Sivu 5 / 36 EnsimmäinenEnsimmäinen 1234567891525 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 61-75/539

Viestiketju: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

  1. #61
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    No jos se vanha rauta täyttää pikaratikan vaatimukset, niin kyllä sitten muutkin Helsingin ratikat ovat sellaisia.

    Nykyinen linjastorakenne vain ei täytä vaadittuja edellytyksiä ja esteenä ovat hyvin pitkälti vanhat jäärät eli metrohöyrypäät.
    Enpä ole mistään löytänyt pikaraitiovaunun "määritelmää". Ainut vaatimus näyttäisi olevan, että nopeutta löytyy (yli 70 km/h ?).
    Niinpä esim. HKL 157 ei liene voi olla pikaraitiovaunu.
    ------------------
    Oho!
    Tunnistamaton jäsen

  2. #62
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Esim. h4 ja h10 voisivat alittaa keskustan näin (maanalaiset pysäkit keskeisillä paikoilla) ja h4 jatkaa siten aina Laajasaloon saakka. Siinä olisi Helsingin 2. metrolinja haaroineen.
    Koska tässä topikissa poikkeuksellisesti sallitaan huumori, niin en malta olla palokuntahenkisenä ilmoittamatta, että ensimmäisenä minulle tuli mieleen tämä ja tuo.

  3. #63
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Koska tässä topikissa poikkeuksellisesti sallitaan huumori, niin en malta olla palokuntahenkisenä ilmoittamatta, että ensimmäisenä minulle tuli mieleen...
    Joo tää on hyvä! Sammutuskalustoa tarvitaan ja sitä olisi tarvittu jo vuosi-pari sitten kun joistain päistä alkoi savu nousemaan. Järki käteen ja valitaan oikeat rattaat oikeisiin liikennetarpeisiin

    Mielestäni täällä on muuallakin viihdettä kuin vain tässä topikissa. Koko jlf on viihdettä: joskus on ripaus historiatietoakin, joka häviää kuitenkin yleiseen hässäkkään ja sitten on mukana aina päivittäishavaintoja linja-autoista joita on nähty liikenteessä, ja jotka kaiken järjen mukaan pitäisikin nähdä liikenteessä, kun ne kerran ovat olemassa. Siis ei oikeastaan mitään poikkeavaa oikeaan liikenne-elämään nähden. Omat havaintoni YTV-alueelta tältä päivältä: junia, metroja, busseja ja ratikoita. Suomenlinnan lauttaa en tänään nähnyt.

  4. #64

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Koska tässä topikissa poikkeuksellisesti sallitaan huumori...
    Oijoijoi... Ei kai tuo liity topikin nimeen ja persideaan?

    Ainiin joo. Hymiö!

    Meiltä puuttuu hymiöistä sellainen oranssi juna kulkemassa edestakaisin.

  5. #65
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Koska tässä topikissa poikkeuksellisesti sallitaan huumori, niin en malta olla palokuntahenkisenä ilmoittamatta, että ensimmäisenä minulle tuli mieleen tämä ja tuo.
    No mutta koko fooorumihan on humoristinen, ainakin kiskoliikennepuolella.
    Kyllä nykyelämä on niin kovaa, että huumoria tarvitaan. Hyvä kun sitä löytyy täältä edes .
    ------------------
    Oho!
    Tunnistamaton jäsen

  6. #66

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Älkää kuitenkaan unohtako, että on muunlaistakin viihdettä kuin huumori. Kuten vaikka hyvä keskustelu. Joskus mikään ei ole niin hauskaa kuin visainen ja pienimpiinkin yksityiskohtiin menevä väittely jostain aiheesta, joka ei mitenkään liity omaan työhön taikka elämään. Että toivottavasti täällä riittää edelleen tilaa niin huolella punnituille ja konkreettisille ideoille kuin silkalle fantasioinnille ja kaikelle siltä väliltä

    P.S. Ja nyt kait pitäisi lisätä se hymiö, mutta en käytä niitä periaattelisista syistä. Sen verta minäkin olen tosikko.
    Ville

  7. #67
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact
    Hyvä niin ettei VR:n liikennettä sotketa tähän HKL:n sisäiseen höyrypäisten kinasteluun.
    Mä nyt kuitenkin rohkenen sanoa näin, että kun meillä on pk-seudulla koko joukko raskasta raidelähiliikennettä, ml. itäinen paikallisrata, aka metro, niin olisihan se fiksua että ne olisivat kaikki yhden katon tai vähintäänkin yhden brändin alla. Tarkoittaako se metrojunien maalaamista punavalkoisiksi, lähijunien maalaamista oranssiksi vai molempien maalaamista violetiksi on sitten ihan toisarvoista. Mutta yhtenäisyys olisi poikaa.

    Ja se, että VR:n hoitaman liikenteen tilaaminen tulee kunnille niin paljon kalliimmaksi kuin oman liikenteen hoitaminen, on tosi valitettava asia, jolle pitäisi tehdä jotain. Se jotain voi olla yhtä hyvin metron siirtäminen VR:lle ja koko homman uudelleenhinnoittelu, tai sitten VR:n lähiliikenteen siirtäminen YTV:lle, tai sitten vaikka molempien antaminen jollekin kolmannelle osapuolelle. Mutta se, että käytännössä samankaltaista liikennettä hoidetaan niin eri hinnoilla, ei ole hyvä asia kenenkään kannalta.

  8. #68

    Liittynyt
    20.07.2005
    Sijainti
    Pori
    Viestejä
    1275

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mielestäni täällä on muuallakin viihdettä kuin vain tässä topikissa. Koko jlf on viihdettä: joskus on ripaus historiatietoakin, joka häviää kuitenkin yleiseen hässäkkään ja sitten on mukana aina päivittäishavaintoja linja-autoista joita on nähty liikenteessä, ja jotka kaiken järjen mukaan pitäisikin nähdä liikenteessä, kun ne kerran ovat olemassa. Siis ei oikeastaan mitään poikkeavaa oikeaan liikenne-elämään nähden. Omat havaintoni YTV-alueelta tältä päivältä: junia, metroja, busseja ja ratikoita. Suomenlinnan lauttaa en tänään nähnyt.
    Jeps, olen joskus ajatellut, että jos asuisin Helsingissä, niin voisin perustaa viesiketjun "Lauttahavaintoja" jossa kertoisin päivittäiset huomiot Suomenlinnan lautasta, kuten tänään liikenteessä olevan kaluston ja poikkeusreitit. Kai tolla lautalla on jokin sarjanumero, jotta havainnot voisi ilmoittaa mahdollisimman kryptisesti.

    P.S. Ei minua oikeasti häiritse nuo bongausmerkinnät, kun ne kuitenkin ovat selkeästi omina ketjuinaan ja ne on helppo sivuuttaa.

    P.P.S. Niin ja meneehän Suomenlinnaan huoltolautta ja kesällä kulkee kaikenlaista. Ehkä niiden bongailussa olisi jotain mieltäkin... Hypoteettinen ketju alkaa pelottavalla tavalla muuttua ihan todelliseksi...
    Ville

  9. #69
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ja se, että VR:n hoitaman liikenteen tilaaminen tulee kunnille niin paljon kalliimmaksi kuin oman liikenteen hoitaminen, on tosi valitettava asia, jolle pitäisi tehdä jotain. Se jotain voi olla yhtä hyvin metron siirtäminen VR:lle ja koko homman uudelleenhinnoittelu, tai sitten VR:n lähiliikenteen siirtäminen YTV:lle, tai sitten vaikka molempien antaminen jollekin kolmannelle osapuolelle. Mutta se, että käytännössä samankaltaista liikennettä hoidetaan niin eri hinnoilla, ei ole hyvä asia kenenkään kannalta.
    Kun sopimus oli viimeksi katkolla, ei kuntien olisi ollut pakko sitä hyväksyä. VR ilmoitti neuvotteluissa selkeästi, että se tulee liikennöimään YTV-sopimuksettomassakin tilassa, mutta toki omalla vyöhyketariffillaan. Ei siinä mitään. Tähän tilanteeseen ei kuitenkaan YTV:n pehmenemisen takia päästy tai jouduttu. VR:llä on YTV-alueella tälläkin hetkellä omat vyöhykkeet A ja B ja ne eivät välttämättä noudata kuntarajoja, vaan ovat oikeudenmukaisempia lähtien päälinjojen kilometrilaskennan pohjalta.
    Mitäs tyhmä YTV teki sopimuksen! Tyhmyyttä siellä on toki muuallakin, kuten liikennejärjestelmien suunnittelussa.

  10. #70
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    Talking Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Koska tässä topikissa poikkeuksellisesti sallitaan huumori, niin en malta olla palokuntahenkisenä ilmoittamatta, että ensimmäisenä minulle tuli mieleen tämä ja tuo.
    Naura vaan .
    Kanjo-projektissa esiteltiin 90-luvun alussa mainitsemani tyylisiä ratkaisuja keskustaan ja jopa Fredalle. Lieneekö naftaliinissa nuo suunnitelmat tällä hetkellä. Joka tapauksessa Saksassa on Ruhrin alueella monin paikoin ko. tyyppisiä ratkaisuja. Huomatkaa nuo tunneliosuudet. Ne ovat tietysti aivan katutason alapuolella, eivät syvämetron lailla 20-30 metrin syvyydessä. Tuollaisen toteutus Helsingissä olisi varmasti toinen juttu, mutta kun en ole insinööri, niin...

    Katsotaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta ainakin raide-Jokerin linjauksessa ja sen pysäkkien suunnittelussa voisi käyttää hyödykseen maaston muotoja yms. Bussi-Jokeria paljon ajavana olen kiinnittänyt esim. huomioita Oulunkylän seutuun ja minusta Jokeri-linja voisi alittaa tunnelissa pääradan sekä Ogelin keskustan. Vaihtopysäkki pääradan suuntaisten lähijunien kanssa olisi siten ristikkäin ja päällekkäin. Joutuuhan siitä nytkin kapuamaan rappuset ylös-alas vaihtaessaan bussi-Jokerista junaan. Samaten Huopalahden aseman kohdalla tunneli voisi jatkua aina Haagan liikenneympyrän ali omalle väylälleen Pitäjänmäentien varteen.

    Yksi asia täytyy kuitenkin muistaa: raide-Jokerin yms. kaupunkiratojen täytyy päästä kulkemaan ilman että yksityisautoilijat yms. häiritsevät sen kulkua. Nykyään on esimerkiksi aivan liian paljon vierasta liikennettä tällä Jokerin omalla väylällä välillä Ogeli-Viikki. Kaikenmaailman pikkubusseja, takseja, jakeluautoja ja tilausajobusseja ja jopa henkiloautoja tulee siellä päivittäin vastaan. Puhumattakaan Eliel Saarisen tiestä. Jokeriradan on oltava sellainen ettei se ole mahdollista esim. Stuttgartin kaupunkiradan tyyliin.

    Lisäänpa tähän vielä linkkejä noihin saksalaisiin kaupunkiratasysteemeihin. Olisipa kiva käydä tutustumassa siellä näin 22 vuoden jälkeen.
    Hannover
    Dortmund
    Dusseldorf
    Essen
    Koln

    Kaikissa noissa on tunneliosuuksia eri keskuksien alueilla. Vaikka ovat siis kategorialtaan "raitioteitä". Kaupunkiratoja ne ovat yhtä kaikki.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 05.11.2006 kello 18:15. Syy: lisätty skandit

  11. #71
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Mitäs tyhmä YTV teki sopimuksen!
    Niin. Se on vanha totuus, että ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan tyhmä joka maksaa.

  12. #72
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Niin. Se on vanha totuus, että ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan tyhmä joka maksaa.
    Usein se on vielä niin, että toinen maksaa.

  13. #73
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Enemmän asiaan kuin koulukuntaristiriitoihin liittyen.

    Ketjussa on nyt nostettu esiiin Saksan Stadtbahn - tunneliratkaisut.
    Itse olen perehtynyt niihin mm. Turun kaupungille v. 2003 kirjoittamaani tutustumisraporttia varten. Samoin olen perehtynyt muihin Saksan pikaraitioteihin, joilla ei ole mittavia tunneliratkaisuja.

    Raitiotietunneliasiassa kannattaa ymmärtää usea tärkeä asia.

    1. Tunneliratkaisut olivat 1950-70 luvun ratkaisu säilyttää joukkoliikenne ja samalla suosia yksityisautoilua

    Stadtbahn - ratkaisujen historiallinen tausta Länsi-Saksassa oli nimenomaan siirtää joukkoliikenne eri tasoon autojen kanssa, jotta se ei häiritse autoilua.
    Eli sama perusajatus, johon Helsingin metrosta tehdyt valtuustoaloitteet perustuivat.

    Länsi-Saksassa ei toisaalta hyväksytty Suomessa yleistä ajatusta, että joukkoliikenteestä voitaisiin kokonaan luopua.

    Toisaalta 1960-70-luvun tekniikalla nykyisen kaltaiset joukkoliikenteen liikennevaloetuudet eivät olleet mahdollisia ainakaan yhtä helposti kuin nykyisin.

    Kuitenkin monissa Stadtbahn - ratkaisuissa joukkoliikenne ei nopeutunut lainkaan koska kunnolliset etuudet jo omannut joukkoliikenne vain siirrettiin toiseen tasoon joko tunneliin tai sillalle. Näin kävi esim Düsseldorf - Duisburg - linjalla.

    2. Nykyisin on käytettävissä tehokkaat etuustekniikat myös maan tasossa

    Nykyisin on käytettävissä tehokkaat etuudet, joiden avulla maanpäällinen raitiotie saadaan kulkemaan siten, että se pysähtyy vain pysäkeillä.

    - Telematiikkaan perustuvat liikennevaloetuudet
    - Omat kaistat joko ruoho- tai pölkkyratana
    - Joustavat liikennejärjestelyt joissa voidaan myös käyttää esim. muun liikenteen kanssa jaettuja kaistoja tai liikennettä kahteen suuntaan yhdellä kaistalla / radalla.

    Tällaisilla liikennejärjestelyillä päästään samaan keskinopeuteen kuin tunnelilla, jos huippunopeus on sama ja pysäkkitiheys sama.

    Nykyisin ei myöskään enää koeta autoliikennettä samalla tavalla etusijalle asetettavaksi asiaksi kuin 1960-70-luvulla.

    3. Tunneli tai täysi eritasoisuus maksaa paljon

    Myös pikaraitiotielle rakennettu tunneli tai täysin eritasoinen rataosuus maksaa paljon, noin 5 - 10 kertaa enemmän kuin tasossa kulkeva rata.

    Tästä edelleenkin erinomaisen lähteen suomenkielinen referaatti:
    http://www.kaupunkiliikenne.net/julkaisu/zwischen.htm

    Se, että tunneli tehdään pikaraitiotielle, alentaa tunnelointikustannuksia vain marginaalisesti, syvätunnelissa ei lainkaan.

    4. Tunnelilla on negatiivinen arvo joukkoliikenteen käyttäjälle

    Tunneliratkaisuilla on negatiivinen arvo joukkoliikenteen käyttäjille verrattuna maantasoiseen ratkaisuun seuraavista syistä:

    - Eritasoisuus johtaa hissi- liukuporras- ja porrasratkaisuihin jotka hidastavat ja hankaloitttavat matkantekoa
    - Tunneli alentaa matkustusviihtyvyyttä, kun ei näe maisemia ja kaupunkia
    - Tunneli heikentää sosiaalista turvallisuutta, laajat maanalaiset asemat ovat hankalia valvoa ja ne koetaan ahdistaviksi.

    Hyvällä suunnittelulla voidaan toki vähentää näitä ongelmia, mutta maanalaisissa ratkaisuissa tällöin myös kustannukset usein nousevat.

    5. Milloin tunneliratkaisu on perusteltu?

    Käytännössä voi sanoa, että saman matkanopeuden tarjoava maanpäällinen ratkaisu on oleellisesti vetovoimaisempi ja edullisempi kuin tunneliratkaisu.

    Jotta tunneliratkaisu on perusteltu, sen on tarjottava voimakkaasti nopeammat matkanopeudet kuin maanpäällisen ratkaisun.

    Siksi tunneliratkaisut eivät koskaan ole perusteltuja tiheästi pysähtyvässä perustason joukkoliikenteessä, jos maan päällä on tilaa joukkoliikenteen omille kaistoille.

    Sen sijaan tunnelit voivat olla perusteltuja pikalinjoilla, joita tarjoavat nopeita yhteyksiä kaupunkiseudun eri puolille, jos niillä saavutetaan merkittävästi korkeampi matkanopeus.

    Jokerilla saavutetaan sama matkanopeus pinta- kuin tunneliratkaisunakin.

    Saksan stadtbahn - ratkaisuista useissa matkanopeus ei lainkaan lisääntynyt tunneli- ja siltaratkaisujen takia. Tällaisia ovat esimerkiksi Duisburgin ja Mülheimin silta- ja tunneliratkaisut. Nämä hankkeet olivat täysin hyödyttömiä.

    Useissa hankkeissa saavutettu linjanopeuden nousu on myös sama tai pienempi kuin matkustajalle eritasoisuudesta koituva matkan hidastus.

    6. Tunneliratkaisuja ei enää yleensä omaksuta, jos maanpäällinen vaihtoehto on mahdollinen

    1990- ja 2000 - luvulla on toteutettu useita pikaraitioteitä sekä modernisointeina että uudishankkeina.

    Tunneliratkaisuja on käytetty harvoin. Yleensä tunneleilla alitetaan maasto- tai liikenne-este (esim. mäki, moottoritie tai ratapiha). Näin esimerkiksi Strasbourgissa, Linzissä, Rostockissa ja Bergenissä.

    Kuvaavaa ovat Itä-Saksan raitioteiden modernisoinnit. Niissä on saavutettu paremmat matkustajien matkanopeudet kuin Länsi-Saksan stadtbahneilla.

    Samoin Ranskan uusista pikaraitioteistä vain Rouenissa on toteutettu tunneli. Rouenissa matkustajamäärät ovat suhteellisen alhaiset ja investointikustannukset korkeat.

  14. #74
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Viestejä
    2789

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Tässä pari kuvaa radasta, jolla ei varmasti ajeta luvatta autolla.




  15. #75
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Mitä, jos Helsingin metro olisikin pikaraitiotie?

    Tuollainen nurmirata on myös visuaalisesti miellyttävä. Nykyään kai osataan antaa arvoa sellaisillekin näkökohdille. Nurmikko ymmärtääkseni myös "imee" vaunujen aiheuttamaa melua ts. ruohikko toimii äänieristeenä. Melusaaste on kuitenkin yksi liikenteen monista vitsauksista eikä vähäpätöisin edes.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Helsingin metro à la Reino Castrén vs. Unto Valtanen
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 190
    Viimeisin viesti: 20.12.2013, 12:02
  2. Mitä tulee mieleen sanasta "metro"?
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 57
    Viimeisin viesti: 14.04.2011, 19:32
  3. Helsingin metro palkittu
    kirjoittanut LVi foorumissa Metrot
    Vastauksia: 94
    Viimeisin viesti: 30.10.2007, 00:29
  4. Palveleeko Helsingin metro joukkoliikennevälineenä?
    kirjoittanut vristo foorumissa Metrot
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 10.09.2007, 09:57
  5. Entä jos Helsingin metro olisi tehty kevyempänä?
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Metrot
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 07.01.2007, 05:24

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •