Sivu 6 / 11 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678910 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/159

Viestiketju: Monellako metrolla olet matkustanut?

  1. #76

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    245

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Berliini, Budapest, Helsinki, Kööpenhamina, Madrid, Moskova, Pariisi, Peking, Tukholma = 9

  2. #77

    Liittynyt
    17.05.2010
    Sijainti
    Otaniemi
    Viestejä
    164

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Listataanpa sitten. Järjestys enemmän tai vähemmän satunnainen.

    Helsinki
    Tukholma
    Praha
    München
    Berliini
    Barcelona
    Pariisi
    Marseille
    Lontoo
    Rooma
    Torino
    Chicago
    Mexico City
    Rio de Janeiro

    14 taisi tulla. Lisäksi Kööpenhamina ja Budapest ovat harmillisesti jääneet testaamatta, vaikka kaupungeissa olenkin käynyt. Listan saksalaiskaupungeista en myöskään ole enää täysin varma, tuliko aikanaan ajettua "oikeilla" metrolinjoilla vai vain S-Bahneilla, mutta menköön. (Kertooko jotain onnistuneesta brändäyksestä?)

  3. #78
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Lisäys listaan toukokuu 2011: Budapest

  4. #79
    Tunnistettu jäsen Waltsu avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    625

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Tukholma, Helsinki, Amsterdam, Oslo.

  5. #80

    Liittynyt
    16.02.2006
    Viestejä
    69

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Lista on toistaiseksi aika lyhyt: Helsinki, Tukholma, Pietari ja Berliini

  6. #81
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Päivitetty tilanne (heinäkuu 2011, vain täysmetrot)

    Helsinki
    Tukholma
    Oslo
    Pietari
    Hampuri
    Berliini (sekä kapea- että leveäprofiilisella)
    Bryssel
    Amsterdam
    Lontoo (sekä suuri- että pieniprofiilisella ja lisäksi Docklandsin radalla)
    Pariisi (sekä kumipyörin että ilman, ja kumipyörillä sekä automaatilla että ilman)
    Lissabon
    Wien (sekä metrolla että kevytmetro U6:lla)
    Milano
    Rooma
    terveisin
    JE

  7. #82
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Helsinki
    Tukholma
    Rooma
    Berliini
    Milano
    Listaan voitaneen lisätä Hampurin S-Bahn, jonka sivukiskovirroitteisena ja korkealaiturisena (ja varsinaisen rautatien kanssa yhteensopimattomana) tulkitsisin metroksi, vaikka kaupungista löytyykin erikseen myös "varsinainen" metro eli U-Bahn.

  8. #83
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Listaan voitaneen lisätä Hampurin S-Bahn, jonka sivukiskovirroitteisena ja korkealaiturisena (ja varsinaisen rautatien kanssa yhteensopimattomana) tulkitsisin metroksi, vaikka kaupungista löytyykin erikseen myös "varsinainen" metro eli U-Bahn.
    Noiden kahden järjestelmän ero on tosiaan häilyvä: niin S- kuin U-Bahnikin kulkevat Hampurissa maan alla tunnelissa, maan pinnalla ja maan päällä.
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  9. #84
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    S-Bahn - järjestelmiä ei niiden "metromaisesta" luonteesta riippumatta voida pitää varsinaisesti metroina sen enempää kuin Helsingin lähijunaliikennettä. Sekä Hampurin että Berliinin S-Bahnit on kuitenkin alunperin toteutettu pääosin valtakunnan rataverkon yhteyteen. Myöhemmin on sitten toteutettu myös itsenäisempiä rataosia. Yleensä näiden "S-bahnien" tausta laajemminkin ottaen on ollut paikallisjunaliikenteen tehostaminen yleisen liikenteen rataverkolla. Myös esimerkiksi Kööpenhaminan S-tog on sähköjärjestelmältään yhteensopimaton valtakunnan sähköistetyn rataverkon kanssa. Aikanaan, kun näitä bongausketuja perustettiin, harkittiin myös sitä, pitäisikö "kaupunkijunajärjestelmät" olla omana ketjunaan, mutta niiden rajaus on hiukan hankala.

  10. #85
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Mites sitten Wuppertalin riippurata? Luokitellaanko metrojärjestelmäksi, kuten vaikkapa UrbanRail.Net tekee?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut UrbanRail.Net
    This line can be called a full metro line because it's totally independent, absolutely urban and runs on a 4-6 minute headway.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  11. #86
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Wuppertalin riippurata on lähinnä monorail. Hyvä kysymys on, voidaanko monoraileja yleisesti ottaen pitää "metroina", koska nehän ovat nimenomaan kokonaan muusta liikenteestä eristettyjä.

    S-Bahneja en pitäisi metroina koska niiden tausta on "yleisen" liikenteen rautateissä.

  12. #87
    Kaid avatar
    Liittynyt
    26.06.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    546

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Yleisesti ottaen olisin samaa mieltä siitä, että S-Bahn ei ole metro. Hampurin tapauksessa en kuitenkaan itse pitäisi S-Bahnia lähijunanakaan, koska vaikka se kulkee osin samassa ratakuilussa normaalin rautatien kanssa, olivat ainakin kaikki itse näkemäni rataosuudet tavallisesta rautatiestä erotettuja ja kuten todettua sähköjärjestelmältään ja laiturikorkeudeltaan erilaisia kuin standardirautatie. Toisinsanoen Hampurin S-Bahn on yhtä paljon lähijuna kuin Helsingin metro on lähijuna. Hampurin S-Bahn on selvästi joskus ollut lähijuna, mutta minun mielestäni se ei ole sitä enää. Jos järjestelmiä määritellään sen mukaan, mitä ne ovat joskus olleet on Tukholman Tunnelbanakin teknisesti raitiotie, koska sen vanhimmat osuudet on alkujaan raitioteiksi rakennettu. (Tai Mikon sanoja hiukan vääntäen, Tunnelbanan tausta on raitioteissä).

  13. #88

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Hampurin S-Bahn on selvästi joskus ollut lähijuna, mutta minun mielestäni se ei ole sitä enää.
    Itse kutsuisin S-Bahneja ja muita vastaavia kaupunkijuniksi. Joka tapauksessa raja "metrojen" ja "kaupunkirautateiden" välillä on osittain keinotekoinen.

    Hyvä esimerkki rajanvedon tarpeettomuudesta on Japani, siellä metrot ja kaupunkijunat eroavat toisistaan käytännössä vain siten, että metroja operoi kunnallinen (tai yksityinen) metroyhtiö, kun taas kaupunkijunia valtiollinen tai yksityinen rautatieyritys. Teknisesti vehkeet ovat identtisiä, ja paikoin jopa ajavat samoja raiteita.

  14. #89

    Liittynyt
    15.08.2008
    Viestejä
    2005

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Mielestäni ainoa mielekäs metron rajaava määritelmä on palvelu: yhdistelmä julkisuus, lyhyt vuoroväli sekä luotettava aikataulu.

    Julkisuus, vuoroväli ja luotettavuus ovat ainoat asiakkaan huomionarvoiset palvelukriteerit. Julkisuus saa asiakkaan harkitsemaan, ja vuoroväli ja luotettavuus houkuttelevat asiakkaan metroon. Muut yksityiskohdat houkuttelevat asiakkaan metroon toisenkin kerran: Asiakkaan ei pidä huomata, että asemat ovat kaukana ja epäviihtyisiä. Asiakkaan ei pidä huomata, että matkustamo olisi epämukava. Asiakkaan ei pidä huomata, onko vaunu pieni juna, iso juna vai auto. Asiakkaan ei pidä myöskään huomata, mennäänkö junaradalla aitojen välissä tai tunnelissa vai kenties kadulla. Asiakkaan ei tietenkään pidä huomata, että jokin ulkoinen tekijä hidastaa tai pysäyttää metrovaunun. Metro on palvelu, eikä juna.

    Jos jokin järjestelmä pyritään toteuttamaan hyvällä julkisuudella, lyhyellä vuorovälillä ja luotettavalla aikataululla ja jopa onnistuvat siinä, tervetuloa metrokaupunkiin vain. Metro on palvelu, joka ei suurkaupunkia vaadi. Eikä edes suurkaupungin veroisia ratkaisuja.

    Harrastajana on tietysti ihan kiva, että metro on omassa luokassaan tarkoilla, kalliilla vaatimuksilla.

  15. #90
    JE
    JE ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2005
    Viestejä
    1220

    oletus Vs: Monellako metrolla olet matkustanut?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kaid Näytä viesti
    Yleisesti ottaen olisin samaa mieltä siitä, että S-Bahn ei ole metro. Hampurin tapauksessa en kuitenkaan itse pitäisi S-Bahnia lähijunanakaan, koska vaikka se kulkee osin samassa ratakuilussa normaalin rautatien kanssa, olivat ainakin kaikki itse näkemäni rataosuudet tavallisesta rautatiestä erotettuja ja kuten todettua sähköjärjestelmältään ja laiturikorkeudeltaan erilaisia kuin standardirautatie. Toisinsanoen Hampurin S-Bahn on yhtä paljon lähijuna kuin Helsingin metro on lähijuna. Hampurin S-Bahn on selvästi joskus ollut lähijuna, mutta minun mielestäni se ei ole sitä enää. Jos järjestelmiä määritellään sen mukaan, mitä ne ovat joskus olleet on Tukholman Tunnelbanakin teknisesti raitiotie, koska sen vanhimmat osuudet on alkujaan raitioteiksi rakennettu. (Tai Mikon sanoja hiukan vääntäen, Tunnelbanan tausta on raitioteissä).
    Itse asiassa Hampurin S-Bahnilla on nykyisin jälleen yksi osuus (Neugraben-Buxtehude-Stade), joka käyttää samoja raiteita muun liikenteen kanssa ja 15 kV 16,7 Hz ajojohtosähköistystä. Mutta tämä liikenne on melko uudehko laajennus verkkoon, aiemmin ajojohtosähköistyksestä oli luovuttu Hampurin S-Bahnin viimeisilläkin linjoilla vuonna 1955, jolloin ajojohtosähköistys Hampurin seudun radoilla ylipäätäänkin lakkautettiin (kaukoliikenteen rataosuus Länsi-Saksan eteläosista Hampuriin saatiin sähköistettyä vasta vuonna 1966, jota ennen kaukojunat kulkivat dieselvedolla).

    Minusta ainoa tapa erottaa metro muusta rautatiestä rajatapauksissa on oikeastaan juridiikka, eli tulkitaanko rata virallisesti varsinaiseksi rautatieksi vai ei. Hampurin ja Berliinin samoin kuin Köpiksen S-Bahneilla on omat sähköistysjärjestelmänsä ja omat raiteensa, vaikkakin lukuisia raideyhteyksiä muuhun valtakunnalliseen rataverkkoon. Ne ovat standardirautatiestä poikkeavia vain kaupunkiliikennettä palvelevia rautateitä, mutta toisaalta, niin on myös Helsingin metro. Vähintään yhtä vaikeaa kuin näissä Saksan ja Tanskan kaupungeissa on rajanveto Etelä-Korean metro/kaupunkijunajärjestelmien kanssa, koska niistä useat ovat valtiollisen rautatieyhtiön operoimia. Samoin Kairon metro Egyptissä, jonka ykköslinja ainakin on täysin rautatiestandardien mukaan rakennettu. Jollain perustein rajan voi vetää, mutta kun lainsäädäntökin ja sen vaatimat tulkinnat vaihtelevat maasta toiseen, yksiselitteisen loogisen jaon rakentaminen lienee mahdotonta.
    terveisin
    JE

Vastaavia viestiketjuja

  1. Raitiotiet, joilla olet matkustanut
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Raitiovaunut
    Vastauksia: 157
    Viimeisin viesti: 10.12.2017, 19:41
  2. Johdinautoverkot, joilla olet matkustanut
    kirjoittanut Mikko Laaksonen foorumissa Muuta busseista
    Vastauksia: 53
    Viimeisin viesti: 20.11.2017, 15:43
  3. HSL: Metrolla viikonloppuna 12 minuutin välit
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 19.07.2010, 09:30
  4. Missä olet, AYR-575?
    kirjoittanut JSL foorumissa Turun paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 21.02.2010, 21:44
  5. Metrolla on synttäri
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 33
    Viimeisin viesti: 12.06.2007, 16:01

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •