Metrohavaintoja 2018

Olen kiinnittänyt viime aikoina huomion M300-sarjan juniin, joista jokaisessa näkemässäni palaa rungon ulkokyljessä oleva punainen vikavalo. Istun juuri nyt yksikössä 318, joka on niin ikään vikalamppunsa indikaation perusteella jostain kohtaa risa.

Viisaammat kertokoon, mikä näitä vaivaa vai vaivaako tosiasiallisesti mikään? Itse junan kulkuun vikavalolla ei näyttäisi olevan merkitystä.
 
Olen kiinnittänyt viime aikoina huomion M300-sarjan juniin, joista jokaisessa näkemässäni palaa rungon ulkokyljessä oleva punainen vikavalo. Istun juuri nyt yksikössä 318, joka on niin ikään vikalamppunsa indikaation perusteella jostain kohtaa risa.

Viisaammat kertokoon, mikä näitä vaivaa vai vaivaako tosiasiallisesti mikään? Itse junan kulkuun vikavalolla ei näyttäisi olevan merkitystä.

Liittyy tähän.
Junat ajavat siis ilman yhden telin ajomoottorikäyttöä, mutta tehoreserviä[SUP]1[/SUP] on sen verran, ettei se vaikuta suorituskykyyn. Jarrutuskykykin on ihan ennallaan, koska muut telit jarruttavat sähköjarrulla hieman enemmän ja kuormasta riippuen loput voidaan tarvittaessa kompensoida levyjarruilla.


[SUP]1[/SUP] Nimellisteho M200 vrt M300,
M200: ~1,8 MW/4 vaunua tai tyhjänä 14 kW/tonni
M300: ~2,7 MW/4 vaunua tai tyhjänä 21 kW/tonni
matkustajakapasiteetti likimain sama
suorituskyky likimain sama​

Taitaapa liittyä tuohon, pari sivua taaempana löytyi.
 
Katos joo, no niinpä olikin. Tästä seuraa sitten seuraava kysymys: miksi näin?

Sepä taasen löytyy siitä linkistä, jarruvastuksien vikaantumistiheys on niin suuri että varaosat eivät riitä. Ja täten tarvittiin poikkeuslupa niiden linjaliikenteeseen ottamiseen yksittäisen jarruvastusvian ollessa päällä.
 
Sepä taasen löytyy siitä linkistä, jarruvastuksien vikaantumistiheys on niin suuri että varaosat eivät riitä. Ja täten tarvittiin poikkeuslupa niiden linjaliikenteeseen ottamiseen yksittäisen jarruvastusvian ollessa päällä.

No niinpä löytyy.

Hieman off-topiciin, mutta quotejen plaraaminen kiireessä kännykän näytöltä ei ole se kaikkein tehokkain tapa paneutua asiaan...
 
Olen kiinnittänyt viime aikoina huomion M300-sarjan juniin, joista jokaisessa näkemässäni palaa rungon ulkokyljessä oleva punainen vikavalo. Istun juuri nyt yksikössä 318, joka on niin ikään vikalamppunsa indikaation perusteella jostain kohtaa risa.

Sepä taasen löytyy siitä linkistä, jarruvastuksien vikaantumistiheys on niin suuri että varaosat eivät riitä. Ja täten tarvittiin poikkeuslupa niiden linjaliikenteeseen ottamiseen yksittäisen jarruvastusvian ollessa päällä.

CAF tarjoaa jouluvalot :biggrin:
 
Sepä taasen löytyy siitä linkistä, jarruvastuksien vikaantumistiheys on niin suuri että varaosat eivät riitä. Ja täten tarvittiin poikkeuslupa niiden linjaliikenteeseen ottamiseen yksittäisen jarruvastusvian ollessa päällä.

Miten nuo ovat noin (yllättävän) nopeita vikaantumaan? Ymmärrän, että kauppahinta oli varmasti edullisin, koska CAF, mutta.. :lol:
 
Miten nuo ovat noin (yllättävän) nopeita vikaantumaan? Ymmärrän, että kauppahinta oli varmasti edullisin, koska CAF, mutta.. :lol:

Inhimilliset tekijät ovat aina läsnä ja välillä virheen riski realisoituu, joka on ihan toimittajasta riippumaton asia. Tässäkään ei edes ole kyse CAF:n tekemästä virheestä saati mitenkään hintaan liittyvästä seikasta.
CAFia on junavalmistajana ihan turha vähätellä ja sai aika äkkiä todeta itsekin olleensa väärässä omien ennakkoasenteiden kanssa.
 
Junassa 318 on tainnut tänään särkyä useammatkin jarruvastukset (tai ehkä jotain muutakin, koko junassa myös sisänäytöt olivat pimeänä). Nilkutti noin 40km/h vauhdilla - kuljettajakin pahoitteli jo myöhästymistä. Juna vaihdettiin vasta Mellunmäessä, miksiköhän Itäkeskuksen kolmosraide ei olisi kelvannut?
 
Viimeksi muokattu:
Puotilasta Itäkeskuksen suuntaan lähdettiin tänään liikkeelle punavalko-opasteella klo 18 aikoihin.
 
Junassa 318 on tainnut tänään särkyä useammatkin jarruvastukset (tai ehkä jotain muutakin, koko junassa myös sisänäytöt olivat pimeänä). Nilkutti noin 40km/h vauhdilla - kuljettajakin pahoitteli jo myöhästymistä. Juna vaihdettiin vasta Mellunmäessä, miksiköhän Itäkeskuksen kolmosraide ei olisi kelvannut?
Jos tarkoitat että vikaantunut juna ajaa Itäkeskuksen keskiraiteelle (3) Siilitien suunnasta ja tyhjennetään siinä, niin juuri tätä liikenteenohjaus yrittää välttää. Siinä on matkustajille tiedossa matkanteon viivästyminen ja ylimääräistä jumppaa kun joudutaan keskilaiturilta siirtymään portaiden/hissien kautta 1-laiturille (johon vaihtojuna tulee varikon suunnalta). Parempi on nilkuttaa Mellunmäkeen tai Vuosaareen ja hoitaa vaihto siellä.
Toiseen suuntaan, eli länteen junien vikavaihdot onnistuvat paremmin Itäkeskuksessa; matkustajilla on vain 10m siirtymä 3-laiturista 2-laiturin junaan. Ruuhka-ajan vuorovälillä tämäkään ei kuitenkaan käy kuin pakon edessä. Operaatio nimittäin viivästyttää samantien muita junia.
 
Takaisin
Ylös