Sivu 7 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/179

Viestiketju: Metrohavaintoja 2018

  1. #91
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Olen huomannut, että aivan tässä viime aikoina M100-junien ohjaamoihin on ilmestynyt ei-kuljettajan puolelle melko järeä puinen kaappi. Mikä on moisen käyttötarkoitus?
    Muutamaan junayksikköön tehtiin Siemensin automaattiasennuksia varten metalliset laitekaapit ohjaamoihin. Automaatiolaitteet on sittemmin purettu, mutta kaapit jätettiin paikoilleen. Ovat siis olleet jo joitakin vuosia paikallaan.

  2. #92
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    On muuten pitänyt aiemminkin kysyä, että miten noiden M100-junien kuumien olosuhteiden puhallustoiminnon kuuluisi toimia? Aina kuuluu kovahko humina mutta mitään tuulenvirettäkään ei tunnu.
    Viimeisin muokkaaja APH; 12.05.2018 kello 14:42.

  3. #93
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    254

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    On muuten pitänyt aiemminkin kysyä, että miten noiden M100-junien kuumien olosuhteiden puhallustoiminnon kuuluisi toimia? Aina kuuluu kovahko humina mutta mitään tuulenvirettäkään ei tunnu.
    Kattopuhaltimet lisäävät sisään tulevan ilman määrää, mutta puhallusta ei ohjata vaunuun niin terävästi, että siitä selkeää tuulenvirettä syntyisi. Normaalilla puhalluksella vaunuun tulee 4000 kuutiometriä ilmaa tunnissa ja lisäpuhaltimilla ihan karkean muistikuvan perusteella jotain 1000-2000 kuutiota lisää.

  4. #94

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    631

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Nyt Länsimetron jälkeen on harmi, ettei ilmeisesti pysty vaan napsauttamaan ilmanvaihtoa päälle tunneliosuudella ja pois päältä maanpäällisellä osuudella.

  5. #95
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Nyt Länsimetron jälkeen on harmi, ettei ilmeisesti pysty vaan napsauttamaan ilmanvaihtoa päälle tunneliosuudella ja pois päältä maanpäällisellä osuudella.
    Siis.. ei kuljettaja aiemminkaan ole voinut säädellä junan lämmityksen ja ilmanvaihdon laitteistoja. Ne toimivat omalla ohjauksellaan itsenäisesti.

  6. #96

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    631

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Siis.. ei kuljettaja aiemminkaan ole voinut säädellä junan lämmityksen ja ilmanvaihdon laitteistoja. Ne toimivat omalla ohjauksellaan itsenäisesti.
    Joo, mahdollisuutta manuaaliseen ohjaamiseen ei ole ollut ennen Länsimetroakaan, tarkoitin siis niin että Länsimetron jälkeen mahdollisuus manuaalisen ohjaamiseen olisi ollut varsin hyödyllinen.

  7. #97

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    601

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    En tiedä, miten tuoreesta asiasta on kyse, mutta omiin silmiini asia on osunut vasta muutaman viimeisen viikon aikana. (Ainakin) avoradan varteen on ilmestynyt suhteellisen tiuhaan muutaman metrin korkuisen metallitolpan päässä olevia, radan suuntaisesti sojottavia suunta-antenneja. Onko metrossa siirrytty tai ollaanko siirtymässä johonkin uuteen (linja)radiojärjestelmään, jota varten nämä on rakennettu?

  8. #98
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    En tiedä, miten tuoreesta asiasta on kyse, mutta omiin silmiini asia on osunut vasta muutaman viimeisen viikon aikana. (Ainakin) avoradan varteen on ilmestynyt suhteellisen tiuhaan muutaman metrin korkuisen metallitolpan päässä olevia, radan suuntaisesti sojottavia suunta-antenneja. Onko metrossa siirrytty tai ollaanko siirtymässä johonkin uuteen (linja)radiojärjestelmään, jota varten nämä on rakennettu?
    Tolpat ovat muisto viime vuosikymmenellä aloitetusta metron automatisointiyrityksestä. Tarkoitus että juna pitää yhteyden automaattiajojärjestelmään tuulilasin takana olevan antennin ja näiden tolpissa silloin sijainneiden antennien välityksellä. Antennit purettiin ja tolpat otettiin uusiokäyttöön "Metro-LAN"-antennien paikaksi. Mm. junan nettiyhteys toimii nyt näiden antennien, ja junan katolla olevien antennien välityksellä. Tunnelissa tolppia ei ole, vaan antennit ovat suoraan kalliokatossa kiinni.
    Kohdassa 3:30 näkyy tämmöinen tikasaskelmilla varustettu "radiotolppa": https://youtu.be/cAokaggxwy8?t=3m32s

  9. #99
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Tänään on taas ollut joitakin vuoroja peruttu henkilöstövajeen vuoksi. Onkohan nämä vain yksittäisiä sattumia, vai onko henkilöstöpula taas kasvamassa?

  10. #100

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    601

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Tolpat ovat muisto viime vuosikymmenellä aloitetusta metron automatisointiyrityksestä.
    Kiitokset, tämä selvensi.

    Miten muuten se viime viikolla kokeiltu joka toisen M2-linjan junan ajattaminen Matinkylään ja takaisin ruuhka-aikaan onnistui? Silmiini ei ole osunut ainuttakaan uutista tai tiedotetta ajelun tuloksista.

  11. #101
    ratikkakuski avatar
    Liittynyt
    06.12.2005
    Viestejä
    172

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Tätä kirjoittaessa 24.5 aamuruuhkassa tehty 3/4 kokeilu on myös ohi, ja varmaankin analysoitu.

    Minkälaisia kokemuksia siitä on saatu ?

  12. #102
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ratikkakuski Näytä viesti
    Tätä kirjoittaessa 24.5 aamuruuhkassa tehty 3/4 kokeilu on myös ohi, ja varmaankin analysoitu.

    Minkälaisia kokemuksia siitä on saatu ?
    Liikenteellisesti kyseinen malli todettiin mahdolliseksi. Säännöllisesti toistuva suunniteltu 5 minuutin vuoroväli odotetusti puskuroi pieniä viiveitä ja vaihtelua ja näin katkaisee mahdollisesti alkaneen pienten viiveiden kertautumisen. Tällä mallilla voitiin myös kuroa joitain myöhästymisiä käännyttämällä sopivasti myöhässä olevia junia suoraan laiturissa.

    Se, että tuleeko tällainen malli käyttöön, ja jos tulee, niin koskeeko se aamuruuhkaa vai myös iltapäiväruuhkaa, on sitten eri asia ja vaatii vielä monellakin taholla pohdintaa. Kiertoon tarvittaisiin yksi juna lisää, lisää kuljettajia ja myös kaluston kunnossapidon aikaikkunoihin asialla on vaikutusta, joten mahdollinen muutos ei ole kovin nopea.

  13. #103

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1850

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Liikenteellisesti kyseinen malli todettiin mahdolliseksi. Säännöllisesti toistuva suunniteltu 5 minuutin vuoroväli odotetusti puskuroi pieniä viiveitä ja vaihtelua ja näin katkaisee mahdollisesti alkaneen pienten viiveiden kertautumisen.
    Jossain toisessa ketjussa tätä kysyinkin, mutta en saanut vastausta, joten kokeillaan uudestaan.

    Mites jos puskurit olisivatkin Mellunmäessä ja Vuosaaressa? Niissä käännyttäisiin kahdella raiteella 5 min pidemmällä käännöllä kuin nyt, ja Matinkylään ajettaisiin kaikki junat. Vaatinee vielä enemmän junia ja kuljettajia kuin yllämainittu malli, mutta saataisiin tasainen tiheä vuoroväli Matinkylään.

  14. #104
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Jossain toisessa ketjussa tätä kysyinkin, mutta en saanut vastausta, joten kokeillaan uudestaan.

    Mites jos puskurit olisivatkin Mellunmäessä ja Vuosaaressa? Niissä käännyttäisiin kahdella raiteella 5 min pidemmällä käännöllä kuin nyt, ja Matinkylään ajettaisiin kaikki junat. Vaatinee vielä enemmän junia ja kuljettajia kuin yllämainittu malli, mutta saataisiin tasainen tiheä vuoroväli Matinkylään.
    Mellunmäessä ja Vuosaaressa laituriin saapuvan junan kulkutien ohiajovara vaatii molemmat vaihteet kääntöraiteelta. Eli saapuvan junan kulkutie on estynyt silloin kun eteläiseltä kääntöraiteelta on kulkutie laituriin. Ja päinvastoin.
    MAKkilassa tätä ongelmaa ei ole.

  15. #105

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    601

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Mellunmäessä ja Vuosaaressa laituriin saapuvan junan kulkutien ohiajovara vaatii molemmat vaihteet kääntöraiteelta. Eli saapuvan junan kulkutie on estynyt silloin kun eteläiseltä kääntöraiteelta on kulkutie laituriin. Ja päinvastoin.
    MAKkilassa tätä ongelmaa ei ole.
    Vaatisiko Mellunmäen ja Vuosaaren ohiajovarojen muutos vastaamaan Matinkylää miten suuret duunit asetinlaitteeseen?

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2017
    kirjoittanut Nem foorumissa Metrot
    Vastauksia: 151
    Viimeisin viesti: 19.12.2017, 18:27
  2. Metrohavaintoja 2016
    kirjoittanut play2002wh foorumissa Metrot
    Vastauksia: 201
    Viimeisin viesti: 31.12.2016, 09:58
  3. Metrohavaintoja 2015
    kirjoittanut APH foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.01.2016, 11:47
  4. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 17:11
  5. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 07:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •