Sivu 5 / 6 EnsimmäinenEnsimmäinen 123456 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/89

Viestiketju: Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen

  1. #61

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kun topicin nimi on Laajasalon raideyhteys, niin otetaan tähän nyt sitten vertailun vuoksi ratikasta jotain. Katuympäristön 50 km/h nopudella ja samoilla nopeudenmuutoksilla kuin yllä pysäkin aikahävikki on 14 sekuntia. Raitioliikenteessä pysäkkiajat ilman rahastusta ovat 12-20 sekuntia, joten puoli minuuttia pätee raitioliikenteen pysähdyksen bruttoaikahävikiksi.
    Yksittäisen pysäkin pienempi matkustajamäärä lienee tärkein syy ratikan keskimäärin lyhyempään pysähdysaikaan.

    Kuljettajarahastus on kyllä ongelma kaikessa ei-hiljaisen ajan joukkoliikenteessä, josta olisi syytä päästä eroon. Kuinkahan paljon maksaisi lippuautomaatti jokaiseen ratikkaan?

  2. #62
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Laajasalon raideyhteys

    Terveen järjen vastaiset pysäkkijärjestelyt taas saattavat olla tärkein syy yksittäisten raitiovaunupysäkkien tolkuttoman pitkiin pysäkkiaikoihin. Esimerkki: Aleksilla olevalle Ylioppilastalon pysäkille mahtuu yksi vaunu kerrallaan. Kolmen vaunun letkassa tuleva viimeinen vaunu käyttää aikaa kolminkertaisen ajan tuossa paikassa sen itsensä tarpeisiin nähden.

  3. #63
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Mun mielestä koko Kulosaaren metroaseman sietää lopettaa, jos saaren asukasmäärää ei saada vähintään kaksinkertaistettua. Kulosaarelaisten tappio olisi pienempi kuin Kulosaarta kauempana asuvien helsinkiläisten voitto; varsinkin, jos metroa laajennetaan Östersundomiin.
    En kannata juuri korjauksessa olevan aseman sulkemista. Mutta entäs jos Mellunmäen metrot pysähtyisivät vain osalla asemista, Vuosaaren taas sillä osalla minkä Mellunmäen metro ohitti. Molempien haarojen matka-aika pienenee sekä metron keskinopeus kasvaa eikä ohittamista, kaluston vaihtamista tai tunneleiden levennystä tarvita.

    Roihupellon asema olisi myös mielekäs, sekä Puotinharjun ostoskeskuksen ja Itäkeskuksen Prisman välille uusi asema, näin radan varrelta ei olisi koskaan pitkä matka lähimmälle asemalle.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.01.2011 kello 21:44. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  4. #64

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mutta entäs jos Mellunmäen metrot pysähtyisivät vain osalla asemista, Vuosaaren taas sillä osalla minkä Mellunmäen metro ohitti. Molempien haarojen matka-aika pienenee sekä metron keskinopeus kasvaa eikä ohittamista, kaluston vaihtamista tai tunneleiden levennystä tarvita.
    Automaattimetrolle on suunniteltu 2,5 minuutin vuoroväliä. Joku osaa varmaan laskea, onko tuo asemien vuorotteleminen mahdollista tuossa tahdissa, mutta yhtäkkiä katsoen aika tiukalle näyttäisi menevän. Linjat ovat lisäksi tuossa kuvassasi epäsymmetriset: Kaisaniemessä pysähtyvällä linjalla on Tapiola-Itäkeskus -välillä yksi pysäkki enemmän kuin toisella linjalla. Aheuttaisiko tuo ongelmien kasaantumista tiukalla vuorovälillä liikennöitäessä?
    Viimeisin muokkaaja hmikko; 04.01.2011 kello 14:57. Syy: Ajatusvirhe

  5. #65
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Roihupellon asema olisi myös mielekäs, sekä Puotinharjun ostoskeskuksen ja Itäkeskuksen Prisman välille uusi asema, näin radan varrelta ei olisi koskaan pitkä matka lähimmälle asemalle.
    Piirräpä tuosta graafinen aikataulu niin näet, toimiiko ajatuksesi.

    Antero

  6. #66

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Mutta entäs jos Mellunmäen metrot pysähtyisivät vain osalla asemista, Vuosaaren taas sillä osalla minkä Mellunmäen metro ohitti.
    Mulla on sellainen radikaali ja Suomessa täysin tuntematon ratkaisuehdotus, että entä jos vaan rakennettaisiin kaupunkia niiden metroasemien ympärille?

  7. #67
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Piirräpä tuosta graafinen aikataulu niin näet, toimiiko ajatuksesi.
    Antero
    Metropysähdys pidentää matka-aikaa 30-60 sekuntia, joten 2,5 min päästä saapuva metro ei olisi ongelma, jos sitä tarkoitat.

    Lisää pysäkkejä metrolle tarvittaisiin, niillä voitaisiin korvata esim. linjat 94 ja 94A.

    ---------- Viesti lisätty kello 16:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:07 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Mulla on sellainen radikaali ja Suomessa täysin tuntematon ratkaisuehdotus, että entä jos vaan rakennettaisiin kaupunkia niiden metroasemien ympärille?
    No menee siinä ainakin 5 vuotta että jotain saataisiin aikaiseksi tämän asian suhteen, mutta sillä välin voitaisiin käyttää ehdotustani, joka ei maksaisi mitään. Paitsi tietysti uudet asemat mutta ne eivät liity vanhojen asemien ongelmiin.

  8. #68

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Mulla on sellainen radikaali ja Suomessa täysin tuntematon ratkaisuehdotus, että entä jos vaan rakennettaisiin kaupunkia niiden metroasemien ympärille?
    Kaiken maailman partaradikaaleja sitä tännekin eksyy! Seuraavaksi varmaan ehdotat että mitä jos Itäväylä olisi ihan vaan normaali pääkatu jonka varressa on taloja, ja kenties vielä ratikkakiskot keskellä.

  9. #69
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut teme Näytä viesti
    Kaiken maailman partaradikaaleja sitä tännekin eksyy!
    Taitaa kyllä olla oikein risupartaradikaali, kun rohkenee tuollaista ehdottaa.

    Mutta niin se vaan on, että Rastilan metroasemallakin lähiympäristö on jokseenkin autiota. Maanhan pitäisi olla kaikkein arvokkainta siinä metroaseman naapuritontilla, mutta siinä on pysäköintikenttä. Muutimme lautakunnassa siinä toimitila-asemakaavan muistaakseni opiskelija-asunnoiksi pari vuotta sitten, mutta ei ole toteutunut sekään.

    Autiota tai pysäköintiä on Vuosaarenkin metroaseman lähiympäristössä. Ei ole menestyneet Herttoniemenkään tyhjät toimitilatontit välittömästi Itäväylän toisella puolella aseman vieressä, ja siinä on metro ollut jo 29 vuotta.

    Se nyt on vain niin, ettei se metro yksin mitään ratkaise. Länsiväylän varsi on menestynyt ilman metroa mennen tullen paremmin kuin Itäväylän ympäristö. Ratkaiseva asia on ympäröivän kaupunkirakenteen kokonaisuus, se käy ilmi yrityksille tehdystä kyselystä siitä, miksi ne ovat sijoittuneet Länärille ja miksi eivät Itäväylälle.

    Antero

  10. #70
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Muutaman pysähdyksen poisjättäminen ei tuo merkittävää aikasäästöä. Se vain lisäisi paljon ongelmia, kuten vaihtojen määriä, sekä lisäisi odotusaikoja liityntäliikenteeseen.

    Kannattaa muistaa, että esm. Vuosaareen muutetaan yleensä tietoisena siitä, että metromatka keskustaan kestänee noin 30 min.

    Bussi Jakomäkeen menee nopeimmillaan 25min. Hyvinkäälle lähijunalla n. 40 min. Kirkkonummelle myös lähijunalla 40 min.

    Tukholmassa punaisen linjan päähän Albyyn menee 40min. Ja Tukholman metro pysähtyy kaikilla asemilla.

  11. #71
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    Hyvinkäälle lähijunalla n. 40 min.
    Senkö takia Östersundomin (Helsinki) 40 minuuttia pitäisi hyväksyä? Metro on jo huono lähtökohta, lähijunaa voisi jatkaa Tapanilasta yhden pysäkinvälin verran Jakomäkeen, josta liityntälinjat Östersundomin eri osiin. Jakomäestä matka junalla keskustaan olisi 13-20 minuuttia riippuen pysähdysten määrästä. Ja maksaisikin paljon vähemmän. Korvaisi myös bussilinjan 77.

  12. #72

    Liittynyt
    31.01.2006
    Viestejä
    2686

    oletus Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Knightrider Näytä viesti
    Senkö takia Östersundomin (Helsinki) 40 minuuttia pitäisi hyväksyä? Metro on jo huono lähtökohta, lähijunaa voisi jatkaa Tapanilasta yhden pysäkinvälin verran Jakomäkeen, josta liityntälinjat Östersundomin eri osiin. Jakomäestä matka junalla keskustaan olisi 13-20 minuuttia riippuen pysähdysten määrästä. Ja maksaisikin paljon vähemmän. Korvaisi myös bussilinjan 77.
    Jos sitä päärataa lähdetään haaroittamaan niin eiköhän nyt sitten saman tien ihan Ösundomiin saakka.

  13. #73
    Renne avatar
    Liittynyt
    13.11.2010
    Viestejä
    215

    oletus Vs: Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen

    Jakomäen juna saattaisi pysähtyä kaikilla asemilla.

    Metro pysähtyy syystä kaikilla asemilla. Metron asemaväli on suunnilleen 1km.

    Lähijunissa kilometriväliä pidetään vähintään 1,5km. Taajama-alueella se on tottakai pidempi.

    R-junalla Hyvinkäälle menee 40min syystä että juna pysähtyy Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla, Järvenpäässä ja Jokelassa ennen Hyvinkäätä. R-juna myöskin kulkee eri nopeutta kuin metro. Sm4 huippunopeus on 160km/h ja usealla rataosuudella R-juna kulkee 120-140km/h.

    T-juna, mikä kulkee öisin ja pysähtyy jokaisella asemalla, matka Hyvinkäälle kestää 80min.

    Itäkeskuksen ja Matinkylän välinen metromatka kestää noin 30min. Se on nopea. Eikä se ole vertailukelpoinen lähijunalinjojen kanssa yo. syistä. Matinkylään tulee kestämään jopa huomattavan vähän minuutteja verrattuna Kauniaisiin tai Espoon keskukseen meneviin lähijunalinjoihin verrattuna.

  14. #74

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen

    ->Kyllä tuosta matka-ajasta Östersundomille hyvät myyntipuheet saa. Nyt voit asua Helsingissä kuin Hyvinkäällä.

    Kukapa ei haluaisi?

  15. #75
    Knightrider avatar
    Liittynyt
    07.03.2009
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1403

    oletus Vs: Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Renne Näytä viesti
    Jakomäen juna saattaisi pysähtyä kaikilla asemilla.

    Metro pysähtyy syystä kaikilla asemilla. Metron asemaväli on suunnilleen 1km.

    Lähijunissa kilometriväliä pidetään vähintään 1,5km. Taajama-alueella se on tottakai pidempi.

    R-junalla Hyvinkäälle menee 40min syystä että juna pysähtyy Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla, Järvenpäässä ja Jokelassa ennen Hyvinkäätä. R-juna myöskin kulkee eri nopeutta kuin metro. Sm4 huippunopeus on 160km/h ja usealla rataosuudella R-juna kulkee 120-140km/h.

    T-juna, mikä kulkee öisin ja pysähtyy jokaisella asemalla, matka Hyvinkäälle kestää 80min.

    Itäkeskuksen ja Matinkylän välinen metromatka kestää noin 30min. Se on nopea. Eikä se ole vertailukelpoinen lähijunalinjojen kanssa yo. syistä. Matinkylään tulee kestämään jopa huomattavan vähän minuutteja verrattuna Kauniaisiin tai Espoon keskukseen meneviin lähijunalinjoihin verrattuna.
    Ei ole kovin paljoa nopeampi (ks liite) Lisäksi lähijunia voi verrata metroon, niinkuin kaikkia liikennevälineitä toisiinsa. Metro on tehty metroksi, kyllä siitä olisi voinut tehdä asemia ohittavan ja yli satasta kulkevan. Lisäksi metron pitäisi pysähdellä nykyistä useammin jotta päällekkäisiä bussilinjoja voitaisiin poistaa.

    Östersundomin/Jakomäen lähijuna ei tarvitsisi Malmin ja Pasilan lisäksi muita pysähdyksiä, sillä Kehärata pysähtyy jo kaikilla asemilla sekä Jakomäen ja Tapanilan välillä ei ole tarpeeksi tiheää asutusta.
    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ->Kyllä tuosta matka-ajasta Östersundomille hyvät myyntipuheet saa. Nyt voit asua Helsingissä kuin Hyvinkäällä.

    Kukapa ei haluaisi?
    Niinpä En sitten tiedä moniko menee edelleen bussilla, tietysti jos se on juuri mennyt voi metro olla jopa varteenotettavahko vaihtoehto.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  
    Viimeisin muokkaaja Knightrider; 05.01.2011 kello 13:49.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kampin terminaali länsimetron jälkeen
    kirjoittanut AT23 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 129
    Viimeisin viesti: 05.12.2017, 19:02
  2. Metron paloturvallisuus
    kirjoittanut kemkim foorumissa Metrot
    Vastauksia: 43
    Viimeisin viesti: 28.10.2009, 13:02
  3. Länsimetron muutokset metron organisaatioon
    kirjoittanut R.Silfverberg foorumissa Metrot
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 01.11.2006, 15:20
  4. Metron tukilinja 99
    kirjoittanut ilpo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 02.07.2005, 14:49

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •