Automaattinen metro

Joten linja 1 on pikemminkin referenssi linjalle 14 ja sen tekijöille, ei Siemensille.

Siemensin metroautomaatio on käsittääkseni kokonaisuudessaan Matran perua eli Helsinginkin automaatti on ranskalaislähtöinen. Siemens on monikansallinen yritys. Oikaiskaa, jos olen väärässä.
 
Lilja Tammisen blogauksessa on paljon ratikka-aihettakin, mutta yksi yksityiskohta automaattimetrosta pisti silmään:

"Siemens ei suostu luovuttamaan metron reaaliaikaisen aikatauludatan protokollaa, joten metron ylätasanteiden näytöt näyttävät ihan eri dataa kuin laiturinäytöt."

No yllätys. Meillä on muutaman vuoden päästä tilanne, jossa kaikkien HSL:n kulkuneuvojen reaaliaikainen sijainti tiedetään. Paitsi metron, sen teknisesti kehittyneimmän välineen.
 
Lilja Tammisen blogauksessa on paljon ratikka-aihettakin, mutta yksi yksityiskohta automaattimetrosta pisti silmään:

"Siemens ei suostu luovuttamaan metron reaaliaikaisen aikatauludatan protokollaa, joten metron ylätasanteiden näytöt näyttävät ihan eri dataa kuin laiturinäytöt."

No yllätys. Meillä on muutaman vuoden päästä tilanne, jossa kaikkien HSL:n kulkuneuvojen reaaliaikainen sijainti tiedetään. Paitsi metron, sen teknisesti kehittyneimmän välineen.

Teetkö tuosta blogikirjoituksesta oletuksen, että Siemensin juuri käyttöönotetussa uudessa kulunvalvonnassa ei ole rajapintaa josta saa metrojen sijaintitiedon?

Jos tuota tietoa ei saa järjestelmästä ulos, miten se näkyy HSL livessä?
 
Viimeksi muokattu:
Teetkö tuosta blogikirjoituksesta oletuksen, että Siemensin juuri käyttöönotetussa uudessa kulunvalvonnassa ei ole rajapintaa josta saa metrojen sijaintitiedon?

Teen siitä oletuksen, että on, mutta Siemens ei suostu sitä kertomaan. Kuten nyt HKL:n johtokunnalle on juuri kerrottu.
 
"Siemens ei suostu luovuttamaan metron reaaliaikaisen aikatauludatan protokollaa, joten metron ylätasanteiden näytöt näyttävät ihan eri dataa kuin laiturinäytöt."

Aika alkeellista tilaajan puolelta, jos jo tarjouspyynnössä ei ole määritelty, millaista protokollaa käytetään ja miten tiedot avataan tilaajan käytettäväksi.
 
Lilja Tammisen blogauksessa on paljon ratikka-aihettakin, mutta yksi yksityiskohta automaattimetrosta pisti silmään:

"Siemens ei suostu luovuttamaan metron reaaliaikaisen aikatauludatan protokollaa, joten metron ylätasanteiden näytöt näyttävät ihan eri dataa kuin laiturinäytöt."

Minusta tuon ilmaisun sanamuoto viittaa enemmän sopimusriitaan kuin pysyvään olotilaan. Tuossa projektissahan on ollut paljon vääntöä, mitä kuuluu projektiin ja mikä on laskutettavaa lisätyötä.
 
Aika alkeellista tilaajan puolelta, jos jo tarjouspyynnössä ei ole määritelty, millaista protokollaa käytetään ja miten tiedot avataan tilaajan käytettäväksi.

Niinpä. Muttei kovin yllättävää. Onkohan tässä kulunvalvonnan uusimisasiassa ja automatisoinnissa yhtäkään sellaista yksityiskohtaa, joka olisi hoidettu hyvin?
 
"Siemens ei suostu luovuttamaan metron reaaliaikaisen aikatauludatan protokollaa, joten metron ylätasanteiden näytöt näyttävät ihan eri dataa kuin laiturinäytöt."

Jep jep, liikenteenohjaukseenkin varmaan riittää, että tarkistetaan aikataulusta, missä junat kulkevat.

Otsa on kyllä aivan punainen, koska kämmentä on lyöty siihen niin monta kertaa. Onneksi en maksa verojani ainakaan tällä hetkellä Helsinkiin, saattaisi nimittäin harmittaa tuo metrosössintä.
 
HBL 22.3.2013 sanoi:
Av lägesrapporten framgår att både Helsingforsmetrons automatiserig och västmetrons start försenas med 122 veckor det vill säga drygt två år.

Eli HKL:n johtokunnalle on eilen paljastettu, että automatisointi tulee viivästymään kaksi vuotta. Sanoisinko, että ainakin kaksi vuotta.

Kielisuihkua kaipaaville: http://hbl.fi/nyheter/2013-03-21/430891/kritisk-lagesrapport-bekraftar-metroproblem. Suomenkielistä uutisointia kaipaaville tiedoksi, että HS ei kerro asiasta mitään. Yllättävää.
 
Eli HKL:n johtokunnalle on eilen paljastettu, että automatisointi tulee viivästymään kaksi vuotta. Sanoisinko, että ainakin kaksi vuotta.
Nyt onkin sopiva hetki viheltää peli poikki, kuten on tapana sanoa. Siten ei viivästy mikään, eikä makseta enää turhasta.

Siemens on toimittanut 54,2 % alkuperäisestä hankintasopimuksesta ja HKL on maksanut 15 %. HKL:llä on siis vielä neuvotteluvoimaa, koska Siemensillä on saatavaa ja siten intressi hoitaa asiat.

Siemens on nyt asentanut uuden kulunvalvonnan ja matkustajainfon. Eli metrojunat voivat ajaa nykyistä lyhyempää 2,5 minuutin vuoroväliä kuten entiselläkin systeemillä ja laiturinäytöt on vaihdettu uudenaikaisiin, jotka tosin toimivat huonommin kuin entiset.

Nyt on saatu siis se, mitä tästä hankkeesta on saatavissa. Metro toimii mahdollisimman nopeasti, kun kuljettajat ajavat junia eivätkä hengaile asemilla. Tästä eteenpäin mentäisiin vain huonompaan suuntaan, mutta maksettaisiin siitä lisää.

Hankintasopimuksen purkuehdot ovat edelleen voimassa. Siemens on myöhässä aikataulusta yli 2 vuotta. Tiedetään, että kaikkia sopimuksen suorituskykyvaatimuksia ei tulla täyttämään. Lisäksi viime toukokuussa tehty etenemissopimuskaan ei ole toteutunut. 10 kuukauden aikana Siemens on myöhästynyt jo 6 kuukautta!

Tilannekatsaus osoittaa, ettei tästä touhusta tule muuta kuin vahinkoa kaupunkilaisten maksettavaksi. Nürnbergin kokemukset osoittavat automaatin hyödyttömäksi. Lopettamalla nyt vältetään turvallisuuteen ja toimilupaan liittyvät ongelmat sekä riitely Siemensin kanssa joskus 2016 jälkeen tilanteessa, joka on Helsingin kannalta toivoton.

Arvelen, että päätös keskeyttää Siemensin toimitukset sopimuksen purkuun ja sen sopiminen, mitä Siemensille korvataan siitä, mitä se on toimittanut ja mikä on kaupungille hyödyksi, on hankintalain mukaista. Koska siinähän vain ratkaistaan ennalta suunnittelematon tilanne, jossa myyjä ei kyennyt täyttämään laillisesti kilpailutettua sopimusta, vaikka yritti ja osa sopimuskohteesta tuli toimitetuksi. Eli purkamalla kauppa nyt vältyttäisiin sekä kilpailijoiden vaatimuksilta että uudelta kilpailutukselta ja Siemensin järjestelmän purkamisuhalta.

Antero
 
Nyt onkin sopiva hetki viheltää peli poikki, kuten on tapana sanoa.

Minä odotan kovasti, että johtokunnan blogia pitävät jäsenet Otso ja Lilja pikku hiljaa kertoisivat meille tuosta viimeisimmästä kokouksesta. Uuden johtokunnan alku on ollut myrskyisä, suurin piirtein kaikki on palautettu tai muutettu ja kokouksista on kerrottu avoimesti blogissa sekä ennenkuulumattomasti vaadittu jopa automaattimetron tilannekatsaus esityslistatekstiin.

Sen sijaan viime kokouksessa kaikki on mennyt ehdotusten mukaan, automaattimetron tilannekatsaus palasi rivin mittaiseksi ilman selityksiä eikä blogeissa ole raportointia.
 
Takaisin
Ylös