Metroa ei voi nopeuttaa tällä konstilla, koska vähemmän pysähtyvät junat eivät pääse usein pysähtyvien ohi. Junaliikenteessä tämä on mahdollista siksi, että raiteita on käytössä enemmän kuin kaksi ja asemilla on sivuraiteita. Ohi olisi päästävä siksi, että nykyisten (ja tulevien) kaikilla asemilla pysähtyvien vuorojen väliin ei mahdu enää junia. Pysähtymättömyydellä ei siten säästä mitään.
Tämä on yksi osoitus metron joustamattomuudesta ja siten huonosta soveltuvuudesta pääkaupunkiseudun tapaiseen vaihtelevaan yhdyskuntarakenteeseen.
Tietenkin kysymys on siitä, mitä metrolla tarkoitetaan. Tässä tapauksessa sillä kuitenkin tarkoitettaneen HKL:n metron teknistä ratkaisua. Onhan maailmalla fiksumpiakin metroja, mutta Raide-YVA:n yhteydessä kai kävi kaikille selväksi, ettei HKL:n metroa saa kehittää pk-seudulle sopivaan suuntaan.
Antero