Monellako metrolla olet matkustanut?

Kööpenhaminassa, New Delhissä, Hannoverissa, Bremenissä, ja Barcelonassa olen ollut, mutta ei ole tullut metrolla ajettua:icon_frown:
Metrolla ajelu Bremenissä vaatisi hieman enemmän mielikuvitustakin, sillä k.o. kaupungissa ei ole metroa ;) :
http://www.urbanrail.net/eu/euromet.htm
Eikä Hannoverissakaan oikeastaan ole ihan "oikeata" metroa:
http://www.urbanrail.net/eu/han/hannover.htm

Päivitetään samalla omaa listaa näillä lisäyksillä:
Praha
Nagoya
Sapporo
Tokio
Osaka
Fukuoka
Bryssel
Lille
Lissabon
München
Nürnberg
Genova
Soul
Busan
 
Metrolla ajelu Bremenissä vaatisi hieman enemmän mielikuvitustakin,...
Suunnilleen saman verran kuin Göteborgissa. Bremenissä neljästä heilurista (U1, U2, U3 ja U4) koostuva metro jäi muutamaa pintahäntää lukuun ottamatta piirustuksiksi kartoilla. Kolme täyseristettyä ratikan haaraa näet ovat osa Bremenin (suunnitellusta) metrosta. Aiheesta kerrotaan tarkemmin kirjassa Schnellbahnen in Deutschland sivuilla 184 - 185.
 
Päivitys parin vuoden takaiseeen:

Entiset:

Lontoo, Pariisi, Barcelona, Bryssel, Lyon, Rooma, Tukholma, Lille, Marseille, Milano, Napoli, Varsova, Helsinki

+ seuraavat uudet:

New York, Peking, Singapore, Pietari, München

= 13 + 5 = 18 kpl

Käyty mutta ilman metromatkaa:

Amsterdam, Kööpenhamina, Oslo, Lissabon, Rennes, Düsseldorf, Dubai, Rio de Janeiro
 
Viimeksi muokattu:
Onhan noita jokunen: Helsinki, Tukholma, Oslo, Pietari (Leningrad), Moskova, Lontoo, Pariisi (teräs- ja kumipyörä), Berliini (länsi ja itä), Praha, Budapest, Milano ja Rooma.

Näistä Leningradissa, Moskovassa, Prahassa ja Budapestissa olen matkustanut hyvin saman tyyppisillä junilla.

Saksassa tunneleihin kaivetut raitiolinjat kulkevat nimella Stadtbahn. Vielä pitäisi kokoelmaan saada Essenin maanalainen johdinauto :cool: . Sen sovittaminen johonkin kategoriaan voikin olla melkoinen ongelma :biggrin:
 
Minä sain kokoon 13:
Helsinki, Tukholma, Pariisi, Lontoo, Wien, Leningrad, Budapest, München, Praha, Amsterdam, Berliini, Barcelona, Rennes
 
Helsinki
Tukholma
Oslo
Kööpenhamina
Lontoo
Pariisi
Berliini
München
Rooma
Milano
Wien
Varsova
Pietari
Soul
Daegu
Busan
= 16 kpl
 
Muiden käyttäjien vierailtuihin kohteisiin oma listani on melko vaatimaton. Mukaan mahtuvat ainoastaan Helsinki, Tukholma, Milano ja Ateena. Visuaalisesti mielekkäin näistä on kyllä Ateena. Myös yhteys lentokentälle on plussaa.
 
* Helsinki
* Stockholm (joka arkipäivä)
* Oslo
* Köbenhavn
* St Petersburg
* Hamburg
* Berlin
* Köln (metro?)
* München
* Wien
* Paris
* Rio de Janeiro

Siinähän ne, ei se ollutkaan niin montaa...

Moskova ja Tokyo on toivelistalla. Ja ehkäpä NY.
 
Liityn ei-niin-vaikuttavien listojen joukkoon...

Helsinki
Tukholma
Rooma
Berliini
Milano

Milanon metro oli näistä ehdottomasti vaikuttavin. Synkeät asemat, maalaamattomat suttaiset junat, kirskuvat kiskot ja avoimilla ikkunoilla hoidettu ilmanvaihto loivat metroon tunnelmaa, johon muut järjestelmät eivät pystyneet.
 
Milanon metro oli näistä ehdottomasti vaikuttavin. Synkeät asemat, maalaamattomat suttaiset junat, kirskuvat kiskot ja avoimilla ikkunoilla hoidettu ilmanvaihto loivat metroon tunnelmaa, johon muut järjestelmät eivät pystyneet.

Jos tämäntapaiset asiat herättävät tunteita, niin suosittelen New Yorkin metroa. Siellä varsinkin asemat ovat kuin suoraan Kaurismäen elokuvista: likaisia, maalipinta irtoilee, rotat juoksevat kiskoilla, matkustajatkin ovat usein aika rähjäisiä... Junat itsessään ovat kyllä oikein siistejä ja ilmastoituja.
 
Jos tämäntapaiset asiat herättävät tunteita, niin suosittelen New Yorkin metroa. Siellä varsinkin asemat ovat kuin suoraan Kaurismäen elokuvista: likaisia, maalipinta irtoilee, rotat juoksevat kiskoilla, matkustajatkin ovat usein aika rähjäisiä... Junat itsessään ovat kyllä oikein siistejä ja ilmastoituja.

Sen sijaan Moskovan metroasemat ovat kuin suoraan Eremitaasista. ;)
 
Jos tämäntapaiset asiat herättävät tunteita, niin suosittelen New Yorkin metroa. Siellä varsinkin asemat ovat kuin suoraan Kaurismäen elokuvista: likaisia, maalipinta irtoilee, rotat juoksevat kiskoilla, matkustajatkin ovat usein aika rähjäisiä... Junat itsessään ovat kyllä oikein siistejä ja ilmastoituja.

Tuosta kuvauksesta tulee myös mieleen Lontoo 1980-luvun lopulla.

Mutta joo, New Yorkin metroa voi suositella. Sillä on niinkutsutusti luonnetta. Nuhjuisuudestaan ja eräänlaisesta sekavuudestakin huolimatta systeemi on mielestäni yksi vaikuttavimpia ja jopa sympaattisimpiakin. Kovin harvassa metrossa on pikavuoroja, mutta New Yorkissapa on, kun osa linjoista on varustettu neljällä rinnakkaisella raiteella. Systeemi on myös yksi ainoita, joka pyörii 24 h vuorokaudessa.

Jos tulee tilaisuus poiketa New Yorkissa, kannattaa ilman muuta käydä New York Transit Museumissa Brooklynissä:
http://www.mta.info/mta/museum/ tai
http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_Transit_Museum
Museo on pienempi kuin Lontoon vastaava, mutta se on perustettu käytöstä poistetulle Court Streetin metroasemalle, mikä tarkoittaa että kellarissa on aito metrolaituri, jonka kummallekin puolelle on parkkeerattu kiskoille eri sukupolvien junia. Aseman liikenteenohjauskopissa näkee valotaululta vieläkin, kuinka läheisellä edelleen toiminnassa olevalla linjalla junat ajavat ohi.

Kuriositeettina mainittakoon, että Court Streetille liikennöitiin 1936-1946 kaksiasemaisella linjalla HH (Court Street Shuttle), jonka toinen pää oli Hoyt-Schermerhorn Streets (vaihtoyhteys muille linjoille). Linjaa oli tarkoitus jatkaa Queensin suuntaan, mutta suunnitelmat muuttuivat, ja kun liikennettä asemalle oli marginaalisen vähän (lähistöllä on riittävästi muitakin asemia), se suljettiin. Lisätietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/HH_(Court_Street_Shuttle)

Tavallaan siis samankaltainen tarina kuin Lontoon Piccadilly Linen asemalla Aldwych:
http://en.wikipedia.org/wiki/Aldwych_tube_station

Joukkoliikenneharrastajalle New York on muutenkin täynnä mielenkiintoista nähtävää. Metron lisäksi sieltä löytyy muita järjestelmiä kuten PATH (Port Authority Trans-Hudson), LIRR (Long Island Railroad), Metro North Railroad sekä New Jersey Transit. Lisäksi Amtrakin Northeast Corridorin "nopeahko" Acela-juna kulkee Penn Stationin ja sen tunneleiden kautta matkalla Bostonista Washingtoniin. (Itse en ole näistä testannut kuin New Jersey Transitin, mutta en laskekaan itseäni kovin vakavaksi junabongariksi.)

Tässä vielä joitakin linkkejä:
http://en.wikipedia.org/wiki/New_York_Subway
http://en.wikipedia.org/wiki/Port_Authority_Trans-Hudson
http://en.wikipedia.org/wiki/LIRR
http://en.wikipedia.org/wiki/Metro_North
http://en.wikipedia.org/wiki/New_Jersey_Transit
http://en.wikipedia.org/wiki/Acela
http://en.wikipedia.org/wiki/Northeast_Corridor

Arkkitehtuurin kannalta vastikään restauroitu historiallinen asema Grand Central Terminal kuuluu pakollisiin kohteisiin:
http://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Central_Terminal

Sen sijaan Penn Station
http://en.wikipedia.org/wiki/Pennsylvania_Station_(New_York_City)
vaikka onkin New Yorkin todellinen päärautatieasema nykyään (Grand Central palvelee lähinnä Metro Northin lähijunia) ei ole luvalla sanottuna kovin mielenkiintoinen paikka. Nykyinen Penn Station on maanalainen halli, joka muistuttaa etäisesti Helsingin asematunnelia. Historiallinen Penn Station, komea rakennus kuvista päätellen, purettiin vuonna 1963 ja tilalle rakennettiin nykyinen Madison Square Garden -halli. Se mitä vanhasta Penn Stationista on jäljellä on tunnelit Hudson-joen ali. Niihin liittyy oma mielenkiintoinen tarinansa, joka on luettavissa mm. kirjasta:
http://www.amazon.com/Conquering-Gotham-Building-Station-Tunnels/dp/B001G8WIFA/ref=pd_bxgy_b_text_b

Ehkäpä jo tästä tiivistelmästä voi päätellä että nähtävää riittäää. :D
 
Takaisin
Ylös