Riikan joukkoliikenteestä lisätietoa:
http://www.kaupunkiliikenne.net/Riika/index.html
Riikan metron suhteen kannattaa muistaa muutama asia.
Vastustusperusteet:
- Metron rakentajat olisi tuotu muualta Neuvostoliitosta, joka olisi entisestään vähentänyt latvialaisten osuutta Riian asukkaista.
- Riika on pääosin rakennettu suistomaalle. Tästä syystä metron rakentaminen olisi ollut geoteknisesti tavattoman vaikeaa. Göteborgissa metron rakentamisesta luovuttiin tästä syystä, ja Pietarissa puolestaan on mm. yksi metrotunneli romahtanut.
- Geotekniikasta johtuen Riikan metron tieltä olisi ilmeisesti purettu suuri osa keskustan arvokkaasta rakennuskannasta. Tukholmassakin metron tieltä purettiin koko alempi Norrmalm.
Toinen oleellinen asia on se, että Riian väkiluku on voimakkaasti laskenut Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen, koska maahanmuuttajat Latvian itsenäistyttyä muuttivat takaisin. Vuonna 1990 oli 909 000 asukasta, v. 2005 732 000 asukasta. Nykyisen asukasluvun perusteella on aivan ilmeistä, että joukkoliikenne voidaan hyvin hoitaa raitiotietä, paikallisjunia ja johdinautoja kehittämällä paljon edullisemmin kuin rakentamalla metrolinjoja.