Automaattinen metro

Eiköhän tuolla hinnalla mitä tähänkin tullaan tuhlaamaan lähtökohtana tulisi olla turvallisuuden parantuminen eikä heikentyminen.
Ainakin automaattia on myyty sillä, että turvallisuus paranee. Tosin sitä on myyty melkein kaikella muullakin mahdollisella, mikä ei ole pitänyt paikkaansa. Ainoa paikkansa pitänyt asia lienee muutamien laitteiden tekninen vanhentuminen. Mutta niiden uusimiseksi ei tarvita kuljettajattomuutta.

Antero
 
Tähän vanha uutinen vuosien takaa.
Kuljettaja pysäytti metrojunan Vartiokylänlahden sillalla koska radalla oli joutsen.
Jos muisti pelaa oikein, niin joutsen pelastui!
Joutsen, no sehän on vain eläin (niinkuin muuten me ihmisetkin) mitä siitä.
Mitenkäs automaattijuna mahtaa vastaavassa tilanteessa toimia?
 
Tähän vanha uutinen vuosien takaa.
Kuljettaja pysäytti metrojunan Vartiokylänlahden sillalla koska radalla oli joutsen.
Jos muisti pelaa oikein, niin joutsen pelastui!
Joutsen, no sehän on vain eläin (niinkuin muuten me ihmisetkin) mitä siitä.
Mitenkäs automaattijuna mahtaa vastaavassa tilanteessa toimia?

Joutsenen surmaamisen á-korvaus valtion kassaan lienee nykyään 2018 €. Plus metsästysrikossakot ja vehkeet valtiolle?
Kuljettaja ehkä halusi säästää HKL:n rahoja "palkkansa" verran...
 
Näitä ei kuitenkaan tilastoida mitenkään.

Hetkinen! Eikös joku LäPi (tai vastaava) koske myös ulkopuolisia tekijöitä valtion rautatieverkolla?

---------- Viestit yhdistetty klo 21:00 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:55 ----------

Joutsenen surmaamisen á-korvaus valtion kassaan lienee nykyään 2018 €.

Harvemmin Vartsikanlahdella sentään laulujoutsenia on. Kyhmyjoutsenen taposta tulee hintaa vain 589 €.

Luulen, että yliajo ei yleensä kutenkaan riitä ihan korvausvelvollisuuteen, etenkään jos se tehdään junalla.
 
No tämä joutsenjuttu olikin vähän surullinen.

Hesa 2.2.2008 sanoi:
Loukkaantunut joutsen viivästytti idästä Helsingin keskustaan metrolla matkustaneiden työmatkaa perjantaiaamuna noin puoli kymmeneltä.
Rastilasta lähtenyt metro teki linnun takia äkkijarrutuksen, seisoi Vuosaaren sillalla parikymmentä minuuttia ja peruutti lopulta takaisin Rastilan asemalle. Juna pääsi jatkamaan matkaa sillan yli toista raidetta pitkin.
Joutsen ehti kuolla ennen paikalle kutsutun pelastuslaitoksen tuloa. Se löytyi kuolleena sillan alta.
Mutta edelleen, miten automaattijuna toimisi tällaisessa tapauksessa?
 
Mutta edelleen, miten automaattijuna toimisi tällaisessa tapauksessa?
Tämän hetken käsitykseni mukaan automaattiajossa oleva juna pysähtyisi jos joutsen osuisi esteentunnistintankoon joka on oleva pyörien edessä, lähellä kiskoa, koko junan levyisenä. Tapahtumasta tulisi liikenteenohjaajalle käytönohjauslaitteiston (ATS) kautta hälytys. Liikenteenohjaaja katsoisi junan keulakameran tallenteen ja arvioisi mihin on osuttu, ja päättäisi jatkaako juna matkaa vai jääkö se siihen odottamaan apuvoimia. Jos joutsen osuu junaan siten että em. tanko ei liikahda taaksepäin, juna jatkaa kulkuaan. Tässä tapauksessa tieto tapahtuneesta voisi tulla matkustajan kautta valvomoon tai sattumalta juuri siinä vaunussa olevan junavalvojan kautta.
 
Tämän hetken käsitykseni mukaan automaattiajossa oleva juna pysähtyisi jos joutsen osuisi esteentunnistintankoon joka on oleva pyörien edessä, lähellä kiskoa, koko junan levyisenä. Tapahtumasta tulisi liikenteenohjaajalle käytönohjauslaitteiston (ATS) kautta hälytys. Liikenteenohjaaja katsoisi junan keulakameran tallenteen ja arvioisi mihin on osuttu, ja päättäisi jatkaako juna matkaa vai jääkö se siihen odottamaan apuvoimia. Jos joutsen osuu junaan siten että em. tanko ei liikahda taaksepäin, juna jatkaa kulkuaan. Tässä tapauksessa tieto tapahtuneesta voisi tulla matkustajan kautta valvomoon tai sattumalta juuri siinä vaunussa olevan junavalvojan kautta.

Voisiko siis automaattimetro kuljettaa "estettä" mukanaan seuraavalle asemalle asti? Jossa se sitten mahdollisesti havaitaan?
 
Tämän hetken käsitykseni mukaan automaattiajossa oleva juna pysähtyisi jos joutsen osuisi esteentunnistintankoon joka on oleva pyörien edessä, lähellä kiskoa, koko junan levyisenä. Tapahtumasta tulisi liikenteenohjaajalle käytönohjauslaitteiston (ATS) kautta hälytys. Liikenteenohjaaja katsoisi junan keulakameran tallenteen ja arvioisi mihin on osuttu...
Siis allejäänti on varmaa. No eihän radalla saakaan oleilla ;). Keulakamera on lumen ja jään peitossa ison osan vuotta. Tuossa aikanaan putosi auto metroradalle. Tulevaisuudassa siis moisesta seuraisi yhteentörmäys?
 
Tämän hetken käsitykseni mukaan automaattiajossa oleva juna pysähtyisi jos joutsen osuisi esteentunnistintankoon joka on oleva pyörien edessä, lähellä kiskoa, koko junan levyisenä.

Miten esteentunnistustanko suhtautuu edessä olevaan lumikinokseen? Kuulostaa vähän siltä että jatkossa VR:n juna on kaikesta huolimatta luotettavampi kuin HKL:n. Ja jos radalle on koottu rojua junan suistamiseksi pois kiskoilta (tai edessä on se kuorma-auto) niin auta armias...
 
Siis allejäänti on varmaa. No eihän radalla saakaan oleilla ;). Keulakamera on lumen ja jään peitossa ison osan vuotta. Tuossa aikanaan putosi auto metroradalle. Tulevaisuudassa siis moisesta seuraisi yhteentörmäys?

Mielenkiintoista että nyt kuljettajien tarpeellisuutta ja automaattimetron huonoutta perusteellaan jo metroradalle tipahtelevilla autoillakin.

Kuinka harvinaisiin tapauksiin pitää varautua ja mihin kuljettaja voi vaikuttaa? Jos auto tipahtaa sillalta keskelle metrorataa, jollaisen tapahtuman mahdollisuus on toki kovin pieni, yleensä hajoaa virtakiskot ja kulunvalvonta samalla sen kyllä huomaa ilman kuljettajaakin.
 
Tuossa aikanaan putosi auto metroradalle. Tulevaisuudassa siis moisesta seuraisi yhteentörmäys?
Tuossa kuorma-autocasessa oli melkoisen hyvä tuuri sikäli, että varsinainen liikenne ei ollut vielä alkanut ja muutenkin idästä päin (hyvä näkyvyys) tullut avausjuna oli ensimmäinen lähestyjä. Autohan tipahti itään päin liikennöitävälle raiteelle tunnelin suulle, ja siinä on kyllä vauhtia ja mutkan takia näkemäestettä sen verran, että rysäys olisi käynyt kuljettaja-ajossakin jos tapahtuma-aika olisi ollut toinen.

Tämä millään muotoa vähättelemättä tuota automaatin ei-ennakoivan esteenhavainnoinnin heikkoutta; monessa muussa paikassa kuljettajalla on toki mahdollisuudet nähdä yhtä sun toista ennakkoon.
 
Nyt en valitettavasti ymmärtänyt kysymystä lainkaan.

Meinasin siis, että eikö minkäänlaista vaaratilanne- tai läheltä piti -raportointia tehdä, jos valtion rataverkolla meinaa sattua jotain jollekin ulkopuoliselle henkilölle?

Kyllä ne johonkin tilastoon tulee, jos raportointi tehdään.
 
Meinasin siis, että eikö minkäänlaista vaaratilanne- tai läheltä piti -raportointia tehdä, jos valtion rataverkolla meinaa sattua jotain jollekin ulkopuoliselle henkilölle?

Pääsääntöisesti ei. Jos on selvää, ettei kukaan jäänyt alle, niin mahdollisesti alkanut jarrutus lopetetaan ja jatketaan suoraan matkaa.
 
Takaisin
Ylös