilöautojen suosioon on tämä helppous ja siihen pitäisi kehitellä joku vastine bussipuolelle.
 
On taas se aika vuodesta, että valtuutetut ehdottelevat metron yöliikennettä. KSV vastaa kohteliaasti http://www.hel.fi/static/public/hel...unnittelulautakunnan_lausunto_valtuustoa.html että bussit palvelevat paremmin ja maksavat vähemmän kuin metro.

Ainoa kysymys tässä on, miksi metro kulkee sunnuntaisin.

Uudet liikennöintiajat metrolle? Ma-to klo 6-20, pe 6-23, la 8-23, su –. Kuinka paljon HSL säästäisi?
 
On taas se aika vuodesta, että valtuutetut ehdottelevat metron yöliikennettä. KSV vastaa kohteliaasti http://www.hel.fi/static/public/hel...unnittelulautakunnan_lausunto_valtuustoa.html että bussit palvelevat paremmin ja maksavat vähemmän kuin metro.

Ainoa kysymys tässä on, miksi metro kulkee sunnuntaisin.

Uudet liikennöintiajat metrolle? Ma-to klo 6-20, pe 6-23, la 8-23, su –. Kuinka paljon HSL säästäisi?

Ma-to kuitenkin 21:30-22 asti. Sunnuntaina liikenne 11-19, 10min välein esim. Ruoholahti - Mellunmäki, ja Itäkeskus - Vuosaari.
 
Nelosessa ei saa sunnuntaisinkaan istumapaikkaa. Metron säästöillä olisi varaa lisätä kapasiteettia sinne missä sitä tarvitaan.

Kun viimeksi menin arkena päivällä metrolla, koko junassa oli Kulosaaren sillalla noin 70 matkustajaa, jos vaunut olivat joten kuten tasakuormassa. Itse olin aika lailla keskivaiheilla junaa. On se vähän turhauttavaa kun samaan aikaan nelosessa seistään. Jostain ne rahat pitäisi sinne kaivaa.
 
Minullahan ei olisi mitään sitä vastaan, että nelosella ajettaisiin vaikka minuutin vuorovälein ma - su.
Mutta metron korvaaminen vaikka vain pyhäaamuisin vaatisi varmaankin jonkinkymmentä bussia ja kuljettajaa.
Mutta jos se on edullisempaa, niin mikä ettei.
Kunhan vuoroväli pyhänä pysyy samana liityntälinjojen varrella kuin nyt on, jos metroa ei sunnuntaisin liikennöitäisi ollenkaan! Saattaa vaatia jonkinkymmentä bussia ja kuljettajaa vielä lisää.

---------- Viestit yhdistetty klo 19:42 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:28 ----------

Kun viimeksi menin arkena päivällä metrolla, koko junassa oli Kulosaaren sillalla noin 70 matkustajaa, jos vaunut olivat joten kuten tasakuormassa. Itse olin aika lailla keskivaiheilla junaa. On se vähän turhauttavaa kun samaan aikaan nelosessa seistään. Jostain ne rahat pitäisi sinne kaivaa.
Varsinkin jos menee aamuruuhkassa lännestä itään ja iltaruuhkassa päin vastoin havaitsee "vajaakuormaisia" metrojunia päinvastaisiin suuntiin.
Oman yli 30 -vuotisen kokemukseni mukaan saattaa arkena päiväsaikaan peräkkäisten junien matkustajamäärä vaihdella suurestikin suunnasta riippumatta.
 
metron korvaaminen vaikka vain pyhäaamuisin vaatisi varmaankin jonkinkymmentä bussia ja kuljettajaa.
Mutta jos se on edullisempaa, niin mikä ettei.
Kunhan vuoroväli pyhänä pysyy samana liityntälinjojen varrella kuin nyt on, jos metroa ei sunnuntaisin liikennöitäisi ollenkaan! Saattaa vaatia jonkinkymmentä bussia ja kuljettajaa vielä lisää.

Jos pyhäaamujen liikenne hoidettaisiin suorilla bussilinjoilla keskustaan, vaikka nykyisillä yölinjoilla 85N-97N, niin ei se välttämättä vaatisi montaakaan lisäbussia nykyisiin liityntälinjoihin verrattuna. Pyhäaamujen liityntälinjat vaativat nyt n.22 bussia kun vuorovälit ovat 20-30 minuuttia, Suorien yölinjojen autotarve on n.18 bussia vuorovälien ollessa 30-40 minuuttia. Muutaman bussin lisäyksellä voitaisiin siis hoitaa pyhäaamujen liikenne suoraan keskustaan, vuorovälien ollessa kohtuullinen 20-30 minuuttia. Uskoisin tuon olevan melkoisen paljon halvempaa kuin puolityhjien metrojen ajattaminen 5 minuutin välein.
 
Itse en rehellisesti sanottuna kyllä ymmärrä esim. sunnuntaina 6-11 välillä 5minuutin vuoroväliä metroissa. Ei siellä lähellekkää niin paljon matkustajia ole. Jos ei bussilla haluta korvata niin sitten vaikka 4-6vaununen metro 20-30min välein.
 
Itse en rehellisesti sanottuna kyllä ymmärrä esim. sunnuntaina 6-11 välillä 5minuutin vuoroväliä metroissa. Ei siellä lähellekkää niin paljon matkustajia ole. Jos ei bussilla haluta korvata niin sitten vaikka 4-6vaununen metro 20-30min välein.

Juu haaroilla riittäisi 20min väli ja yhteisellä osuudella 10min. Kun liityntäliikennekin menee 20-30min välein, niin on älytöntä ajaa metroa 5/10min välein. Ajetaanhan M-junaakin Su-aamuisin 30min välein klo 11 asti ja hyvin mahtuu kaikki kyytiin yhden yksikön flirttiin. M-junan rinnalla kulkee tietysti myös suoria bussilinjoja keskustaan, mutta jos käytössä olisi pelkkä bussi+juna liityntä ilman suoria bussiyhteyksiä, niin aivan varmasti vuoroväliksi riittäisi 20min kahden yksikön flirteillä. Nykyinen systeemi tulee kuitenkin halvemmaksi kuin kalliden junavuorojen lisääminen.
 
Juu haaroilla riittäisi 20min väli ja yhteisellä osuudella 10min. Kun liityntäliikennekin menee 20-30min välein, niin on älytöntä ajaa metroa 5/10min välein. Ajetaanhan M-junaakin Su-aamuisin 30min välein klo 11 asti ja hyvin mahtuu kaikki kyytiin yhden yksikön flirttiin. M-junan rinnalla kulkee tietysti myös suoria bussilinjoja keskustaan, mutta jos käytössä olisi pelkkä bussi+juna liityntä ilman suoria bussiyhteyksiä, niin aivan varmasti vuoroväliksi riittäisi 20min kahden yksikön flirteillä. Nykyinen systeemi tulee kuitenkin halvemmaksi kuin kalliden junavuorojen lisääminen.

N-junatkin menee sunnuntaina johonki 10-11asti 30min välein yhdellä flirtillä. N-junan reitillä ei myöskään ole joka asemalta suoraa yhteyttä bussilla keskustaan.

Toinen vaihtoehto Akin ehdotukseen että 20min välein Ruoholahti - Mellunmäki ja 20min välein Itäkeskus - Vuosaari. Itäkeskus - Vuosaari välille riittäisi yksi juna. Keskustaan ajettaisiin sitten täyspitkällä 6-vaunuisella, ihan varmasti kapasiteetti riittäisi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
"Hyviä" ehdotuksia tulee, siis muualta kuin itä-Helsingistä ;). Metron vaikutusalueella asuu lähes Lahden verran ihmisiä (siinä 100 000). Miten paljon lienee Martsarin alueella?
Jos nyt yhdestä junasta lasketaan 50 matkustajaa, ei se suinkaan tarkoita, että seuraavassakin olisi yhtä vähän.
Sunnuntaiaamuisin on minulla noin 15 min vuoroväli (2 liityntälinjaa). Pitäisikö idässä hyvin järjestettyä joukkoliikennettä huonontaa, jotta muualla ei olisi kademieltä?
 
"Hyviä" ehdotuksia tulee, siis muualta kuin itä-Helsingistä ;). Metron vaikutusalueella asuu lähes Lahden verran ihmisiä (siinä 100 000). Miten paljon lienee Martsarin alueella?
Jos nyt yhdestä junasta lasketaan 50 matkustajaa, ei se suinkaan tarkoita, että seuraavassakin olisi yhtä vähän.
Sunnuntaiaamuisin on minulla noin 15 min vuoroväli (2 liityntälinjaa). Pitäisikö idässä hyvin järjestettyä joukkoliikennettä huonontaa, jotta muualla ei olisi kademieltä?

Eihän nyt mistään kateudesta olla puhuttu. HSL perustelee monia asioita sillä ettei ole varaa. Nyt esitetään yhtä asiaa johon menee turhaan sitä kallinarvoista vähissä olevaa rahaa. Väitätkö tosiaan että esim. juurikin sunnuntaina klo 6-11 on tarvetta 4vaunuisille junille 5min välein? Ei, ei varmasti ole. Ei se asukasmäärä kerro mitään. Kuinka moni metron vaikutusalueella asuvista on liikkeellä 6-11 välillä sunnuntaina? Epäilen ettei lähellekkään niin paljoin kuin mitä metron kapasiteetti siihen aikaan on.

HSL:n mielestä metroa pitää ajaa sillä samalla vuorovälillä koko metroliikenteen käynnissäoloajan vaikka kysyntää ei olisi niin paljon.
 
Nyt esitetään yhtä asiaa johon menee turhaan sitä kallinarvoista vähissä olevaa rahaa.

Toisaalta kyse on siitä, kuinka paljon hyödytään per käytetty raha. Kun metroasemat ovat auki, lisämetrojunien laittaminen sinne on verrattain halpaa. Monta kertaa halvempaa kuin lisälähijunien laittaminen, valitettavasti. Ja on selvää, että metron houkuttelevuus laskee, jos vuoroväliä kasvatetaan. Voi olla hyvinkin, että metron paremman palvelutason tarjoaminen myös sunnuntaisin on kokonaisuudessa kannattavampaa kuin säästää se raha. Ja voi myös hyvin olla, että metroon sunnuntaiaamuisin käytettynä se raha tuottaa enemmän lisämatkustajia kuin missään muualla (en tiedä, mutta päinvastaisenkin osoittaminen on vaikeaa).

Kyse on siis ennen kaikkea tietyn palvelutason tarjoamisesta. Ei siitä, että tarjottu kapasiteetti mitoitettaisiin tarkasti kysynnän mukaan.

---------- Viestit yhdistetty klo 15:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 15:13 ----------

HSL:n mielestä metroa pitää ajaa sillä samalla vuorovälillä koko metroliikenteen käynnissäoloajan vaikka kysyntää ei olisi niin paljon.

Juuri näin. Ja tälle on myös paljon hyviä perusteita.
 
Nyt esitetään yhtä asiaa johon menee turhaan sitä kallinarvoista vähissä olevaa rahaa. Väitätkö tosiaan että esim. juurikin sunnuntaina klo 6-11 on tarvetta 4vaunuisille junille 5min välein? Ei, ei varmasti ole.
Yleensä tälle fooooorumille kirjoittavat haluavat parempaa joukkoliikennettä, jotka nyt yleensä joukkoliikennettä haluavat.
Aivan opettavaista on havaita, että jotkut ovat eri mieltä.
Minä en noista raha-asioista tiedä. Vaan onko halvempaa ajaa 20 bussia keskustaan kuin viisi metrojunaa (luvut ovat omasta hatusta heitettyjä).
 
Takaisin
Ylös