Automaattinen metro

Kukapa ei hakisi viimeiselle kurssille päästäkseen ihan oikeaksi metronkuljettajaksi. ;)

Sitten kun työ muuttuu automaatin sekä matkustajien kyttäämiseksi asemilla / valvomoissa uskoisin, että kiinnostus tulee vähenemään selvästi.
 
Vs: Koulujunia metroliikenteen lomassa

Juuri näin. Junavalvojien täytyy osata ajaa junaa, jotta liikenne pystytään hoitamaan myös automaatin vikaantuessa.
Kukahan automatisoinnista hyötyy, kun junissa kuitenkin joku istuu valvomassa menoa? Taitaa ainoa hyötyjä olla automaatiolaitteiston toimittaja.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Koulujunia metroliikenteen lomassa

Nuo automaattimetrot ovat yleensä olleet jonkinlaisia teknologiademoja. Jokin kansakunta tai kaupunki haluaa näyttää, että tällainenkin on mahdollista, kun riittävästi panostetaan. Helsinki haluaa nyt tehdä tällaisen teknologiademon, joskin kymmeniä vuosia myöhässä.

Menee sarjaan: "päätöksiä, jotka ovat riittävän korkealla tehty vailla riittävää tietoa, jonka jälkeen ei kelkka enää uskottavuutta menettämättä käänny, vaikka kuinka saataisiin faktaakin pöytään". Alku on ansiokkaasti tällä foorumilla kumonnut projektin alkuvaiheen lupauksia, joten niistä ei enempää.

Vastaavia päätöksiä on nähty myös muissa projekteissa, myös muualla kiskoliikenteessä.
 
Vs: Koulujunia metroliikenteen lomassa

Kukahan automatisoinnista hyötyy, kun junissa kuitenkin joku istuu valvomassa menoa? Taitaa ainoa hyötyjä olla automaatiolaitteiston toimittaja.

Ei ne istu junissa, ne istuu valvomoissa ja käyskentelee asemilla, tiemmä.
 
Vs: Koulujunia metroliikenteen lomassa

Ei ne istu junissa, ne istuu valvomoissa ja käyskentelee asemilla, tiemmä.

Sen verran voi olla tästä hyötyä, että ex-kuljettajien sittemmin junavalvojien kädet saattavat vapautua parempaan matkustajapalveluun ja poikkeustilanteiden hoitamiseen. Lontoon metrossa oli ihailtavaa huomata, miten joka asemalla ja usein myös junissa kuulutettiin livenä liikennetilannetta ja annettiin hyvää tietoa siitä millaisilla yhteyksillä tukokset voidaan kiertää. Tosin, Lontoossa on asemavalvojien lisäksi myös kuljettajat huolehtimassa junien ajamisesta. Eli miten junavalvojien resurssit riittävät muuhun palveluun kun junien lähtöjä pitäisi hoitaa samalla, sen suhteen olen aika skeptinen.
 
Vs: Koulujunia metroliikenteen lomassa

Nuo automaattimetrot ovat yleensä olleet jonkinlaisia teknologiademoja. Jokin kansakunta tai kaupunki haluaa näyttää, että tällainenkin on mahdollista, kun riittävästi panostetaan. Helsinki haluaa nyt tehdä tällaisen teknologiademon, joskin kymmeniä vuosia myöhässä.

Menee sarjaan: "päätöksiä, jotka ovat riittävän korkealla tehty vailla riittävää tietoa, jonka jälkeen ei kelkka enää uskottavuutta menettämättä käänny, vaikka kuinka saataisiin faktaakin pöytään". Alku on ansiokkaasti tällä foorumilla kumonnut projektin alkuvaiheen lupauksia, joten niistä ei enempää.

Vastaavia päätöksiä on nähty myös muissa projekteissa, myös muualla kiskoliikenteessä.
Niinpä. Mielestäni ainoat syyt metron automatisointiiin ovat:
-automaattinen metro on ylpeilynaihe Helsingille "meillä onkin tämmöinen, lällällää"
-uusi teknologia on "seksikästä"
-huomattava lahjonta laitetoimittajien taholta
 
Oleskelin viime syksynä pari kuukautta Lillessä, jossa on automaattinen metro. Se oli kyllä kaikin puolin toimiva ja hieno. Automaattisuus ei ehkä ole ainoa ratkaiseva tekijä, mutta huomattavasti nopeatempoisempaa metron toiminta oli.
 
Oleskelin viime syksynä pari kuukautta Lillessä, jossa on automaattinen metro. Se oli kyllä kaikin puolin toimiva ja hieno. Automaattisuus ei ehkä ole ainoa ratkaiseva tekijä, mutta huomattavasti nopeatempoisempaa metron toiminta oli.
Köpiksessä viime joulukuussa käydessäni automaattimetro oli todella surkea. Junan pysäyttäminen laituriovien kohdalle oli hidasta eikä siltikään juna aina pysähtynyt särmästi ovien kohdalle. Lisäksi ovet rupesivat sulkeutumaan vaikka ihmiset olivat välissä. Kyytikin oli juuri jarrutuksissa nykivää; ihmiskuljettaja olisi varmasti ajanut paremmin!
 
Köpiksessä viime joulukuussa käydessäni automaattimetro oli todella surkea. Junan pysäyttäminen laituriovien kohdalle oli hidasta eikä siltikään juna aina pysähtynyt särmästi ovien kohdalle. Lisäksi ovet rupesivat sulkeutumaan vaikka ihmiset olivat välissä. Kyytikin oli juuri jarrutuksissa nykivää; ihmiskuljettaja olisi varmasti ajanut paremmin!

Pariisin linjalla 14 viime talvena automaattimetro toimi erittäin hyvin.
 
Kyytikin oli juuri jarrutuksissa nykivää; ihmiskuljettaja olisi varmasti ajanut paremmin!

Oma kokemukseni automaattimetrosta löytyy Zürichin lentokentältä Skymetron kyydistä. Tietysti kysessä on täysin eri mittakaavan järjestelmä kuin koko kaupungin käsittävä metro, mutta kyseinen vehje myöskin jarrutti nykivästi ja ovien kohdalla piti "nysvätä" aina muutama kymmenen senttiä eteenpäin kerrallaan, jotta ovet osuivat kohdalleen.

Mistä muuten tunnistaa harjaantuneen metronkuljettajan Hesassa? Nämä osaavat avata ovet lennosta, jolloin ovet ovat jo lähes kokonaan auki kun juna pysähtyy. Sekuntien säästöä toki, mutta kuitenkin hiukan miellyttävämpää menoa.
 
Nuo automaattimetrot ovat yleensä olleet jonkinlaisia teknologiademoja. Jokin kansakunta tai kaupunki haluaa näyttää, että tällainenkin on mahdollista, kun riittävästi panostetaan. Helsinki haluaa nyt tehdä tällaisen teknologiademon, joskin kymmeniä vuosia myöhässä.

Menee sarjaan: "päätöksiä, jotka ovat riittävän korkealla tehty vailla riittävää tietoa, jonka jälkeen ei kelkka enää uskottavuutta menettämättä käänny, vaikka kuinka saataisiin faktaakin pöytään". Alku on ansiokkaasti tällä foorumilla kumonnut projektin alkuvaiheen lupauksia, joten niistä ei enempää.

Vastaavia päätöksiä on nähty myös muissa projekteissa, myös muualla kiskoliikenteessä.

Niinpä. Mielestäni ainoat syyt metron automatisointiiin ovat:
-automaattinen metro on ylpeilynaihe Helsingille "meillä onkin tämmöinen, lällällää"
-uusi teknologia on "seksikästä"
-huomattava lahjonta laitetoimittajien taholta
Tulee jotenkin mieleen YLE/Digita kymmenkunta vuotta sitten. Nimimerkillä tallentavaa MHP-digiboksia edelleen odotellessa...
 
..kyseinen vehje myöskin jarrutti nykivästi..

Mulla on samantapaisia kokemuksia Lontoon automaattimetrosta myös. Siis se Docklandin systeemi. Oli niinkuin hissillä olisi mennyt vaakatasossa, ja väkisten.

Kuljettajaa ei ollut, mutta "kuljettaja" oli kuitenkin kaikissa metrojunissa ja hän näytteli osittain myös "kuljettamista" junan etupäässä.

Toivottavasti ei meille tuollaista tule.
 
Lisäksi ovet rupesivat sulkeutumaan vaikka ihmiset olivat välissä.

Kun minä kokeilin Köpiksen vekotinta perjantain iltaruuhkassa toukokuussa 2008, niin ovet olivat sepposen selällään vielä vaikka kuinka pitkään sen jälkeen kun viimeiset matkustajat olivat nousseet junaan. Eli aivan liian pitkät pysäkkiajat matkustajamääriin nähden. Vaikka kyse olisi vain 10 s per pysäkki, niin eihän siitä monta minuuttia ekstraa tule per matka, mutta todella tehottoman kuvan se kyllä antaa. Ja tämähän nimenomaan on automaatin ongelma; pysäkkiajat täytyy ennakoida suunnitteluvaiheessa ja käytännössä ne sitten ovat joko liian lyhyet tai liian pitkät, kun ei ne typerät matkustajat osaa tulla asemalle sellaisissa määrin kuin fiksu insinööri on suunnitellut.
 
Jos tuo ajatus hyväksytään, kulkee täysin automaattinen metro Helsingissä aikaisintaan 2010..Osaisin kumminkin veikata, että se myöhästyy ainakin vuodella, koska ollaan Suomessa.

Mielenkiintoista on myös se, milloin Sompasaaren asemaa aletaan tehdä.
Ei tullut automaatti ihan vielä 2010. Sitä vastoin "Sompasaaren" eli Kalasataman asema valmistui jo 2007 alussa...:) Siitä on jo kolme vuotta, ketjun avaamisesta yli neljä.
 
Takaisin
Ylös