Länsimetron muutokset metron organisaatioon

Liittynyt
14 Heinäkuu 2005
Viestit
5,950
Mutta HKL:n kontrollista ei ole kyse, sillä metro siirretään YTV:n alaisuuteen, kun siitä tulee seudullinen. Tosin HKL:n suunnittelukin ollaan kaiketi siirtämässä sinne YTV:lle.
Ei kai se tarkoita että koko metro siirtyisi YTV:lle, vaan että liikenteen tilaajaksi tulee YTV. Itse metrorata pysynee Helsingin (ja Espoon) kaupunkien omistuksessa. Vaunukaluston ja varikon tullee omistamaan yhtiö, jonka suurimpina osakkaina ovat todennäköisesti Helsingin ja Espoon kaupungit ja mahdollisesti jokin muu taho. Miten se kilpailutus sitten hoidetaan? Palkataanko kuskit aina kilpailun tuloksen perusteella vuorotellen Connexilta, Concordialta ja Helsingin Bussiliikenteeltä? Tuleeko VR mustana hevosena mukaan?

t. Rainer
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

Kysymys on siitä, halutaanko metroliikennettä kilpailuttaa. Jos veikataan, että ei haluta, niin sitten tilaajan vaihtuminen vaikuttaa myös liikennöitsijän paikkaan organisaatiokaavioissa, koska Espoo ei voi tilata metroliikennettä Helsingin kaupungilta ilman kilpailutusta. "YTV-metroliikenne" voisi ajaa YTV:n tilaamaa metroliikennettä omana tuotantona.

Jos sitten päädytään kilpailuttamaan liikenne, niin eiköhän metrokalusto ja -varikko siirtyisi Junakalusto Oy:n omistukseen. Henkilökunta pysyisi käytännössä samana, mutta sen työnantaja vaihtuisi kilpailutustulosten mukaan.
 
Vs: Metron suunnitelmia ja tilavarauksia tulevaisuuden Helsinkiin

Jos sitten päädytään kilpailuttamaan liikenne, niin eiköhän metrokalusto ja -varikko siirtyisi Junakalusto Oy:n omistukseen. Henkilökunta pysyisi käytännössä samana, mutta sen työnantaja vaihtuisi kilpailutustulosten mukaan.
Ja tämän seurauksena varsinkin suuren yleisön joukossa esiintyvä käsitys lähijunien ja metron täydellisestä erilaisuudesta olisi entistä huvittavampaa. Suuren yleisön mielestähän lähijunat esim. kulkevat huomattavasti harvemmin kuin metro, vaikka asiallahan ei ole mitään tekemistä itse kulkuneuvon kanssa vaan se on enemmänkin poliittinen ja taloudellinen ratkaisu.
 
Takaisin
Ylös