Sivu 111 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1131517191101107108109110111112113114115121131 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1651-1665/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1651

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja jos nyt palataan itse alkuperäiseen (hyvin hypoteettiseen) aiheeseen: Onko 130-metrinen metrojuna turvallista pysäyttää 90-metriselle asemalle? Alkuperäinen väitehän oli, että tälle on esteenä se, ettei pitkästä junasta voisi silloin asemalla onnettomuustilanteessa poistua kuin toisen vaunun kautta. Ongelma voisi ratketa sillä, että juna pysähtyy nokka aseman länsipäässä, mutta se ei ole mahdollista, koska normaalitilanteessa niistä päätyvaunuista (1 ja 6) pitää päästä niihin vaunuihin 2 ja 5. Eli junan pitää pysähtyä aseman puoleen väliin. Mutta siis jos vaihteen kielet ovat vasta 20 metrin päässä asemasta, ongelmaa ei ole. Siinä hyvinkin saattaisi olla sen verran suoraa aseman jälkeen.
    Minä lähtisin siitä, että 90 metrisillä laitureilla voidaan liikennöidä korkeintaan 100-105 metrisiä junia (esimerkiksi Lontoossa junat ovat laitureita pidempiä), muttei kunnolla sen pidempiä ainakaan jos kaikissa vaunuissa on matkustajia. Helsingin muuta maailmaa leveämpi kalusto tarjoaa paljon tilaa ja ohjaamojen poisto sekä yhden yksikön juniin siirtyminen lisää kapasiteettia 6-8 % junametriä kohtia. 90 metriä on muuten hyvin tyypillinen laituripituus maailman metroissa.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 26.11.2012 kello 13:10.

  2. #1652
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    90 metriä on muuten hyvin tyypillinen laituripituus maailman metroissa.
    36:sta eurooppalaisesta metrosta junapituus on yli 97 metriä 22:ssa. Junapituus on 31–80 metriä 11:ssa järjestelmässä. Noin 90 metrin (84, 86 ja 90) junat on kolmessa järjestelmässä. Junapituus on 120–125 metriä 8:ssa järjestelmässä.

    Minun tulkintani näistä tilastotiedoista on, että ”oikeissa” metroissa junapituudet ovat yli 90 metriä, ja tyypillinen pituus on 120–125 metriä. 90 metriä on erittäin epätyypillinen, sillä alle 60 metrin metrojakin on 7. Näistä suurin osa eli 5 on pituudeltaan 52–52,6 metriä, joka pituusluokka yksin on ”tyypillisempi” kuin ainoa täsmälleen 90 metrin pituinen järjestelmä.

    Antero

  3. #1653
    Tunnistettu jäsen Nakkiputka avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Kauniainen
    Viestejä
    531

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut late- Näytä viesti
    Länsimetron hankesuunnitelman teknisessä osassa näyttäisi olevan puolenvaihtopaikkojen päissä ihan portaat alas palastautumislaiturin päästä ja kulkukäytävä "lattian" tasossa. Kyseessä on periaatekuva, jonka toteutuminen vaatisi varmaankin kiskon harjan tasalle rakennettavan tasaisen käytävän näille osuuksille. Asemien kuvissa laituri jatkuu kyllä kohtuullisen pätkän kohti puolenvaihtopaikkaa aseman pään jälkeen, mutta kaartuu tietenkin puolenvaihtoraiteen mukana irti suorasta linjaraiteesta.
    Ei suoraan liity nimimerkki Late-:n kommenttiin, mutta minusta yksi kiintoraiteita Länsimetron osuudelle puoltava perustelu olisi ollut nimenomaan pelastautumismahdollisuuksien parantuminen.

    Joku kuitenkin asiaa ihmettelee, niin kun pistää Googleen hakusanaksi "slab track#, niin ymmärtää mitä tarkoitan.
    "Tavoitteiden asettamisen pitää olla riittävän kunnianhimoista, jotta se pakottaa uudenlaiseen ajatteluun ja uusien läpimurtojen tavoitteluun." - Kone Oyj:n evp toimitusjohtaja Matti Alahuhta kirjassaan:"Johtajuus – kirkas suunta ja ihmisten voima".

  4. #1654
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1459

    oletus Vs: M 300 -hankinta

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Ja jos nyt palataan itse alkuperäiseen (hyvin hypoteettiseen) aiheeseen: Onko 130-metrinen metrojuna turvallista pysäyttää 90-metriselle asemalle?
    Tähän lienee mahdotonta vastata. Turvallisen käsite on yleensä tulkintaa tai laskentaa, joita valvoo pelastusviranomainen. Jos aseman poistumisjärjestelyt on mitoitettu riittäviksi pitkille junille, niin minusta niitä voisi asemalle pysäyttääkin, mutta minun mielipiteeni ei ratkaise. Ja vaikka voisikin pysäyttää, niin en pitäisi sitä järin viisaana. Lontoosta (ja muualta Iso-Britanniasta) löytyy näitä ratkaisuja, jotka kulkevat nimellä selective door opening (SDO). Siellä on siis katsottu voitavan toimia näin. Ainakin DLR:n Cutty Sarkin asema taitaa olla liian lyhyt nykyisille kolmen yksikön junille.

  5. #1655
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Luopuisivat tuosta automaatiohässäkästä. Kyllä kuskeillakin päästään 2 min. vuoroväliin.

  6. #1656

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kantokoski Näytä viesti
    Luopuisivat tuosta automaatiohässäkästä. Kyllä kuskeillakin päästään 2 min. vuoroväliin.
    Ja vaikkei noin vain päästäisikään kahden (tai kehden ja puolen) minuutin vuoroväliin, niin hidastamalla koko liikennettä päästään. Näinhän tehdään joka tapauksessa automaatinkin kanssa.

  7. #1657
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ja vaikkei noin vain päästäisikään kahden (tai kehden ja puolen) minuutin vuoroväliin, niin hidastamalla koko liikennettä päästään. Näinhän tehdään joka tapauksessa automaatinkin kanssa.
    Kuljettajilla päästään 1,5 minuutinkin vuoroväliin, kuten Pariisissa, Pietarissa ja Moskovassa. Eikös uudesta kulunvalvonnasta tule jatkuva, joten tolpanvälit eivät enää ratkaise.

    Mutta alle 3 minuutin vuorovälillä ei voida noudattaa periaatetta siitä, että juna ajaa tunneliin vain silloin, kun seuraavalle asemalle on vapaa pääsy eli sieltä on juna lähtenyt. Mikä puolestaan merkitsee sitä, että häiriötilanteessa evakuointiin on pakko käyttää vanhoissa tunneleissa hätäkuilujen kierreportaita. Siellä sitten hypellään tunnelissa junasta 1,5 metriä sepelille kävelemään. Espoolaisille on sentään pelastuslaituri.

    Antero

  8. #1658
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    20.12.2005
    Viestejä
    729

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Se sepelillä kävely on muuten helpommin sanottu kuin tehty... En uskalla kuvitellakaan mummua ja paappaa sinne.

    (kiitän kokemuksesta Markku K:ta )

  9. #1659

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Kuljettajilla päästään 1,5 minuutinkin vuoroväliin, kuten Pariisissa, Pietarissa ja Moskovassa. Eikös uudesta kulunvalvonnasta tule jatkuva, joten tolpanvälit eivät enää ratkaise.
    1,5 minuutin vuoroväli toimii kuitenkin vain liikkuvan blokin systeemillä, ei perinteisellä kulunvalvonnalla. Niin Pariisissa kuin Moskovassakin. Siinä, että kuljettaja seuraa valoja ja säätää niiden mukaan nopeutta tai käyttää jarrua ei ole mitään etuja siihen verrattuna, että kone ajaa junaa.

  10. #1660
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta alle 3 minuutin vuorovälillä ei voida noudattaa periaatetta siitä, että juna ajaa tunneliin vain silloin, kun seuraavalle asemalle on vapaa pääsy eli sieltä on juna lähtenyt. Mikä puolestaan merkitsee sitä, että häiriötilanteessa evakuointiin on pakko käyttää vanhoissa tunneleissa hätäkuilujen kierreportaita. Siellä sitten hypellään tunnelissa junasta 1,5 metriä sepelille kävelemään. Espoolaisille on sentään pelastuslaituri.
    Antero
    Tässä pitää nyt erotella kiireettömät evakuoinnit ja kiireelliset evakuoinnit. Kiireettömissä tapauksissa laskeudutaan hallitusti sepelille HKL:n henkilökunnan, metrovartijoiden ja palomiesten avustamana, ja kävellään tai avustetaan edelliselle tai seuraavalle asemalle.
    Kiireellisissä poistumisissa junasta voi olla pakko käyttää varauloskäytäviä.

  11. #1661
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    31.07.2012
    Viestejä
    267

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Ehkä HKL:n pitäisi kertoa ainakin tunneliasemien informaatiotauluilla missä kohtaa poistumistiet tunnelissa sijaitsee, ja että miten ne on tunnelissa merkitty. Noiden uloskäyntien sijaintien julkinen tiedottaminen voi tietysti houkutella "urban explorers" -väkeä tunneleihin niiden uloskäyntien kautta, paitsi että niille ne ovat sisäänkäyntejä. Toisaalta, asiasta kiinnostuneet saavat ulos/sisäänkäynnit selville melko pienellä vaivalla. Kuitenkin, koska kantakaupungin metrotunnelin turvallisuus onnettomuustilanteessa on suuririskinen, voisi olla järkevä laittaa niitä informaatiolappusia hätäuloskäynneistä esille. Paniikissa olevat tiedottomat ihmiset tuossa tunnelissa ovat yksi suurimmista riskitekijöistä.

  12. #1662
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    742

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Hyviä kysymyksiä nämä turvallisuuskysymykset, harvoin esillä. Mites evakuointi hoidetaan silloin kun tunnelissa on savua ?

  13. #1663
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    1,5 minuutin vuoroväli toimii kuitenkin vain liikkuvan blokin systeemillä, ei perinteisellä kulunvalvonnalla. Niin Pariisissa kuin Moskovassakin.
    Onko tämä nyt tieto vai luulo? Minun tietääkseni Pariisissa ja Moskovassa ei ole ollut vuosikymmeniä sitten jatkuvaa kulunvalvontaa, eikä se ole tarpeenkaan. Puhumattakaan automaatista. Junia ajavat kuljettajat, mutta eivät liian suurella nopeudella.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Siinä, että kuljettaja seuraa valoja ja säätää niiden mukaan nopeutta tai käyttää jarrua ei ole mitään etuja siihen verrattuna, että kone ajaa junaa.
    Mutta siinä on, että kuljettaja valvoo laiturin ja junan välillä liikkuvia ihmisiä ja sulkee ovet sekä lähtee liikkeelle sitten, kun tilanne on sopiva.

    Tämän asian ydinhän on se, että HKL esittää jatkuvasti, etteivät lyhyet vuorovälit ole mahdollisia ilman automaattiajoa, kun asia on oikeasti juuri päinvastoin. Ja nämä esimerkit osoittavat HKL:n väitteen vääräksi.

    Antero

  14. #1664
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    239

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Salomaa Näytä viesti
    Hyviä kysymyksiä nämä turvallisuuskysymykset, harvoin esillä. Mites evakuointi hoidetaan silloin kun tunnelissa on savua ?
    Juhanalla on selostusta parissa viestissään:
    http://jlf.fi/f13/2515-metron-palotu...html#post42800

    http://jlf.fi/f13/14-automaattinen-m...tml#post117226

  15. #1665

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Onko tämä nyt tieto vai luulo? Minun tietääkseni Pariisissa ja Moskovassa ei ole ollut vuosikymmeniä sitten jatkuvaa kulunvalvontaa, eikä se ole tarpeenkaan. Puhumattakaan automaatista. Junia ajavat kuljettajat, mutta eivät liian suurella nopeudella.
    Moskovan metrossa on tiheimmän vuorovälin linjoilla kuljettajien ajama analoginen "moving block" tyyppinen systeemi käytössä, joka kertoo miten lujaa saa tai pitää ajaa.

    Lainaus sivulta: http://districtdave.proboards.com/in...nt&thread=5366

    "Well, actually it differs. On the lines where there is a Automated Locomotive Signalling system with Automated Ruling of Speed (ALS ARS) (it's a system quite simple for understanding. There are several lamps at the driver's cab, which show the allowed speed at this track section and the allowed speed on the upcoming one (so driver clearly understands if there is need to slow down). If the driver asleeps the speed restriction, the system corrects the train's speed automatically, but then the driver is going to have troubles), it is a usual matter that the first car of the next train comes out from the tunnel at 0.21-0.25 at least (and the last car of the previos has gone to the tunnel at 0.14 (if nothing prevents the train to accelerate, e.g.a speed restriction)).
    On other lines where classical signals are used it usually is something between 0.25-0.30 at least, but there are stations where they make tricks with signalling (one of them I've described before), so there it is also reduced to 0.21-0.25."

    Kun kyse on neuvostoajan tekniikasta, ei voi kyllä olla varma, täyttäisikö ko. systeemi läntiset turvanormit, mutta näyttää toimivan.

    Pariisissa on myös erilaisia moving block variantteja eri linjoilla. Jossain ranskankielisillä sivuilla olen törmännyt niihin, mutta nyt en löydä linkkiä. Toki Pariisissa on myös uusia ja modernisoituja automaattimetroja.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 0:26 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 0:20 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Mutta siinä on, että kuljettaja valvoo laiturin ja junan välillä liikkuvia ihmisiä ja sulkee ovet sekä lähtee liikkeelle sitten, kun tilanne on sopiva.
    Jos ovivahtia halutaan käyttää, miksi ovensulkijan toimiston pitäisi olla liikkuvassa metrojunassa? Kamerat on keksitty.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 16.12.2012 kello 00:32.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •