Sivu 8 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456789101112 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 106-120/179

Viestiketju: Metrohavaintoja 2018

  1. #106
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Mites jos puskurit olisivatkin Mellunmäessä ja Vuosaaressa? Niissä käännyttäisiin kahdella raiteella 5 min pidemmällä käännöllä kuin nyt, ja Matinkylään ajettaisiin kaikki junat. Vaatinee vielä enemmän junia ja kuljettajia kuin yllämainittu malli, mutta saataisiin tasainen tiheä vuoroväli Matinkylään.
    Tässä ei oikeastaan ole kyse aikataululöysästä vaan ihan välityskyvyllisestä pelivarasta. Perusongelma on siis se, että tiheällä vuorovälillä voidaan kyllä ajaa linjaa samaan suuntaan, mutta välityskyky loppuu nopeasti ja häiriöherkkyys kasvaa hurjasti, kun junia pitäisi saada ajamaan ristikkäin vastapalloon kuten pääteasemalla täytyy. 3/4-mallissa pieni jonoutuminen katkeaa, mutta kaikki-mallisssa viiveet alkavat kumuloitua liikaa ja matka-ajat nousta jo kauan ennen Matinkylää. Itse käännölle pääsyssä on pieniä viilauksia parempaan tehtävissä optimoimalla ohiajovarojen purkuviiveitä, mutta tämäkään ei auta niin paljoa, että olisi luotettavuuden kannalta järkevää ajaa koko tiheää liikennettä yhdelle pääteasemalle. Periaatteessa olisi mietittävissä jotain kääntäjäratkaisuita ym., mutta täysin niiden varaan laskettaessa niistäkin muotoutuu omat ongelmansa ja häiriölähteensä kun puhutaan näinkin tiheästä liikenteestä.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Vaatisiko Mellunmäen ja Vuosaaren ohiajovarojen muutos vastaamaan Matinkylää miten suuret duunit asetinlaitteeseen?
    Nyt en ihan satavarmaksi muista kokonaistilannetta, että mitä kaikkea asialle olisi tehtävissä. Asetinlaitetekninen muutos ei varmasti olisi iso, mutta perusongelma on kuitenkin ihan fyysinen tila ja ohiajovarojen mitoitusperiaatteet (turvallisuustaso) nykyisellä pakkopysäytyslaitteeseen perustuvalla "kulunvalvonnalla". Käytännössä ratkaisu olisi sitten ehkä nopeudenvalvontapisteen lisääminen tai koko kulunvalvonnan uusiminen.

  2. #107
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6288

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    7.6.2018

    302 / M1

  3. #108
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    7.6.2018

    302 / M1
    Onko vaunun 303 tilanteesta tietoa? Mahtaako sekin pian olla käyttökunnossa?

  4. #109
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6288

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Onko vaunun 303 tilanteesta tietoa? Mahtaako sekin pian olla käyttökunnossa?
    Se on maalausta vaille valmis linjalle.

  5. #110

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    73

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Taisi olla jo tänään linjallakin.

  6. #111
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Nokkajunat peruskorjattaneen sittenkin, ainakin tässä hankintadokumentissa puhutaan 42 vaunuparista. Ilmeisesti nokkajunista tehdään identtiset sarjajunien kanssa.
    Onko projektin etenemisestä tietoa?

    Lisäys: tässä vielä M200-junien peruskorjauksen hankintadokumentti
    Viimeisin muokkaaja APH; 13.06.2018 kello 13:54.

  7. #112
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3794

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Nokkajunat peruskorjattaneen sittenkin, ainakin tässä hankintadokumentissa puhutaan 42 vaunuparista. Ilmeisesti nokkajunista tehdään identtiset sarjajunien kanssa.
    Onko projektin etenemisestä tietoa?

    Lisäys: tässä vielä M200-junien peruskorjauksen hankintadokumentti
    Oikeastaan harmi että nokkajunat muutetaan samanlaisiksi sarjajunien kanssa. Ne menettävät sen vanhan alkuperäisen tunnelman joka niissä on ollut. Etenkin paineilmaovien korvaaminen sähköovilla on sääli.

  8. #113
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Oikeastaan harmi että nokkajunat muutetaan samanlaisiksi sarjajunien kanssa. Ne menettävät sen vanhan alkuperäisen tunnelman joka niissä on ollut. Etenkin paineilmaovien korvaaminen sähköovilla on sääli.
    Totta. Luulen vaan, että alkuperäisten ovien luotettavuus on niin paljon huonompi, että niillä ei olisi ollut asiaa enää linjaliikenteeseen. Ainakin 102:sta osa oli jo korvattu sähköisillä. Lisäksi muistan puhuttaneen, että joku nokkajunayksikkö museoitaisiin alkuperäiskunnossa, mutta sitä ei liene tapahtumassa.

  9. #114
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    302 infolaitteet pimeänä ja äänettömänä pl. etulasin pääteasemanäyttö.
    Lisäys: Heräsivät näköjään matkan aikana.

  10. #115
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    120

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Eilen (18.7.) illalla Vuosaaren metro päätyi vahingossa Mellunmäen haaralle. Kuljettaja vaihtoi ohjaamoa Myllypurossa ja juna ajettiin takaisin Itäkeskukseen "väärää raidetta" eli idän suunnan raidetta. Sieltä juna jatkoi normaalisti Vuosaareen. Kyseessä taisi olla illan toiseksi viimeinen vuoro Vuosaareen. Illan aikana oli ilmeisesti peruttu lähtöjä henkilöstövajeen vuoksi (määrästä minulla ei ole tietoa), mikä kenties edisti virheen tapahtumista.

    Kuinkahan harvinaisesta tapahtumasta on kyse?
    Viimeisin muokkaaja EVhki; 19.07.2018 kello 00:26.

  11. #116
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3794

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut EVhki Näytä viesti
    Eilen (18.7.) illalla Vuosaaren metro päätyi vahingossa Mellunmäen haaralle. Kuljettaja vaihtoi ohjaamoa Myllypurossa ja juna ajettiin takaisin Itäkeskukseen "väärää raidetta" eli idän suunnan raidetta. Sieltä juna jatkoi normaalisti Vuosaareen. Kyseessä taisi olla illan toiseksi viimeinen vuoro Vuosaareen. Illan aikana oli ilmeisesti peruttu lähtöjä henkilöstövajeen vuoksi (määrästä minulla ei ole tietoa), mikä kenties edisti virheen tapahtumista.

    Kuinkahan harvinaisesta tapahtumasta on kyse?
    Eilen oli kaksi eri häiriötiedotetta jotka koskivat kumpaakin linjaa. Ensin tuli tiedote onnettomuudesta joka aiheutti epäsäännölliset vuorovälit ja korkeintaan 30 min. odotuksen, häiriön kestoksi arvioitiin 17.30-19.00. Tämän jälkeen tuli tiedote henkilöstövajeesta joka perui yksittäisiä lähtöjä, tämän häiriön kestoksi arvioitiin 19.52-23.50.

    Johtuiko henkilöstövaje aiemmasta liikenteen sekoittaneesta häiriöstä vai oliko kyseessä puhdas sattuma? Mikä mahtoi olla onnettomuuden syynä? Yleensä aina ensimmäiseksi tulee mieleen henkilövahinko.

  12. #117
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Johtuiko henkilöstövaje aiemmasta liikenteen sekoittaneesta häiriöstä vai oliko kyseessä puhdas sattuma? Mikä mahtoi olla onnettomuuden syynä? Yleensä aina ensimmäiseksi tulee mieleen henkilövahinko.
    Kyseessä oli henkilövahinko.

    Ja kyllä, siitä aiheutui toki liikennehäiriö, joka luonnollisesti sotkee suunnitellun kuljettajakierron. Kun ajorupeamien täytyy pysyä tietyissä raameissa ja ruokatauotkin pitää, niin tällaisessa tilanteessa tarvittaisiin siis riittävä pooli varakuljettajia, jotta liikenne saataisiin pyöritettyä ja näitä ei ollut, joten lähtöjä jouduttiin perumaan pitkin iltaa.

  13. #118

    Liittynyt
    30.01.2018
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Tänään klo ~10.10 Aalto-yliopiston metroasemalla M2-linjaa ajava metrojuna matkalla Mellunmäen suuntaan ja ainakin etunäytöllä luki Tapiola (kaikki taisivat kuitenkin päästä perille haluamaansa määränpäähän )

  14. #119
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    333

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Vaunupari 207-208 piti tänään aiemmin matkustaessani hyvin erikoisia kolina- ja räminä-ääniä aina jarruttaessa. En ainakaan muistaakseni aiemmin ole tuonkaltaisia ääniä missään metrossa kuullut.

  15. #120

    Liittynyt
    30.01.2018
    Viestejä
    36

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Vaunupari 207-208 piti tänään aiemmin matkustaessani hyvin erikoisia kolina- ja räminä-ääniä aina jarruttaessa. En ainakaan muistaakseni aiemmin ole tuonkaltaisia ääniä missään metrossa kuullut.
    Huomasin saman vain vaunulle 207, muuten jarrutuksessa ei kuulunut ylimääräiseltä kuulostavia ääniä.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2017
    kirjoittanut Nem foorumissa Metrot
    Vastauksia: 151
    Viimeisin viesti: 19.12.2017, 18:27
  2. Metrohavaintoja 2016
    kirjoittanut play2002wh foorumissa Metrot
    Vastauksia: 201
    Viimeisin viesti: 31.12.2016, 09:58
  3. Metrohavaintoja 2015
    kirjoittanut APH foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.01.2016, 11:47
  4. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 17:11
  5. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 07:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •