Sivu 1 / 36 123451121 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/539

Viestiketju: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

  1. #1

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Nyt en ollut ihan varma, oliko aiheesta jo ketjua perustettuna...

    Hahmottelin hieman Helsingin metrolinjaa pikaraitiotienä. Ensimmäisenä olen piirtänyt haarat Itäkeskuksesta itään ja se näyttää tältä.

    Sininen linja poikkeaa jossain kohtaa vähän huomaamatta Mellunmäen nykyhaarasta (paksu harmaa): Puotinharjussa se kulkee Turunlinnantietä pitkin, Kurkimäessä Karpalotietä. Ja nämä siis siksi, ettei hankalia asemia tarvitsisi.

    Länsimäki (=nykyinen Mellunmäki) on tässä kartassa kolmen linjan pääteasema. Näin ei todellisuudessa ole, vaan vihreän on tarkoitus olla vaikkapa Jokeri II ja punaisen on tarkoitus jatkaa Jakomäkeen, Hakunilaan jne.

    Nimistö saattaa hämmästyttää hieman ja kaikki virheet kuuluvat asiaan.

    Nyt sitten keskustelua, kiitos. Herttoniemen alueen piirustukset on jo työn alla...

  2. #2

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Tämän seuraavan kartan lopputulos on yksi haara ja Laajasalon "metro". Molemmissa sentään on pienet tunnelinpätkät, mutta muuten kulkevat kadulla.

    Punainen linja siis kulkee Herttoniemen aseman jälkeen omaa käytävää pitkin ylös Hiihtomäentielle. Herttoniemen teollisuusalueen jälkeen alkaa mäen ali tunneli, jonka toinen suu tulee Marjaniemen siirtolapuutarhan nurkille Tulisuontielle.

    Sininen linja on Laajasalon metron pintaversio, jossa toinen pääteasema on Rautatientori. Tämän on siis tarkoitus olla nopea, jotta Laajasalolaisetkin tuntevat itsensä Helsinkiläisiksi. Linja menee tunneliin Orisaarentien päässä ja tulee maan pinnalle Marunapolulla.

  3. #3
    otto s avatar
    Liittynyt
    22.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    613

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    E usko,että itähelsinkiläiset,jotka nyt tulevat keskustaan metrolla haluaisivat pikaratikkaa,koska matka-aika lisääntyy melko paljon.Ja en ymmärtänyt jääkö metro edelleen kulkemaan vai ei.Jos jää niin tämä kommentti on turha.

  4. #4

    Liittynyt
    14.11.2005
    Viestejä
    190

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    koska matka-aika lisääntyy melko paljon.
    Millä tavalla lisääntyy?

  5. #5
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut edsel Näytä viesti
    Millä tavalla lisääntyy?
    Minuutteja kuluisi kirjoittajan arvion mukaan enemmän. Ruotsiksi lisääntyä olisi ökas. Förstår Du?

  6. #6
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    E usko,että itähelsinkiläiset,jotka nyt tulevat keskustaan metrolla haluaisivat pikaratikkaa,koska matka-aika lisääntyy melko paljon.
    Riippuu tietysti siitä, kuinka lähellä metroasemaa sattuu asustelemaan. Kaukana lähimmästä metroasemasta asuvalle - ja niin ollen liityntäbussien käyttäjälle - olisi tietysti mieluisampaa jos kävelymatkan päässä olisi ratikkapysäkki, josta pääsisi suoraan keskustaan asti ilman että täytyy vaihtaa kulkumuotoa jossain ruuhkaisella asemalla. Tyytyväisimpiä nopeaan, täsmälliseen ja vuoroväleiltään tiheään metroon ovat taas ne, jotka voivat helposti kävellä lähimmälle metroasemalle, josta pääsee kiitämään suoraan keskustaan.

  7. #7

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    koska matka-aika lisääntyy melko paljon.
    Nyt sama asia kuin jpe kirjoitti vähän eri tavalla.

    Matka aika todellisuudessa ei välttämättä lisäänny, koska vaihdollisten matkojen määrä vähenee ja liityntäliikenne harvenee tai muuttuu kokonaan rinnakkaislinjoiksi. Pysäkkien ja pysähdyksien tulee olla mahdollisimman optimaalisia asuinpaikkojen ja olemassa olevien bussilinjojen kanssa. Eli tarkoitus on palvella ihmisiä kotiensa eikä kauppakeskusten lähellä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut otto s Näytä viesti
    Ja en ymmärtänyt jääkö metro edelleen kulkemaan vai ei.
    Metro jää, hieman kevyemmillä vaunuilla ja tiheämmillä pysähdyksillä. Kysymys kuuluukin: Mikä on metro?

  8. #8
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Metro jää, hieman kevyemmillä vaunuilla ja tiheämmillä pysähdyksillä. Kysymys kuuluukin: Mikä on metro?
    Tuo on mielenkiintoinen kysymys. Metroiksi kutsuttuja systeemejä on maailmalla todella monenlaisia. Helsingissä nyt toimiva malli on järein mahdollinen, oman ääripäänsä edustaja. Kuten lukuisia kertoja useissa ketjuissa on todettu, Helsinkiin suunniteltiin ennen 1960-lukua selvästi joustavampia ja kevyempiä "metroväyliä". Keskinopeudet junilla olisivat olleet alempia, mutta vähäisempien vaihtotarpeiden takia ovelta - ovelle -matkojen keskinopeudet olisivatkin jopa suuremmat ainakin niillä, jotka nyt joutuvat käyttämään liityntää mutta kevyessä mallissa pääsisivätkin kulkemaan vaihdotta. Tosin vaihdolliset yhteydet kevyessä vaihtoehdossa olisivat huomattavan hitaat runkokuljettimenkin ollessa hidas. Näitä matkoja ilmeisesti arveltaisiin olevan varsin vähän kaikista tehdyistä matkoista.

  9. #9
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Tyytyväisimpiä nopeaan, täsmälliseen ja vuoroväleiltään tiheään metroon ovat taas ne, jotka voivat helposti kävellä lähimmälle metroasemalle, josta pääsee kiitämään suoraan keskustaan.
    Tämän takia metroasemien ympäristö pitäisikin tehokaavoittaa korkeilla kerrostaloilla ja liityntälinjojen hoidettavana olla lähinnä pientaloja. Näin investoinnista saataisiin paras hyöty. Suuren kysynnän kerrostaloalueiden hoitaminen liityntäbusseilla on kallista hupia.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  10. #10

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti

    Sininen linja on Laajasalon metron pintaversio, jossa toinen pääteasema on Rautatientori. Tämän on siis tarkoitus olla nopea, jotta Laajasalolaisetkin tuntevat itsensä Helsinkiläisiksi. Linja menee tunneliin Orisaarentien päässä ja tulee maan pinnalle Marunapolulla.
    Oletko miettinyt yksityiskohtaisemmin, missä kohtaan rata kulkisi kaduilla ja missä omalla penkallaan? Toimisiko metron raskaasti rakennetut osuudet lainkaan perinteisillä metrojunilla enää, vai pelkästään raitiovaunuilla?

    t. Rainer

  11. #11

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Tämän takia metroasemien ympäristö pitäisikin tehokaavoittaa korkeilla kerrostaloilla ja liityntälinjojen hoidettavana olla lähinnä pientaloja. Näin investoinnista saataisiin paras hyöty. Suuren kysynnän kerrostaloalueiden hoitaminen liityntäbusseilla on kallista hupia.
    Ja näin on toimittu Tukholmassa. Vrt satelliittikuva tyypillisestä tukholmalaislähiöstä, metroasema ja ostoskeskus keskellä, sen ympäri muutama korkea kerrostalo ja niiden ulkopuolella omakoti- ja rivitalomattoa.
    http://maps.google.com/maps?f=q&hl=e...21265&t=k&om=1

    t. Rainer

  12. #12

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Oletko miettinyt yksityiskohtaisemmin, missä kohtaan rata kulkisi kaduilla ja missä omalla penkallaan?
    Olen miettinyt tarkkaan joka kadun ja kulman. Voin kirjoittaa kaavailemani reitit, jos joku haluaa. Niitä voi myös yrittää ottaa selville kartoistani. Piirsin ihan tarkalleen katujen kohdille. Osoitteessa http://020202.fi/kartta/Helsinki saa ilmakuvaa, josta näkee hyvin rakennuksettomat paikat.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Toimisiko metron raskaasti rakennetut osuudet lainkaan perinteisillä metrojunilla enää, vai pelkästään raitiovaunuilla?
    Tarkoitus olisi luopua pitkällä tähtäimellä raskaista junista kokonaan. Ainakin ensimmäisen kartan oranssi linja päättyy Vuosaareen niin kauan kuin raskasta kalustoa riittää. Mahdollisesti myös sinisellä linjalla voi kuluttaa raskasta kalustoa ennen siirtymistä Kurkimäkeen ja Vesalaan.
    Viimeisin muokkaaja Vesa Nurminen; 26.10.2006 kello 11:10.

  13. #13
    jpe
    jpe ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    16.08.2006
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Tämän takia metroasemien ympäristö pitäisikin tehokaavoittaa korkeilla kerrostaloilla ja liityntälinjojen hoidettavana olla lähinnä pientaloja. Näin investoinnista saataisiin paras hyöty. Suuren kysynnän kerrostaloalueiden hoitaminen liityntäbusseilla on kallista hupia.
    Näinhän sitä ollaankin toimittu, ei tosin yhtä menestyksekkäästi kuin vaikkapa tuossa paljon puhutussa Tukholmassa. Ongelma on se, että metroradasta on kuitenkin jäänyt sivuun liikaa merkittäviä kerrostaloalueita.

    Menee vähän ohi aiheesta, mutta kysynpä kuitenkin. Sattuuko joku ratageometrian paremmin tunteva tietämään, onko teknisesti mahdollista jatkaa Vuosaaressa metroa pohjoiseen, tällä hetkellä ikävästi sivuun jääneelle Pohjois-Vuosaaren alueelle? Sovelias ratkaisu voisi olla esimerkiksi maanalainen asema pohjoisen ostarin alle. Rata joutuisi tekemään Vuosaaren aseman jälkeen varsin jyrkän mutkan ja sukeltaa tunneliin. Näin voitaisiin mielestäni saada kerralla paljon kerrostaloja kävelyetäisyydelle metrosta. Nyt kun metron saavutettavuus Pohjois-Vuosaaresta käsin on varsin hankalaa. Eli onko tuo ideani aivan kuolleena syntynyt?
    Viimeisin muokkaaja jpe; 27.10.2006 kello 19:08.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    Sattuuko joku ratageometrian paremmin tunteva tietämään, onko teknisesti mahdollista jatkaa Vuosaaressa metroa pohjoiseen, tällä hetkellä ikävästi sivuun jääneelle Pohjois-Vuosaaren alueelle?
    Kyllä kai tarpeeksi isolla rahalla saa aikaan miltei mitä tahansa. Linjaus nyt sitten tekisi varsin hurjan kiepauksen heti nykyisen aseman jälkeen. Kyllä raskasraiteen linjaus kääntyy 90 astetta tai enemmänkin, mutta se vaatii tilansa. Itäkeskuksen kohdalla metro menee Itäväylän suuntaisesti, hetkeä idempänä Mellunmäen haara meneekin jo Kehä 1:n suuntaisesti eli 90 asteen kulmassa ensin mainittuun kohtaan nähden. Eipä taida kaarteessa olla nopeusrajoitustakaan (verrattuna muuhun linjaan; tietenkään missään kohdassa metroverkkoa ei ajella mitään kaksiasatoja...).
    Viimeisin muokkaaja vko; 28.10.2006 kello 11:17. Syy: lainausta lyhennetty

  15. #15

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jpe Näytä viesti
    ...onko teknisesti mahdollista jatkaa Vuosaaressa metroa pohjoiseen, tällä hetkellä ikävästi sivuun jääneelle Pohjois-Vuosaaren alueelle?
    Ihmettelin aikoinaan Kolumbuksen valmistuttua, että minkä takia metroasemaa ei rakennettu eteläisen ostoskeskuksen alle. Näinhän järkikin sanoi, kun se oli suht suuri ja viereen mahtui vielä rakentaa. Jos näin olisi tehty, olisi varmasti jatkettu myös pohjoiselle ostoskeskukselle.

    Tuo koukkaus pohjoiseen taitaisi mennä aika kaukaa, jostain Itäreimarintieltä. Jos joku on sattunut kokeilemaan, Lontoon Piccadilly line tekee jännän koukkauksen Heathrown lentokentän alla. Luultavasti tämä Vuosaaren koukkaus olisi samankaltainen. Ei hyvä mielestäni, matka tuntuu ikuisuudelta.

Sivu 1 / 36 123451121 ... ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin metro à la Reino Castrén vs. Unto Valtanen
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 190
    Viimeisin viesti: 20.12.2013, 12:02
  2. Mitä tulee mieleen sanasta "metro"?
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 57
    Viimeisin viesti: 14.04.2011, 19:32
  3. Helsingin metro palkittu
    kirjoittanut LVi foorumissa Metrot
    Vastauksia: 94
    Viimeisin viesti: 30.10.2007, 00:29
  4. Palveleeko Helsingin metro joukkoliikennevälineenä?
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 10.09.2007, 09:57
  5. Entä jos Helsingin metro olisi tehty kevyempänä?
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2007, 05:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •