Sivu 10 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6789101112 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 136-150/179

Viestiketju: Metrohavaintoja 2018

  1. #136
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    M1:n lähtö Vuosaaresta klo 20.25 ajettiin vain Itäkeskukseen asti, kuljettaja kuulutti teknisestä viasta junassa. Kyseessä M100-junan vaunuparit 109-110 ja 143-144.

  2. #137

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    603

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    En tiedä, sopiiko tämä kysymys tähän ketjuun, mutta kokeillaan: Mahtaisiko jostain olla saatavilla Helsingin (ja Espoon) metron graafisia aikatauluja? Lähinnä tyhjävaunujunien aikataulut kiinnostavat, jotta saisin kokonaiskuvan siitä, miten liikenne pyöräytetään aamuisin käyntiin ja mistä minne junia aamuisin siirretään? Sama juttu kiinnostaa tietysti iltojen osalta, kun metroliikenne hiljenee yötä vasten. Myös ruuhka-ajan alkamisen ja päättymisen huomioiminen pokavapaiden runkojen siirtoajojen osalta kiinnostaa.

  3. #138
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Juna Vuosaaresta ajettiin juuri nyt Itäkeskuksen keskilaiturille. 2-laiturilla ei toista junaa kuitenkaan ollut. Asiasta ei ilmeisesti kuulutettu asemalla, koska suurin osa jäi edelleen odottamaan 2-laiturille saapuvaa junaa.

  4. #139
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Tänä aamuna Rastilassa Ei matkustajille -tunnuksilla länteen kulkeneen vaunun ovet avattiin (muistaakseni vaunu 302). Matkustajia meni kohtalaisen verran sisään ennen kuin kuljettaja ilmeisesti kehotti heitä poistumaan. En kuullut asemalaiturille, mitä kyseisessä kuulutuksessa sanottiin.

  5. #140
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    18.9. ennen klo 8:aa Kampissa lippuhallissa varoitetaan lähtöaikataulun alaosassa lippututkimuksesta. Alhaalla laiturissa seisoi itään päin menevä juna. Laiturinäytössä kerrottiin että juna on menossa muistaakseni Mellunmäkeen, seuraavaksi minuutin päästä tulee juna Vuosaareen ja 4 minuutin päästä Mellunmäkeen. Olimme matkalla Kaisaniem.. anteeksi Helsingin ylipistolle joten juoksimme junaan. Kun astuimme vaunuun kuulimme kuljettajan kuulutuksen kaksi viimeistä sanaa jossa mainittiin joku asema. Juna seisoi Kampissa useamman minuutin, ihmisiä lähti hiljaksiin junasta pois ja uusia tuli juosten junaan. Lähdimme pois. Myöhemmin saimme kuulla, että jossain on juna jäänyt ovivian vuoksi asemalle ja liikenne on sen vuoksi seis tai sekaisin.

    Olipa taas kiva mennä pallohukkasena massankuljetusjärjestelmällä! Eikö liukuportaiden yläpäähän ja laiturinäyttöihin saa millään jotain infoa? Edes tietoa, että metroliikenteessä on häiriöitä? Eikö jossain liikenteenohjauskeskuksessa tms. voisi olla ihan yksinkertaisesti nappia, jolla saa edes yleisen häiriötiedotteen aikaiseksi asemille ja automaattikuulutuksen pyörimään asemilla, jossa valitetaan liikenteeessä olevasta (määrittelemättömästä) häiriöstä? Kun paniikkitilanne liikenteenohjauksessa (tms) rauhoittuu, voisi sitten rauhassa etsiä valittujen valitusten joukosta kuulutuksiin ja näyttöihin sen, joka parhaiten sopii tilanteeseen.

    Jos kyse on oviviasta jota kuljettaja ei pysty itse korjaamaan, lienee selvää, että häiriö kestää kunnes "kikka" saadaan paikalle ja että häiriö ehtii vaikuttaa melko monen matkustajan liikkumiseen. Ihmisiä tulee joka hetki asemalle, ja joka hetki tulee laiturilta junaan matkustajia joista jokaisen tulisi saada tieto siitä, että nyt ei kannata junaan nousta. Se, että kuljettaja teki kuulutuksen, oli tietysti hienoa, mutta yksi kuulutus ei auta niitä, jotka kuulutuksen jälkeen tai sen loppupuolella tulevat junaan. Ilman kuulutuksen kahta viimeistä sanaa emme mekään olisi ymmärtäneet muutaman minuutin seisoskelun jälkeen vaihtaa toiseen massankuljetusvälineeseen.

    pekka
    ... joukkoliikenteen edistäminen tapahtuu tekemällä henkilöautoilusta hankalampaa, eikä tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa...

  6. #141
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    HSL valitteli edellä olleen viestini tapausta, ja kertoi että "--Ensisijainen tiedotuskanavamme myös poikkeustilanteissa on aina www.hsl.fi. --" lisäksi minulle kerrottin että "-- Uusi lippu- ja informaatiojärjestelmämme kuitenkin antaa enemmän mahdollisuuksia tämän suhteen, ja uudistuksen etenemisen myötä tilanne paranee koko ajan. --".
    ... joukkoliikenteen edistäminen tapahtuu tekemällä henkilöautoilusta hankalampaa, eikä tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa...

  7. #142

    Liittynyt
    18.06.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    39

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Näin hyvinkin pienenä havaintona, ainakin vaunun 158 päätyihin on vaihdettu uudella fontilla olevat vaunun numerot.

    Mikähän oli näinkin triviaalin muutoksen takana?

  8. #143
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut msorri Näytä viesti
    Näin hyvinkin pienenä havaintona, ainakin vaunun 158 päätyihin on vaihdettu uudella fontilla olevat vaunun numerot.

    Mikähän oli näinkin triviaalin muutoksen takana?
    Mielestäni on ollut jo pidemmän aikaa. Vaunussa 123 lienee taas muista poikkeavasti mustat numerot.

  9. #144
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3645

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Vaunussa 123 lienee taas muista poikkeavasti mustat numerot.
    Kyllä vain, mutta eikö samalla myös 124:ssakin, 123+124 muodostavat vaunuparin. Tämä vaunupari sai jostain syystä mustat kylkinumerot myös täyskorjauksen / saneerauksen jälkeen. Mustat numerot oli alunperin ainakin vaunupariin 141+142 saakka. Nokassa M101+M102 musta alkuperäisen mukainen merkintä säilyi ilmeisesti Nokkien käytön päättymiseen saakka. Nokkajuniinhan ei saneerausta tehty, vain pientä pintaehostusta sitä vastoin tehtiin jokunen vuosi sitten, jolloin vaunuparien 103+104 ja 105+106 mustat M-kirjaimella varustetut merkinnät taisivat korvautua tavanomaisella valkoisella numerolla.

    Tästä tuli mieleen, että 100-sarjan alkupään vaunuissa ei ihan alussa ollut päädyissä lainkaan järjestysnumeroa (viittaan lähinnä 1970-luvun jälkipuoliskoon, jolloin metro ei ollut vielä käytössä - ks. http://vaunut.org/kuva/38322 ). Ja toinen juttu, alkupään satasissa oli koejunien M1 - M6 tapaan Metrotoimiston "tunnelissa"-logo, nk. töpselikärsämerkki. Metrotoimiston merkit vaihtuivat liikennelaitoksen tunnuksiin viimeistään kaupallisen liikenteen alkaessa kesällä 1982. Koejunia kun ei kaupalliseen tuotantoon otettu, niin niissä Metrotoimiston tunnukset pysyivät romutukseen saakka. Koejunien viimeisistä vaiheista on muutama kuva mm. täällä.

  10. #145
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Herttoniemen aseman idän suunnan laiturinäytöt ovat ainakin muutamana viime päivänä käyttäytyneet oudosti. Vuoroja tuntuu ilmestyvän ja katoavan ilman logiikkaa. Tänään esimerkiksi näytöllä oli, että Vuosaareen tulee kaksi seuraavaa junaa ja vasta kolmantena Mellunmäkeen. Ensimmäisen Vuosaaren junan saapuessa asemalle, vilkkui keskimmäinen lähtö (se toinen Vuosaareen menevä) eikä ensimmäinen, kuten normaalisti. Ensimmäisen Vuosaaren junan lähtiessä asemalta molemmat Vuosaaren lähdöt katosivat näytöiltä ja Mellunmäen juna ilmestyi asemalle, eli ei tullutkaan kahta Vuosaaren junaa peräkkäin.

  11. #146
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Metrossa 318 on monena päivänä viime aikoina palanut vikavalot

  12. #147
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Metrossa 318 on monena päivänä viime aikoina palanut vikavalot
    306 tällä hetkellä myös punavaloilla liikenteessä.

  13. #148
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    306 tällä hetkellä myös punavaloilla liikenteessä.
    Liittyy tähän.
    Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä1 on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.


    1 Nimellisteho M200 vrt M300,
    M200: ~1,8 MW/4 vaunua tai tyhjänä 14 kW/tonni
    M300: ~2,7 MW/4 vaunua tai tyhjänä 21 kW/tonni
    matkustajakapasiteetti likimain sama
    suorituskyky likimain sama

  14. #149
    jodo avatar
    Liittynyt
    05.03.2008
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Metrossako ajetaan kaikki jarrutusenergia vastuksiin eikä syötetä takaisin verkkoon?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Liittyy tähän.
    Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä1 on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.


    1 Nimellisteho M200 vrt M300,
    M200: ~1,8 MW/4 vaunua tai tyhjänä 14 kW/tonni
    M300: ~2,7 MW/4 vaunua tai tyhjänä 21 kW/tonni
    matkustajakapasiteetti likimain sama
    suorituskyky likimain sama

  15. #150

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    77

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jodo Näytä viesti
    Metrossako ajetaan kaikki jarrutusenergia vastuksiin eikä syötetä takaisin verkkoon?
    Kyllä, siltä osin kun ei jarruteta ylämäkeen. Pääosa metron jarrutuksesta tulee siitä, että junat jarruttavat ylämäkeen (ja vastaavasti kiihdyttävät alamäkeen).


    Asiasta tarkemmin kiinnostuneille: https://aaltodoc.aalto.fi/bitstream/...=1&isAllowed=y

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2017
    kirjoittanut Nem foorumissa Metrot
    Vastauksia: 151
    Viimeisin viesti: 19.12.2017, 18:27
  2. Metrohavaintoja 2016
    kirjoittanut play2002wh foorumissa Metrot
    Vastauksia: 201
    Viimeisin viesti: 31.12.2016, 09:58
  3. Metrohavaintoja 2015
    kirjoittanut APH foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.01.2016, 11:47
  4. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 17:11
  5. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 07:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •