Rengasmetro Helsinkiin

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Vs: Hylätty T-asema?

R.Silfverberg sanoi:
Asema oli siis Kymlingen tai itä-Berliinin muurin alittavien U-Bahn -linjojen kaltainen aaveasema joka oli valaistu himmein tuikuin, ja junat hiljensivät vauhtia mutta eivät pysähtyneet.

Kuulostaa tunnelmalliselta!

Metroista kun nyt on puhe, niin mietin, että olisiko mitään ideaa rakentaa rengasmetroa Sörnäisiin? Sen asemat olisivat Sörnäinen, Vallila (joko konepaja-alue tai Mäkelänkadun varren Vallila), Pasila, Meilahti, Töölö, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi ja sitten metro palaisi Sörnäisiin. Tällainen metro palvelisi sekä idän yhteyksiä, että kantakaupungin sisäistä liikkumista. Meilahti on nykyisellään hankala paikka, koska 10:n ja 4:n ratikoilla ei ole riittäviä etuuksia. Metron ei tarvitsisi hidastella ruuhkissa.

Rengasmetron rata voitaisiin tehdä yhteiskäyttöiseksi niin, että sitä kautta voitaisiin ohjata myös lähijunat. Lähijunat kulkisivat Pasilasta Töölön kautta Hakaniemeen samaa reittiä kuin metrot, mutta sitten ne voisivat jatkaa joko suoraan Pasilaan tai Sörnäisten kautta Pasilaan. Sörkka olisi kyllä näppärä, jos sinne saisi myös junayhteydet.
 
Vs: Hylätty T-asema?

kemkim sanoi:
Metroista kun nyt on puhe, niin mietin, että olisiko mitään ideaa rakentaa rengasmetroa Sörnäisiin? Sen asemat olisivat Sörnäinen, Vallila (joko konepaja-alue tai Mäkelänkadun varren Vallila), Pasila, Meilahti, Töölö, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi ja sitten metro palaisi Sörnäisiin.
Tämäntapainen rengas- tai poikittaismetrolinja oli jo Smith&Polvisen ehdotuksissa, eli jos kysyt Anterolta, niin ei missään nimessä. Kulosaaren sillalta päin tultaessa tunnelia oli ehditty kaivaa jo vähän matkaa Pasilan suuntaa, eli kyse on yksi harvoista metroarkeologisista kohteista Helsingissä.

kemkim sanoi:
Rengasmetron rata voitaisiin tehdä yhteiskäyttöiseksi niin, että sitä kautta voitaisiin ohjata myös lähijunat. Lähijunat kulkisivat Pasilasta Töölön kautta Hakaniemeen samaa reittiä kuin metrot, mutta sitten ne voisivat jatkaa joko suoraan Pasilaan tai Sörnäisten kautta Pasilaan. Sörkka olisi kyllä näppärä, jos sinne saisi myös junayhteydet.
Mielestäni yhteiskäyttöä ei tarvitse, vaan ihan puhtaasti maanalainen lähijunalenkki eli Pisara olisi tässä paras atkaisu. Vaihtoasema metron ja junien välillä tosin ei olisi Sörnäinen vaan Hakaniemi. Poikittaisiyhteys (Viikki?-) Sörnäinen-Pasila-Meilahti-Munkka-(Otaniemi?) voitaisiin sensijaan toteuttaa pikaraitiotienä.

t. Rainer
 
Vs: Hylätty T-asema?

R.Silfverberg sanoi:
Mielestäni yhteiskäyttöä ei tarvitse, vaan ihan puhtaasti maanalainen lähijunalenkki eli Pisara olisi tässä paras atkaisu. Vaihtoasema metron ja junien välillä tosin ei olisi Sörnäinen vaan Hakaniemi. Poikittaisiyhteys (Viikki?-) Sörnäinen-Pasila-Meilahti-Munkka-(Otaniemi?) voitaisiin sensijaan toteuttaa pikaraitiotienä.

Pikaraitiotietäkin voisi toki harkita. Se vastaisi vähän bussilinjojen 58 ja 506 reittiä, jos se toteutettaisiin tuollaisena.

Minä mietin tässä ideassa metron jatkamisesta Sörnäisistä Pasilaan sitä, miten suuri Itä-Helsinki nykyisellään on, mutta edelleen ainoa metron ja rautatien vaihtoasema on Rautatientori. Suora metroyhteys Pasilaan helpottaisi vaihtoa lähijuniin ja säästäisi matka-ajassa noin 10 minuuttia, kun Sörnäisten ja Rautatientorin ja Helsingin ja Pasilan välinen matka jäisi pois. Samalla tulisi hyvä yhteys Vuosaaren ja Mellunmäen suunnilta uudelle Keski-Pasilan työpaikka- ja asuinalueelle.

Pikaraitiotie palvelisi enemmänkin vain keskustaa ja idästä tuleville lisäisi vaihtoja. Pisaran vaihtoasemana Hakaniemi on minusta liian lähellä keskustaa, että siitä tulisi matka-ajallisesti suurta säästöä. Tuntuu myös vähän turhalta kiertää lenkki Hakaniemen kautta, jos Sörnäisistä olisi suora yhteys Pasilaan. Mutta näissä asioissahan pitää aina yrittää tehdä joku hyvä kompromissi niin, että saadaan tarpeelliset matkustajavolyymit ja palvelu olisi enemmistölle hyvä.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Hylätty T-asema?

kemkim sanoi:
Tuntuu myös vähän turhalta kiertää lenkki Hakaniemen kautta, jos Sörnäisistä olisi suora yhteys. Mutta näissä asioissahan pitää aina yrittää tehdä joku hyvä kompromissi niin, että saadaan tarpeelliset matkustajavolyymit ja palvelu olisi enemmistölle hyvä.

Mielestäni nykytilanteeseen verrattuna, jossa päärautatieaseman lähijunaraiteille on 200-300 m kävelymatkaa metroasemalta, ja päälle ajelut pitkissä rullaportaissa, on vaihtoasema metron ja junien välillä Hakaniemessä (ja toinen Kampissa) lähes samassa tasossa suorastaan unelma.

t. Rainer
 
Vs: Hylätty T-asema?

R.Silfverberg sanoi:
Mielestäni nykytilanteeseen verrattuna, jossa päärautatieaseman lähijunaraiteille on 200-300 m kävelymatkaa metroasemalta, ja päälle ajelut pitkissä rullaportaissa, on vaihtoasema metron ja junien välillä Hakaniemessä (ja toinen Kampissa) lähes samassa tasossa suorastaan unelma.

Onhan tämä hyvä vaihtoehto nykytilanteeseen verrattuna, ei voi kieltää. Jos vain teknisesti saadaan lähijunat ja metrot menemään samoille laitureille. Siinähän on se korkeuseroasia, joka pitäisi jotenkin ratkaista. Virtakiskot eivät taida koskettaa junia niin, että virtaa tulisi junan runkoon?
 
Olen viime päivinä miettinyt mm. tätä Pasilaan jatkuvaa metroa. En suinkaan metrona vaan nimenomaan pikaratikkana. Tämä taas vaatisi koko metroverkoston muuttamista asteittain pikaraitioitieksi. Tarkoitan siis sitä, että ensin vaihdetaan asteittain kalustoa kevyempään ja madalletaan laituria, sitten nykyistä metroa haaroitetaan. Tässä on muutamia haaroja joita tuli alkuun mieleen:
  • Ruoholahdesta Lauttasaareen, jossa se korvata mahdollisimman paljon nykyistä bussiliikennettä. Tarvitseekohan Ruoholahti uuden aseman, jos ratikka kulkee Lauttasaareen siltaa pitkin? Metroasemahan on kovin syvällä.
  • Mellunmäki - Länsimäki - Jakomäki - Malmi Tästä voisi jatkaa Malmin kaavan mukaista ratikkakiskoa tai lähijunan kiskoa Pukinmäkeen, jolloin rata jatkuisi Pihlajanmäkeen, Viikkiin ja Myllypuroon.
  • Puotila, jossa asema tai pysäkki maanpinnalla Vanhanlinnantiellä - Vartioharju - Mellunkylä - Mellunmäki, josta voikin sitten jatkaa Itäkeskuksen kautta takaisin Puotilaan jne.
  • Rautatieasema - Töölö - Meilahti - Ruskeasuo - Pasila - Kalasatama jne.. Eli vähän suurempi rengas kuin kemkim ehdotti. Kamppi olisi toinen aloitusvaihtoehto. Kiinnostaisi tietää, kuinka syvällä vanha kääntöraide kulkee Mechelininkadulla. Päätepiste tunnelilla sijaitsee kätevästi juuri siinä, mistä kadun puukuja alkaa.
Ja Espoossa tehtäisiin tietenkin samoin. Aikamoinen remontti olisi tämä metrolinjalle. Tämä vaatisi Itäkeskuksen maanalaisen uudelleenjärjestelyä ja toista asemaa sekä ehdottomasti satamaradan kuilua Espoon ja ehkä Lauttasaaren ratikoille. Tähän ehdotukseen kuuluu muuten myös lentokentän metro eli kehärata, koska kalusto on yhteensopivaa.

Tämä metron keveyttäminen tulisi olemaan pitkä ja kallis prosessi, mutta sitä voi verrata vaikka raskaan tunnelimetron rakentamiseen ja kustannuksiin...
 
Vs: Hylätty T-asema?

kemkim sanoi:
Jos vain teknisesti saadaan lähijunat ja metrot menemään samoille laitureille.

En usko, että tämä niin vaikeata on. Helpoitenhan tämä ratkeaisi, jos olisi pelkkiä ympyrälinjoja. Silloin toinen puoli laiturista olisi nykykorkeudella ja sillä puolella ajettaisiin vanhoilla metroilla.

Vanhan kaluston lähentyessä eläkeikää, laitureita madalletaan asema kerrallaan ja niihin laitetaan tilapäiset korokkeet. Kun vanha kalusto on poissa, on laiturit hoidettavissa nopeasti mataliksi.
 
Vs: Hylätty T-asema?

R.Silfverberg sanoi:
Mielestäni yhteiskäyttöä ei tarvitse, vaan ihan puhtaasti maanalainen lähijunalenkki eli Pisara olisi tässä paras atkaisu. Vaihtoasema metron ja junien välillä tosin ei olisi Sörnäinen vaan Hakaniemi. Poikittaisiyhteys (Viikki?-) Sörnäinen-Pasila-Meilahti-Munkka-(Otaniemi?) voitaisiin sensijaan toteuttaa pikaraitiotienä.
Mutta tuollainen linjahan ei kattaisi ollenkaan eteläisen Hesan alueita, Punavuorta, Ullalinnaa ja Kauppatorin alueita.
Eikö se olisi varsin tarpeellista saada metro myös vanhalle kantakaupungilla?
Ne korttelit ovat kovin tiheään rakennettuja ja tyypillista 'kivikaupunkia'.

Tukholman metro on siitä hyvä että sillä pääsee melkeinpä kaikille kaupunginosille yhden vaihdon jälkeen.
Ainoa poikkeus on itäinen Södermalm, Nytorget ja Sofian korttelit, mutta jonain päivänä sininen linja jatkunee tänne Nackan päin lähden.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Hylätty T-suunnitelma?

R.Silfverberg sanoi:
Tämäntapainen rengas- tai poikittaismetrolinja oli jo Smith&Polvisen ehdotuksissa, eli jos kysyt Anterolta, niin ei missään nimessä.
Haa, olen PAHIS!:tongue:

Eiköhän se Sörkkä-Pasila -metrotunneli ole jäänyt rakentamatta siksi, että sillä ei kustannuksiinsa nähden ole käyttöä. Lisäksi vaihto Pasilassa juniin on todella hankala, kun metroa ei saa kääntymään eikä nousemaan.

Ei tuosta yhteydestä varmaan mitään tule ennen kuin metroa kehitetään kevyempään eli halvempien ratakustannusten ja paremmin kaupunkiin sopivan geometrian suuntaan. Vesa Nurminen asiaa mainiosti luonnosteli.

Meillä oli Otaniemessä arkkitehtuuriosaston Kaupunkitila-kurssilla muuten hauska harjoitustyö. Opiskelijat suunnittelivat metroasemia Lauttasaareen, Koivusaareen, Keilalahteen ja Otaniemeen. Ideointi oli vapaata eikä rajoittunut turhan tiukasti Smith-Polvisen vanhoihin metrolinjauksiin. Ehkä siksi nämäkin jäävät hylätyiksi T-asemiksi, vaikka niistä on tehty hienot pienoismallitkin.

Tässä iloksenne lista suunnitelmista. Kuvia en voi valitettavasti näyttää.

  • Lauttasaari 1. Tallbegin puistotien alle siten, että puistotie muutetaan kanavaksi, jonka pohjan läpi kulkee lasisia valoputkia asemalle.
  • Lauttasaari 2. Särkiniementien ja Gyldenintien välille. Puistosta valoputkia asematasolle.
  • Lauttasaari 3. Tallbergin puistotien ja Lauttasaarentien välissä, jalankulkukäytävät johtavat molemmille teille.
  • Lauttasaari 4. Lauttasaarentien yläpuolelle heti sillan länsipäähän.Tämä oli minusta tosi makea.
  • Koivusaari 1. Putkessa Länsiväylän päällä Koivusaaren ja Lauttasaaren välissä.
  • Koivusaari 2. Länsyväylän päällä kannella Koivusaaren ja Hanasaaren välillä rohkeasti muotoillun katteen alla.
  • Keilaniemi 1. Viiston kannen alla Karhusaarentien vieressä niin, että kansi peittää tien ja metron. Kannessa toimistotilaa, ravintoloita ja toriaiheita.
  • Keilaniemi 2. Raiteet päällekkäin niin, että junista näkymät Keilaniemen suuntaan.
  • Otaniemi 1. Ostarin edustan alla. Aseman päällä tyylikäs lippuhallirakennus siten, että päivä paistaa laituritasolle.
  • Otaniemi 2. Kirjaston edustalla osin avonaisena siten, että pohjoinen laituri on Alvarin aukion tasolla ja kulku suoraan aukiolle. Otaniementie metroaseman alla.
Olikohan tuossa kaikki.

Antero
 
Vs: Hylätty T-asema?

Vesa Nurminen sanoi:
En usko, että tämä niin vaikeata on. Helpoitenhan tämä ratkeaisi, jos olisi pelkkiä ympyrälinjoja. Silloin toinen puoli laiturista olisi nykykorkeudella ja sillä puolella ajettaisiin vanhoilla metroilla.

Yksi mahdollisuus olisi käyttää koria nostavaa ja laskevaa hydrauliikkaa/pneumatiikkaa; sitä samaa millä bussienkin koreja niiaillaan matkustajien kulkua helpottamaan. Uusia junijahan uusille linjoille kuitenkin tarvitaan. Ajossa käytettäisiin ala-asentoa ja yläasentoon matkustamot nostettaisiin vain tultaessa korkeille laitureille.
 
Vs: Hylätty T-asema?

antaeus sanoi:
Mutta tuollainen linjahan ei kattaisi ollenkaan eteläisen Hesan alueita, Punavuorta, Ullalinnaa ja Kauppatorin alueita.
Eikö se olisi varsin tarpeellista saada metro myös vanhalle kantakaupungilla?
Ne korttelit ovat kovin tiheään rakennettuja ja tyypillista 'kivikaupunkia'.
Jos rengas- tai U-metro joskus rakennetaan, niin ehdottomasti sen pitää kulkea eteläisessä Helsingissä esim reittiä Kamppi-Punavuori-Kaartinkaupunki-Kruunuhaka-Hakaniemi reittiä. Nykyisen itä-länsi metron Hakaniemen-Kampin tunnelin kapasiteettikaan ei riittäisi kahden metrolinjan tarpeisiin.

t. Rainer
 
Vs: Hylätty T-asema?

R.Silfverberg sanoi:
Jos rengas- tai U-metro joskus rakennetaan, niin ehdottomasti sen pitää kulkea eteläisessä Helsingissä esim reittiä Kamppi-Punavuori-Kaartinkaupunki-Kruunuhaka-Hakaniemi reittiä. Nykyisen itä-länsi metron Hakaniemen-Kampin tunnelin kapasiteettikaan ei riittäisi kahden metrolinjan tarpeisiin.

Tämä metro Pasila-(Ruskeasuo)-Töölö-Kamppi-Punavuori-Hakaniemi tulisikin tarpeeseen. Niemen etelärannan kivikaupunkikin voisi tulla houkuttelevammaksi, kun saisi nopeat yhteydet Itä-Helsingistä ja Pasilan asemalta hitaiden ratikoiden ja ruuhkissa jumittavien bussien tilalle. Pasilan asemalla metron voisi vetää syvälle aseman alle ja toteuttaa matkustajien kuljetuksen laitureille ja asemalle siten, että kokeiltaisiin pilvenpiirtäjissä käytettäviä suuria supernopeita hissejä, jotka kuljettaisivat matkustajat 10 sekunnissa ylös ja alas.
 
Viimeksi muokattu:
Pisara-rata olisi vastaus tähän Helsingin rengasmetroon, mutta millä saada päättajät tajuamaan ko. radan ratkaiseva merkitys. Ja tämänhän tietää Anterokin ;).
 
Minun rengasmetrosuunnitelmissa Pisara on vain pieni yksityiskohta, vaikka se onkin suuri ja siihen kuuluu sekä nykyiset pisaran että Marja-radan suunnitelmat.
 
Palaan jälleen tähän aiheeseen, nyt alkuperäiseen reittiin.

Metroista kun nyt on puhe, niin mietin, että olisiko mitään ideaa rakentaa rengasmetroa Sörnäisiin? Sen asemat olisivat Sörnäinen, Vallila (joko konepaja-alue tai Mäkelänkadun varren Vallila), Pasila, Meilahti, Töölö, Kamppi, Rautatientori, Kaisaniemi, Hakaniemi ja sitten metro palaisi Sörnäisiin.


Olisikohan "metrolla" tilaa maan päällä jo nykyään? Ratkaisu voisi olla väliaikainen, jos ei miellytä. Ja kalustona voisi (koe)käyttää vaikka tulevien pikaraitioteiden kalustoa. Tästä puuttuu oikeastaan vain rata. Vanha ajatushan tämä oikeastaan on, mutta haluaisinkin keskustelua hyvän ratkaisun saavuttamiseksi.

Tässä rengas myötäpäivään keskustasta alkaen:
  • Rautatieasemalla nykyisen radanalituskäytävän rinnalla olisi ratikkatunneli. Vaihto junaan on täydellinen. Ennen asemaa tulisi kaivaa betonitunneli Kaisaniemen puistoon.
  • Kampissa ehdottomasti halvimpana ratkaisuna olisi satamaradan kuilu varustettuna nopealla ja katetulla jalankulkuyhteydellä Kampin keskukseen. Graniittitalossa varmaankin tykättäisiin.
  • Kuilusta luonnollisesti suoraan Mechelininkadulle, josta alkaa pitkä baana. Tässähän hoidellaan jo Töölön metroakin.
  • Nopein tie Pasilaan on Nordenskiöldinkatu. Tänne, kuten muuallekin on toivottavaa saada hyviä ratkaisuja risteyksiin. Jos risteykset hoidetaan tunnelein, saadaan hankkeelle hintaa ja näin päättäjät saadaan innostumaan.:wink:
  • Suunnitelman kalleimpia rakennelmia olisi uusi silta Pasilansillan rinnalle. Uusi silta siksi, että Pasilankatu on lievästi ruuhkainen ja tarkoitus olisi saada mahdollisimman loivat mutkat ja kova vauhti. Pitäähän linjasta saada metromainen, jotta matkustajille syntyy mielikuva metrosta eikä ratikasta. Uusi silta nousisi Veturitieltä loivasti kaartaen Pasilansillan rinnalle ja kääntyisi ennen Ratapihantietä Sörnäisten satamaradalle, josta pääsee kätevimmin Teollisuuskadulle.
  • Teollisuuskatu on hieman huono paikka radalle, eikä Aleksis Kiven Katukaan ole sen parempi. Vaihtoehtoja ei taida kuitenkaan olla. Teollisuuskadulla Vääksyntien kulmilla voisi olla tunnelin suuaukko, josta juna pääsisi kätevästi Lautatarhankadulle. Mikäli reitti kulkee Aleksis Kiven Kadulla, pitäisi puhkaista tunneli Pääskylänkadulle. Junatietä ei mielestäni kannata käyttää.
  • Kalasatama alitetaan satamaradan suuntaisesti ja Sörnäisten Rantatiellähän on kaikki vielä mahdollista.
  • Seuraavaksi sitten linjan tukkoisin osuus Hakaniemestä Kaisaniemeen. Tähän ei taida helposti löytyä lääkettä. Eikä tunneliin ajaminen Unioninkadulta ole helppoa.
Rataa ajattelin alunperin leveäraiteisena, mutta mieli muuttuu jatkuvasti. Helpointa ja halvinta se olisi sovittaa nykyiseen raitioverkkoon. Samalla se kehittäisi vanhoja linjoja. Vaan ei se leveäkään mahdoton olisi, ja kun uutta rataa pitäisi kuitenkin tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös