Sivu 126 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 26466686106116122123124125126127128129130136 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1876-1890/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1876

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Helsingin metro -blogiin on ilmestynyt tällainen kirjoitus:
    --
    http://helsinginmetro.wordpress.com/...ruttaa-metroa/

  2. #1877
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Uusi Suomi kertoo, että jos ihmiset seisovat M200-sarjan junissa väärässä paikassa, ovia ei saa kiinni: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/6247...-matkustajille

    Toimittaja on ollut kerrankin ajan tasalla ja ihmetellyt, että kun nyt tilanne ratkeaa sillä, että kuljettaja kuuluttaa ja pyytää siirtymään, niin automaattijunassa ei ole kuuluttavaa kuljettajaa. Lisäviivästyksiä luvassa.

    Tuleeko M300-juniinkin hitaat ulostyöntyvät ovet? Ne ovat minusta muutenkin typerä keksintö – hidastuttavat liikennettä myös raitiovaunuissa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  3. #1878
    Bussipoika avatar
    Liittynyt
    06.07.2013
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    628

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Uusi Suomi kertoo, että jos ihmiset seisovat M200-sarjan junissa väärässä paikassa, ovia ei saa kiinni: http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/6247...-matkustajille
    Itsenikin kohdalle on sattunut samanlainen tilanne pari kuukautta sitten. Silloinkin tilanne ratkesi samalla tavalla kuin tuossa, eli matkustajien siirymisellä junan puolelta toiselle...

  4. #1879
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Tuleeko M300-juniinkin hitaat ulostyöntyvät ovet? Ne ovat minusta muutenkin typerä keksintö – hidastuttavat liikennettä myös raitiovaunuissa.
    Kun nyt tulee vastaavia ovia busseihinkin, niin mikään ei mielestäni viittaa, että tämä "trendi" jotenkin muuttuisi. Itse ajan juuri nyt sellaisella bussilla, jossa sellaiset on ja pidän niitä tavanomaisia vippiovia parempina ja mahdollistavat esteettömän matkustajapalvelun myös ratikka-/bussi-yhteiskäyttöpysäkeillä. Sähköisinä ovat myös varsin äänettömiä.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  5. #1880

    Liittynyt
    05.04.2009
    Viestejä
    86

    oletus Vs: Automaattinen metro

    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut..._vika_selvisi/

    Metron ajamista estänyt hälytysvalo oli syttynyt kahden johdon väärästä asennuksesta.

  6. #1881
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Kun nyt tulee vastaavia ovia busseihinkin, niin mikään ei mielestäni viittaa, että tämä "trendi" jotenkin muuttuisi. Itse ajan juuri nyt sellaisella bussilla, jossa sellaiset on ja pidän niitä tavanomaisia vippiovia parempina ja mahdollistavat esteettömän matkustajapalvelun myös ratikka-/bussi-yhteiskäyttöpysäkeillä. Sähköisinä ovat myös varsin äänettömiä.
    Näinhän se valitettavasti taitaa olla. Meillä on meininki niin leppoisaa ja matkustajamäärät sittenkin aika pieniä. Suurkaupungeissa ei ulostyöntyviä ovia käytetä ihan siitä syystä, ettei se pariisilainen metrojuna pääsisi ikinä liikkeelle, jos siinä olisi tuollaiset ovet.

    Se on totta, että bussissa nuo ovat paineilmatoimisia paremmat, kun eivät puhise matkustajan korvassa. Mutta hitaat nuo ovat verrattuna vanhoihin oviin.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #1882
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suurkaupungeissa ei ulostyöntyviä ovia käytetä ihan siitä syystä, ettei se pariisilainen metrojuna pääsisi ikinä liikkeelle, jos siinä olisi tuollaiset ovet.
    Pariisin uusimmissa metrojunissa on juuri tuollaiset ovet:

    https://www.youtube.com/watch?v=vZKA...e_gdata_player

    Samoin kuin vaikkapa Moskovan metrossa:

    https://www.youtube.com/watch?v=A2wc...e_gdata_player

    Kyllä tuollaiset hiukan ulos aukeavat liukuovityyppiset ratkaisut ovat yleistymään päin kaikissa julkisen liikenteen kulkuneuvoissa, ympäri maailmaa. Niin busseissa, ratikoissa, metrojunissa kuin junissakin. Poikkeuksia toki on ja ainakin kaakkoisaasialaisiin metropoleihin hankitaan metrojunia, joissa on mahdollisimman paljon (jopa 8-10 ovea/vaunu) leveitä vaunukorin ulkopinnalla liukuvia liukuovia. Myös esimerkiksi New Yorkiin hankittavat metrojunat omaavat kaikki tietyn sikäläisen standardin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF
    Mutta hitaat nuo ovat verrattuna vanhoihin oviin.
    Tänään katsoin sekuntikellosta: tällaisten ovien liike suuntaansa kestää noin 2 ja puoli sekuntia. Ei siis mitenkään hitaat. Tai ainakin muita ovia hitaampaa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  8. #1883
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Suurkaupungeissa ei ulostyöntyviä ovia käytetä ihan siitä syystä, ettei se pariisilainen metrojuna pääsisi ikinä liikkeelle, jos siinä olisi tuollaiset ovet.
    Ulos työntyvät ovet ovat kyllä aika lailla vakioratkaisu nykyään kaikessa uudessa raidekalustossa. Myös Pariisissa uusissa automaattijunissa (sarja MP 89 vuonna 1997 linjalle 14). Ne ovat yksinkertainen ja helppo ratkaisu, joka ei vie tilaa itse vaunusta vaan vaunun ulkopuolelta. Eikä tarvita monimutkaisia seinärakenteita, joiden sisään liukuovet menevät. Ulos työntyvien ovien etu on sekin, että seinälinjasta tulee tasainen. Kun ovet eivät ole syvennyksessä, ei seinässä ole koloja, johon voi tarttua vaikka laiturilla horjahtanut henkilö.

    Pariisin linja 14 on ajellut ilman junassa olevaa kuljettajaa vuodesta 2000. En ole kuullut, että siellä olisi tällaista ongelmaa kuin meillä, vaikka ilmajousituksen lisäksi on ilmakumipyörätkin. Luulenpa, että siellä ilmanpaineella säädetään lattiakorkeus vakioksi kuormasta riippumatta. Meillähän ei metrossa varmaankaan voi tällaista olla, kun tällaiset ominaisuudet ovat liian kalliita ja ehkä painavatkin liikaa. Sen sijaan kuljettajattomuus ei ole ylimääräinen kustannus.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joht. Nyman Näytä viesti
    Helsingin metro -blogiin on ilmestynyt tällainen kirjoitus:
    --
    http://helsinginmetro.wordpress.com/...ruttaa-metroa/
    Tämä on minusta kyllä paljon suurempi ongelma kuin se, jumittavatko junan ovet. Siihen ei kukaan kuole, mutta siihen kuolee, että kuljettajaton juna ei tunnista radalla liikkuvaa ihmistä. Foorumin metrokuljettajat osannevat sanoa, miten usein radalla on joku. Tietenkin metroradalla kuljeksiminen on kiellettyä, mutta sehän ei tarkoita sitä, ettei siellä kukaan koskaan kulje. Eikä kielto minun mielestäni perustele sitä, että kiellon rikkomisesta seuraa kuolema.

    Jos nyt muistelen oikein, niin automaattimetroon piti tulla laser- ja videovalvonnat, jotta junat eivät törmäile elämiin tai ihmisiin. Muistaakseni tällaisia systeemejä on Nürnbergin metrossa, jossa ei ole laiturioviakaan. Mutta siellä onkin niin, että linjat 2 ja 3, joilla on kuljettajatonta ajoa, eivät kulje koskaan maanpäällä.

    Antero

  9. #1884
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SamiK Näytä viesti
    http://metro.fi/paakaupunkiseutu/uut..._vika_selvisi/

    Metron ajamista estänyt hälytysvalo oli syttynyt kahden johdon väärästä asennuksesta.
    Voisi maallikkona kuvitella, että uusia johtoja on tullut ainakin satoja automaattiasennuksen myötä. Siinähän riittää mahdollisuuksia väärinkytkentöihin.
    Varsinkin kuin maallikko voisi olettaa, että vuosikymmenten jälkeen jokainen M100 -vaunu on yksilö muutosten, korjausten, peruskorjausten yms jälkeen. Varmaan kaikki tällainen on vaunukohtaisesti dokumentoitu?

  10. #1885

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Tämä on minusta kyllä paljon suurempi ongelma kuin se, jumittavatko junan ovet. Siihen ei kukaan kuole, mutta siihen kuolee, että kuljettajaton juna ei tunnista radalla liikkuvaa ihmistä. Foorumin metrokuljettajat osannevat sanoa, miten usein radalla on joku. Tietenkin metroradalla kuljeksiminen on kiellettyä, mutta sehän ei tarkoita sitä, ettei siellä kukaan koskaan kulje. Eikä kielto minun mielestäni perustele sitä, että kiellon rikkomisesta seuraa kuolema.
    Minusta tuossa ei ole merkittävää ongelmaa. Jos kävelet junaradalla voit jäädä junan alle, jos kävelet keskellä moottoritietä voit jäädä auton alle ja jos kävelet metroradalla voit jäädä metron alle. Kaikki nuo on yleensä eristetty asutuilla alueilla ja se on riittävä suojaus.

    Suurin osa junan ja metron alle jäänneistä on itsemurhia, jotka usein aiheuttavat junan kuljettajille henkisiä vammoja. Automaattimetron hyvänä puolena onkin, ettei ihmisen yli ajaneen junan kuljettaja tarvitse terapiaa.

  11. #1886

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Minusta tuossa ei ole merkittävää ongelmaa. Jos kävelet junaradalla voit jäädä junan alle, jos kävelet keskellä moottoritietä voit jäädä auton alle ja jos kävelet metroradalla voit jäädä metron alle. Kaikki nuo on yleensä eristetty asutuilla alueilla ja se on riittävä suojaus.

    Suurin osa junan ja metron alle jäänneistä on itsemurhia, jotka usein aiheuttavat junan kuljettajille henkisiä vammoja. Automaattimetron hyvänä puolena onkin, ettei ihmisen yli ajaneen junan kuljettaja tarvitse terapiaa.
    Rautateillä tapahtuu tämän tästä läheltäpititilanteita, joissa viheltimen käytöllä ja/tai jarrutuksella estetään hyvinkin todennäköinen allejäänti. Näitä tapauksia on meikäläisen Stetson–Harrison-menetelmällä arvioiden samaa suuruusluokkaa kuin itse allejääntejä.

    Näitä ei kuitenkaan tilastoida mitenkään.

  12. #1887
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Foorumin metrokuljettajat osannevat sanoa, miten usein radalla on joku.
    Tuntuvat menevän vähän sykleittän, mutta olisikohan keskiarvoisesti pari kertaa kuukaudessa sellainen tilanne, että ajojännite katkaistaan varmuudeksi joko hätäkahvasta tai valvomosta käsin radalla olevan henkilön takia. Suurin osa näistä tapauksista on kuitenkin laiturialueilla tai niiden välittömässä läheisyydessä (juopuneiden horjahduksia, pullonkerääjiä, muita hiippareita). Asemaväleillä kulkijoita on selvästi harvemmin.

  13. #1888

    Liittynyt
    09.07.2005
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Automaattimetron hyvänä puolena onkin, ettei ihmisen yli ajaneen junan kuljettaja tarvitse terapiaa.
    Unohdat nyt, että ei pelkästään junan kuljettaja ole terapian tarpeessa. Ei siinä paljon auta, jos automaattimetron sensorit eivät tunnista kiskoille pudonnutta tulevaa jauhelihaa. Jälkien siivoajat (pelastuslaitoksen kaverit) tuskin pärjäävät ilman terapiaa.
    :P

    Matkustajat, tehkää kasoja kadun reunaan!

  14. #1889

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3669

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Piirka Näytä viesti
    Unohdat nyt, että ei pelkästään junan kuljettaja ole terapian tarpeessa. Ei siinä paljon auta, jos automaattimetron sensorit eivät tunnista kiskoille pudonnutta tulevaa jauhelihaa. Jälkien siivoajat (pelastuslaitoksen kaverit) tuskin pärjäävät ilman terapiaa.
    Valinnan työn henkisesti rasittavuudesta pelastus- ja lääkintäammattilaiset ovat tehneet jo ammattia valitessaan. Pelastuslaitoksen hommissa kuolleita ja vakavasti luokkaantuneita tulee vastaan säännöllisesti eli se on ammatin varjopuolia. Toisaalta jälkien siivoaminen on paljon vähemmän rasittavaa kuin varsinainen onnettomuus jos siinä on itse mukana kuljettajana.

  15. #1890
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Varsin absurdi lähestymiskulma tämä terapian tarve, mielestäni ei oikein riitä tekosyyksi sille että automaatti ajelisi sumeilematta ihmisen päälle. Eiköhän tuolla hinnalla mitä tähänkin tullaan tuhlaamaan lähtökohtana tulisi olla turvallisuuden parantuminen eikä heikentyminen.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •