Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

Liittynyt
18 Maaliskuu 2006
Viestit
2,001
Nyt en ollut ihan varma, oliko aiheesta jo ketjua perustettuna...

Hahmottelin hieman Helsingin metrolinjaa pikaraitiotienä. Ensimmäisenä olen piirtänyt haarat Itäkeskuksesta itään ja se näyttää tältä.

Sininen linja poikkeaa jossain kohtaa vähän huomaamatta Mellunmäen nykyhaarasta (paksu harmaa): Puotinharjussa se kulkee Turunlinnantietä pitkin, Kurkimäessä Karpalotietä. Ja nämä siis siksi, ettei hankalia asemia tarvitsisi.

Länsimäki (=nykyinen Mellunmäki) on tässä kartassa kolmen linjan pääteasema. Näin ei todellisuudessa ole, vaan vihreän on tarkoitus olla vaikkapa Jokeri II ja punaisen on tarkoitus jatkaa Jakomäkeen, Hakunilaan jne.

Nimistö saattaa hämmästyttää hieman ja kaikki virheet kuuluvat asiaan.:smile:

Nyt sitten keskustelua, kiitos. Herttoniemen alueen piirustukset on jo työn alla...
 
Tämän seuraavan kartan lopputulos on yksi haara ja Laajasalon "metro". Molemmissa sentään on pienet tunnelinpätkät, mutta muuten kulkevat kadulla.

Punainen linja siis kulkee Herttoniemen aseman jälkeen omaa käytävää pitkin ylös Hiihtomäentielle. Herttoniemen teollisuusalueen jälkeen alkaa mäen ali tunneli, jonka toinen suu tulee Marjaniemen siirtolapuutarhan nurkille Tulisuontielle.

Sininen linja on Laajasalon metron pintaversio, jossa toinen pääteasema on Rautatientori. Tämän on siis tarkoitus olla nopea, jotta Laajasalolaisetkin tuntevat itsensä Helsinkiläisiksi. Linja menee tunneliin Orisaarentien päässä ja tulee maan pinnalle Marunapolulla.
 
E usko,että itähelsinkiläiset,jotka nyt tulevat keskustaan metrolla haluaisivat pikaratikkaa,koska matka-aika lisääntyy melko paljon.Ja en ymmärtänyt jääkö metro edelleen kulkemaan vai ei.Jos jää niin tämä kommentti on turha.
 
E usko,että itähelsinkiläiset,jotka nyt tulevat keskustaan metrolla haluaisivat pikaratikkaa,koska matka-aika lisääntyy melko paljon.

Riippuu tietysti siitä, kuinka lähellä metroasemaa sattuu asustelemaan. Kaukana lähimmästä metroasemasta asuvalle - ja niin ollen liityntäbussien käyttäjälle - olisi tietysti mieluisampaa jos kävelymatkan päässä olisi ratikkapysäkki, josta pääsisi suoraan keskustaan asti ilman että täytyy vaihtaa kulkumuotoa jossain ruuhkaisella asemalla. Tyytyväisimpiä nopeaan, täsmälliseen ja vuoroväleiltään tiheään metroon ovat taas ne, jotka voivat helposti kävellä lähimmälle metroasemalle, josta pääsee kiitämään suoraan keskustaan.
 
koska matka-aika lisääntyy melko paljon.

Nyt sama asia kuin jpe kirjoitti vähän eri tavalla.

Matka aika todellisuudessa ei välttämättä lisäänny, koska vaihdollisten matkojen määrä vähenee ja liityntäliikenne harvenee tai muuttuu kokonaan rinnakkaislinjoiksi. Pysäkkien ja pysähdyksien tulee olla mahdollisimman optimaalisia asuinpaikkojen ja olemassa olevien bussilinjojen kanssa. Eli tarkoitus on palvella ihmisiä kotiensa eikä kauppakeskusten lähellä.

Ja en ymmärtänyt jääkö metro edelleen kulkemaan vai ei.

Metro jää, hieman kevyemmillä vaunuilla ja tiheämmillä pysähdyksillä. Kysymys kuuluukin: Mikä on metro?
 
Metro jää, hieman kevyemmillä vaunuilla ja tiheämmillä pysähdyksillä. Kysymys kuuluukin: Mikä on metro?
Tuo on mielenkiintoinen kysymys. Metroiksi kutsuttuja systeemejä on maailmalla todella monenlaisia. Helsingissä nyt toimiva malli on järein mahdollinen, oman ääripäänsä edustaja. Kuten lukuisia kertoja useissa ketjuissa on todettu, Helsinkiin suunniteltiin ennen 1960-lukua selvästi joustavampia ja kevyempiä "metroväyliä". Keskinopeudet junilla olisivat olleet alempia, mutta vähäisempien vaihtotarpeiden takia ovelta - ovelle -matkojen keskinopeudet olisivatkin jopa suuremmat ainakin niillä, jotka nyt joutuvat käyttämään liityntää mutta kevyessä mallissa pääsisivätkin kulkemaan vaihdotta. Tosin vaihdolliset yhteydet kevyessä vaihtoehdossa olisivat huomattavan hitaat runkokuljettimenkin ollessa hidas. Näitä matkoja ilmeisesti arveltaisiin olevan varsin vähän kaikista tehdyistä matkoista.
 
Tyytyväisimpiä nopeaan, täsmälliseen ja vuoroväleiltään tiheään metroon ovat taas ne, jotka voivat helposti kävellä lähimmälle metroasemalle, josta pääsee kiitämään suoraan keskustaan.

Tämän takia metroasemien ympäristö pitäisikin tehokaavoittaa korkeilla kerrostaloilla ja liityntälinjojen hoidettavana olla lähinnä pientaloja. Näin investoinnista saataisiin paras hyöty. Suuren kysynnän kerrostaloalueiden hoitaminen liityntäbusseilla on kallista hupia.
 
Sininen linja on Laajasalon metron pintaversio, jossa toinen pääteasema on Rautatientori. Tämän on siis tarkoitus olla nopea, jotta Laajasalolaisetkin tuntevat itsensä Helsinkiläisiksi. Linja menee tunneliin Orisaarentien päässä ja tulee maan pinnalle Marunapolulla.

Oletko miettinyt yksityiskohtaisemmin, missä kohtaan rata kulkisi kaduilla ja missä omalla penkallaan? Toimisiko metron raskaasti rakennetut osuudet lainkaan perinteisillä metrojunilla enää, vai pelkästään raitiovaunuilla?

t. Rainer
 
Tämän takia metroasemien ympäristö pitäisikin tehokaavoittaa korkeilla kerrostaloilla ja liityntälinjojen hoidettavana olla lähinnä pientaloja. Näin investoinnista saataisiin paras hyöty. Suuren kysynnän kerrostaloalueiden hoitaminen liityntäbusseilla on kallista hupia.

Ja näin on toimittu Tukholmassa. Vrt satelliittikuva tyypillisestä tukholmalaislähiöstä, metroasema ja ostoskeskus keskellä, sen ympäri muutama korkea kerrostalo ja niiden ulkopuolella omakoti- ja rivitalomattoa.
http://maps.google.com/maps?f=q&hl=...04065,17.974856&spn=0.00459,0.021265&t=k&om=1

t. Rainer
 
Oletko miettinyt yksityiskohtaisemmin, missä kohtaan rata kulkisi kaduilla ja missä omalla penkallaan?

Olen miettinyt tarkkaan joka kadun ja kulman. Voin kirjoittaa kaavailemani reitit, jos joku haluaa. Niitä voi myös yrittää ottaa selville kartoistani. Piirsin ihan tarkalleen katujen kohdille. Osoitteessa http://020202.fi/kartta/Helsinki saa ilmakuvaa, josta näkee hyvin rakennuksettomat paikat.

Toimisiko metron raskaasti rakennetut osuudet lainkaan perinteisillä metrojunilla enää, vai pelkästään raitiovaunuilla?

Tarkoitus olisi luopua pitkällä tähtäimellä raskaista junista kokonaan. Ainakin ensimmäisen kartan oranssi linja päättyy Vuosaareen niin kauan kuin raskasta kalustoa riittää. Mahdollisesti myös sinisellä linjalla voi kuluttaa raskasta kalustoa ennen siirtymistä Kurkimäkeen ja Vesalaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän takia metroasemien ympäristö pitäisikin tehokaavoittaa korkeilla kerrostaloilla ja liityntälinjojen hoidettavana olla lähinnä pientaloja. Näin investoinnista saataisiin paras hyöty. Suuren kysynnän kerrostaloalueiden hoitaminen liityntäbusseilla on kallista hupia.

Näinhän sitä ollaankin toimittu, ei tosin yhtä menestyksekkäästi kuin vaikkapa tuossa paljon puhutussa Tukholmassa. Ongelma on se, että metroradasta on kuitenkin jäänyt sivuun liikaa merkittäviä kerrostaloalueita.

Menee vähän ohi aiheesta, mutta kysynpä kuitenkin. Sattuuko joku ratageometrian paremmin tunteva tietämään, onko teknisesti mahdollista jatkaa Vuosaaressa metroa pohjoiseen, tällä hetkellä ikävästi sivuun jääneelle Pohjois-Vuosaaren alueelle? Sovelias ratkaisu voisi olla esimerkiksi maanalainen asema pohjoisen ostarin alle. Rata joutuisi tekemään Vuosaaren aseman jälkeen varsin jyrkän mutkan ja sukeltaa tunneliin. Näin voitaisiin mielestäni saada kerralla paljon kerrostaloja kävelyetäisyydelle metrosta. Nyt kun metron saavutettavuus Pohjois-Vuosaaresta käsin on varsin hankalaa. Eli onko tuo ideani aivan kuolleena syntynyt?
 
Viimeksi muokattu:
Sattuuko joku ratageometrian paremmin tunteva tietämään, onko teknisesti mahdollista jatkaa Vuosaaressa metroa pohjoiseen, tällä hetkellä ikävästi sivuun jääneelle Pohjois-Vuosaaren alueelle?
Kyllä kai tarpeeksi isolla rahalla saa aikaan miltei mitä tahansa. Linjaus nyt sitten tekisi varsin hurjan kiepauksen heti nykyisen aseman jälkeen. Kyllä raskasraiteen linjaus kääntyy 90 astetta tai enemmänkin, mutta se vaatii tilansa. Itäkeskuksen kohdalla metro menee Itäväylän suuntaisesti, hetkeä idempänä Mellunmäen haara meneekin jo Kehä 1:n suuntaisesti eli 90 asteen kulmassa ensin mainittuun kohtaan nähden. Eipä taida kaarteessa olla nopeusrajoitustakaan (verrattuna muuhun linjaan; tietenkään missään kohdassa metroverkkoa ei ajella mitään kaksiasatoja...).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
...onko teknisesti mahdollista jatkaa Vuosaaressa metroa pohjoiseen, tällä hetkellä ikävästi sivuun jääneelle Pohjois-Vuosaaren alueelle?

Ihmettelin aikoinaan Kolumbuksen valmistuttua, että minkä takia metroasemaa ei rakennettu eteläisen ostoskeskuksen alle. Näinhän järkikin sanoi, kun se oli suht suuri ja viereen mahtui vielä rakentaa. Jos näin olisi tehty, olisi varmasti jatkettu myös pohjoiselle ostoskeskukselle.

Tuo koukkaus pohjoiseen taitaisi mennä aika kaukaa, jostain Itäreimarintieltä. Jos joku on sattunut kokeilemaan, Lontoon Piccadilly line tekee jännän koukkauksen Heathrown lentokentän alla. Luultavasti tämä Vuosaaren koukkaus olisi samankaltainen. Ei hyvä mielestäni, matka tuntuu ikuisuudelta.
 
Takaisin
Ylös