Automaattinen metro

Niin, onko tässä helsingin projektissa nyt jotain muitakin suurempia haasteita Pariisin verrattuna kuin se että järjestelmä ei ole sata vuotta vanha ja matkustajia ei juurikaan ole, vai miksi näitä automaatiokäytänteitä ei voi apinoida linjalta 1? Puoliautomaatti vaikuttaa kaikkein tyhmimmältä ratkaisulta, mikä sinänsä tietysti olisi täysin linjassa metrokioskin puuhastelun kanssa noin ylipäätäänkin.
 
Niin, onko tässä helsingin projektissa nyt jotain muitakin suurempia haasteita Pariisin verrattuna kuin se että järjestelmä ei ole sata vuotta vanha ja matkustajia ei juurikaan ole
Ainakin muuan M100-junasarja, kelien armoilla oleva ulkorata sekä junien vaatima aukean tilan ulottuma, joka vaikuttaa merkittävästi laiturioviratkaisuun jne.
 
... junien vaatima aukean tilan ulottuma, joka vaikuttaa merkittävästi laiturioviratkaisuun jne.

Ulkomaillahan junat eivät luonnollisesti vaadi aukean tilan ulottumaa, vaan tämäkin on meitä varten keksitty erikoisuus. ;)
 
Myös lännen asemat jäävät myös ilman laituriovia, mikä osaltaan vähentää uudisradan kustannuspaineita.
Tähän en usko, koska länsimetron laiturioviseinämät ovat keskeinen tilanjakaja suunnitellussa ilmanvaihdossa ja paloturvallisuudessa (savu). Eli rata ja laiturialue ovat teknisesti omia tilojaan.
 
Hyvää puoliautomaatissa on se, että junissa edelleen on henkilökuntaa, pysäkkiajat eivät pitene täysautomaatin vaatimusten mukaan ja laituriovia ei tarvita.

Toivottavasti purkavat Vuosaaren laituriovet tai jos eivät, niin rakentavat ne myös toiselle laiturille, koska tuntuu hölmöltä, jos ovet ovat vain toisella puolen laituria.
 
Niin, onko tässä helsingin projektissa nyt jotain muitakin suurempia haasteita Pariisin verrattuna kuin se että järjestelmä ei ole sata vuotta vanha ja matkustajia ei juurikaan ole, vai miksi näitä automaatiokäytänteitä ei voi apinoida linjalta 1?
Tiivistettynä se, että Pariisin ykköselle tulee uudet junat. Ne ovat periaatteessa samanlaiset, joilla on ajettu linjaa 14 nyt noin 10 vuotta. Eli linjan 14 tekninen ratkaisu kopioidaan linjalle 1.

Tähän en usko, koska länsimetron laiturioviseinämät ovat keskeinen tilanjakaja suunnitellussa ilmanvaihdossa ja paloturvallisuudessa (savu). Eli rata ja laiturialue ovat teknisesti omia tilojaan.
Tässä onkin yksi haaste lisää. Tai pikemminkin yksi syy korjata Espoon metron suunnitelmat ja nopeasti siten, että asemista tulee yhdenmukaiset vanhan metron kanssa. Eli 135 m laiturit ja ilman ovia, jotta asemat soveltuvat vanhojen junien liikenteeseen. Sillä siitähän riemu syntyy, kun kuljettajaohjauksessa ryhdytään justeeraamaan junan pysäyttämistä ovien kohdalle.

Ja toiseksi, samat ongelmat niiden ovien kanssa on espoolaisilla asemilla kuin Vuosaaressakin. Kuljettajankin on hankala valvoa junan seinän ja ovien välistä kapeaa rakoa. On aivan eri asia tähystää avointa laiturinreunaa.

En pidä näitä muutoksia mitenkään mahdottomina tai turvallisuusriskinä. Nykyiset Espoon suunnitelmathan perustuvat kuljettajattomaan ajoon, liian tiheään vuoroväliin ja matkustajien omatoimiseen pelastatutumiseen. Turvallisuuskonsepti on harkittavissa uudelleen, kun junissa on kuljettajat ja ajetaan pitkin junin niin, ettei tunnelissa ole koskaan kahta junaa ja seuraava asema on aina vapaa. Tämähän on nykyisen tunneliturvallisuuden ydin.

Antero
 
Tähän en usko, koska länsimetron laiturioviseinämät ovat keskeinen tilanjakaja suunnitellussa ilmanvaihdossa ja paloturvallisuudessa (savu). Eli rata ja laiturialue ovat teknisesti omia tilojaan.

Jaa, tuo onkin sitten huonompi juttu. Saa nähdä mitä tästä vielä tulee. Samat 100-sarjan junathan ne sinne Espooseenkin ajavat ja yhtä huonosti ne laituriovet ovat yhteensovitettavissa vanhoihin juniin kuin Vuokissakin. Eikö vaan?
 
Jaa, tuo onkin sitten huonompi juttu. Saa nähdä mitä tästä vielä tulee. Samat 100-sarjan junathan ne sinne Espooseenkin ajavat ja yhtä huonosti ne laituriovet ovat yhteensovitettavissa vanhoihin juniin kuin Vuokissakin. Eikö vaan?

Joku osa ongelmista taisi johtua vanhasta laiturista. Näitä ei pitäisi olla Espoossa, jossa laiturit on suunniteltu oviseinää varten.
 
Jossain lehdessä (muistaakseni Metro, jos ei niin HS) oli hiljattain uutinen automaattimetrosta, ja siinä kerrottiin jonkun HSL:n edustajan sanoneen jotenkin näin: "Kyllä kaikkiin ongelmiin löydetään ratkaisu, kuten laituriovienkin kanssa löydettiin." Asiasisältö joka tapauksessa oli tuo. Onko siis laiturioviin todellakin saatu ratkaisu, ja mitä seuraavaksi tapahtuu? Siirrytäänkö Vuosaaressa pian rakentamaan jo toisen raiteen laituriovia siirtäen samalla matkustajaliikenne pohjoiselle raiteelle koekäyttämään laituriovia? Ei ole paljoa uutisia tuosta kuulunut.
 
Jossain lehdessä (muistaakseni Metro, jos ei niin HS) oli hiljattain uutinen automaattimetrosta, ja siinä kerrottiin jonkun HSL:n edustajan sanoneen jotenkin näin: "Kyllä kaikkiin ongelmiin löydetään ratkaisu, kuten laituriovienkin kanssa löydettiin." Asiasisältö joka tapauksessa oli tuo. Onko siis laiturioviin todellakin saatu ratkaisu, ja mitä seuraavaksi tapahtuu?

Pitäisin enemmänkin outona sitä, että laiturioviin ei vieläkään olisi löytynyt ratkaisua. Maailma, Suomi ja jopa helsinkikin on täynnä automaattiovia, jotka toimivat myös talviolosuhteissa. Taitaa tuo laituriovivenkoilu olla vaan tekosyy, jolla siirretään huomio pois siitä että koko tilaussirkus on luisunut täysin käsistä metrokioskin "asiantuntijoilta".
 
On ollut selkeä turvallisuusongelma laituriovien kanssa: metron ja laiturin väliin on jäänyt liian iso rako. On ollut myös kaluston kanssa kommervenkkiä: vanhan kaluston automatisointi ei ole ollut muitta mutkitta. On erinomaisen tärkeää että on tehty riittävää ja tunnollista pohjatyötä. Aikataulusta ollaan myöhässä, mutta ei se tarkoita mitään. Sorvatkoon sopivan. Onhan tässä aikaa kunnes länsimetron liikenne käynnistyy.
 
Pitäisin enemmänkin outona sitä, että laiturioviin ei vieläkään olisi löytynyt ratkaisua. Maailma, Suomi ja jopa helsinkikin on täynnä automaattiovia, jotka toimivat myös talviolosuhteissa. Taitaa tuo laituriovivenkoilu olla vaan tekosyy, jolla siirretään huomio pois siitä että koko tilaussirkus on luisunut täysin käsistä metrokioskin "asiantuntijoilta".

Kyllä laituriovet toimivat ihan hyvin, jos laitetaan kaikki metrojunat uusiksi. Ongelmat johtuvat siitä, ettei nykyisiä junia ole suunniteltu toimimaan laituriovien kanssa. Kannattaako on sitten eri juttu.

Nykyisen kaluston kanssa on myös etähallintaongelmia, kun junien perustekniikka on aika vanhaa.
 
M100-junat ovat kaikki vastikään peruskorjattu, joten vanha tekniikka on tekosyy.

Suorituskykykin on sama kuin uudemmassa sarjassa ja oletettavasti myös vielä toimittamattomassa sarjassa.
 
Kun M100:taa ja M200:taa ei ole alunperin suunniteltu etähallittavaksi, niiden etähallinta on vähän vaikeaa saada toimimaan.
 
Kun M100:taa ja M200:taa ei ole alunperin suunniteltu etähallittavaksi, niiden etähallinta on vähän vaikeaa saada toimimaan.

Helsingin metro, ml. 100-sarjan junat, on suunniteltu jo 1970-luvulla automaattiseksi. Toki sen ajan tekniikka varmaan oli erilaista kuin nykyinen automaattitekniikka eikä siitä ole apua tämän nykyisen automaattitouhun kanssa.
 
Takaisin
Ylös