Metron ovet auki väärältä puolelta

Liittynyt
24 Lokakuu 2007
Viestit
2,238
Päivän Iltalehti kertoo että metron kuljettaja on avannut metrojunan ovet väärältä puolelta ja aiheuttanut siten vakavan vaaratilanteen. Metron toiminnasta vastaavat eivät kerro Iltalehden toimittajille, kuinka tällainen on mahdollista. Selvästi yrittivät sivuuttaa kysymyksen.

Mutta täällähän joku tietää:

Kuinka on mahdollista että metron ovet voidaan avata väärältä puolelta ?
 
Vs: Länsimetro

Päivän Iltalehti kertoo että metron kuljettaja on avannut metrojunan ovet väärältä puolelta ja aiheuttanut siten vakavan vaaratilanteen. Metron toiminnasta vastaavat eivät kerro Iltalehden toimittajille, kuinka tällainen on mahdollista. Selvästi yrittivät sivuuttaa kysymyksen. Kuinka on mahdollista että metron ovet voidaan avata väärältä puolelta?
Metrojunien oviohjauksissa ei ole estoja sen suhteen voiko ovet avata kummalta puolelta tahansa. Jos kuljettaja painaaa ovet auki painiketta ao. puolelta, niin ovet aukeavat. Tämä on tärkeää poikkeustilanteissa. Kolikon kääntöpuolella on sitten nämä mahdolliset vaaratilanteet. Joitain kertoja on käynyt niin, itsellenikin, että itäkeskuksessa on normaali matkustajavaihto päättymässä ja kuljettaja on painanut ovet kiinni ja valmistautuu junan lähtöön. Ovien väliin kuitenkin tunkee kansalainen. Kuljettajan vaistomainen toiminta on toisinaan avata ovet uudelleen, ja siinä hetkessä tulee painaneeksi (vetäneeksi M100) ovet auki väärältä puolelta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Länsimetro

Jos kuvitellaan tämä väärä ovien avaus ja vaunu olisi tupaten täynnä ja joku putoaa sitten niin eikös siinä ole se virtakiskon kotelo ensimmäisenä vastassa ja sitten ... huh huh !

Itse kyllä maalikkona oletin että on olemassa automatiikka joka estää väärien ovien avaamisen, mutta onpas mielenkiintoista tälläinen turvallisuusasia on täydellisesti kuljettajan hallinnassa.
 
Vs: Länsimetro

Jos kuvitellaan tämä väärä ovien avaus ja vaunu olisi tupaten täynnä ja joku putoaa sitten niin eikös siinä ole se virtakiskon kotelo ensimmäisenä vastassa ja sitten ... huh huh !

Itse kyllä maalikkona oletin että on olemassa automatiikka joka estää väärien ovien avaamisen, mutta onpas mielenkiintoista tälläinen turvallisuusasia on täydellisesti kuljettajan hallinnassa.

Näinhän se on myös junaliikenteessä: kuljettaja kontrolloi kummalta puolelta avaa ovet. Eihän tuossa sinällään vaaraa ole, jos jokainen noudattaa yleistä tapaa, että oviin ei nojailla.
 
Rautatiejunissa toisaalta tyypillisesti avataan vain ovien lukitus. Vaaranpaikka toki silti, jos väärältä puolelta avataan.

Rautatieknoppi: Dm7-kiskobusseissa ("Lättähattu") ei lukituksia voinut ohjata eri puolille erikseen, vaan molemmat puolet olivat samaan aikaan joko lukossa tai lukitsematta.
 
Vs: Länsimetro

Näinhän se on myös junaliikenteessä: kuljettaja kontrolloi kummalta puolelta avaa ovet. Eihän tuossa sinällään vaaraa ole, jos jokainen noudattaa yleistä tapaa, että oviin ei nojailla.

3-vuotiaan isä totesi että lapsi ei nojannut oviin vaan horjahti samanaikaisesti kun väärä ovi avautui. Kyllä yleensäkin ruuhka-aikana tönäisy tai horjahdus voi tapahtua monesta syystä.

Mutta nythän tiedämme että metron ovi voi avautua asemalla myös virtakiskon puolelta.
 
Vs: Länsimetro

Jos kuvitellaan tämä väärä ovien avaus ja vaunu olisi tupaten täynnä ja joku putoaa sitten niin eikös siinä ole se virtakiskon kotelo ensimmäisenä vastassa ja sitten ... huh huh !

Pitää kyllä olla aika huono tuuri, että tasavirralla henki lähtee, vaikka ei toki senkään kanssa kannata leikkiä.
 
Vs: Länsimetro

Pitää kyllä olla aika huono tuuri, että tasavirralla henki lähtee, vaikka ei toki senkään kanssa kannata leikkiä.

Enpä ole kuullutkaan että vaihtovirta tapaturmatilanteissa vaarallisempaa. Tämän päivän Metro-lehdessä Kuukankorpi kuitenkin kertoo että kuljettaja voi napista painamalla avata väärät ovet eikä mitään turvajärjestelmää ole tulossakaan. Tästä voi tietys ti vetää sen johtopäätöksen että mitään onnettomuuksia eikä tapaturmia ole sattunut väärien ovien aukaisemisesta.

Kuukankorpi kertoo lisäksi että tämä väärien ovien avaus ei mitenkään harvinaista ja kertoo sitä tapahtuvan nimeomaan vanhoissa metrovaunuissa. Tosin se ei selvinnyt onko uusissa vaunuissa suunniteltu ohjaamon katkaisinsijoittelua siten, että niissä se on harvinaisempaa.
 
Vs: Länsimetro

Enpä ole kuullutkaan että vaihtovirta tapaturmatilanteissa vaarallisempaa.

Toki 750V tasavirta kehon läpi kulkiessaan on vaarallista, mutta metrossa sähköisku vaatii että samaan aikaan joku kehon osa osuu virtakiskoon ja joku toinen osa rautatiekiskoon. Jos koskee vain joko virtakiskoon tai rautatiekiskoon ei tasavirta voi liikkua kehon läpi.

Vaihtovirralla taas sähköiskuun riittää, että jokin kehon osa osuu virtajohtoon.
 
Vs: Länsimetro

Vaihtovirralla taas sähköiskuun riittää, että jokin kehon osa osuu virtajohtoon.

Kyllä vaihtovirrallakin tarvitaan jokin paikka mihin sähkövirta kulkee, jotta sähköisku tuntuisi ja edes muodostuisi. Vaikka vaihtosähkössä tuleekin mukaan imaginääriakseli laskuissa, niin yhtälailla tasasähkön lailla se vaatii eri potentiaalissa olevan pisteen esim maa tai toinen vaihe, joiden välille voi syntyä virtapiiri.
 
Vs: Länsimetro

Toki 750V tasavirta kehon läpi kulkiessaan on vaarallista, mutta metrossa sähköisku vaatii että samaan aikaan joku kehon osa osuu virtakiskoon ja joku toinen osa rautatiekiskoon. Jos koskee vain joko virtakiskoon tai rautatiekiskoon ei tasavirta voi liikkua kehon läpi.

Vaihtovirralla taas sähköiskuun riittää, että jokin kehon osa osuu virtajohtoon.

Jos minä paksut kumisaappaat jalassa kosken siihen virtakiskoon, niin väität että ei tunnu inhottavalta eikä ole vaarallista.
 
Vs: Länsimetro

Toki 750V tasavirta kehon läpi kulkiessaan on vaarallista, mutta metrossa sähköisku vaatii että samaan aikaan joku kehon osa osuu virtakiskoon ja joku toinen osa rautatiekiskoon. Jos koskee vain joko virtakiskoon tai rautatiekiskoon ei tasavirta voi liikkua kehon läpi.

Tätä oli testattu Mythbustersseissa kerran. Virtsaamalla metron virtakiskoon todistivat että rakko ei räjähdä jos on kumipohjaiset kengät jalassa. Tosin sen pissakokeen suoritti Mythbusterisien "Buster" -nukke eikä kukaan telkkariohjelman varsinaisista jäsenistä.

t. Rainer
 
Takaisin
Ylös