Monellako metrolla olet matkustanut?

Olipa hieno logokokoelma. Harmi vain, että monen kaupungin logo on samanlainen, joten klikkaaminen on osin arvailua.

Halusitko vastauksen tähänkin?

Metroja:
Lontoo
Praha
Pariisi
Budapest
Tukholma
Oslo
Nürnberg
München
New York
San Francisco
Tokio
Brysseli
Kööpenhamina
Pietari
Moskova
Berliini
Wien
Helsinki

18, muistinkohan kaikki?

Sitten olen matkustanut useilla Stadtbahneilla, mutta en laske niitä metroiksi. Enkä muitakaan katukelpoisia systeemejä, joita niiden kaupungit nimittävät metro-nimellä.

Antero
 
Itsellä kokemusta:

Helsinki
Tukholma
Lontoo
Pariisi
Hampuri
München
Wien
Rooma
Milano
Madrid
Barcelona
Lissabon
 
Antero Alku sanoi:
Sitten olen matkustanut useilla Stadtbahneilla, mutta en laske niitä metroiksi. Enkä muitakaan katukelpoisia systeemejä, joita niiden kaupungit nimittävät metro-nimellä.
Ja monet noista logoista eivät minusta ole metroja. Esimerkiksi Wuppertalin riippurata ei minun pääni mielestä ole metro, vaan se on riippurata. Usea U on ratikkaverkon tunneliosuus Saksasta. Joistain kaupungeista oli parikin logoa. Ovatko Pariisin RER-junat metroja? Eivät minusta, jos eivät ole meidänkään YTV-lähiliikenne. Samaa sanon saksalaisista S-bahneista, joita logolistasta myös löytyi.

Mutta kuten sanottua, täsmällistä ja yksiselitteistä määritystä ei ole. Mutta aloittakoon joku muu metron määrittelystä erillisen ketjun.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Ja monet noista logoista eivät minusta ole metroja.

Dublinin DART on myös aika kaukana metrosta. Samaa ajaisi täällä peräänkuulutettu Sm-junien maalaaminen oransseiksi.
 
edsel sanoi:
Dublinin DART on myös aika kaukana metrosta. Samaa ajaisi täällä peräänkuulutettu Sm-junien maalaaminen oransseiksi.
Valenciakin yrittää kaapata mannermaan ensimmäisen metron kunniakkaan tittelin Budapestiltä. Sillä se kapearaiteinen rautatie, jolle 100 vuotta myöhemmin on rakennettu tunneliosuus ja jolla ajetaan nyt "metromaisia" moottorivaunujunia, on perustettu 1888. Minun mielestäni kyse ei ole 1888 perustetusta metrosta eikä metrosta ollenkaan, vaan kapearaiteisesta lähiliikenneradasta, jolla on Valencian keskustan alittava tunneliosuus.

Jos Valecian metro olisi metro, niin silloin olisi monen maan rautatielaitoskin metro. Monissa kaupungeissahan keskustaan tulevat rautatiet on peitetty rakentamisen alle ja rautatieasemat ovat keskellä tiheää rakennusmassaa ilman, että junia näkyy missään ulkopuolella.

Antero
 
Mäkin mietin vastausta tähän, siis listaa kaupungeista, mutta törmäsin tuohon määritelmäongelmaan. Miamissa on sivukiskovirrotteinen paikallisrata, jonka vaunut näyttävät ulkoisesti tyypillisiltä USA:laisilta metrovaunuilta. Sisällä sisustus on kuitenkin paikallisjunamainen, maanalaisia osuuksia ei ole, linjoja on vain yksi. Se ei mielestäni ole metro, vaikken tiedäkään, mikä se oikein on.

Entäs San Francisco? Ratikat kulkevat keskustassa tunnelissa, mutta eivät ne ole metro. Ei Kruunuvuoren ratikastakaan tule metroa. Sitten siellä on BART, joka kulkee suht harvalla vuorovälillä haaroillaan, on sisustukseltaan paikallisjunaa muistuttava ja kulkee keskusta-alueella tunnelissa, muuten yleensä maan päällä. Onko se metro?

Selviä kaupunkeja:
Helsinki
Tukholma
Berliini
München
Hampuri
Pariisi
Madrid
Barcelona
Lissabon
Ateena
Istanbul
Rooma
Budapest
Moskova
Lontoo
New York
Chicago
Buenos Aires
Bangkok (tämäkin kulkee kyllä ilmassa)
Singapore
Hongkong
Shanghai

En muuten matkusta metroilla harrastusmielessä, nämä on siis kaikki tullut koettua siksi, että on pitänyt päästä paikasta A paikkaan B.
 
Olen ylpeä siitä, että listassani on kolme metroa, joilla kukaan muu tähän viestiketjuun kirjoittaneista ei ole matkustanut.

Pietari
Moskova
Helsinki
Tukholma
Budapest
Bukarest
Lyon
Lausanne

Minä en yritä kilpailla eniten metroja matkustaneen tittelistä. Minä en edes voisi voittaa tuollaista kilpailua, sillä maailmassa on monia metrokaupunkeja ja -maita, joihin en suostu matkustamaan ilman suurta korvausta. Edellämainituissa metroissa olen matkustanut vain, koska haluan käyttää joukkoliikennettä ja olen noissa kaupungeissa jostakin syystä vieraillut tai asunut. Toki, jos joskus joudun johonkin metrokaupunkiin, käyn koeajamassa sen metron, jos aikaa on.
 
Nyt kun tähän uteluun on vastannut jo jokunen henkilö ja kaupunkien joukkoon näyttää eksyneen jo muitakin järjestelmiä kuin metroja, niin muistin virkistämiseksi kuva Ranskasta, joka ei oikeasti esitä metroa eikä bussia eikä niiden yhdistelmääkään, vaikka kulkineen seinässä niin luvataan. Olkaa tarkkoja, älkääkä hyväksykö halpoja kopiota!

Siis: Kaikki maanalla kulkevat vehkeet eivät ole metroja. Maanalle voidaan rakentaa IHAN mitä vain halutaan. Tai muutetaan otsikko "Monellako metrolla..." muotoon "Monellako maanalla liikennöivällä kiskokulkuneuvolla olet matkustanut".

Suomessa VR:n M-juna on metro (Malminkartanon tunneliasema ja linjatunnus "M"). Ja Lohjan-Tytyrin kaivoksen funikulaari myös (kuljettaa matkustajia kaivosmuseoon). Tai Kotka-Kouvola sähköjuna niin kuin muuten vain. Niin ja Turun raitsikat sillan alla :)
 
Toistaiseksi vain kolmella:
Helsinki
Tukholma
München

En ole siis hirveästi reissannut, mutta jatkossa käydessäni jossain metrokaupungissa on pakko koeajaa kaupungin metro- tai raitiotiejärjestelmä.
 
edsel sanoi:

Vastaukseni:

Määritelmäni mukaan "metron" vähimmäismvaatimus on rata joka kulkee jonkun pätkän tunnelissa, ja jolla vähintään yksi tunneliasema kantakaupungin alueella. Sillä on seuraavat alalajit:

1) Varsinaiset metrot
- Helsinki
- Tukholma
- Oslo
- Leningrad (kaupunki oli vielä tuonniminen kun sen metrolla viimeksi kuljin)
- Moskova
- Hampuri
- Berliini
- München
- Wien
- Budapest
- Praha
- Amsterdam
- Rotterdam
- Bryssel
- Pariisi
- Lyon
- Lontoo
- Glasgow
- Barcelona
- Madrid
- Lissabon

2) Maanalaiset kaupunki-/lähiliikenneradat
- Tukholma
- Oslo
- Kööpenhamina
- Berliini
- Stuttgart
- München
- Wien
- Bryssel
- Pariisi

3) Maanalaiset raitiotiet/esimetrot
- Köln
- Bonn
- Stuttgart
- Wien
- Bryssel

4) Maanalaiset kaupunkifunikulaarit
- Istanbul

t. Rainer
 
Tavallisimmat metrot on tullut käytyä.

Erikoisimpia omalla listallani on Kiova, Sofia, Napoli, Varsova ja Vancouver. Ehkä vielä joku muukin kunhan muistan.
 
Oma listani näyttää tältä:

Helsinki
Tukholma
Leningrad (en ole käynyt Pietarissa)
Munchen
Wien
Praha
Budapest
Varsova
Barcelona
Milano
Amsterdam
 
R.Silfverberg sanoi:
Vastaukseni:

Määritelmäni mukaan "metron" vähimmäismvaatimus on rata joka kulkee jonkun pätkän tunnelissa, ja jolla vähintään yksi tunneliasema kantakaupungin alueella.

Mainostaisin mielestäni erittäin onnistunutta määritelmääni täällä
 
Takaisin
Ylös