Monellako metrolla olet matkustanut?

Aloitetaanpa oma lista yhdellä sellaisella kaupungilla, jota kukaan ei liene vielä maininnut (muut kaupungit ovatkin sitten jo tutumpia muillekin):
Bilbao
Barcelona
Madrid
Lontoo
Rotterdam
Tukholma
Helsinki
Moskova
Varsova
Budapest
Wien
Berliini
Hampuri
Toivottavasti listani saa vielä jatkoa...

edit: En nyt oikeastaan tiedä, onko Rotterdamissa varsinaista metroa. Kohta taidamme kiistellä siitä Anteron kanssa...:D
 
SD202 sanoi:
edit: En nyt oikeastaan tiedä, onko Rotterdamissa varsinaista metroa. Kohta taidamme kiistellä siitä Anteron kanssa...:D
Olen hyväksynyt ne metroksi urbanrail.net -sivuston tietojen perusteella. Itse en ole käynyt kokeilemassa, vaikka olen muistaakseni kerran käynyt Rotterdamissa. Vai olisiko niin, että olen matkustanut jommalla kummalla, mutta en ole pitänyt sitä metrona? :shock:

Antero

PS: Pekingin metro näytti ainakin nopealta. :smile:
 
Antero Alku sanoi:
Olen hyväksynyt ne metroksi urbanrail.net -sivuston tietojen perusteella. Itse en ole käynyt kokeilemassa, vaikka olen muistaakseni kerran käynyt Rotterdamissa. Vai olisiko niin, että olen matkustanut jommalla kummalla, mutta en ole pitänyt sitä metrona?
Rotterdamin metron runkolinjat ovat perinteisiä sivuvirtakiskometroja. Metron rakentaminen aloitettiin jo 50-luvulla eli Rotterdam sai metron monta vuotta ennen Amsterdamia. Metroa on myöhemin jatkettu pikaraitiotietyyppisillä avoradoilla joilla on ilmajohdot, joilla ajetaan kombi-vaunuilla joilla on sekä katto- että sivukiskovirroittimet, ja nämä vaunut kulkevat myös keskustan maanalaisilla osuuksilla. Ehkä Anteron kohdalle on osunut juuri sellainen. Silloin kun minä kävin siellä viimeksi 80-luvulla oli enemmistö junista perinteisiä metrojunia.

t. Rainer
 
Mitenkä määrittelemme metron?
Voidaanko Wienin vanhaa Stadtbahn'ia pitää metrona? Sehän kulki tunnelissa keskikaupungin alla, omila ratapenkoilla esikaupunkialueilla, mutta virransyöttö oli ilmajohdosta. U-bahn'in linja U6 on saman järjestelmän jäljelle jäänyt osa.
Budapestin vanha metro, 'Földalatti' (suora käännös: 'maanalainen')kulkee lähes koko matkan tunnelissa, saa virran ilmajohdosta. Jotkin metrofanit eivät pidä sitä varsinaisena metrona vaan 'light railina'.
Molemmat radat on mainittuna Urbanrain.net sivulla.
 
Wienissä ainakin U1 ja U3 on joka tapauksessa aivan selviä metroja. U4 ja varsinkin U6 on enemmän rajatapauksia. Wien on kuitenkin metrokaupunki.
 
Hape sanoi:
Mitenkä määrittelemme metron?
Voidaanko Wienin vanhaa Stadtbahn'ia pitää metrona? Sehän kulki tunnelissa keskikaupungin alla, omila ratapenkoilla esikaupunkialueilla, mutta virransyöttö oli ilmajohdosta. U-bahn'in linja U6 on saman järjestelmän jäljelle jäänyt osa.
Budapestin vanha metro, 'Földalatti' (suora käännös: 'maanalainen')kulkee lähes koko matkan tunnelissa, saa virran ilmajohdosta. Jotkin metrofanit eivät pidä sitä varsinaisena metrona vaan 'light railina'.
Molemmat radat on mainittuna Urbanrain.net sivulla.

Budapestin Földalatti on ilman muuta metro, mutta Wienin Stadtbahn on tapaus sinänsä.

Minulla oli onni matkustaa 70-luvulla Wienissä ja kokeilla kaikkia raidejärjestelmiä. Mieleenpainuvin ja eksoottisin oli vanha Stadtbahn. Miljöö oli kuin mitään ei olisi tehty sitten ensimmäisen maailmansodan, asemat hämäriä ja rapistuneita. Stadtbahn lienee alunperin toimineen höyryjunilla, mutta aika aikaisessa vaiheessa sähköistetty. Junat koostuivat vanhoista 2-akselisista yhteenkytketyistä raitiovaunuista. Laiturit olivat matalat eli vaunuun piti kiivetä portaita pitkin. Teknisessä mielessä tällainen toteutus vastasi esimetroa, mutta tässä tapauksessa se "esivaihe" oli kestänyt 60-80 vuotta. Samanaikaisesti kun olin siellä, oli jo yhtä Stadbahn-pätkää ehditty konvertoida oikeaksi metroksi, ja sitä se lienee nykyään kokonaisuudessaan. Olisivat saaneet jättää jonkun pätkän entiselleen, ihan kuriositeetin vuoksi.

Wienissä oli 70-luvulla yhteensä 4 maanalaista ratajärjestelmää. Vanhin siis tämä Stadtbahn, sitten oli tavallisten raitiovaunujen tunneliosuuksia, sitten oli joitakin paikallisjuna (Schnellbahn) -asemia maan alla, sekä lyhyt pätkä varsinaista metroa eli U-Bahn.

t. Rainer
 
R.Silfverberg sanoi:
Stadtbahn lienee alunperin toimineen höyryjunilla, mutta aika aikaisessa vaiheessa sähköistetty. Junat koostuivat vanhoista 2-akselisista yhteenkytketyistä raitiovaunuista.
Olet oikeassa.

Nykyinen U6 on yksi kolmen Stadtbahn-linjan muodostaman kolmion sivu. Systeemi avattiin jo 1898, ja siellä ajettiin höyryveturein ja 2-akselisin matkustajavaunuin. Järjestelmä sähköistettiin aika myöhään, vasta 1920-luvulla. Kalustoksi vaihtuivat 2-akseliset sähkömoottorivaunujunat ilmajohtovirroituksella. Tämä kalusto uusittiin kerran 1951-alkaen. Parissa paikassa taisi olla yhteys katuverkkoonkin. Stadtbahnin sähkövaunut olivat 2280 leveitä kun höyryjuna oli 3100 leveä.

Seuraavan kerran Stadtbahn muutettiin 1970-luvulla metron myötä. Nykyinen U4 muutettiin 1976 liikennöitäväksi metrojunilla, ja sitä ryhdyttiin aktiivisesti kattamaan. U6:lle vaihdettiin kalustoksi katuraitioteiden tapaisia Düwagin lisenssillä tehtyjä kookkaita nivelraitiovaunuja 1980 lähtien. Kolmas rata muutettiin osaksi rautatieverkkoa ja sitä ajetaan nyt 3-vaunuisilla sähkömoottorijunayksiköillä linjana S1. Entinen yhtenäinen systeemi siis pilkottiin kolmeksi yhteensopimattomaksi. Samalla hylättiin vajaan kilometrin viadukti U6:lla Nussdorfer Strassella, kun rataa jatkettiin toista kautta Floridsdorfiin.

Wienin Stadtbahn siis ei ole sama asia kuin Saksan Stadtbahn-esimetrostandardi. Wieniläiset vain nimittivät omaa kaupunkirautatietänsä Stadtbahniksi jo noin 60 vuotta ennen kuin saksalaiset keksivät sanalle toisen käytön. Nyt kahdesta eri kalustolla liikennöitävästä radasta on tehty U eli metro ja kolmannesta S eli kaupunkirata.

Antero
 
Viimeksi muokattu:
Hupaisa keskustelu. En varsinaisesti bongaa kovin tosikkona, mutta tilaisuuden tullen käytän sen hyväkseni ja teen pienen koematkan vaikkei muuten tarvitsisi matkustaa metrolla.

Oma listani:

Lontoo
Pariisi
Barcelona
Bryssel
Lyon
Rooma
Tukholma
Lille
Marseille
Milano
Napoli
Varsova
Helsinki
= 13 kpl

Ja sitten katumuslista eli kaupungit joissa olen käynyt mutta niin pikaisesti etten ehtinyt matkustaa metrolla:

Amsterdam (paikallisjunalla suoraan kentältä toiseen suuntaan)
Kööpenhamina (monta kertaa mutta aina liian kiireessä)
Oslo (junalla kentältä keskustaan)
Lissabon
Rennes (jo ennen metroa)

Metron kriteeri: Lueteltu Mark Ovendenin kirjassa Metro Maps of the World ilman sen kummempaa filosofointia systeemien luonteesta. :)
 
R.Silfverberg sanoi:
[Rotterdamin] metroa on myöhemin jatkettu pikaraitiotietyyppisillä avoradoilla joilla on ilmajohdot, joilla ajetaan kombi-vaunuilla joilla on sekä katto- että sivukiskovirroittimet, ja nämä vaunut kulkevat myös keskustan maanalaisilla osuuksilla.
Muistaakseni tosiaan keskustan pohjoispuolella sijaitsevat osuudet ovat hyvinkin pikaraitiotien oloisia. Rotterdamin keskustassahan radat ovat tunnelissa. Keskustan eteläpuolella radan rakenne on melko raskas ja rata kulki muistaakseni suurimmaksi osaksi maan päällä - jopa "yläilmoissa".
Tässä pikaraitiotiemaista pätkää:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/metro/Rotterdam/5200/5269-5241.jpg
Tunnelipätkää:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/metro/Rotterdam/5200/IMG_2315.jpg
Ja tässä maanpäällistä rataa:
http://www.railfaneurope.net/pix/nl/metro/Rotterdam/5300/5319-5318-5341-5314.jpg

Moni-ilmeinen kiskoliikennejärjestelmä. Miksi sitä sitten halutaankaan nimittää...;)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Empä ole kovin monella, mutta yritän koko ajan hankkia lisää käymisiä
Tässä ne vähät ovatkin:
- Helsinki
- Pariisi
- Barcelona
- Berliini

Suunnitelmissa olisi käydä keväällä tutustumassa Lontoon Tuubiin.
 
SD202 sanoi:
Moni-ilmeinen kiskoliikennejärjestelmä. Miksi sitä sitten halutaankaan nimittää...;)
Niin on, sillä Rotterdamissa on kaksi toisiinsa yhteensopimatonta "metroa". Viimeinen linkkaamistasi kuvista on kapeammalta, joka on nimeltään Erasmuslinj.

Metrojen tapauksessa eri linjojen yhteensopimattomuus toisten kanssa ei olekaan suuri ongelma, kun usein ei ole tarkoituskaan yrittää ajaa junia radoilta toisille vaan sahata aina yhtä rataa päästä päähän. Siksi on mahdollista, että:
- Pariisissa on 3 erilaista RATP:n metrostandardia (teräspyöräinen, kumipyöräinen ja kumipyöräautomaatti)
- Lontoossa on 4 erilaista LT:n metrostandardia (Suuren profiilin pintametrot, pienen profiilin pyöreäkattoiset deep tube -syvämetrot, raideleveydeltään hieman muista poikkeava yksi deep tube -linja ja Docklandsin kevytmetro)
- Berliinissä on 2 erilaista metrostandardia (vanhat kapeakoriset linjat 1-4 ja uudet 265 cm leveät linjat)
- Tokiossa on 5 erilaista metrostandardia (1067 mm ilmajohto ja sivukisko, 1435 mm ilmajohto ja sivukisko sekä kumipyöräinen automaatti)
- Budapestissä on 2 erilaista metrostandardia (Földalatti ja neukkumetrot)
- Rotterdamissa on 2 erilaista metrostandardia (Erasmus ja Caland) - tosin näillä on lännessä yhteinenkin osuus.

Muitakin on, mutta nämä nyt tiedän itse siksi, että olen käynytkin näissä paikoissa.

Antero
 
Antero Alku sanoi:
Lontoossa on 4 erilaista LT:n metrostandardia

Tietääkseni enemmän. Syvien metrojen putkien profiilit eivät ole samoja kaikilla linjoilla. Osa kalustosta on tehty tätä hyödyntäen eikä siksi mahdu kuin osaan putkista. Lisäksi sama opastin- ja turvalaitejärjestelmä löytyy yleensä korkeintaan kahdelta eri linjalta eli suurin osa kalustosiirroista vaatii muutoksia junien näihin osiin.
 
Tuon minäkin esiin pari hauskaa uutta, jotka vaativat hiukan vaivaa. :) Tässä lista:

Helsinki
Tukholma
Kööpenhamina

Berliini
Hampuri
München
Amsterdam
Rotterdam
Brysseli
Pariisi
Lille
Lontoo
Barcelona
Wien
Ateena

Praha
Budapest
Bukarest
Sofia
Varsova

Minsk
Kiova
Dnipropetrovsk
Harkova
Pietari
Moskova
Jekaterinburg
Novosibirsk

Peking
Kanton
Hongkong

31 kpl.
 
Helsinki
Tukholma
Lontoo
Varsova
Pietari
Moskova
Praha
Rooma
Ateena
Toronto
Kiova
Hannover lasketaan vissiin ennemmin pikaraitiotieksi...

Amsterdam, Berliini, Samara, Kazan, Kööpenhamina, Oslo ja Jekaterinburg ainakin ovat metrokaupunkeja, joissa olen käynyt, mutten ajanut metrolla.
 
Helsinki
Lontoo
Madrid
Pietari
Tukholma
Bryssel
Berliini

Kööpenhaminassa, New Delhissä, Hannoverissa, Bremenissä, ja Barcelonassa olen ollut, mutta ei ole tullut metrolla ajettua:icon_frown:
 
Takaisin
Ylös