Metron nopeuttaminen Länsimetron ja Sipoon metron jälkeen

Vs: Laajasalon raideyhteys

Kun topicin nimi on Laajasalon raideyhteys, niin otetaan tähän nyt sitten vertailun vuoksi ratikasta jotain. Katuympäristön 50 km/h nopudella ja samoilla nopeudenmuutoksilla kuin yllä pysäkin aikahävikki on 14 sekuntia. Raitioliikenteessä pysäkkiajat ilman rahastusta ovat 12-20 sekuntia, joten puoli minuuttia pätee raitioliikenteen pysähdyksen bruttoaikahävikiksi.

Yksittäisen pysäkin pienempi matkustajamäärä lienee tärkein syy ratikan keskimäärin lyhyempään pysähdysaikaan.

Kuljettajarahastus on kyllä ongelma kaikessa ei-hiljaisen ajan joukkoliikenteessä, josta olisi syytä päästä eroon. Kuinkahan paljon maksaisi lippuautomaatti jokaiseen ratikkaan?
 
Vs: Laajasalon raideyhteys

Terveen järjen vastaiset pysäkkijärjestelyt taas saattavat olla tärkein syy yksittäisten raitiovaunupysäkkien tolkuttoman pitkiin pysäkkiaikoihin. Esimerkki: Aleksilla olevalle Ylioppilastalon pysäkille mahtuu yksi vaunu kerrallaan. Kolmen vaunun letkassa tuleva viimeinen vaunu käyttää aikaa kolminkertaisen ajan tuossa paikassa sen itsensä tarpeisiin nähden.
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Mun mielestä koko Kulosaaren metroaseman sietää lopettaa, jos saaren asukasmäärää ei saada vähintään kaksinkertaistettua. Kulosaarelaisten tappio olisi pienempi kuin Kulosaarta kauempana asuvien helsinkiläisten voitto; varsinkin, jos metroa laajennetaan Östersundomiin.
En kannata juuri korjauksessa olevan aseman sulkemista. Mutta entäs jos Mellunmäen metrot pysähtyisivät vain osalla asemista, Vuosaaren taas sillä osalla minkä Mellunmäen metro ohitti. Molempien haarojen matka-aika pienenee sekä metron keskinopeus kasvaa eikä ohittamista, kaluston vaihtamista tai tunneleiden levennystä tarvita.

Roihupellon asema olisi myös mielekäs, sekä Puotinharjun ostoskeskuksen ja Itäkeskuksen Prisman välille uusi asema, näin radan varrelta ei olisi koskaan pitkä matka lähimmälle asemalle.
 

Liitetiedostot

  • Express-metro ilman lisäraiteita.PNG
    Express-metro ilman lisäraiteita.PNG
    22.7 KB · Lukukerrat: 4,567
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Mutta entäs jos Mellunmäen metrot pysähtyisivät vain osalla asemista, Vuosaaren taas sillä osalla minkä Mellunmäen metro ohitti. Molempien haarojen matka-aika pienenee sekä metron keskinopeus kasvaa eikä ohittamista, kaluston vaihtamista tai tunneleiden levennystä tarvita.

Automaattimetrolle on suunniteltu 2,5 minuutin vuoroväliä. Joku osaa varmaan laskea, onko tuo asemien vuorotteleminen mahdollista tuossa tahdissa, mutta yhtäkkiä katsoen aika tiukalle näyttäisi menevän. Linjat ovat lisäksi tuossa kuvassasi epäsymmetriset: Kaisaniemessä pysähtyvällä linjalla on Tapiola-Itäkeskus -välillä yksi pysäkki enemmän kuin toisella linjalla. Aheuttaisiko tuo ongelmien kasaantumista tiukalla vuorovälillä liikennöitäessä?
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Roihupellon asema olisi myös mielekäs, sekä Puotinharjun ostoskeskuksen ja Itäkeskuksen Prisman välille uusi asema, näin radan varrelta ei olisi koskaan pitkä matka lähimmälle asemalle.
Piirräpä tuosta graafinen aikataulu niin näet, toimiiko ajatuksesi.

Antero
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Mutta entäs jos Mellunmäen metrot pysähtyisivät vain osalla asemista, Vuosaaren taas sillä osalla minkä Mellunmäen metro ohitti.

Mulla on sellainen radikaali ja Suomessa täysin tuntematon ratkaisuehdotus, että entä jos vaan rakennettaisiin kaupunkia niiden metroasemien ympärille?
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Piirräpä tuosta graafinen aikataulu niin näet, toimiiko ajatuksesi.
Antero
Metropysähdys pidentää matka-aikaa 30-60 sekuntia, joten 2,5 min päästä saapuva metro ei olisi ongelma, jos sitä tarkoitat.

Lisää pysäkkejä metrolle tarvittaisiin, niillä voitaisiin korvata esim. linjat 94 ja 94A.

---------- Viesti lisätty kello 16:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 16:07 ----------

Mulla on sellainen radikaali ja Suomessa täysin tuntematon ratkaisuehdotus, että entä jos vaan rakennettaisiin kaupunkia niiden metroasemien ympärille?
No menee siinä ainakin 5 vuotta että jotain saataisiin aikaiseksi tämän asian suhteen, mutta sillä välin voitaisiin käyttää ehdotustani, joka ei maksaisi mitään. Paitsi tietysti uudet asemat mutta ne eivät liity vanhojen asemien ongelmiin.
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Mulla on sellainen radikaali ja Suomessa täysin tuntematon ratkaisuehdotus, että entä jos vaan rakennettaisiin kaupunkia niiden metroasemien ympärille?
Kaiken maailman partaradikaaleja sitä tännekin eksyy! Seuraavaksi varmaan ehdotat että mitä jos Itäväylä olisi ihan vaan normaali pääkatu jonka varressa on taloja, ja kenties vielä ratikkakiskot keskellä. :)
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Kaiken maailman partaradikaaleja sitä tännekin eksyy!
Taitaa kyllä olla oikein risupartaradikaali, kun rohkenee tuollaista ehdottaa.

Mutta niin se vaan on, että Rastilan metroasemallakin lähiympäristö on jokseenkin autiota. Maanhan pitäisi olla kaikkein arvokkainta siinä metroaseman naapuritontilla, mutta siinä on pysäköintikenttä. Muutimme lautakunnassa siinä toimitila-asemakaavan muistaakseni opiskelija-asunnoiksi pari vuotta sitten, mutta ei ole toteutunut sekään.

Autiota tai pysäköintiä on Vuosaarenkin metroaseman lähiympäristössä. Ei ole menestyneet Herttoniemenkään tyhjät toimitilatontit välittömästi Itäväylän toisella puolella aseman vieressä, ja siinä on metro ollut jo 29 vuotta.

Se nyt on vain niin, ettei se metro yksin mitään ratkaise. Länsiväylän varsi on menestynyt ilman metroa mennen tullen paremmin kuin Itäväylän ympäristö. Ratkaiseva asia on ympäröivän kaupunkirakenteen kokonaisuus, se käy ilmi yrityksille tehdystä kyselystä siitä, miksi ne ovat sijoittuneet Länärille ja miksi eivät Itäväylälle.

Antero
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Muutaman pysähdyksen poisjättäminen ei tuo merkittävää aikasäästöä. Se vain lisäisi paljon ongelmia, kuten vaihtojen määriä, sekä lisäisi odotusaikoja liityntäliikenteeseen.

Kannattaa muistaa, että esm. Vuosaareen muutetaan yleensä tietoisena siitä, että metromatka keskustaan kestänee noin 30 min.

Bussi Jakomäkeen menee nopeimmillaan 25min. Hyvinkäälle lähijunalla n. 40 min. Kirkkonummelle myös lähijunalla 40 min.

Tukholmassa punaisen linjan päähän Albyyn menee 40min. Ja Tukholman metro pysähtyy kaikilla asemilla.
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Hyvinkäälle lähijunalla n. 40 min.
Senkö takia Östersundomin (Helsinki) 40 minuuttia pitäisi hyväksyä? Metro on jo huono lähtökohta, lähijunaa voisi jatkaa Tapanilasta yhden pysäkinvälin verran Jakomäkeen, josta liityntälinjat Östersundomin eri osiin. Jakomäestä matka junalla keskustaan olisi 13-20 minuuttia riippuen pysähdysten määrästä. Ja maksaisikin paljon vähemmän. Korvaisi myös bussilinjan 77.
 
Vs: Metron tunnelointi Kulosaaressa

Senkö takia Östersundomin (Helsinki) 40 minuuttia pitäisi hyväksyä? Metro on jo huono lähtökohta, lähijunaa voisi jatkaa Tapanilasta yhden pysäkinvälin verran Jakomäkeen, josta liityntälinjat Östersundomin eri osiin. Jakomäestä matka junalla keskustaan olisi 13-20 minuuttia riippuen pysähdysten määrästä. Ja maksaisikin paljon vähemmän. Korvaisi myös bussilinjan 77.
Jos sitä päärataa lähdetään haaroittamaan niin eiköhän nyt sitten saman tien ihan Ösundomiin saakka.
 
Jakomäen juna saattaisi pysähtyä kaikilla asemilla.

Metro pysähtyy syystä kaikilla asemilla. Metron asemaväli on suunnilleen 1km.

Lähijunissa kilometriväliä pidetään vähintään 1,5km. Taajama-alueella se on tottakai pidempi.

R-junalla Hyvinkäälle menee 40min syystä että juna pysähtyy Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla, Järvenpäässä ja Jokelassa ennen Hyvinkäätä. R-juna myöskin kulkee eri nopeutta kuin metro. Sm4 huippunopeus on 160km/h ja usealla rataosuudella R-juna kulkee 120-140km/h.

T-juna, mikä kulkee öisin ja pysähtyy jokaisella asemalla, matka Hyvinkäälle kestää 80min.

Itäkeskuksen ja Matinkylän välinen metromatka kestää noin 30min. Se on nopea. Eikä se ole vertailukelpoinen lähijunalinjojen kanssa yo. syistä. Matinkylään tulee kestämään jopa huomattavan vähän minuutteja verrattuna Kauniaisiin tai Espoon keskukseen meneviin lähijunalinjoihin verrattuna.
 
->Kyllä tuosta matka-ajasta Östersundomille hyvät myyntipuheet saa. Nyt voit asua Helsingissä kuin Hyvinkäällä.

Kukapa ei haluaisi?
 
Jakomäen juna saattaisi pysähtyä kaikilla asemilla.

Metro pysähtyy syystä kaikilla asemilla. Metron asemaväli on suunnilleen 1km.

Lähijunissa kilometriväliä pidetään vähintään 1,5km. Taajama-alueella se on tottakai pidempi.

R-junalla Hyvinkäälle menee 40min syystä että juna pysähtyy Pasilassa, Tikkurilassa, Keravalla, Järvenpäässä ja Jokelassa ennen Hyvinkäätä. R-juna myöskin kulkee eri nopeutta kuin metro. Sm4 huippunopeus on 160km/h ja usealla rataosuudella R-juna kulkee 120-140km/h.

T-juna, mikä kulkee öisin ja pysähtyy jokaisella asemalla, matka Hyvinkäälle kestää 80min.

Itäkeskuksen ja Matinkylän välinen metromatka kestää noin 30min. Se on nopea. Eikä se ole vertailukelpoinen lähijunalinjojen kanssa yo. syistä. Matinkylään tulee kestämään jopa huomattavan vähän minuutteja verrattuna Kauniaisiin tai Espoon keskukseen meneviin lähijunalinjoihin verrattuna.
Ei ole kovin paljoa nopeampi (ks liite) Lisäksi lähijunia voi verrata metroon, niinkuin kaikkia liikennevälineitä toisiinsa. Metro on tehty metroksi, kyllä siitä olisi voinut tehdä asemia ohittavan ja yli satasta kulkevan. Lisäksi metron pitäisi pysähdellä nykyistä useammin jotta päällekkäisiä bussilinjoja voitaisiin poistaa.

Östersundomin/Jakomäen lähijuna ei tarvitsisi Malmin ja Pasilan lisäksi muita pysähdyksiä, sillä Kehärata pysähtyy jo kaikilla asemilla sekä Jakomäen ja Tapanilan välillä ei ole tarpeeksi tiheää asutusta.
->Kyllä tuosta matka-ajasta Östersundomille hyvät myyntipuheet saa. Nyt voit asua Helsingissä kuin Hyvinkäällä.

Kukapa ei haluaisi?
Niinpä:) En sitten tiedä moniko menee edelleen bussilla, tietysti jos se on juuri mennyt voi metro olla jopa varteenotettavahko vaihtoehto.
 

Liitetiedostot

  • matka-aika Matinkylä-Itäkeskus nyt.jpg
    matka-aika Matinkylä-Itäkeskus nyt.jpg
    38.1 KB · Lukukerrat: 743
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös