Sivu 9 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789101112 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 121-135/179

Viestiketju: Metrohavaintoja 2018

  1. #121

    Liittynyt
    30.01.2018
    Viestejä
    42

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    To 26.7:

    Metrojuna 306 ajeli linjalla M1 ja vaunujen sivussa olevat punaiset valot paloivat koko ajan taukoamatta. Sen verran tiedän, että valkeat valot palavat, kun ovet ovat auki, mutta mikä niiden punaista valojen tarkoitus on?

  2. #122

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    157

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut lauriv Näytä viesti
    To 26.7:

    Metrojuna 306 ajeli linjalla M1 ja vaunujen sivussa olevat punaiset valot paloivat koko ajan taukoamatta. Sen verran tiedän, että valkeat valot palavat, kun ovet ovat auki, mutta mikä niiden punaista valojen tarkoitus on?
    Ne palavat, kun vaunussa on häiriö/hätäpuhelinta tai hätäjarrua on käytetty.
    Viimeisin muokkaaja huusmik; 27.07.2018 kello 09:17. Syy: piste perään

  3. #123
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    Ne palavat, kun vaunussa on häiriö/hätäpuhelinta tai hätäjarrua on käytetty.
    Kertovat tosiaan siitä, että junassa on tietyn luokituksen hälytyksiä päällä. Arkikielessä puhutaan usein vikalampuista. Hätäpuhelimen käyttö ei sytytä punavaloa nykyään missään junasarjassa, hätäjarrukin vain M100:ssa.

    Voisi sanoa, että vikalampulla on kaikkein suurin merkitys M100-sarjan junissa, joissa ohjaamon indikoinnit ovat paljon rajallisemmat; kuljettaja näkee vain, että junassa on tietyn luokan hälytys tai esim. että jossain on käytetty hätäjarrua, mutta itse kohdevaunu paikallistetaan vikalampun avulla ja vaunun takakaapilta löytyy sitten tarkempia indikointeja. M200:ssa ja M300:ssa kuljettajan PC osaa toki kertoa paljon tarkemmin mikä on vialla ja missä päin junaa. Näissä junasarjoissa punalamput syttyvät myös vain tietyistä kriittisemmistä ilmaisuista.

  4. #124
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    256

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    M200:ssa ja M300:ssa kuljettajan PC osaa toki kertoa paljon tarkemmin mikä on vialla ja missä päin junaa. Näissä junasarjoissa punalamput syttyvät myös vain tietyistä kriittisemmistä ilmaisuista.
    Kyllä. M300:ssa mietittiin punavalojen tarpeellisuutta, mutta päädyttiin säilyttämään ne. Kaikkien vikojen sijainnit tosiaan selviää vikailmoituksesta ja valojen merkitys on siinä mielessä vähäinen. Punavalojen ehkä tärkein tehtävä M300:ssa on ilmoittaa vilkkumalla, jos vaunussa on palohälytys. Tällöin pelastuslaitos tai muu ulkopuolelta junaan tuleva asiaa tutkiva taho on helpompi ohjata suoraa oikeaan vaunuun ilman monisanaista kuvailua mikä kirjaintunnus milläkin vaunulla on ja miten päin juna tähän aikaan vuodesta sattuu olemaan jne.
    Lisäksi valoilla tietysti mainostetaan matkustajille avoimmuusperiaatteen mukaisesti onko junassa jokin hälytys päällä.

  5. #125
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    364

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Noin klo 13 vaunun 107 ovi hajosi matkalla Mellunmäkeen eikä mennyt enää kiinni. Juna ajoi vaunu 107 suljettuna järjestyksenvalvojat tällä avonaisella ovella, kun ilmeisesti kuljettajakaan ei sitä saanut kikkailtua kiinni. Mellunmäessä kuulutettiin, että juna ajaa vain Itäkeskukseen asti, josta sitten junan vaihto.
    Tämä hajonnut metro oli oman arvioni mukaan 10-15 min myöhässä.

  6. #126
    Nem
    Nem ei ole kirjautuneena
    Nem avatar
    Liittynyt
    27.09.2016
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    98

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    8.8 klo 12.36
    Herttoniemessä joku päätti vetää laiturilla olevaa hätäjarrua.

  7. #127
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    276

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nem Näytä viesti
    8.8 klo 12.36
    Herttoniemessä joku päätti vetää laiturilla olevaa hätäjarrua.
    Herttoniemen aseman järjestyksenvalvoja veti 2-laiturin junan hätäpysäytyskahvasta havaittuaan henkilön rata-alueella laiturin jälkeisellä osuudella. 2-laituriin juuri saapunut juna jäi viitisen minuuttia myöhään JV:n havaintoa selviteltäessä.

  8. #128
    PSi
    PSi ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    123

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    16.8.2018 7:50 Kaisaniemessä sijaitsevalla metroasemalla molemmat hissit (ilmeisesti) epäkunnossa ja ylhäältä katsoen oikeanpuoleiset liukuportaat seis. vartijoita paikalla ohjaamassa keskimmäisiä rullaportaita ylös/alas.
    ... joukkoliikenteen edistäminen tapahtuu tekemällä henkilöautoilusta hankalampaa, eikä tekemällä joukkoliikenteestä houkuttelevampaa...

  9. #129

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    606

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Olen ollut siinä käsityksessä, että metron pääopastimen vihreä opaste tarkoittaa "Aja" ilman sen suurempia rajoituksia.

    Tänä iltana Itäkeskukseen saapui "Ei matkustajille" -runko idän suunnasta raiteelle 2 ja jatkoi pysähtymättä suoraviivaista liikettään metrovarikon suuntaan ohittaen raiteen 2 päässä olevan pääopastimen, joka näytti opastetta "Aja". Kun katsoin raiteen 2 pääopastimen taakse johtavaa kulkutietä ja seurasin ohi ajavan metron liikettä, sille näytti olevan myötävaihteeseen sn 35 -raudat metrovarikon suunnan raiteille.

    Kysymykseni on: Miksei pääopastimessa ollut vihreä-keltaista opastetta (Aja sn 35 ainakin rautatietermeissä) osoittamassa vaihteesta aiheutuvaa nopeusrajoitusta, joka junan kulkutiellä kuitenkin oli?

    Disclaimer

    Havaintoni kulkutiestä perustuu omaan päättelyyni ja näkemääni, eikä siten välttämättä vastaa teknistä todellisuutta.

  10. #130
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    347

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Olen ollut siinä käsityksessä, että metron pääopastimen vihreä opaste tarkoittaa "Aja" ilman sen suurempia rajoituksia.
    Tarkoittaa tosiaan ajamista yleisrajoituksen mukaan, ellei opastimen yhteydessä merkillä osoiteta muuta rajoitusta.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Tänä iltana Itäkeskukseen saapui "Ei matkustajille" -runko idän suunnasta raiteelle 2 ja jatkoi pysähtymättä suoraviivaista liikettään metrovarikon suuntaan ohittaen raiteen 2 päässä olevan pääopastimen, joka näytti opastetta "Aja". Kun katsoin raiteen 2 pääopastimen taakse johtavaa kulkutietä ja seurasin ohi ajavan metron liikettä, sille näytti olevan myötävaihteeseen sn 35 -raudat metrovarikon suunnan raiteille.
    Raide 2 on normaalisti keskutaan päin käätettävä raide. Sen opastimelle tulee kyllä keltavihreä jos mennään poikkeavalle. Tarkoittanet 3-raidetta eli keskiraidetta? Siitä varikolle päin geometria on tosiaan väistämättä 35 km/h, mutta tämä on osoitettu opastimen välittömässä läheisyydessä olevalla nopeusrajoitusmerkillä.

    Kyse on sinällään epäelegantista jäänteestä, joka tulee oikaistuksi tammikuussa kun asetinlaite vaihtuu. Sen jälkeen loistaa loogisempi keltavihreä.

  11. #131

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    606

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Tarkoittanet 3-raidetta eli keskiraidetta? Siitä varikolle päin geometria on tosiaan väistämättä 35 km/h, mutta tämä on osoitettu opastimen välittömässä läheisyydessä olevalla nopeusrajoitusmerkillä.
    Kyllä, tarkoitin nimenomaan IK:n keskiraidetta.

    Kiitokset vastauksesta, olen taas yhtä epäeleganttia opastintietoa viisaampi.

  12. #132
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    364

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    M312 nyt M1:llä suuntaan Vuosaari, infolaitteet pimeänä ja hiljaisena.

    Onko muuten M300-junien infoihin tulossa korjauksia? Aika kauan on jo ollut tuo ”Itäkeskus, Itäkeskus...” ongelma ja kuulutuksista puuttuu Mellunmäen kääntöraide-versio sekä M2:lla Ruoholahti suuntaan Tapiola.

  13. #133

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1899

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Kysymykseni on: Miksei pääopastimessa ollut vihreä-keltaista opastetta (Aja sn 35 ainakin rautatietermeissä) osoittamassa vaihteesta aiheutuvaa nopeusrajoitusta, joka junan kulkutiellä kuitenkin oli?
    Myös rautateillä voi aja-opasteella olla kulkutie poikkeavalle, mikäli poikkeavan raiteen rajoitus on sama kuin suoran raiteen. Metrossa näytetetään siis noudattavan samaa logiikkaa.

  14. #134
    EVhki avatar
    Liittynyt
    25.10.2017
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    121

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Onko muuten M300-junien infoihin tulossa korjauksia? Aika kauan on jo ollut tuo ”Itäkeskus, Itäkeskus...” ongelma ja kuulutuksista puuttuu Mellunmäen kääntöraide-versio sekä M2:lla Ruoholahti suuntaan Tapiola.
    Ja tuohon voisi lisätä, että ainakin Itäkeskuksessa tuon saman kuulutuksen ruotsinkielinen teksti ei näy kokonaan, vaan lopusta jää osa puuttumaan. Muistelen nähneeni saman jossain muussakin pitkähkössä kuulutuksessa (mahdollisesti jokin ylimääräinen kuulutus), mutten muista missä.

  15. #135

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    606

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2018

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Myös rautateillä voi aja-opasteella olla kulkutie poikkeavalle, mikäli poikkeavan raiteen rajoitus on sama kuin suoran raiteen. Metrossa näytetetään siis noudattavan samaa logiikkaa.
    Tämän toki tiesin. Sitä en vain mistään huomannut, enkä tiennyt, että Itäkeskuksen keskimmäisen raiteen sn on 35 km/h, mutta nythän sekin selvisi.

    Asiasta hieman toiseen: Kun Rantaradan suunnasta tultiin aikoinaan Helsingin aseman raiteelle 11 (tuolloin suorille), viimeinen pääopastin näytti opastetta "Aja". Vaikka Psl–Hki-välin sn oli ja onkin 80 km/h, Helsingin aseman raiteelle 11 tullessa sn ei ollut 35 km/h muun ratapihan tapaan, eikä se ollut 80 km/h, vaan se oli 50 km/h. Tämä piti tietää, eikä sitä voinut indikoida mistään.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Metrohavaintoja 2017
    kirjoittanut Nem foorumissa Metrot
    Vastauksia: 151
    Viimeisin viesti: 19.12.2017, 18:27
  2. Metrohavaintoja 2016
    kirjoittanut play2002wh foorumissa Metrot
    Vastauksia: 201
    Viimeisin viesti: 31.12.2016, 09:58
  3. Metrohavaintoja 2015
    kirjoittanut APH foorumissa Metrot
    Vastauksia: 77
    Viimeisin viesti: 01.01.2016, 11:47
  4. Metrohavaintoja 2014
    kirjoittanut Minä vain foorumissa Metrot
    Vastauksia: 112
    Viimeisin viesti: 15.12.2014, 17:11
  5. Metrohavaintoja 2013
    kirjoittanut Karosa foorumissa Metrot
    Vastauksia: 156
    Viimeisin viesti: 13.01.2014, 07:05

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •