Sivu 128 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28486888108118124125126127128129130131132138 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1906-1920/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1906
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Minä vain Näytä viesti
    Miten esteentunnistustanko suhtautuu edessä olevaan lumikinokseen?
    Sattui tämä ”automaattijuna” eilen kulkupeliksi. En kuitenkaan havainnut mitään esteentunnistustankoa. Jos junalla aiotaan tehdä kuljettajattoman ajon koeajoja, eikö varustuksen pitäisi olla se, mikä juna kuljettajattomassa ajossa tulee olemaan.

    Oikeastaan kun miettii, niin mikä tämän esteentunnistustangon tehtävä ja tarkoitus on? Jos tanko laukaisee jarrutuksen silloin, kun joutsen tai ihminen on jo junan etupään alla, mitä merkitystä tangolla ja jarrutuksella on. Nelivaunuinen juna pysähtyy suurin piirtein silloin, kun alle jäänyt olio on ajettu yli koko junan pituudelta. Jos metrojunan alla olisi edes raitiovaunujen tapainen ihmissuoja, junan alle jäävällä ihmisellä olisi ehkä teoreettinen mahdollisuus selvitä tapauksesta hengissä. Tosin ihmissuojaan jääminenkin tarkoittaisi samaa kuin osua seinään nopeudella 80 km/h, mutta telit ja pyörät eivät sentään tekisi uhrista silppua.

    Ratikassa ihmissuojan mielekkyys perustuukin siihen, että ihminen ja ratikka kohtaavat niin alhaisella nopeudella – kiitos sen, että kuljettaja on aloittanut jarrutuksen jo kauan ennen kuin ihminen ja ratikka kohtaavat – että ihminen ei kuole törmäysnopeuden vuoksi. Nykyaikaisissa ratikoissa ei ihmissuojaa ole, koska etupää on muotoiltu niin, ettei ihminen jää vaunun alle. Rautateillä saman asian on ajanut jo yli vuosisadan karja-aura, joka oli suomalaistenkin höyryvetureiden varuste.

    Ylipäätäänhän tästä ”automaattijunasta” ja sen hyväksymisestä puhutaan toisin kuin asia on. Ei tätä junaa ole hyäksytty muuhun kuin normaaliin kuljettaja-ajoon samalla tavalla kuin kaikki muutkin junat. Ei kai tällä junalla ole automaattisesti ajettukaan vielä muualla kuin varikon koeradalla. Ja jos junan varustelukaan ei ole vielä valmis, niin eihän sitä edes voi hyäksyä kuljettajattomaan liikenteeseen. Tosin, eihän sellaiselle hyväksynnälle ole mitään tarvettakaan.

    Antero

  2. #1907
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Sattui tämä ”automaattijuna” eilen kulkupeliksi. En kuitenkaan havainnut mitään esteentunnistustankoa.
    Eipä sitä taida oikein voida nähdäkään laiturilta käsin; se sijaitsee siis telissä aivan etupyörien edessä, siis niillä kohdin missä ovat myös telin rakenteisiin kuuluvat esteenraivaajat juuri ennen pyöriä.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Oikeastaan kun miettii, niin mikä tämän esteentunnistustangon tehtävä ja tarkoitus on? Jos tanko laukaisee jarrutuksen silloin, kun joutsen tai ihminen on jo junan etupään alla, mitä merkitystä tangolla ja jarrutuksella on. Nelivaunuinen juna pysähtyy suurin piirtein silloin, kun alle jäänyt olio on ajettu yli koko junan pituudelta.
    Näin on. Eipä kai sillä muuta tarkoitusta ole kuin se, että se aloittaa jarrutuksen esineen/olion allejäännin tapahduttua, ja aiheuttaa hälytyksen, jotta voidaan alkaa ihmetellä, että minkä yli sitä onkaan ajettu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Ei kai tällä junalla ole automaattisesti ajettukaan vielä muualla kuin varikon koeradalla.
    Ei ole ei. Nyt ollaan yöaikoihin käyty jo vähän mittailemassa ja testailemassa jatkuvan kulunvalvonnan laitteita, tiedonsiirtoa ja baliiseja kai lähinnä. Kun laitteistotestit saadaan tehtyä, on kuulemma tässä syksyn mittaan tarkoitus ajella ensimmäiset automaattiajotestit linjaradalla. Yöaikaan toki.

  3. #1908
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Helsingin talousarvioehdotuksen (2014) mukaan "automaattiseksi muuttuvaan" metroon tarvitaan vuonna 2016 lähes 50 kuljettajaa lisää!

  4. #1909
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta arvioi tuoreimmassa Liikennepeilissä 4/13, että metrojunien kulku muuttuu automaattiseksi vuoden 2015 lopulla ja kuljetajat poistuisivat vuoden 2017 alkupuolella.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  5. #1910
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Itä-Helsinki
    Viestejä
    2224

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Automaattimetron tilannekatsaus (Liikennelaitos liikelaitoksen johtokunta 19.12.)
    Minä mitään ymmärrä. Mutta hankalalta tuntuu.

  6. #1911
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Albert Näytä viesti
    Minä mitään ymmärrä. Mutta hankalalta tuntuu.
    Ei kai se ole tarkoitus, että tuosta kukaan mitään ymmärtää. Varmaan käsitän väärin, kun saan tuosta sen kuvan, että kaiken kaluston kanssa on valtavia ongelmia eikä mikään muukaan etene mitenkään, ja kaikki viivästyy ja kallistuu. Muuten menee ihan hyvin.

    HBL:n toimittaja Tommy Pohjola on täällä vähän avannut tuota sisältöä, mutta ei se paljon lohtua tuo: http://helsinginmetro.wordpress.com/...i-saa-kiusata/
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  7. #1912
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Näin mennään metrolla
    https://drive.google.com/file/d/0B-Z...it?usp=sharing
    eli miten automaattimetroa mainostettiin vuonna 1974

  8. #1913
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Automatisoinnin päätöksentekoprosessista on tehty tutkintapyyntö poliisille. Tutkintapyynnössä epäillään HKL:n toimitusjohtajaa Matti Lahdenrantaa sekä apulaiskaupunginjohtaja Pekka Sauria virkarikoksesta. Epäily kohdistuu myös muuhun HKL:n johtoon. Tutkintapyyntö on 15-sivuinen ja hyvin seikkaperäinen.

    http://helsinginmetro.wordpress.com/...to-poliisille/

    https://www.evernote.com/shard/s126/...%88_060214.pdf
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  9. #1914
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Miten muuten automaattimetrolla tällainen tilanne hoidetaan? Kun ei ole kuskia, joka katsoisi peliin. http://www.metro.fi/uutiset/a1387800875785

  10. #1915
    KriZuu avatar
    Liittynyt
    28.02.2012
    Sijainti
    Kirkkonummi
    Viestejä
    591

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Miten muuten automaattimetrolla tällainen tilanne hoidetaan? Kun ei ole kuskia, joka katsoisi peliin. http://www.metro.fi/uutiset/a1387800875785
    Laituriovilla luulisin, ellei sitten joku onnistu jäämään niidenkin väliin. Kaikki on mahdollista, kun ihmisillä on aina kiire eikä kyetä odottamaan sitä seuraavaa metroa paria minuuttia.

  11. #1916
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut KriZuu Näytä viesti
    Laituriovilla luulisin, ellei sitten joku onnistu jäämään niidenkin väliin. Kaikki on mahdollista, kun ihmisillä on aina kiire eikä kyetä odottamaan sitä seuraavaa metroa paria minuuttia.
    Laituriovi on tässä asiassa lisäriski. Nyt on vain yksi ovi, jonka turvareunat eivät toimi oikein ja estä oven sulkeutumista ja teknistä lähtölupaa junalle. Laituriovien kanssa näitä virheellisellä tavalla toimivia ovia on matkustajan matkalla kaksi.

    Laituriovien kanssa onkin ollut hankaluuksia turvallisen rakenteen keksimiseksi. Pelastuslaitoksen näkemys on, että laituriovi ei saa olla rakenteeltaan sellainen, että ovenväliin jäämisen lisäksi on mahdollista jäädä laituriovien ja junan ovien väliin.

    Käytännössä näitä tilanteita valvotaan ihmisen silmin. Automaattimetroissa voi olla joko etävalvontaa kameran kanssa tai paikalla olevaa valvontaa laiturivahtien muodossa. Kumpikin on valvovan ihmisen kannalta hankalampaa kuin se, että kuljettaja valvoo junan sivua. Peilin tai vastaavan kuvan antavan kameran avulla jokainen ovi on nähtävissä yhdessä kuvassa, joten ovien valvonta on ihmiselle helppoa. Kun ovia on 3 per vaunu, niitä on vaikea vahtia laiturilta katsellen tai erillisillä kameroilla.

    Vuosaaressa on nyt ovikohtaiset kamerat, jotka kuvaavat oviaukkoa ylhäältä. Jokaisen kameran kuva välitetään yhteen kuvaruutunäkymään. Mutta oikeasti kuljettaja joutuu varmistamaan siellä 12 kamerakuvanäkymää saadakseen tietää, että millään ovella ei ole ihmistä välissä.

    Antero

  12. #1917

    Liittynyt
    08.07.2007
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Käytännössä näitä tilanteita valvotaan ihmisen silmin. Automaattimetroissa voi olla joko etävalvontaa kameran kanssa tai paikalla olevaa valvontaa laiturivahtien muodossa. Kumpikin on valvovan ihmisen kannalta hankalampaa kuin se, että kuljettaja valvoo junan sivua. Peilin tai vastaavan kuvan antavan kameran avulla jokainen ovi on nähtävissä yhdessä kuvassa, joten ovien valvonta on ihmiselle helppoa. Kun ovia on 3 per vaunu, niitä on vaikea vahtia laiturilta katsellen tai erillisillä kameroilla.
    Mikään ei luonnollisestikaan estä toteuttamasta kuljettajan näkymää vastaavaa automaatin yhteydessä, mikäli tämä on paras tapa havainnoida ovien väliin jääneitä matkustaja.

  13. #1918
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sane Näytä viesti
    Mikään ei luonnollisestikaan estä toteuttamasta kuljettajan näkymää vastaavaa automaatin yhteydessä, mikäli tämä on paras tapa havainnoida ovien väliin jääneitä matkustaja.
    Paitsi laituriovet. Nykyinen kuljettajan näkymä – peilillä tai kameralla – on junan seinä, jonka vieressä avoin laituri. Laituriovien kanssa on nähtävä laituriovien molemmille puolille. Ja pitkän junan kanssa laiturioven ja junan seinän väli kapenee hankalasti havaittavaksi. Eli ei voi olla varma, onko ovien ja junan välissä vielä jotain.

    Antero

  14. #1919
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tommy Pohjola kertoo blogissaan, että HKL:n metropapereiden salailu on nyt edennyt poliisitutkinnasta syyteharkintaan. http://helsinginmetro.wordpress.com/...yteharkintaan/ Tämä salailu koski nimenomaan automaattimetroa – länsimetron salailuista on omat tutkintansa menossa.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  15. #1920
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6707

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Varmaan kaikki tämän topikin lukijat ovat tietoisia siitä, että metron piti olla automaattinen ja kuljettajaton jo alusta lähtien. Aiheesta ja siitä, miksi kuljettajatonta metroa ei silloin tullut, voi lukea tuoreimmasta Raitiosta. Artikkelin on kirjoittanut samasta aiheesta opinnäytetyön laatinut Juhana Hietaranta, joka on myös töissä HKL-ML:ssä. Toivottavasti tällainen harrastusmainonta sallitaan – jäsenethän ovat lehden jo saaneet, mutta muutkin kiinnostuneet voivat tutustua juttuun kirjastossa tai ostaa lehden Akateemisesta kirjakaupasta. Jos ei se hyllystä löydy, kannattaa kysyä myyjältä. Pyynnöstä se toimitetaan asiakkaalle muuallekin kuin Helsingin-myymälään.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •