Metrohavaintoja 2018

To 26.7:

Metrojuna 306 ajeli linjalla M1 ja vaunujen sivussa olevat punaiset valot paloivat koko ajan taukoamatta. Sen verran tiedän, että valkeat valot palavat, kun ovet ovat auki, mutta mikä niiden punaista valojen tarkoitus on?
 
To 26.7:

Metrojuna 306 ajeli linjalla M1 ja vaunujen sivussa olevat punaiset valot paloivat koko ajan taukoamatta. Sen verran tiedän, että valkeat valot palavat, kun ovet ovat auki, mutta mikä niiden punaista valojen tarkoitus on?

Ne palavat, kun vaunussa on häiriö/hätäpuhelinta tai hätäjarrua on käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Ne palavat, kun vaunussa on häiriö/hätäpuhelinta tai hätäjarrua on käytetty.
Kertovat tosiaan siitä, että junassa on tietyn luokituksen hälytyksiä päällä. Arkikielessä puhutaan usein vikalampuista. Hätäpuhelimen käyttö ei sytytä punavaloa nykyään missään junasarjassa, hätäjarrukin vain M100:ssa.

Voisi sanoa, että vikalampulla on kaikkein suurin merkitys M100-sarjan junissa, joissa ohjaamon indikoinnit ovat paljon rajallisemmat; kuljettaja näkee vain, että junassa on tietyn luokan hälytys tai esim. että jossain on käytetty hätäjarrua, mutta itse kohdevaunu paikallistetaan vikalampun avulla ja vaunun takakaapilta löytyy sitten tarkempia indikointeja. M200:ssa ja M300:ssa kuljettajan PC osaa toki kertoa paljon tarkemmin mikä on vialla ja missä päin junaa. Näissä junasarjoissa punalamput syttyvät myös vain tietyistä kriittisemmistä ilmaisuista.
 
M200:ssa ja M300:ssa kuljettajan PC osaa toki kertoa paljon tarkemmin mikä on vialla ja missä päin junaa. Näissä junasarjoissa punalamput syttyvät myös vain tietyistä kriittisemmistä ilmaisuista.

Kyllä. M300:ssa mietittiin punavalojen tarpeellisuutta, mutta päädyttiin säilyttämään ne. Kaikkien vikojen sijainnit tosiaan selviää vikailmoituksesta ja valojen merkitys on siinä mielessä vähäinen. Punavalojen ehkä tärkein tehtävä M300:ssa on ilmoittaa vilkkumalla, jos vaunussa on palohälytys. Tällöin pelastuslaitos tai muu ulkopuolelta junaan tuleva asiaa tutkiva taho on helpompi ohjata suoraa oikeaan vaunuun ilman monisanaista kuvailua mikä kirjaintunnus milläkin vaunulla on ja miten päin juna tähän aikaan vuodesta sattuu olemaan jne.
Lisäksi valoilla tietysti mainostetaan matkustajille avoimmuusperiaatteen mukaisesti onko junassa jokin hälytys päällä. ;)
 
Noin klo 13 vaunun 107 ovi hajosi matkalla Mellunmäkeen eikä mennyt enää kiinni. Juna ajoi vaunu 107 suljettuna järjestyksenvalvojat tällä avonaisella ovella, kun ilmeisesti kuljettajakaan ei sitä saanut kikkailtua kiinni. Mellunmäessä kuulutettiin, että juna ajaa vain Itäkeskukseen asti, josta sitten junan vaihto.
Tämä hajonnut metro oli oman arvioni mukaan 10-15 min myöhässä.
 
8.8 klo 12.36
Herttoniemessä joku päätti vetää laiturilla olevaa hätäjarrua.
 
8.8 klo 12.36
Herttoniemessä joku päätti vetää laiturilla olevaa hätäjarrua.
Herttoniemen aseman järjestyksenvalvoja veti 2-laiturin junan hätäpysäytyskahvasta havaittuaan henkilön rata-alueella laiturin jälkeisellä osuudella. 2-laituriin juuri saapunut juna jäi viitisen minuuttia myöhään JV:n havaintoa selviteltäessä.
 
16.8.2018 7:50 Kaisaniemessä sijaitsevalla metroasemalla molemmat hissit (ilmeisesti) epäkunnossa ja ylhäältä katsoen oikeanpuoleiset liukuportaat seis. vartijoita paikalla ohjaamassa keskimmäisiä rullaportaita ylös/alas.
 
Olen ollut siinä käsityksessä, että metron pääopastimen vihreä opaste tarkoittaa "Aja" ilman sen suurempia rajoituksia.

Tänä iltana Itäkeskukseen saapui "Ei matkustajille" -runko idän suunnasta raiteelle 2 ja jatkoi pysähtymättä suoraviivaista liikettään metrovarikon suuntaan ohittaen raiteen 2 päässä olevan pääopastimen, joka näytti opastetta "Aja". Kun katsoin raiteen 2 pääopastimen taakse johtavaa kulkutietä ja seurasin ohi ajavan metron liikettä, sille näytti olevan myötävaihteeseen sn 35 -raudat metrovarikon suunnan raiteille.

Kysymykseni on: Miksei pääopastimessa ollut vihreä-keltaista opastetta (Aja sn 35 ainakin rautatietermeissä) osoittamassa vaihteesta aiheutuvaa nopeusrajoitusta, joka junan kulkutiellä kuitenkin oli?

Disclaimer

Havaintoni kulkutiestä perustuu omaan päättelyyni ja näkemääni, eikä siten välttämättä vastaa teknistä todellisuutta.
 
Olen ollut siinä käsityksessä, että metron pääopastimen vihreä opaste tarkoittaa "Aja" ilman sen suurempia rajoituksia.
Tarkoittaa tosiaan ajamista yleisrajoituksen mukaan, ellei opastimen yhteydessä merkillä osoiteta muuta rajoitusta.

Tänä iltana Itäkeskukseen saapui "Ei matkustajille" -runko idän suunnasta raiteelle 2 ja jatkoi pysähtymättä suoraviivaista liikettään metrovarikon suuntaan ohittaen raiteen 2 päässä olevan pääopastimen, joka näytti opastetta "Aja". Kun katsoin raiteen 2 pääopastimen taakse johtavaa kulkutietä ja seurasin ohi ajavan metron liikettä, sille näytti olevan myötävaihteeseen sn 35 -raudat metrovarikon suunnan raiteille.
Raide 2 on normaalisti keskutaan päin käätettävä raide. Sen opastimelle tulee kyllä keltavihreä jos mennään poikkeavalle. Tarkoittanet 3-raidetta eli keskiraidetta? Siitä varikolle päin geometria on tosiaan väistämättä 35 km/h, mutta tämä on osoitettu opastimen välittömässä läheisyydessä olevalla nopeusrajoitusmerkillä.

Kyse on sinällään epäelegantista jäänteestä, joka tulee oikaistuksi tammikuussa kun asetinlaite vaihtuu. Sen jälkeen loistaa loogisempi keltavihreä.
 
Tarkoittanet 3-raidetta eli keskiraidetta? Siitä varikolle päin geometria on tosiaan väistämättä 35 km/h, mutta tämä on osoitettu opastimen välittömässä läheisyydessä olevalla nopeusrajoitusmerkillä.

Kyllä, tarkoitin nimenomaan IK:n keskiraidetta.

Kiitokset vastauksesta, olen taas yhtä epäeleganttia opastintietoa viisaampi.
 
M312 nyt M1:llä suuntaan Vuosaari, infolaitteet pimeänä ja hiljaisena.

Onko muuten M300-junien infoihin tulossa korjauksia? Aika kauan on jo ollut tuo ”Itäkeskus, Itäkeskus...” ongelma ja kuulutuksista puuttuu Mellunmäen kääntöraide-versio sekä M2:lla Ruoholahti suuntaan Tapiola.
 
Kysymykseni on: Miksei pääopastimessa ollut vihreä-keltaista opastetta (Aja sn 35 ainakin rautatietermeissä) osoittamassa vaihteesta aiheutuvaa nopeusrajoitusta, joka junan kulkutiellä kuitenkin oli?

Myös rautateillä voi aja-opasteella olla kulkutie poikkeavalle, mikäli poikkeavan raiteen rajoitus on sama kuin suoran raiteen. Metrossa näytetetään siis noudattavan samaa logiikkaa.
 
Onko muuten M300-junien infoihin tulossa korjauksia? Aika kauan on jo ollut tuo ”Itäkeskus, Itäkeskus...” ongelma ja kuulutuksista puuttuu Mellunmäen kääntöraide-versio sekä M2:lla Ruoholahti suuntaan Tapiola.

Ja tuohon voisi lisätä, että ainakin Itäkeskuksessa tuon saman kuulutuksen ruotsinkielinen teksti ei näy kokonaan, vaan lopusta jää osa puuttumaan. Muistelen nähneeni saman jossain muussakin pitkähkössä kuulutuksessa (mahdollisesti jokin ylimääräinen kuulutus), mutten muista missä.
 
Myös rautateillä voi aja-opasteella olla kulkutie poikkeavalle, mikäli poikkeavan raiteen rajoitus on sama kuin suoran raiteen. Metrossa näytetetään siis noudattavan samaa logiikkaa.

Tämän toki tiesin. Sitä en vain mistään huomannut, enkä tiennyt, että Itäkeskuksen keskimmäisen raiteen sn on 35 km/h, mutta nythän sekin selvisi.

Asiasta hieman toiseen: Kun Rantaradan suunnasta tultiin aikoinaan Helsingin aseman raiteelle 11 (tuolloin suorille), viimeinen pääopastin näytti opastetta "Aja". Vaikka Psl–Hki-välin sn oli ja onkin 80 km/h, Helsingin aseman raiteelle 11 tullessa sn ei ollut 35 km/h muun ratapihan tapaan, eikä se ollut 80 km/h, vaan se oli 50 km/h. Tämä piti tietää, eikä sitä voinut indikoida mistään.
 
Takaisin
Ylös