Sivu 105 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 52545658595101102103104105106107108109115125145 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1561-1575/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1561

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Ja sitten on tietysti vielä terrori-iskun mahdollisuus. Lontoon metroiskut ahdistivat itseäni pitkän aikaa tapahtuneen jälkeenkin ja vältin metroa (Helsingissä). Enpä tiedä, onko automaattimetro tavallista herkempi terroriteon sattuessa, mutta kauhealta tuntuu, että säästösyistä nipistettäisiin poistumisteiden määrästä ja väljyydestä.
    On vain harvinaisen typerää upottaa metroon rahaa siksi, että sieltä voisi pelastautua terrori-iskusta. Paremmin säästää ihmishenkiä, jos se raha käytetään terrori-iskujen ennaltaehkäisyyn. Mikä se tapa sitten onkaan, se on vuorenvarmasti parempi.

  2. #1562

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    On vain harvinaisen typerää upottaa metroon rahaa siksi, että sieltä voisi pelastautua terrori-iskusta.
    No joo, enpä tosiaan tarkoittanut, että pelkästään terroritekojen takia tulisi kiinnittää turvallisuuteen ja pelastusteihin riittävästi huomiota. Tulipalot yms onnettomuudet ovat tietenkin todennköisempiä kuin ne, mutta kaupunkilaisjärjellä ymmärtääkseni näihin kaikkiin kannattaa vastata suunnilleen samansuuntaisin suunnittelutoimin. Ja terroriteot ovat ikävä kyllä mahdollisia, Suomessakin.

    Terrorismin ehkäisy on kasa poliittisia valintoja, enkä aio ottaa siihen asiaan kantaa tällä foorumilla.

  3. #1563

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    844

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    On vain harvinaisen typerää upottaa metroon rahaa siksi, että sieltä voisi pelastautua terrori-iskusta.
    Mitä jos upotettaisiin metroon rahaa siksi, että kun kerran sinne kymmenien metrien syvyyteen louhitaan asema, niin olisi käytön kannalta suotavaa, että sinne pääsisi ja sieltä pääsisi pois - ehkä jopa kahta eri reittiä! Ihan riippumatta turvallisuusmääräyksistä ja junien pituuksista.

    Helsingin metron paradokseja on, että järkevällä kaupunkisuunnittelulla metron kapasiteetille ei varsinaisesti olisi käyttöä kantakaupungin ulkopuolella, mutta että metroa ei kantakaupungissa kannata käyttää, koska asemien saavutettavuus kadulta on niin heikko.

  4. #1564
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    Tulipalot yms onnettomuudet ovat tietenkin todennköisempiä kuin ne, mutta kaupunkilaisjärjellä ymmärtääkseni näihin kaikkiin kannattaa vastata suunnilleen samansuuntaisin suunnittelutoimin.
    Implikaatio termistä "kaupunkilaisjärki" ei ole sama kuin termistä "maalaisjärki", enemmän ehkä päinvastainen http://urbaanisanakirja.com/word/maalaisjarki/. Olen samaa mieltä, että täysin erilaisiin uhkakuviin varautuminen samansuuntaisin suunnittelutoimin on kaupunkilaisjärjen mukaista.

    Terrorismi ja metro Helsingissä ovat yhdistelmä, jota varten tuskin on syytä tai varaa varautua. 9/11 hinnat kaikkeen mitä voidaan myydä terrorismilla pelottelulla nousivat pilviin. Sinänsä traaginen tapahtuma on kyllä generoinut mielestäni jopa huolestuttavalle tasolle nousseen terrorismivouhotuksen etenkin länsimaissa.

  5. #1565

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    9/11 hinnat kaikkeen mitä voidaan myydä terrorismilla pelottelulla nousivat pilviin. Sinänsä traaginen tapahtuma on kyllä generoinut mielestäni jopa huolestuttavalle tasolle nousseen terrorismivouhotuksen etenkin länsimaissa.
    Unohtuiko Norjan tapahtumat reilussa vuodessa? Kyllä Suomessakin aihetta on tarkkailla tilannetta, sillä Jokelan, Kauhajoen tai Hyvinkään tapahtumista ei sellaiseen ole pitkäkään matka.

  6. #1566
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Unohtuiko Norjan tapahtumat reilussa vuodessa? Kyllä Suomessakin aihetta on tarkkailla tilannetta, sillä Jokelan, Kauhajoen tai Hyvinkään tapahtumista ei sellaiseen ole pitkäkään matka.
    Ja oli meillä myös Myyrmanni. Lontoo ja sen ”omien poikien” tapahtuma joukkoliikenteessä on myös huomattavasti lähempänä meitä kuin New York.

    En halua maalata piruja seinille, mutta realismi on tervettä. Samalla sanon, että tässä ja lainatussa viestissä mainittuihin ongelmiin pitää toki ensisijassa puuttua ennaltaehkäisevästi eli aivan muilla keinoin kuin suojautumalla järkkynyttä mieltä vastaan. Mutta siinäkin asiassa näyttää realismilta, ettei meillä Suomessa riitä mielenkiintoa rahoittaa ennalta ehkäisyä. Vaan ongelmiin puututaan vasta sitten, kun alkaa tapahtua ja puuttuminen maksaa varmasti ja paljon. Mikä siis tarkoittaa, että Suomessa on syytä varautua myös terroriuhkaan metrossa, koska ei olla halukkaita puuttumaan syihin, jotka johtavat terroriuhkaan.

    Muuten sanon metron turvallisuusjärjestelyistä, että viranomaisten periaatteisiin tyytymättömien pitäisi väitellä mieluiten viranomaisten kanssa. Minusta viranomaisten periaatteet ovat loogiset ja perustellut. Mutta he itse ovat tietenkin parhaita perustelemaan sille, jonka mielestä metron turvajärjestelyt ovat liian hyvät.

    Antero

  7. #1567

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Toisin kuin yleensä luullaan, metrot kestävät pommi-iskuja paljon paremmin kuin bussit. Silloin kun metroissa on sattunut pommi-iskuja on ylensä vain iskun kohteena olleen vaunun matkustajat menehtyneet tai saaneet vakavia vammoja. Jos poliittisen tilanteen vuoksi terrorin uhka kohoaa voidaan vartiointia lisäämällä estää pommi-iskuja. Aikoinaan IRA:n iskujen aikaan Lontoon metroa vartioitiin yhtä tehokkaasti kuin lentokenttiä.

    Ammatti- tai amatööriterroristin kannattaa suunnata iskunsa tavarataloihin ja ravintoloihin/yökerhoihin. Niihin suunnatuissa iskuissa uhrien määrä on paljon suurempi kuin metroissa.

    t. Rainer

  8. #1568
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Unohtuiko Norjan tapahtumat reilussa vuodessa? Kyllä Suomessakin aihetta on tarkkailla tilannetta, sillä Jokelan, Kauhajoen tai Hyvinkään tapahtumista ei sellaiseen ole pitkäkään matka.
    Ei unohtunut, mutta se on ilmeisesti unohtunut että näitä terroristi-iskuja on tapahtunut aina, jopa paljon ennen kaksoistornien sortumista. Tarkoitan sitä, että 9/11-iskuilla oli valtava symbolinen merkitys. Alettiin lietsomaan ainakin omasta mielestäni tarpeettoman suurta terrorismipelkoa. Ei Suomessakaan ennen noita iskuja terrorismista puhuttu niin laajassa viitekehyksessä kuin nykyään, saatika että sitä olisi yhdistetty kotimaan tapahtumiin.

    Jos vielä miettii näitä surullisia kotimaassamme tapahtuneita tekoja, niin käytännössähän vastaavan iskun estäminen metrossa on lähes mahdotonta. Millä estetään mieleltään järkkyneen ihmisen epätoivoinen teko, etenkin jos huomioidaan se että tässä pitäisi olla edes vähän kustannusrealismia ja metron tulisi edelleen toimia sujuvasti joukkoliikennevälineenä?

  9. #1569

    Liittynyt
    01.11.2010
    Viestejä
    339

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Vaihtoasemiin liittyvää uutisointia YLE:n kertomana.

  10. #1570
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikle Näytä viesti
    Vaihtoasemiin liittyvää uutisointia YLE:n kertomana.
    Täältä löytyy HKL:n johtokunnan tämänpäiväisen kokouksen päätöstiedote.

  11. #1571

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3672

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Jos lyhyiden asemien kapasiteetti alkaa loppua, eiköhän 90 metrin laitureilla pysty ajamaan vaikka 104 metrin junia, jolla saadaan 15 % kapasiteettilisäys, eihän Sm5:ssäkään ole ihan päässä ovia. 90 metrin laituripituus on muuten aika tyypillinen maailman isommissa metroissa. Helsingissä vielä junat ovat merkittävästi leveämpiä muualla, joka tuo lisätilaa. Toki istumapaikkoja myös arvostetaan täällä enemmän, joten tilaakin tarvitaankin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.09.2012 kello 20:14. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  12. #1572

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Mediassa on esitetty kaikenlaisia ratkaisuja ongelman ratkaisemiseksi. Joku osasi kertoa että Oslossa Holmankollenin metrolinjan laiturit ovat lyhyemmät kuin muilla, ja siksi osa vaunuista on suljettuina kun juna tulee sille osuudelle. Miksi sellainen ei käy päinsä Helsingissä, en osaa sanoa.

    Tänään ehdotti Hesarissa pari asiantuntija-insinööriä, että metron kapasiteetin loppuessa kesken, voisi ajaa metron rinnalla jotain määrättyä runkolinjaa pitkin busseja, jotka ruuhka-aikana poimisi osan pihalle jääneistä metromatkustajista (ts matkustajia jotka vapaaehtoisesti jäävät pois metrosta). Tämä on varmaan arkea tänäkin päivänä monessa miljoonakaupungissa. Se tosin pilaisi metron alkuperäisen idean, koska se toisi bussirallin takaisin Rautatientorille ja Kaisaniemenkadulle, jonka metro aikoinaan poisti, ja teki keskustan viihtyisämmäksi.

    Mutta minäpä pistän paremmaksi: Busseja voisi toki lisätä Herttoniemen ja keskustan välille, malttia käyttäen, mutta Sörnäisistä keskustaanhan kulkee raitiolinjoja joita varmaan monet metron kyytiin mahtumattomista matkustajista vapaaehtoisesti käyttäisivät jos sellaine tilanne olisi.

    Ja kuten late totesi niin ongelma on edessä vasta v 2030 paikkeilla. Ja jos Östersundomin linjan vaatii enemmän kapasiteettia kuin mitä 4-vaunuiset junat pystyvät hoitamaan ninn voihan sille laittaa kulkemaan 6-vaunuisia. Kamppiin asti.

    Jotenkin aavistan kuten late kirjoitti että nyt tilattvilla junilla ajetaan automaattiajolla Vuosaari-Matinkylä reittiä päästä päähän ja. M100 ja M200 jää 6-vaunuisina ja käsipelillä Mellunmäen haaraa ajamaan, ja jos metroa jatketaan Östersundomiin tilataan enemmän juuri sille reitille sopivia mahdollisesti 6 vaunua pitkiä junia.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.09.2012 kello 20:16. Syy: jaettu viesti kahtia

  13. #1573

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mediassa on esitetty kaikenlaisia ratkaisuja ongelman ratkaisemiseksi. Joku osasi kertoa että Oslossa Holmankollenin metrolinjan laiturit ovat lyhyemmät kuin muilla, ja siksi osa vaunuista on suljettuina kun juna tulee sille osuudelle. Miksi sellainen ei käy päinsä Helsingissä, en osaa sanoa.
    Holmenkollenin rata on vanha ja nykyiseen järjestelyyn on päädytty monen historiallisen mutkan kautta, joihin kuului mm. 20 vuotta vanhan (vissiin allekin) junasarjan hylkääminen. Espoossa tehdään uutta rataa miljardilla ja samaan aikaan hankitaan uusia junia nimenomaan tätä rataa varten. Mielestäni on ihan kohtuullista edellyttää, että lopputulema ei ole mikään käyttäjien kannalta hankala tahaton viritelmä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 21.09.2012 kello 20:16. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  14. #1574
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos lyhyiden asemien kapasiteetti alkaa loppua, eiköhän 90 metrin laitureilla pysty ajamaan vaikka 104 metrin junia, jolla saadaan 15 % kapasiteettilisäys, eihän Sm5:ssäkään ole ihan päässä ovia. 90 metrin laituripituus on muuten aika tyypillinen maailman isommissa metroissa. Helsingissä vielä junat ovat merkittävästi leveämpiä muualla, joka tuo lisätilaa. Toki istumapaikkoja myös arvostetaan täällä enemmän, joten tilaakin tarvitaankin.
    Ei tällainen onnistu, koska laituriovet määräävät ovien paikat. Ovet eivät ole tasaisesti jakautuneina junan pituudelle, joten kokonaisten vaunujen on oltava aina samalla kohdalla suhteessa laiturioviin. Puolikkaan vaunun lisääminen 90-metrisiin juniin on muutenkin varsin omituinen ratkaisu.

    90 metrin laituripituus ei ole tyypillinen maailman isoimmissa metroissa. Tarkistahan tietosi!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tänään ehdotti Hesarissa pari asiantuntija-insinööriä, että metron kapasiteetin loppuessa kesken, voisi ajaa metron rinnalla jotain määrättyä runkolinjaa pitkin busseja, jotka ruuhka-aikana poimisi osan pihalle jääneistä metromatkustajista (ts matkustajia jotka vapaaehtoisesti jäävät pois metrosta).
    Tällaisen hölmöilyn ovat esittäneet jo aikaisemmin muut kuin joukkoliikenteen asiantuntijat. Oikeat asiantuntijat eivät esitä, että alennetaan metron kapasiteettia ja ryhdytään sitten paikkaamaan puuttuvaa kapasiteettia busseilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tämä on varmaan arkea tänäkin päivänä monessa miljoonakaupungissa.
    Kyllä metrokaupungeissa busseja pyörii, mutta ei siksi, että niillä kulkisivat ne, jotka eivät mahtuneet metroon. Bussit kulkevat siksi, että metrosta pääsee myös asemien välisille ja muille metron saavuttamattomille alueille. Tällä bussiliikenteellä on myös tuttu nimi: liityntäliikenne.

    Antero

  15. #1575
    GT8N avatar
    Liittynyt
    22.11.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    809

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Tänään ehdotti Hesarissa pari asiantuntija-insinööriä, että metron kapasiteetin loppuessa kesken, voisi ajaa metron rinnalla jotain määrättyä runkolinjaa pitkin busseja, jotka ruuhka-aikana poimisi osan pihalle jääneistä metromatkustajista (ts matkustajia jotka vapaaehtoisesti jäävät pois metrosta). Tämä on varmaan arkea tänäkin päivänä monessa miljoonakaupungissa. Se tosin pilaisi metron alkuperäisen idean, koska se toisi bussirallin takaisin Rautatientorille ja Kaisaniemenkadulle, jonka metro aikoinaan poisti, ja teki keskustan viihtyisämmäksi.

    Mutta minäpä pistän paremmaksi: Busseja voisi toki lisätä Herttoniemen ja keskustan välille, malttia käyttäen, mutta Sörnäisistä keskustaanhan kulkee raitiolinjoja joita varmaan monet metron kyytiin mahtumattomista matkustajista vapaaehtoisesti käyttäisivät jos sellaine tilanne olisi.
    Niin, edelläselostettu vaihtoehto tunnettiin muutama aika sitten nimellä 86S. Tosin kyseinen linja ei ollut olemassa metron tahallisesti aiheutettavan kapasiteettipulan vuoksi, vaan kattavamman joukkoliikennepalvelun vuoksi. Ja linjaahan liikennöitiin sellaisilla ihmeillä kuin nivellinja-auto, joihin nykypäivinä tässä köyhässä (sekä rahallisesti että älyllisesti) valtiossa ei ole varaa. Ylipäätään idea metron tahallisen kapasiteetin leikkauksen paikkaamisesta busseilla on täysin naurattava. Miksi metron kaltaista raskasta raideliikennettä on edes olemassa tai varsinkaan tehdään lisää, jos sitä täytyy paikata bussiliikenteellä? Eikö metroa lähtökohtaisesti pitäisi tehdä niin, että sitä ei tarvitse paikata muulla kuin liityntäliikenteellä? Ja illan kevennyksenä todettakoon, että sanat hesari, asiantuntija-insinööri ja metro samassa yhteydessä luokittelisin sarjaan kuulento, lohikäärme ja polkuvene.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ja kuten late totesi niin ongelma on edessä vasta v 2030 paikkeilla. Ja jos Östersundomin linjan vaatii enemmän kapasiteettia kuin mitä 4-vaunuiset junat pystyvät hoitamaan ninn voihan sille laittaa kulkemaan 6-vaunuisia. Kamppiin asti.
    Vasta 2030? Mieleeni ei tule mitään vastaavaa hanketta, jossa edes käydään keskustelua siitä, että kun tehdään mitä satuu ja kun kapasiteetti loppuu... Virallisen totuuden mukaan automaattimetro aloittaa 2015 "loppuvuodesta", eli siis käytännössä 2017 paikkeilla. Kapsiteettiongelma tulee siis vastaan jo käytännössä alle 15v liikenteen aloituksesta. Eikös normaalisti raideliikennettä suunnitella vähintään sadan vuoden aikajänteellä? Näin lupaava "lopuunmietitty", "perusteltu" ja "välttämätön" sekä "joukkoliikennettä lisäävä" hanke hakee vertaistaan historiankirjoituksessa.
    Näin se nyt vaan menee

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •