Metrohavaintoja 2018

Keskiviikkona kulki Matinkylän ja Mellunmäen välillä junia, joiden linjatunnuksena näkyi M2A M300-junien sisänäytöillä. Sitä en ole koskaan päässyt näkemään, mikä on Tapiolan ja Vuosaaren välisen junan linjatunnus, kun M1B on varattu itäkeskuksesta Vuosaareen kulkeville varikkovuoroille.

Itäkeskuksessa saisi kyllä vaihtaa vaihteet, kun tihentyneen vuorovälin ja epäluotettavan liikennöinnin takia junat joutuu nykyään seisomaan usein ennen Itäkeskusta, mutta Vuosaaren junia ei ohjata keskimmäiselle raiteelle Sn 35 vaihteistojen takia.
 
Keskiviikkona kulki Matinkylän ja Mellunmäen välillä junia, joiden linjatunnuksena näkyi M2A M300-junien sisänäytöillä. Sitä en ole koskaan päässyt näkemään, mikä on Tapiolan ja Vuosaaren välisen junan linjatunnus, kun M1B on varattu itäkeskuksesta Vuosaareen kulkeville varikkovuoroille.

Itäkeskuksessa saisi kyllä vaihtaa vaihteet, kun tihentyneen vuorovälin ja epäluotettavan liikennöinnin takia junat joutuu nykyään seisomaan usein ennen Itäkeskusta, mutta Vuosaaren junia ei ohjata keskimmäiselle raiteelle Sn 35 vaihteistojen takia.

Itse en ihan ymmärrä linjatunnusten käyttöä metrossa, linjatunnuksiahan ei käytetä kuin M300-junissa ja niissäkin vain sisänäytöissä.
Lisäksi kun vakituisia linjoja on käytännössä vain kaksi, en näe tarvetta yksilöidä niitä millään kirjain-numeroyhdistelmillä
 
Itse en ihan ymmärrä linjatunnusten käyttöä metrossa, linjatunnuksiahan ei käytetä kuin M300-junissa ja niissäkin vain sisänäytöissä.
Lisäksi kun vakituisia linjoja on käytännössä vain kaksi, en näe tarvetta yksilöidä niitä millään kirjain-numeroyhdistelmillä

Vakituisia linjojahan on itse asiassa kolme, M1 Matinkylä-Vuosaari, M1B Itäkeskus-Vuosaari sekä M2 Tapiola-Mellunmäki.

Omasta mielestäni linjatunnukset saisi ulottaa kaikkiin sarjoihin, joka helpottaisi etenkin turistien ja ulkopaikkakuntalaisten navigointia metrossa. (E: Varsinkin lähivuosien peruskorjauksen yhteydessä, kun infolaitteet vaihdetaan uusiin, voisi linjanumeroiden lisäys olla paikallaan.)

Poikkeusliikenne- ja härdellipäivinä linjatunnukset voisi kyllä hyvinkin unohtaa, etenkin mikäli joudutaan käyttämään normaalista poikkeavia pääte- tai alkuasemia.
 
Vakituisia linjojahan on itse asiassa kolme, M1 Matinkylä-Vuosaari, M1B Itäkeskus-Vuosaari sekä M2 Tapiola-Mellunmäki.

Omasta mielestäni linjatunnukset saisi ulottaa kaikkiin sarjoihin, joka helpottaisi etenkin turistien ja ulkopaikkakuntalaisten navigointia metrossa. (E: Varsinkin lähivuosien peruskorjauksen yhteydessä, kun infolaitteet vaihdetaan uusiin, voisi linjanumeroiden lisäys olla paikallaan.)

Poikkeusliikenne- ja härdellipäivinä linjatunnukset voisi kyllä hyvinkin unohtaa, etenkin mikäli joudutaan käyttämään normaalista poikkeavia pääte- tai alkuasemia.

Eikös aamuisin ajeta myös Itäkeskus - Mellunmäki, M2B?
 
Lauttasaaren länsipuolella ei ole vaihteita, joten siinä mielessä se ei ole lännen suunnasta tultaessa ideaalein asema. Koivusaari olisi puhtaasti metron raiteistoa ajatellen parempi, mutta sijaintinsa ja korvaavien yhteyksien kannalta se on tietysti varsin huono. Tämän vuoksi ko. häiriön aikana ajettiin pääosin Lauttasaareen asti, siten, että hyödynnettiin Koivusaaren länsipuolisia vaihteita. Koivusaaren vaihteita ja tarvittaessa molempia raiteita käyttäen voidaan siis käyttää Lauttasaartakin pääteasemana lännen suunnasta, eli KOS-LAS väliä ajetaan sitten kumpaakin raidetta molempiin suuntiin. Tämä ei tietystikään salli mahdottoman tiheää vuoroväliä, mutta eipä sellainen usein tämänkaltaisessa poikkeusliikenteessä muutenkaan tule kyseeseen.


Yksittäisen tai yksittäisiä junia voi tosiaan harvinaisemmassa poikkeustilanteessa sujuvasti käännättää länsimetrossa melkeinpä missä vain, asemien välilläkin. Länsimetrossa ja pääosin myös vanhassa metrossa mitä tahansa asemaa voi käyttää pääteasemana, mutta tosiaan vaihteiden sijainti viime kädessä sanelee sen, kuinka järkevä vaihtoehto mikäkin laituri mistäkin suunnasta on. Jatkuvampaan poikkeusliikennöintiin asemien välisiä osuuksia ei kuitenkaan länsimetrossakaan voida hyödyntää kääntöraiteenomaisesti, koska turvalaitteita ja liikenteenohjausjärjestelmää ei ole suunniteltu tähän, ja manuaalisen työn määrä kasvaa liikaa. Länsimetron koeajoissa enemmän käytettiin idän pääteasemana Koivusaaren asemaa ja osittain Lauttasaaren asemaa siten kuin ylempänä on kuvattu (eli KOS vaihteita hyödyntäen). Lauttasaaren itäpuolella käytiin kyllä koeajoissa kääntymässä testitarpeiden mukaan, mutta varsin pienessä mittakaavassa kuitenkin.


Ei uusiutunut. Keskiviikkona oli kisko poikki Herttoniemessä (sekä myöhemmin palorullaoviongelma Ruoholahdessa) ja torstaina oli virtakisko poikki Kulosaaressa. Erillisiä keissejä siis. Torstai-iltapäivällä ei tosiaan ollut sinänsä ulkoista häiriötä, mutta liikenne oli aamuisesta kokonaisuutena varsin sekaisin, koska matkustajapalvelun takia kaikki junat ajettiin melko pitkään Matinkylään saakka --> vuoro- ja kuljettajakierto meni sitä kautta totaalisen sekaisin --> olisi tarvittu merkittävää lisäreserviä kuljettajienkin saralla, jotta iltapäivää oltaisiin voitu hoitaa täydellä junamäärällä. Muutenkin koko päivä oli liikenteenohjauksellisesti oli todella haastava, koska tällä hetkellä ei ole käytössä Helsingin puolella aikatauluautomatiikkaa, mutta lännen aikatauluautomatiikka & koko metron matkustajainfo edellyttäisi varsinaisen liikenteen ohjaamisen lisäksi manuaalitoimia myös idän puolella.


Itäkeskusta käytetään käännättämiseen lännen suunnasta varsin harvoin, koska laituriratkaisu ei ole tähän kovin optimaalinen. Määränpäämuutokset johtuivat vuorokiertojen merkittävästä häiriintymisestä sekä edellä mainituista liikenteenohjausjärjestelmien rajoitteista: lännestä hilipatihippaa takaisin kohti itää lähdettäessä ei yksinkertaisesti aina ollut heti varmuudella mahdollista todeta, mikä on tarkoituksenmukaisin pääteasema itäpäässä. Joissain tilanteissa muutoksia jouduttiin tekemään kesken matkan, jottei toiselle haaralle pääse repeämään liian pitkää vuoroväliä. Lisäksi määränpäämuutokset niin idässä kun lännessä ovat saattaneet olla tarkoituksenmukaisia myös vuorokierron normalisoinnin kannalta.


Ei ollut tarvetta viedä varikolle, vaan matkaa saatiin jatkettua kikkamiehen konsultaatiolla kuljettajan toimin.

Kiitos perusteellisesta ja mielenkiintoisista tiedoista!
 
Tänä aamuna jälleen ongelmia metroliikenteessä. Häiriötiedote: Metro M1 ja M2, liikennöidään harvennetuin vuoroin. Syy: este raiteilla välillä Kamppi - Ruoholahti. Arvioitu kesto: 5.50 - 10.00.

Hajonnut juna vai mistä esteestä on kyse?
 
Tänä aamuna jälleen ongelmia metroliikenteessä. Häiriötiedote: Metro M1 ja M2, liikennöidään harvennetuin vuoroin. Syy: este raiteilla välillä Kamppi - Ruoholahti. Arvioitu kesto: 5.50 - 10.00.

Hajonnut juna vai mistä esteestä on kyse?

Kuljettaja kuulutteli että kyseessä olisi vikaantunut palorullaovi Kampin asemalla. Liikenteenohjaus kuulutteli että Kampissa ajetaan raidetta 1 molempiin suuntiin.
 
306 ajaa tällä hetkellä itään sisäinfolaitteet pois käytöstä. Kuulutukset ja sisänäytöt siis pimeänä, keulan linjakilpi näytti kuitenkin toimivan.
 
Kuuluuko muuten kaikissa metrojunissa sarjasta riippumatta (M100, M200 & M300) kuulua pääteasemalle (tässä tapauksessa Matinkylään) saavuttaessa kuulutus "Matinkylä, pääteasema. Tämä juna menee kääntöraiteelle, olkaa hyvä ja nouskaa junasta."? Toisinaan, kuten esimerkiksi eilen ~15 aikoihin Matinkylään saapuneessa M300-sarjan metrojunassa (305 muistaakseni) kuului vain "Matinkylä, pääteasema. Matinkylä, ändstation. Matinkylä, terminus.".
 
Kuuluuko muuten kaikissa metrojunissa sarjasta riippumatta (M100, M200 & M300) kuulua pääteasemalle (tässä tapauksessa Matinkylään) saavuttaessa kuulutus "Matinkylä, pääteasema. Tämä juna menee kääntöraiteelle, olkaa hyvä ja nouskaa junasta."? Toisinaan, kuten esimerkiksi eilen ~15 aikoihin Matinkylään saapuneessa M300-sarjan metrojunassa (305 muistaakseni) kuului vain "Matinkylä, pääteasema. Matinkylä, ändstation. Matinkylä, terminus.".

Menikö se kuitenkin kääntöraiteelle?

Mikäli metro on menossa kääntöraiteelle, kuuluu "nouskaa junasta"-kuulutus. Mikäli ei ole menossa, kuulutetaan ainoastaan aseman nimi ja "pääteasema".
 
Junien kuulutuksissa on yksi liikkuva asia: kuljettaja ei voi tietää ennakkoon mitä liikenteenohjaus aikoo tehdä pääteasemalla kääntymisen suhteen. Eikä tiedä liikenteenohjauskaan.
Oletus on tietysti että vuoro+klo = ajetaan ennaltasuunnitellusti laiturissa kääntäen tai kääntöraiteen kautta.
Mutta tilanne muuttuu joidenkin junien osalta päivittäin. Vaikka ennuste näyttää että juna menee kääntöraiteen kautta, voi viimeisellä asemavälilläkin vielä tulla muutos ja juna käännetään laiturissa. Tai toisinpäin.
Reittikuulutuslaitteiston käpistely asemalähestymisen aikana ei välttämättä ole mahdollista tähystämisen johdosta.
 
Junassa 307 oli vikavalot päällä sekä vaunun 307-C ovi auki -valo ei palanut ovien ollessa auki.
 
Klo ~14.55 metrojunassa 315(-D) Matinkylän suuntaan hieman ennen Niittykummun metroasemaa alkoi informaationäytöillä pyöriä teksti "Niittykumpu, pääteasema. Ängskulla, ändstation. Normaalisti mentiin kuitenkin Matinkylään asti, jokin tilapäinen häiriö tms. ehkäpä.
 
Klo ~14.55 metrojunassa 315(-D) Matinkylän suuntaan hieman ennen Niittykummun metroasemaa alkoi informaationäytöillä pyöriä teksti "Niittykumpu, pääteasema. Ängskulla, ändstation. Normaalisti mentiin kuitenkin Matinkylään asti, jokin tilapäinen häiriö tms. ehkäpä.

No johan on erikoista. Niittykumpuun päättyviä reittejä ei ole M300 (eikä tietääkseni muissakaan) junissa lainkaan, eli tuo on täysin käsittämätöntä ja täytyy syynätä tarkemmin.
Kiitos tiedosta.
 
Puotilan asemalla sekä tunnelissa Puotilan jälkeen oli kolmen aikoihin tunnelin seinän puolella olevat valot päällä. Onko nämä varavalot?
 
Takaisin
Ylös