Metrohavaintoja 2018

Metrojunassa 319-D tänään klo ~14.54 kohti Matinkylää informaatiojärjestelmä eli omaa elämäänsä:

-Aalto-yliopiston metroasemalta eteenpäin seuraavana asemana näkyi "Puotila - Botby Gård"
-hieman ennen Tapiolan metroasemaa näytöillä alkoi pyöriä teksti "Rastila, pääteasema - Rastböle, ändstation"
-hieman ennen Urheilupuiston metroasemaa näytöillä alkoi pyöriä teksti "Vuosaari, pääteasema. Tämä juna menee kääntöraiteelle--- - Nordsjö, ändstation. Tåget går till---" ja sama tuli myös kuulutuksena.
-hieman ennen Niittykummun metroasemaa systeemi heräsi henkiin ja alkoi syöttää oikeita aseman nimiä ja kuulutuksia.

Kuvatodisteet (LQ): 1 - 2 - 3 - 4

Kiitos havaintoraportista. Tämä on arvokasta tietoa kaikille projektin osapuolille.
 
Ja jos saa vielä vanhoista asioista raportoida, niin matkustin eilen 316:lla ja tosiaan vielä näytöillä pyöri itään mentäessä Itäkeskuksessa "Itäkeskus, Itäkeskus, tämä juna jatkaa...".
Lisäksi juna joutui pysähtelemään edellä olevan junan ollessa myöhässä, ja kuljettaja käytti nauhoitettuja erikoiskuulutuksia. En tiedä miksi, mutta nämä kuulutukset tulivat todella paljon hiljaisempina kuin asemakuulutukset. Suht hiljaisessa junassa oli vaikea kuulla, kun taas asemakuulukset kuuluivat oikein hyvin.
Sama ongelma on ollut aiemmin kuljettajan tekemillä kuulutuksilla, ei meinaa kuulua.
Mellunmäkeen mentäessä olen kolmesti törmännyt siihen, että kuulutusta ei tule ollenkaan (ja nimenomaan kääntöraiteelle mentäessä), vaikka se näytöillä näkyy. Näistä tilanteista en ole ottanut junanumeroita ylös, mutta 300-sarjaa olivat.
 
Ja jos saa vielä vanhoista asioista raportoida, niin matkustin eilen 316:lla ja tosiaan vielä näytöillä pyöri itään mentäessä Itäkeskuksessa "Itäkeskus, Itäkeskus, tämä juna jatkaa...".
Lisäksi juna joutui pysähtelemään edellä olevan junan ollessa myöhässä, ja kuljettaja käytti nauhoitettuja erikoiskuulutuksia. En tiedä miksi, mutta nämä kuulutukset tulivat todella paljon hiljaisempina kuin asemakuulutukset. Suht hiljaisessa junassa oli vaikea kuulla, kun taas asemakuulukset kuuluivat oikein hyvin.
Sama ongelma on ollut aiemmin kuljettajan tekemillä kuulutuksilla, ei meinaa kuulua.
Mellunmäkeen mentäessä olen kolmesti törmännyt siihen, että kuulutusta ei tule ollenkaan (ja nimenomaan kääntöraiteelle mentäessä), vaikka se näytöillä näkyy. Näistä tilanteista en ole ottanut junanumeroita ylös, mutta 300-sarjaa olivat.
Valmiit automaattikuulutukset menivät jostain syystä erittäin hiljaiselle silloin, kun Espoon reittejä päivitettiin uusiksi Länsimetron aloitusvaiheessa.
M1 linjalla Matinkylään mentäessä myös Ruoholahden kuulutus jää kokonaan pois.

M300 kuulutuslaite on myös hieman haastava, koska se vaatii lähes millintarkkaa suun ja luurin välimatkaa yhdistettynä kuljettajan sopivaan puhevoimakkuuteen. Puhe tulee junan kaiuttimista myös n. sekunnin viiveellä, joten h i t a a s t i ja hieman "kovemmalla" äänellä kuulutukset saa kyllä kuulumaan selkeästi matkustamoon.
 
Itse asiassa sekin junan vaihdosta Tapiolassa linjalla M2 kertova kuulutus jää M300-junista pois, vaikka muista junasarjoista löytyy. Näytöillä kyllä näkyy oikein. "Matinkylän suuntaan jatkavien matkustajien on vaihdettava junaa..."
 
M300-junan vikaantuminen pysäytti tänään metroliikenteen.

”Yhteensä 36 junaa oli pysähdyksissä. Vika ilmeni tasan kello 16, ja 14 yli liikenne saatiin uudelleen liikkeelle. Uusi M300-metrojuna vikaantui toistaiseksi tuntemattomasta syystä. Sen liikkeelle saaminen edellytti junan muun muassa junan uudelleenkäynnistystä”, kertoi vastaava liikenteenohjaaja Markku Kari iltapäivällä.

Jutusta tuli mieleen, että onko Helsingissä jouduttu miten usein katkaisemaan ihmisten kulku metroasemalle (jos nyt jätetään pidemmät liikenteen seisaukset huoimioimatta)?
 
Pikkujuttu, mutta:

Tapiolaan ~21.35 saapuneessa M2-linjan metrojunassa (vaunun numeroa en muistanut ottaa ylös, mutta kyseessä oli M300-sarjan metrojuna) sen saapuessa pääteasemalleen eli Tapiolaan, huomasin, että informaationäytöllä pyörivän tekstin "--Matinkylään menevä juna saapuu hetken kuluttua samalle raiteelle." ruotsinkielisestä versiosta oli tipahtanut se lopussa oleva stund-sana pois eli tekstin loppuosa oli "--till samma spår om en"
 
Voi olla, että tässä (tai jossain muussa) ketjussa on asiaa sivuttu, mutta kysyn silti: En ole nähnyt aikoihin M200-sarjan junia Mellunmäki–Tapiola-linjalla, joten jäin pohtimaan, että pyörivätkö ne vain M1:llä? Onko kyseessä pelkkä sattuma vai miten arvon raati tämän selittäisi?
 
Saattaa olla ollut saattumaakin, mutta oma veikkaukseni on, koska Matinkylässä on ollut ongelmia epätasaisen kuormittumisen kanssa, niin on käytetty vaunusarjoja, joissa matkustajat pystyvät kävelemään junan läpi pidemmälle.
 
Voi olla, että tässä (tai jossain muussa) ketjussa on asiaa sivuttu, mutta kysyn silti: En ole nähnyt aikoihin M200-sarjan junia Mellunmäki–Tapiola-linjalla, joten jäin pohtimaan, että pyörivätkö ne vain M1:llä? Onko kyseessä pelkkä sattuma vai miten arvon raati tämän selittäisi?

Kyllä M2:lla M200-sarjan junia tuntuisi liikkuvan ihan säännöllisesti. Viimeksi eilen tuli moisella matkustettua.
 
Onko porukalla tietoa, kuinka monta junarunkoa Matinkylän käännölle mahtuu? Entä kulkeeko joitain junia tyhjinä aamutuimaan Matinkylään? Katselin nimittäin M1-linjan arkiaamujen aikatauluja ja hoksasin, että viiden minuutin vuoroväliin siirrytään Matinkylästä klo 6.07 lähtevän vuoron myötä. Vastaavasti Matinkylään klo 7.01 saapuvan junan jälkeen myös idästä Matinkylään aletaan liikennöidä viiden minuutin vuorovälillä.
 
Onko porukalla tietoa, kuinka monta junarunkoa Matinkylän käännölle mahtuu? Entä kulkeeko joitain junia tyhjinä aamutuimaan Matinkylään? Katselin nimittäin M1-linjan arkiaamujen aikatauluja ja hoksasin, että viiden minuutin vuoroväliin siirrytään Matinkylästä klo 6.07 lähtevän vuoron myötä. Vastaavasti Matinkylään klo 7.01 saapuvan junan jälkeen myös idästä Matinkylään aletaan liikennöidä viiden minuutin vuorovälillä.
Matinkylän kääntöraiteille mahtuu viisi junaa per puoli. Ennenvanhaan olisi sanottu "kahden vaunuparin junia".
Tyhjiä junia ei ajeta Makkilaan lähteäkseen sieltä poka päällä, mutta avausjuna käy kääntymässä siellä.
 
Olen huomannut, että aivan tässä viime aikoina M100-junien ohjaamoihin on ilmestynyt ei-kuljettajan puolelle melko järeä puinen kaappi. Mikä on moisen käyttötarkoitus?
 
319 infonäytöt näyttivät tänään pelkästään M2 Tapiola / M2 Hagalund tekstejä patsi kuulutuksen tullen rupesivat näyttämään seuraavan aseman nimeä. Eli seuraavan aseman nimi ei pyörinyt näytöillä liikkeellelähdön jälkeen kuten normaalisti.
En tiedä oliko vain hetkellinen ongelma vain pidempi, mutta vaikutti matkalla Mellunmäestä Rautatientorille.
 
Onko M200-sarjan kuulutussysteemeihin tehty jotain säätöä? Tänään (muistaakseni vaunussa 216) kuulutukset tulivat varsin kovaan ääneen. En muista koskaan kuulleeni M200-junissa kuulutuksia läheskään noin selkeästi ja voimakkaasti.

Muistaakseni vaunussa 319 tuli tänään Matinkylään saavuttaessa eri kuulutus kuin mitä näytöillä pyöri. Muistaakseni se oli niin päin, että näytöillä puhuttiin kääntöraiteelle menosta ja itse kuulutuksessa ei.

Sitten vielä pieni lainaus Hesarista:

Kontulan, Vuosaaren, Itäkeskuksen ja Herttoniemen metroasemia kehitetään muuttuvaan ympäristöön sopiviksi.

Onko kellään tarkempaa tietoa, millaisia muutoksia on tulossa?
 
Takaisin
Ylös