Berliini U-Bahn

Liittynyt
28 Heinäkuu 2006
Viestit
186
Tulipa mieleeni kun joku kirjoitteli Berliinin suljetuista asemista siihen aikaan kun Itä ja Länsi olivat oponenttejä vuosikausia.

Muistan kun kävin kaupungissa 80-luvulla (taisi olla 86) ja matkustettaessaan U6 ja U8 kuulutukset kertoivat että tuleva asema on 'viimeinen länsisektorissa', tuntui varsin kummalta, tuli mieleen se että mitäs jos tämän vaunu hajoaisi keskellä Itäberliinin aluetta!

Asemat joilla junat eivät pysähtyneet olivat varsin niukasti valoistettuja ja joillakin näki rajavartioita automaattiaseiden kanssa.

Tämä viesti 'Nächste Station Kocksstrasse, letzte Station im Westsektor, danach Reinickerdorfer Strasse' tulee varmastikin pysymään muistissa koko elämän!
Nyt jälkikäteen tuntuu koko aika varsin surrealistiselta ja olisi vaikea kuvitella samanlaista rajavartiointia nykymailmassa. Ehkäpä Pohjois-Korea on poikkeus siitä...

Viime kesänä Berliinissä ollessani näin kuinka paljon kaupunki oli muuttunut: ne summat miljardeissa euroissa jotka siihen kaupunkiin on pumpattu ovat varmastikin osasyytä 60 miljardin € velkaan jota kaupungilla/osavaltiolla on tänäpäivänä.

Ja tuollainen taloustilanne johtaa tietysti siihen että minkäänlaisia uudistuksia ei voi tehdä kun rahat yksinkertaisesti ovat loppuneet.
Jopa tynkämetrolinja U55 näyttää olevan aivan suuri haukkaus kaupungin ränsistyneelle taloudelle.

Olen aina pitänyt Berliinistä ja toivon kovasti että tuo rahatilanne voidaan ratkaista jollain tavoilla, uuden lainan ottaminen korkojen maksamista varten ei ole erityisen pysyvä metodi siihen.
 
Youtubessa oli muutama vanha pätkä Berliinistä, ei tosin juuri U-Bahnia:

Noista näkee selvästi miten tajuttoman leveä muurin tarvitsema rajavyöhyke oli keskellä kaupunkia. Töölönlahden ja rautatiealueen muodostama "kraatteri" keskellä Helsinkiä on pientä siihen verrattuna.

Itse en käynyt Berliinissä silloin kun muuri oli vielä pystyssä. Tosin aika pian sen jälkeen. Silloin oli jo S-Bahnilla joka kulki maan alla vinosti Friedrichstrassesta lounaaseen entiselle länsivyöhykkeelle, avattu jo pari niistä entisistä suljetuista asemista. Ne olivat vielä silloin aavemaisen hämäriä muihin asemiin verrattuna.

t. Rainer
 
Noista näkee selvästi miten tajuttoman leveä muurin tarvitsema rajavyöhyke oli keskellä kaupunkia. Töölönlahden ja rautatiealueen muodostama "kraatteri" keskellä Helsinkiä on pientä siihen verrattuna.

Itse en käynyt Berliinissä silloin kun muuri oli vielä pystyssä. Tosin aika pian sen jälkeen. Silloin oli jo S-Bahnilla joka kulki maan alla vinosti Friedrichstrassesta lounaaseen entiselle länsivyöhykkeelle, avattu jo pari niistä entisistä suljetuista asemista. Ne olivat vielä silloin aavemaisen hämäriä muihin asemiin verrattuna.
Itse Berliinissä käydessäni nuoruudenpäivinä meillä oli jonkinlainen muutaman tunnin viisumi itä-puolelle, hotellimme oli tietysti länsipuolella.
Ja silloin 16-vuotiaanahan oli sellainen 'me tulemme länsimaasta ja Itä-Berliinin säännöt eivät meitä voi estää...', joten pujahdimme siitä museosta jossa näytettiin Itä-Saksan kehitystä ulkomaalaisille kadulle jossa yritimme saada paikallisia puhumaan kanssamme, mutta eihän monet olleet niin rohkeita että uskalsivat ryhtyä puhumaan.
Joku tyttö kylläkin uskalsi ja hän sanoi että kun hän on 65 vuotta niin silloin EKHÄPÄ se saa ulosreissuviisumin, ei aiemmin.
Tuntui olo niin hölmöksi kun kuuli sen tarinaa ja annoin sille itse asiassa 5 DM-setelin kun erosimme parin minuutin juttelun jälkeen.
Jälkikäteen tuntui vielä enemmän hölmöltä kun annoin sille rahaa, tuntui melkein että 'rikkaana' länsimaalaisena olisin yrittää korvata sen tilannetta rahalla...Mutta olihan DM kovaa valuuttaa siellä siihen aikaan.

Olisi mukavaa pystyä tehdä sama reissu nyt aikuisena, olisi varmastikin huomannut eri asioita verrattuna nuorukaisena siellä ollessaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös