Automaattinen metro

HBL:ssä on tänään kokosivun juttu HKL:n uuden johtokunnan uudesta puheenjohtajasta eli Otso Kivekkäästä. Otso sanoo automaattimetron olleen virhe mutta antaa ymmärtää, että sen kanssa on nyt elettävä. Lisäksi Otso puhuu raitioliikenteen nopeuttamisesta ja laajentamisesta. Olisikin hyvä, jos HKL ottaisi entistä suuremman roolin raitioliikenteen edistämisasiassa – onhan se operaattorin etu, että liikenne on sujuvaa ja kustannustehokasta.

Otas tästä pdf ja lataa tänne, mikäli sulla on HBL:n tunnarit. Mielenkiintoinen juttu.
 
TV1:llä ensi Maanantaina klo 20.00 esitettävä MOT-ohjelma käsittelee Helsingin metron automatisointia otsikolla "Metro umpitunnelissa". Tämä taitaa olla ensimmäinen televisio-ohjelma jossa metron automatisointia käsitellään kriittisesti? Täytyypä muistaa katsoa.
 
HKL:n johtokunnan esityslistassa http://www.hel.fi/static/public/hel...kaupungin_metroliikenteen_turvapalveluid.html on tuoreita arvauksia automaatin käyttöönotosta. Otsikko ei toki ole informaatio automaattimetron tilanteesta, vaan tiedot tulevat sivulausetasolla metrovartiointia koskevan päätöksen yhteydessä.

- 2015 siirrytään automaattiajoon kuljettajien kanssa
- ruuhka-ajan vuoroväli lyhenee 4 minuutista 2,5 minuuttiin
- junat ovat kahden vaunuparin mittaisia
- länsimetron arvataan aloittavan 1.1.2016
- kuljettamattoman ajon arvataan alkavan syksyllä 2016
- kuljettajat korvataan junavalvojilla, jotka ovat asemilla oleskelevia metrojunankuljettajia ja joita tarvitaan enemmän kuin metrojunankuljettajia

Paljonkos se automaatti taas säästikään?

---------- Viestit yhdistetty klo 16:52 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 16:42 ----------

Voi tätä valmistelun tasoa. Seuraavan otsikon alla eli metroliikennesääntö-kohdassa http://www.hel.fi/static/public/hel...kaupungin_metroliikennesaannon_uudistami.html arvataankin sitten vähän eri lailla ja ilmeisen huolimattomasti. Eli kuljettajallinen automaattiajo 31.12.2015 ja täysautomaattiajo vuoden 2015 aikana eli siis ennen puoliautomaattia. :lol: Toki myös länsimetrolle on arvattu eri alkamisajankohta.
 
Ylen MOT: Metro umpitunnelissa eli automaattimetroa käsittelevä 28-minuuttinen ohjelma on nähtävissä tämän linkin kautta: http://areena.yle.fi/tv/1783130/#/play

Mielenkiintoista katseltavaa. Äänessä ovat mm. Pekka Sauri, Matti Lahdenranta, Antero Alku, Ilkka Levä ja Tommy Pohjola.
 
Nürnberg ei jatka metron automatisointia.

Nürnberg rakensi kolmannen metrolinjansa automaattiseksi ja sen jälkeen vanha linja U2 muutettiin automaattiseksi. Ajatuksena oli, että myös ensimmäinen ja vilkkaimmin liikennöity U1 muutettaisiin automaattiseksi. Näin ei kuitenkaan tehdä, se ei ole kannattavaa. Ei edes siitä huolimatta, että U1:n kalusto on vanhaa ja se ja liikenteenohjaus uusitaan joka tapauksessa.

Nürnbergin automatisointi oli Siemensin projekti, joka myöhästyi aluksi 2 vuotta uuden linjan U3 osalta ja sitten vielä U2:n muutoksen osalta. Nürnbergin oli tarkoitus olla myös Siemensin pilotti, jolla se myisi automatisointiprojekteja muihin kaupunkeihin. Yksi tällainen kaupunki on Helsinki.

U1:n automatisoinnin peruminen ei ole yllätys. Vuosien viivästys on varmasti vaikuttanut päätökseen, mutta merkittävintä lienee automatisoinnista saatu todellinen kokemus. Sen perusteella Nürnbergissä tiedetään, ettei automatisointi ole kannattavaa. U1:n automatisoinnille on laskettu yhteikuntataloudelliseksi kannattavuudeksi alle yhden, eli hanke on kannattamaton.

Nürnbergin esimerkin valossa on entistä vaikeampaa uskoa, että Helsingin automatisoinnissa olisi jotain järkeä. Konsepti on täällä vielä huonompi kuin Nürnbergissä, koska täällä yritetään muuttaa vanhoja junia automaattisiksi 10–15 vuoden käyttöajaksi. Henkilökunnan kanssa on samanlainen ratkaisu kuin Nürnbergissä, eli kuljettajien toimenkuva muuttuu asiakaspalvelijoiksi. Mutta kuitenkin näiltä henkilöiltä edellytetään kuljettajapätevyys, koska heidän on kyettävä ajamaa junia poikkeustilanteissa.

Helsinkiin tulee laituriovet, joita Nürnbergissä ei ole. Laituriovien rakentaminen katsottiin liian hankalaksi kun liikenne on käynnissä. Liian vaikeana pidettiin myös sitä, että kuljettajalliset junat käyttäisivät laituriovia ja niiden vaatimaa pysähtymistarkkuutta. Sen sijaan asemilla on video- ja lasertunnistus, joka pysäyttää kuljettajattomat junat, jos jotain havaitaan radalla aseman kohdalla. Saksassa laki kieltää metrojunan pysäyttämisen tunneliin, mutta Nürnbergissä tähän on saatu poikkeuslupa, koska pisin asemaväli on 3 minuuttia ja tavoitteena on alle 2 minuutin vuoroväli.

U1:n automatisoinnin peruminen oli Nürnbergissä harkinnassa viime vuonna. Olisiko tällä asialla ja Siemensin Helsingissä harrastamalla painostuksella jotain tekemistä keskenään? Kaupan purku Helsingissä teknisten vaikeuksien vuoksi olisi varmasti ollut Siemensille vahingoksi. Tosin nyt nähdään, ettei siitä kuitenkaan ollut apua. Nürnbergissä on tehdyistä virheistä opittu, meillä ei.

Antero

U1:n automatisoinnin perumisesta oli uutinen Strassenbahn Magazinen helmikuun numerossa.
 
Vähän aiheen sivusta. Siemensistä yleensä siis. Itse olen pitänyt Siemensiä laadukkaana saksalaisena osaajana, joka se ennen onkin ollut. Kodinkoneitahan tuo paljon valmistaa, ja onkin ollut luotettava merkki. Mutta nykyään Siemensillä taitaa olla jonkin sortin laatuongelmia. Itselläni uusittiin kodinkoneet vuosi sitten, ja merkiksi valittiin Siemens. Jääkaappi, pakastin, pyykkikone, astianpesukone. Jääkaappi ja pakastin on temppuillut lämpötilojen kanssa alusta saakka, sinne on vaihdettu jos jonkinlaista ohjainkorttia, tulos sama, pakastin käy välillä plussan puolella, ja jääkaapissa sama vika. Pyykkkikone keskeyttelee pesuja kerran pari kuukaudessa, sekä pitää jotain ihme ääntä, sitäkin on käyty takuun piirissä katsomassa, vaihdettiin ohjainkortti, ja vika jatkuu. Astianpesukone on myös sekoillut pari kertaa, mutta nyt se on taas toiminut pidemmän aikaa. Samaa olen kuullut muiltakin, joilla on Siemensin vehkeitä. Pahoittelen lievää off-topiccia, mutta pointti oli se, että jos Siemens ei osaa tehdä luotettavia kodinkoneita, miten se voisi osata tehdä luotettavasti toimivan automaattimetron. Itselläni on herännyt kysymys, onko Siemensillä edelleen jotain sisäisiä virus-ongelmia, jotka sekoittaa sen tietojärjestelmiä, ja aiheuttaa bugeja? Uutisissahan on tuosta ollut, että joku on saastuttanut Siemensin järjestelmät, en tiedä onko niitä saatu lopullisesti vieläkään kuntoon. Kaikki ongelmat kodinkoneissa kun on noita ohjainpiirikortteihin liittyviä.
 
että jos Siemens ei osaa tehdä luotettavia kodinkoneita, miten se voisi osata tehdä luotettavasti toimivan automaattimetron.

Konserni on tiemmä maailman suurimpia. Kodinkonefirmalla ei välttämättä tarvitse olla mitään muuta yhteistä raidekalustotoiminnan kanssa kuin omistaja. Junakaluston osalta en ole kuullut laatuongelmista, mutta hyvin paljon korruptiosta, joka on ollut vakiintunut osa Siemensin toimintatapaa vuosikymmenet. Konserni makselee tälläkin hetkellä yhteensä miljardien sakkoja eri maissa saamiensa tuomioiden takia. Niitä on tullut Suomessakin myös 70-80 -lukujen metrojupakan jälkeen, tosin ei junakauppojen alalla.
 
Pahoittelen lievää off-topiccia, mutta pointti oli se, että jos Siemens ei osaa tehdä luotettavia kodinkoneita, miten se voisi osata tehdä luotettavasti toimivan automaattimetron.

Kuten hmikko jo sanoi, ei näillä kahdella asialla ole mitään tekemistä keskenään. Jos Siemensin pitäisi projektiluontoisesti tehdä maailman toimivin pesukone, 1 kappale, se varmasti pääsisi erittäin hyvään tulokseen. Se vastaisi Helsingin automaattimetroa, joka vaikkakaan ei ole maailman ainoa automaattimetro, on silti täysin uniikki projekti. Kodinkonetuotannossa taas ongelma on valmistaa koneita miljoonittain, riittävän halvalla ja siihen vielä päälle maksimoida oma liikevoitto ja vastata kuluttajien odotuksiin. Jo viimeinen kohta sinänsä voi aiheuttaa sen, ettei luotettavia kodinkoneita kannata tehdä.
 
HS sanoi:
"Pystyttäisiin kyllä ajamaan myös manuaalisena", arvioi Länsimetro Oy:n toimitusjohtaja Matti Kokkinen. – – "Luulen, että matkustaja ei sitä huomaisikaan, vaikka ajettaisiin alkuun täysin manuaalisena."
Ei alkuun, entäs myöhemmin?
 
Takaisin
Ylös