Sivu 119 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 1939597999109115116117118119120121122123129139 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1771-1785/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1771

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Hesari teki viimein jutun aiheesta:

    http://www.hs.fi/kaupunki/Automaatti...a1364097430250

    Lilja Tammisen blogikirjoitus 21. päivän kokouksesta:

    http://liljat.fi/2013/03/hkl-4-2013-...jen-julkisuus/

    Hänen mukaansa Tommy Pohjolan pyytämät asiakirjat ovat viipyneet Siemensin arvioitavina, ja Siemens on myös vaatinut suurinta osaa salassa pidettäviksi. Tammisen mukaan johtokunnan jäsenet voivat joutua henkilökohtaisesti juridiseen vastuuseen siinä tapauksessa, että johtokunta yksipuolisesti päättää julkaista jotain salaista. Laki ei ole asiassa ilmeisesti kovin selvä. Hän kehottaa Tommy Pohjolaa viemään asian oikeuteen, jotta saataisiin ennakkopäätös.

  2. #1772

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Hesari teki viimein jutun aiheesta:

    http://www.hs.fi/kaupunki/Automaatti...a1364097430250
    Meni sillä lailla kauniisti ja diplomaattisesti muotoillen "hivenen" vati nurin, kun tämän aamun lehdestä luin. Juttu pohjautuu hyvin pitkälti HBL:n toimittajan Tommy Pohjolan kaivamiin ja kirjoittamiin faktoihin, mutta Helsingin Sanomat, heidän kaupunkitoimituksen uutispäällikkö tai päätoimittaja eivät puuttuneet tähän räikeään plagiointiin mitenkään.

    Autoa ei saa varastaa, mutta sen voi varastaa. Sama pätee juttuihin: toisten juttuja ei saa varastaa, mutta niitä voi varastaa. Tätä kutsutaan luvattomaksi käytöksi.

    Se miksi nostin asian esiin näin kärkkäästi, johtuu siitä, että saan aivan järjettömän määrän ihottumaa, mikäli pointsit viedään luvatta sellaiseen osoitteeseen, jonne ne eivät kuulu.

    Juttu olisi ollut huomattavasti siistimpi, mikäli siinä olisi lukenut: "Hufvudstadsbladetin mukaan...".
    Viimeisin muokkaaja joht. Nyman; 25.03.2013 kello 11:02.

  3. #1773

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Juttu olisi ollut huomattavasti siistimpi, mikäli siinä olisi lukenut: "Hufvudstadsbladetin mukaan...".
    HBL on mainittu jutun lopussa ainakin nettisivulla. Liekö laitettu korjaus jälkikäteen? Hesarin toimittaja näyttäis haastatelleen HKL:n edustajaa itse, eli jotain toimittajan työtä hänkin on tuohon tehnyt, ja jutun loppukaneetin mukaan Hesari on saanut HKL:ltä samat selvitykset kuin HBL, mikä lienee kuitenkin Pohjolan ansiota.

  4. #1774
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2797

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Hesari teki viimein jutun aiheesta:

    http://www.hs.fi/kaupunki/Automaatti...a1364097430250
    Uutisessa kerrotaan HKL:n edustajien tekevän vierailun Nürnbergiin:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS.fi
    Suomessa pohditaan nyt sitäkin, miksi Saksan Nürnbergissä on luovuttu vilkkaimman metrolinjan automatisoinnista. Siemens on aiemmin automatisoinut Nürnbergissä muita linjoja.

    HKL:n lähetystö matkustaa lähiviikkoina Saksaan selvittämään, miksi kaupunki luopui hankkeesta.

  5. #1775

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    970

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    HBL on mainittu jutun lopussa ainakin nettisivulla. Liekö laitettu korjaus jälkikäteen? Hesarin toimittaja näyttäis haastatelleen HKL:n edustajaa itse, eli jotain toimittajan työtä hänkin on tuohon tehnyt, ja jutun loppukaneetin mukaan Hesari on saanut HKL:ltä samat selvitykset kuin HBL, mikä lienee kuitenkin Pohjolan ansiota.
    Näinhän siellä lukee:

    "Hufvudsstadsbladet kertoi automaattimetroraportista ensimmäisenä viime perjantaina. HS sai raportin HKL:ltä niin ikään perjantaina."

    Jälkimmäinen virke kertoo paljon. Pitää erikseen selitellä, että oli se tieto meilläkin. Paljon kertoo myös se, että perjantaina saatu raportti päätyy uutiseksi vasta maanantaina. Normaalisti tällaiset kovat uutiset, jotka eivät perustu omaan, kaikessa hiljaisuudessa tehtyyn selvitystyöhön, vaan aineistoon, joka voi olla jollakin muullakin, pistetään mahdollisimman äkkiä ulos.

    Kommenttia kysytään säyseässä jutussa vain henkilöltä, joka on osa koneistoa ja jonka työ on sanoa, että kaikki on hyvin. Ei merkkiäkään tyylistä, jolla mm. Vantaan Peltomäki pauhattiin eroamaan.

    Mikäli HS:n hakuun on luottaminen, tämä oli myös ensimmäinen kerta, kun Nürnbergin floppi lipsautettiin lukijoiden tietoon. Tietoa siitä olisi ollut yleisesti saatavilla jo viime vuoden puolella.

  6. #1776

    Liittynyt
    23.08.2005
    Viestejä
    3332

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Sama pätee juttuihin: toisten juttuja ei saa varastaa, mutta niitä voi varastaa. Tätä kutsutaan luvattomaksi käytöksi. -- Juttu olisi ollut huomattavasti siistimpi, mikäli siinä olisi lukenut: "Hufvudstadsbladetin mukaan...".
    Uutiset itse asiassa eivät tietääkseni ylitä teoskynnystä ja siksi niillä ei ole tekijänoikeutta. Toisten uutisten ja toisten toimittajien kaivamia tietoja saa käyttää omissa jutuissaan niin paljon kuin sielu sietää. Alalla kuitenkin on itsesääntely/herrashenkilösopimus, että riittävää on, kunhan ensimmäisenä asiasta kirjoittanut mainitaan. Ja näinhän nyt tehtiinkin.

  7. #1777

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tiedoksenne: Johtokunnalle torstaina esitetty automaattimetron tilannekatsaus on tässä. Siis se sama, joka on Hesarin ja Höblän juttujen takana. Oletan sen kiinnostavan täällä ihmisiä

    Kirjoitan aiheesta kohta blogiinkin lyhyesti; flunssa vähän venyttänyt... Peliä ei olla vielä viheltämässä poikki. Jos M100-junat saadaan toimimaan automaatilla luotettavasti ja turvallisesti, on automatisointi mahdollista toteuttaa. Tätä testataan kevään ajan. Sitten tiedetään.

    Länsimetron asemien lyhentäminen ja se, että niiden turvallisuus ja ilmanvaihto perustuu laiturioviin tekee manuaaliajon ikävän hankalaksi.

  8. #1778

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Elmo Allen Näytä viesti
    Uutiset itse asiassa eivät tietääkseni ylitä teoskynnystä ja siksi niillä ei ole tekijänoikeutta. Toisten uutisten ja toisten toimittajien kaivamia tietoja saa käyttää omissa jutuissaan niin paljon kuin sielu sietää. Alalla kuitenkin on itsesääntely/herrashenkilösopimus, että riittävää on, kunhan ensimmäisenä asiasta kirjoittanut mainitaan. Ja näinhän nyt tehtiinkin.
    Elmo: STT:n Tyylikirjassa mainitaan tästä asiasta varsin yksiselitteisesti.

    Ja kyllä, näin tehtiin jälkikäteen, mikä on jees, mutta kun näin olisi pitänyt toimia heti kärkeen. Mulla on sen verran tässä omaa lehmää ojassa, että olen kerran jos toisenkin joutunut ojentamaan eri medioita siitä, että multa on kopsattu joku juttu ja kirjoitettu se ikään kuin omana juttuna ulos. Moni ei ymmärrä sitä, minkä verran suoraan sanottuna sapettaa se, että oma duuni pöllitään kysymättä siihen lupaa ennakkoon. Totta kai esimerkiksi meidän juttuja VRLeaksista saa käyttää vapaasti missä ja milloin vaan, mutta ei liene mahdoton vaatimus se, että juttua siteerannut toimittaja voisi kertoa, mistä hän on alkuperäisen jutun poiminut.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 26.03.2013 kello 18:53. Syy: poistettu iso liite

  9. #1779
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Länsimetron asemien lyhentäminen ja se, että niiden turvallisuus ja ilmanvaihto perustuu laiturioviin tekee manuaaliajon ikävän hankalaksi.
    Miksi lyhyet asemat ovat kuljettajaohjaukselle vaikeammat kuin pitkät asemat?

  10. #1780
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Nrg Näytä viesti
    Miksi lyhyet asemat ovat kuljettajaohjaukselle vaikeammat kuin pitkät asemat?
    En usko, että Otso tarkoitti sitä noin. Lyhyet asemat pakottavat liikennöimään lyhyillä junilla ja tiheillä vuoroväleillä. Se on kyllä mahdollista kuljettajien kanssa, mutta maksaa enemmän kuin pitkien junien liikennöinti, kun kuljettajia tarvitaan enemmän. Espoossa sinänsä ei ole tarvetta kovin tiheälle liikenteelle lyhyilläkään junilla; ehkä kustannusjärkevä ratkaisu on joka kolmannen metrojunan ajattaminen reitillä Kamppi-Itäkeskus.

    Laiturioviasia sen sijaan on hankalammin ratkaistavissa. Kyllä tässä on ajauduttu umpikujaan niin tehokkaasti kuin vain mahdollista on.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 18:08 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 18:06 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Jos M100-junat saadaan toimimaan automaatilla luotettavasti ja turvallisesti, on automatisointi mahdollista toteuttaa.
    Ehkä mahdollista, mutta onko järkevää?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  11. #1781
    Nrg
    Nrg ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    04.01.2008
    Viestejä
    185

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En usko, että Otso tarkoitti sitä noin. Lyhyet asemat pakottavat liikennöimään lyhyillä junilla ja tiheillä vuoroväleillä. Se on kyllä mahdollista kuljettajien kanssa, mutta maksaa enemmän kuin pitkien junien liikennöinti, kun kuljettajia tarvitaan enemmän.
    En minäkään uskonut, siksi asiaa kysyinkin. Tähän päivään mennessä saatujen tietojen valossa uskon, että länsimetron liikennöinnin aloittaessa siellä ajavat kuljettajat lyhyitä junia lyhyillä vuoroväleillä. Ja siitä syntyvä lisäkustannus ei ole kuljettajallisen ajon, vaan automaattipilvilinnauskon syytä. Julkisuudessa on osoitettu hyviä kohtia lopettaa meneillään oleva sekoilu täysin turhasta automaattihankkeesta (joka ei tuo edes liikennöintisäästöjä), mutta niitä ei HKL:n toimitusjohtaja ole suostunut käyttämään vastoin johtokunnankin tahtoa. Ja sitten on ajauduttu kuvailemaasi tilanteeseen:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Kyllä tässä on ajauduttu umpikujaan niin tehokkaasti kuin vain mahdollista on.
    ...josta pessimisti voisi kysyä, että ajauduttu vai tarkoituksella ajettu? Noh, tällä nyt on oikeastaan turha spekuloida kun tästä huippusalaisesta projektista ja sen vaiheista on muutenkin niin vaikea saada tietoja.

    Mutta mitä tulee kuljettajiin tai niiden olemattomuuteen, niin kuten Kivekäs totesi, kesään mennessä pitäisi asiasta olla enemmän tietoa. Toivottavasti on ja toivottavasti sitä ei silloin piilotella.

  12. #1782
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Länsimetron asemien lyhentäminen ja se, että niiden turvallisuus ja ilmanvaihto perustuu laiturioviin tekee manuaaliajon ikävän hankalaksi.
    Käytännössä ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jäänee siis puoliautomaatti, jos automatisointi ei onnistu. Puoliautomaatti ratkaisee ongelman tarkasta pysähtymisestä laituriovien kohdalle.

  13. #1783
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Käytännössä ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jäänee siis puoliautomaatti, jos automatisointi ei onnistu. Puoliautomaatti ratkaisee ongelman tarkasta pysähtymisestä laituriovien kohdalle.
    Mutta onko vanhan junan puoliautomatisointi yhtä "helppoa" kuin täysautomatisointi? Mikä on se ratkaiseva ero, joka tekisi siitä helpompaa? Lopputulos: vanhat junat romuttamolle?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  14. #1784

    Liittynyt
    04.11.2008
    Sijainti
    Helsinki, Vallila
    Viestejä
    421

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En usko, että Otso tarkoitti sitä noin. Lyhyet asemat pakottavat liikennöimään lyhyillä junilla ja tiheillä vuoroväleillä. Se on kyllä mahdollista kuljettajien kanssa, mutta maksaa enemmän kuin pitkien junien liikennöinti, kun kuljettajia tarvitaan enemmän. Espoossa sinänsä ei ole tarvetta kovin tiheälle liikenteelle lyhyilläkään junilla; ehkä kustannusjärkevä ratkaisu on joka kolmannen metrojunan ajattaminen reitillä Kamppi-Itäkeskus.
    Jep, asemien lyhyyden yhteys kuljettajiin on ennen kaikkea kustannuskysymys. Ei siis ylitsepääsemätön. Tosin, johtokunnalle kerrotun mukaisesti kuljettajilla voidaan uusitulla kulunvalvonnalla ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä. Tätä on jonkin verran testattukin. Sen sijaan 2 minuutin vuoroväli ei arvion mukaan onnistu kuljettaja-ajolla, joten kun kapasiteettia halutaan olennaisesti nostaa nykyisestä, tulee siitä ongelma.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Käytännössä ainoaksi järkeväksi vaihtoehdoksi jäänee siis puoliautomaatti, jos automatisointi ei onnistu. Puoliautomaatti ratkaisee ongelman tarkasta pysähtymisestä laituriovien kohdalle.
    Siltähän se vähän näyttäisi. Ellei lännen asemia suunnitella olennaisesti uusiksi, mikä voi olla teknisesti vaikeaa ja taatusti ei ole poliittisesti realistista.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 19:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 19:11 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Mutta onko vanhan junan puoliautomatisointi yhtä "helppoa" kuin täysautomatisointi? Mikä on se ratkaiseva ero, joka tekisi siitä helpompaa? Lopputulos: vanhat junat romuttamolle?
    Puoliautomaatissa, eli automaattisessa ajossa kuljettajan kanssa, on yksi merkittävä etu (ja yksi lisäetu). Kun junassa on kuljettaja, kuljettaja voi katsoa eteensä radalle, ja tehdä päätöksen, voidaanko ajaa vai pitääkö vetää jarrusta. Täysautomaatissa tätä vastuuta ei voida ulkoistaa ihmiselle, joten automatiikka pitää tehdä vielä paljon varmemmaksi. Siitä ne laituriovet esimerkiksi tulevat. Puoliautomaatin kanssa niitä tarvittaisiin vain lännessä, koska nykyiset asemat ovat tähän astikin pärjänneet ilman.

    Siksi saattaa olla mahdollista tehdä M100-junista puoliautomaattikelpoiset, vaikka ne eivät automaattiajoon sopisikaan. Kyllähän se junan kiihdyttäminen ja hidastaminen on melko helppo ohjelmoida, vaikeaa on läpäistä kaikki turvavaatimukset.

    Se bonusetu on, että kuljettaja näkee milloin on hyvä hetki sulkea ovet ja voi painaa silloin nappia. Tämä nopeuttaa liikennöintiä hiukan verrattuna täysautomaattiin.

  15. #1785

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Otso Kivekäs Näytä viesti
    Tosin, johtokunnalle kerrotun mukaisesti kuljettajilla voidaan uusitulla kulunvalvonnalla ajaa 2,5 minuutin vuorovälillä. Tätä on jonkin verran testattukin. Sen sijaan 2 minuutin vuoroväli ei arvion mukaan onnistu kuljettaja-ajolla
    Otso varmasti kertoo perusteet tälle väittämälle ja lyö faktat pöytään siitä, miksi asia ei onnistu. Onhan se muistettu myös johtokunnassa, että automaatti toki tekee asioita vaikka sekunnin välein, ainut vaan että tässä metron tapauksessa se hidastaa linjan kokonaismatka-aikaa: ruuhkassa henkilöautoja voi liikkua 3 sekunnin välein, mutta keskinopeus laskee alle puoleen ideaalitilanteesta. Kumpi sitten on parempi, tiheä ja hidas liikenne, vai kenties nopea ja hieman harvempi liikenne?

    Otsoa en "syytä" mistään, joten kyssäriäni ei pidä ymmärtää väärin. Päinvastoin, nostan hattua sinulle siitä, että tulit kaapista ulos.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •