Automaattinen metro

Veikkaisin, että edullsempi vaihtoehto on pidentää M300 kuuden vaunun mittaisiksi kuin ruveta remppaamaan kaikkia laitureita.

Ei tässä ollut siitä kyse vaan siitä että saataisiin kapasiteetti riittämään vähintään 50 vuodeksi eteenpäin vaikka ei automaattiajoon siirryttäisi.

Ihmettelen muuten miksi Pisara-radan asemat on mitoitettu 12 vaunua pitkille junille. Onkohan siinä pikkasen ylivarauduttu? Olkoot että rautatiekalustossa on vähän enemmän hukkatilaa sisällä kuin metrossa.

t. Rainer
 
Ei tässä ollut siitä kyse vaan siitä että saataisiin kapasiteetti riittämään vähintään 50 vuodeksi eteenpäin vaikka ei automaattiajoon siirryttäisi.

Ei automaattiajoon siirtyminen muuta kapasiteettia.


Ihmettelen muuten miksi Pisara-radan asemat on mitoitettu 12 vaunua pitkille junille.

Laiturit on mitoitettu kolmelle Flirt-yksikölle, eli 230 metrin pituisiksi. Sm1/2/4-yksikön kokonaispituus on n. 55 metriä, eli laiturille mahtuu neljä yksikköä = kahdeksan vaunua.

Metrovaunuja mahtuisi kymmenen. Ei siis kaksitoista. Laskit ehkä Flirt-yksikön vaunuosasten mukaan. Ne ovat jakobs-teleineen huomattavasti "oikeita" vaunuja lyhyempiä.

Toki edelleen merkittävästi metron laitureita pidempiä, mutta korjasinpa faktat siltä varalta, että joku haluaa laskelmissaan näitä lukuja käyttää. :)
 
Ei automaattiajoon siirtyminen muuta kapasiteettia.
Ovatko ne metrot maailmalla joissa ajetaan kokonaan käsiajolla alle 2,5 minuutin vuorovälillä vertailukelpoisia Helsingin metron kanssa?
Onko niissä yhtä pitkä linjapituus, asemavälit, huippu- ja keskinopeus, haarautuuko linja ne kahteen eri haaraan?

t. Rainer
 
Ovatko ne metrot maailmalla joissa ajetaan kokonaan käsiajolla alle 2,5 minuutin vuorovälillä vertailukelpoisia Helsingin metron kanssa?
Onko niissä yhtä pitkä linjapituus, asemavälit, huippu- ja keskinopeus, haarautuuko linja ne kahteen eri haaraan?
Suurin niistä lienee Moskova. Linjapituus on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suurempi kuin Helsingissä, asemavälit varsin vertailukelpoisia. Kahdestatoista linjasta vain yksi haarautuu.
 
Suurin niistä lienee Moskova. Linjapituus on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suurempi kuin Helsingissä, asemavälit varsin vertailukelpoisia. Kahdestatoista linjasta vain yksi haarautuu.

Vieläkö Moskovan ja muissa venäläisissä metroissa on junanlähettäjät joka asemalla? Onko siis liikenteenohjaus ollenkaan samalla tavalla keskitetty kuin Helsingissä?

t. Rainer
 
HKL:n johtokunta on tämänpäiväisessä kokouksessaan päättänyt ettei metron automatisointia tässä vaiheessa jatketa. Syinä kielteiseen päätökseen oli mm. Edellisen automaatioprojektin keskeneräinen oikeuskäsittely joka halutaan ensin saada päätökseen, sekä kaupungin investointikatto joka olisi asettanut suuren haasteen uudelle projektille. Käytännössä olisi siis pitänyt saada lisää ylimääräistä rahaa uuteen projektiin. Nyt johtokunta haluaakin edistää vaihtoehtoisia keinoja joilla metron kuormitusta voidaan tulevaisuudessa hillitä. Yhtenä esimerkkinä mainittiin ainakin kruunusillat.
Hienoa että järki voitti eikä lähdetty hassaamaan jälleen satoja miljoonia älyttömään projektiin. Automaatti varmasti joskus tulee, mutta sen aika ei ole nyt eikä vielä lähitulevaisuudessa. Nyt voidaan rauhassa katsoa kuinka tuleva Länsimetro tulee kuormittumaan ja tarvittaessa voidaan aloittaa 2 minuutin vuoroväli kuljettaja-ajossa joka varmasti onnistuu jolloin ei enää voida väittää etteikö se onnistuisi muuten kuin automaatilla.
 
HKL:n johtokunta on tämänpäiväisessä kokouksessaan päättänyt ettei metron automatisointia tässä vaiheessa jatketa. [...] Hienoa että järki voitti eikä lähdetty hassaamaan jälleen satoja miljoonia älyttömään projektiin.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta teen silti ennustuksen: Seuraavaksi laaditaan johtokunnan päättämä vaihtoehtoinen suunnitelma, joka kuitenkin lasketaan ja määritellään kaikin tavoin huonommaksi ja kalliimmaksi kuin metron automatisointi. Sen jälkeen johtokunta päättää automatisoinnista.

Jos kävisi niin, että johtokunta edelleen suhtautuisi kielteisesti automatisointiin, kaupunginhallitus ottaa asian käsiteltäväkseen otto-oikeuden nojalla, jättää johtokunnan tahdon huomiotta ja jatkaa projektia.
 
En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta teen silti ennustuksen: Seuraavaksi laaditaan johtokunnan päättämä vaihtoehtoinen suunnitelma, joka kuitenkin lasketaan ja määritellään kaikin tavoin huonommaksi ja kalliimmaksi kuin metron automatisointi. Sen jälkeen johtokunta päättää automatisoinnista.

Jos kävisi niin, että johtokunta edelleen suhtautuisi kielteisesti automatisointiin, kaupunginhallitus ottaa asian käsiteltäväkseen otto-oikeuden nojalla, jättää johtokunnan tahdon huomiotta ja jatkaa projektia.

Juurikin näin! :lol:

Miten hitossa tälläinen toiminta voi edes olla oikeutettua ja sallittua Suomessa?!
 
Moskovan ei-automaattisen metron "junatiheyttä voidaan koroittaa jopa niin, että joka 10 sek kuluttua kulkee juna".

Näin kertoi Moskovan metron päällikkö ins. Jezchov suomalaisille veturinkuljettajille loppuvuonna 1950. Liitteessä artikkelia, jossa tuo mainitaan, Veturimies nro 1/1951.

Mielenkiintoinen asia on myös se, että radoissa ei ole yhtään nousua tai laskua, vaan ne ovat vaakasuoran tasaista.

bhkl274 (2).jpg
 
Mahtava juttu, kiitos tästä! Mutta kaikella kunnioituksella sikäläisille metronkuljettajille, tuohon kymmenen sekunnin vuoroväliin on vaikeata uskoa. Jos ei muuten niin siksi, että tuskin edes Neuvostoliitossa matkustajien tehokkuus ja järjestelmällisyys liikkumisessaan riittäisi tuon tavoitteen saavuttamiseen. Eipä sitä sitten ole taidettu käytännössä kokeillakaan.
 
Jos ei muuten niin siksi, että tuskin edes Neuvostoliitossa matkustajien tehokkuus ja järjestelmällisyys liikkumisessaan riittäisi tuon tavoitteen saavuttamiseen. Eipä sitä sitten ole taidettu käytännössä kokeillakaan.

Kato Homo sovieticuksella on kyky siirtyä yhteiskunnan saavutuksia edustavaan metrojunaan ajatuksen nopeudella, ja muita varten on hitaampi juna Siperiaan.
 
Vähän vielä Helsingin metron automatisoinnin käsittelyä HKL-Johtokunnassa:


Metron automatisoinnin hankesuunnitelman valmistelu

Itseasiassa otsikko on hieman harhaanjohtava, sillä:

Päätösesitys sanoi:
Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää kehottaa liikennelaitosta jatkamaan metrojärjestelmän kehittämistä siten, että manuaaliseen liikennöintiin perustuvan metron toimintakyky turvataan 2020-luvun loppupuolelle asti.

Johtokunta päättää kehottaa liikennelaitosta neuvottelemaan Mipro Oy:n kanssa Länsimetron asetinlaitehankintaan liittyneiden optioiden käytöstä ja tuomaan asian johtokuntaan niin, että mahdollinen päätös voidaan tehdä vuoden 2015 kuluessa.


Saiko "Nokkajuna" nyt sitten lisäaikaa?

Metron kehittäminen manuaalisena 2020-luvun tarpeisiin sanoi:
Pääosa HKL:n nykyisistä metrojunista (M100-junat) on otettu käyttöön 1980-luvun alussa. M100-junat ovat kuitenkin edelleen perusrakenteiltaan niin hyvässä kunnossa, että niiden toimintakykyä tukevin kohtuullisin investoinnin vaunujen tehokasta käyttöikää arvioidaan voitavan jatkaa metron manuaaliajossa käytettäväksi 2020-luvun loppupuolelle asti. M100-juniin on jo aiemmin tehty peruskorjaus. Peruskorjausta on täydennettävä useilla pienillä toimenpiteillä, mikäli junia käytetään 2020-luvun loppupuolelle asti. Toimenpiteistä näyttävin on paikkamaalaus ja toiminnallisesti merkittävin tietoliikennekytkimien päivitys. Lisäksi ns. nokkajunan kuulutuslaitteet on uusittava, koska nykyisiin ei saada lisättyä Länsimetron asemia. Viisi M100-junista on metron automatisointiprojektin yhteydessä osittain automatisoitu. Niitä ei voi yhdistää muuhun kalustoon. Automatisointi näistä junista kannattaa purkaa.
 
Takaisin
Ylös