Sivu 131 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 31517191111121127128129130131132133134135141 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1951-1965/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #1951

    Liittynyt
    24.07.2007
    Sijainti
    Nummi-Pusula (Lohja)
    Viestejä
    113

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Olen parhaillaan Singaporessa ja laituriovista ja automaattiajosta on todettava, että hidasta puuhaa on. MRT:n saapuessa laiturille junan nopeudesta päätellen kuvittelisi, että nyt se pysähtyy mutta vielä valuukin seuraavan oven kohdalle. Ja joskus ovien aukeaminen kestää todella pitkään, vaikka juna onkin jo pysähtynyt.
    Täkäläisillä volyymeillä tosin laituriovet taitavat olla melkolailla hyvä juttu, senverta paljon on porukkaa liikkeellä että kiskoille putoamisia tapahtuisi aika paljon ihan vaan vahingossakin. Samoin päästään ihan oven viereen odottamaan (merkityille paikoille) joten junasta poistuminen ja junaan nouseminen sujuu sutjakkaasti.
    ---->

  2. #1952
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6005

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Yle: Automaattimetron hintakiistoihin iso edistysaskel Berliinin neuvotteluissa

    HKL ja Siemens ovat löytämässä yhteisen ymmärryksen metrokiistassa. Osapuolet setvivät länsimetroon ja automatisointiin liittyviä kiistoja Berliinissä alkuviikolla. HKL uskoo edelleen vakaasti, että länsimetro saadaan käyttöön syksyllä 2016.

  3. #1953

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    HKL uskoo edelleen vakaasti, että länsimetro saadaan käyttöön syksyllä 2016.
    Ylen jutusta:
    Alkuperäiseen aikatauluun verrattuna Länsimetron automatisointi on myöhässä 45 kuukautta. Helsingin metron automatisointi laahaa vielä Länsimetron automatisointiakin enemmän myöhässä. Alkuperäiseen sopimukseen verrattuna myöhästymistä on tullut 62 kuukautta.

  4. #1954

    Liittynyt
    12.12.2010
    Viestejä
    568

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Faktahan on nyt se, että laituriovet eivät ole automaatin oikea pullonkaula, vaan vanhojen junien automatisointi. Tällä näppärällä tiedotteella voidaan itse ongelma lakaista tuttuun tyyliin maton alle - ainakin hetkeksi, kunnes Lahdenranta pääsee eläkkeelle. Harmittaa sinänsä, kun automaattipravda menee aina sellaisenaan läpi perinteisessä mediassa.

    Voe, voe.

  5. #1955
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Count Näytä viesti
    Olen parhaillaan Singaporessa ja laituriovista ja automaattiajosta on todettava, että hidasta puuhaa on.
    Miamissa on people mover -tyyppinen automaattimetro, eli sellaisia neliakselisen ratikan kokoisia automaattivaunuja keskustan alueella. Kun alkoi ottaa liikaa päähän ylipitkät pysäkkiajat, ryhdyin kellottamaan. Matkustajien puolesta 7 s (ovet auki-kiinni) olisi riittänyt vallan hyvin asemalla kuin asemalla kaikkein keskeisintä lukuunottamatta, mutta pysäkeillä seistiin ovet auki 30-40 s pysäkistä riippuen.

    Jos Helsigissä tulee vaikkapa vaan 20 sekuntia ylimääräistä seisontaa per asema, niin IK-RT-välillä tuo on "vain" 2 min 40 s ylimäärästä odottelua, kun taas koko linjalla päästä päähän odottelua tulee 6 min 40 s plus päättäreiden pysäkkiajat. Kierroksella onkin sitten hulppeat 14 min turhaa. Halpaa huvia tuo automaattimetro.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #1956
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Matkustajien puolesta 7 s (ovet auki-kiinni) olisi riittänyt vallan hyvin asemalla kuin asemalla kaikkein keskeisintä lukuunottamatta, mutta pysäkeillä seistiin ovet auki 30-40 s pysäkistä riippuen.

    Jos Helsigissä tulee vaikkapa vaan 20 sekuntia ylimääräistä seisontaa per asema ...
    En niinkään olisi huolissani siitä, että asemapysähdykset tulisivat olemaan oletuksena liian pitkiä. Tai no, oikein hiljaiseen aikaan suhteessa matkustajamääriin ehkä ovat, mutta tällä ei sinänsä ole vaikutusta kokonaismatka-aikaan verrattuna nykytilanteeseen ja aikataululupaukseen. Tyypillisin asemapysähdysaika tullee lähtökohtaisesti tällä tietoa olemaan 15 sekuntia sisältäen ovien avaukset ja sulkemiset, tietyillä vilkkaimmilla enemmän.

    Enemmän minua huolettaa se, että ovatko pysähdysajat riittävän pitkiä vilkkaan ajan asemapysähdyksille, kun tiedetään, että helsinkiläiset varsin estottomasti rynnivät sulkeutuvien ovien väliin --> junan lähtö viivästyy --> seuraavalle asemalle kertyy lisää väkeä --> sama homma toistuu: ovet koittavat sulkeutua ja porukkaa olisi vielä tulossa kyytiin.

    Jos vuorovälit ovat oikein tasaiset, niin ongelmaa ei ehkä ole, mutta pienistäkin yksittäisten junien viiveistä palauduttaessa tullaan vilkkaaseen aikaan törmäämään siihen ongelmaan, että oletusaika on liian lyhyt matkustajavaihdon tarpeisiin nähden.

  7. #1957
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2124

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Sehän se: matkustajia tulee tasaiseen tahtiin asemalaiturille, mutta junia vain silloin-tällöin. Koko aika tulee uusia matkustajia, jotka haluavat mukaan "odottavaan" junaan, kun laiturille saapumisessa ei ole rajoitinta.

    Ratkaisu olisi, että rullaportaat pysähtyisivät hetkeksi, vaikkapa puoliminuuttia ennen junan lähtöä, jolloin se jatkuva junaanlappaaminenkin saataisiin katkaistua ja liikenne aikataulunmukaiseksi.

    Samoin ovien turvareunaan jokin sähköpaimen-toiminto ja sulkeutuminen tapahtuvaksi kovasti kolahtaen ja nopeasti.

  8. #1958

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Sehän se: matkustajia tulee tasaiseen tahtiin asemalaiturille, mutta junia vain silloin-tällöin. Koko aika tulee uusia matkustajia, jotka haluavat mukaan "odottavaan" junaan, kun laiturille saapumisessa ei ole rajoitinta.

    Ratkaisu olisi, että rullaportaat pysähtyisivät hetkeksi, vaikkapa puoliminuuttia ennen junan lähtöä, jolloin se jatkuva junaanlappaaminenkin saataisiin katkaistua ja liikenne aikataulunmukaiseksi.

    Samoin ovien turvareunaan jokin sähköpaimen-toiminto ja sulkeutuminen tapahtuvaksi kovasti kolahtaen ja nopeasti.
    Onko tällaisia käytössä Pietarissa?

    Joka tapauksessa ovien sulkeutumisnopeudella on siis merkitystä metrossa, jossa junia tulee tiuhaan tahtiin ja yhdenkin myöhästely voi sotkea koko aikataulun, mutta miten asian laita on busseissa esim? Uusimmissa kaupunkibusseissa ovet avautuvat ja sulkeutuvat nimittäin tooosi hitaaaasti. Onko sillä ollut vaikutusta kierrosaikoihin?

    t. Rainer

  9. #1959
    janihyvarinen avatar
    Liittynyt
    18.08.2006
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2311

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Sehän se: matkustajia tulee tasaiseen tahtiin asemalaiturille, mutta junia vain silloin-tällöin. Koko aika tulee uusia matkustajia, jotka haluavat mukaan "odottavaan" junaan, kun laiturille saapumisessa ei ole rajoitinta.

    Ratkaisu olisi, että rullaportaat pysähtyisivät hetkeksi, vaikkapa puoliminuuttia ennen junan lähtöä, jolloin se jatkuva junaanlappaaminenkin saataisiin katkaistua ja liikenne aikataulunmukaiseksi.
    Pariisissa oli aikoinaan isot teräsportit laiturille johtavien käytävien päissä, jotka sulkeutuivat junan saapuessa. Niistä luovuttiin sittemmin, jo kauan aikaa sitten. Ainakin 80-luvun lopulla ensimmäisillä Pariisin-matkoillani näitä portteja oli vielä jonkin verran jäljellä, toimimattomina. Lieneekö enää, en muista ainakaan nähneeni viime vuosien käynneillä. Täytyykin tarkkailla lomareissulla heinäkuussa jos vielä löytyisi jostain.

  10. #1960
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Enemmän minua huolettaa se, että ovatko pysähdysajat riittävän pitkiä vilkkaan ajan asemapysähdyksille, kun tiedetään, että helsinkiläiset varsin estottomasti rynnivät sulkeutuvien ovien väliin --> junan lähtö viivästyy --> seuraavalle asemalle kertyy lisää väkeä --> sama homma toistuu: ovet koittavat sulkeutua ja porukkaa olisi vielä tulossa kyytiin.
    Tämähän on nähty jo Kööpenhaminassa. Siellä yritettiin samalla tavoin optimistisesti samoja pysäkkiaikoja kuin kuljettaja-ajossa on yleisesti käytössä. Seuraus oli juuri tuo, josta kerroit. Ja sitten pysäkkinäyttö saattoi kertoa, että seuraava juna 25 min. päästä, kun systeemisn vuoroväli oli muka 1,5 min. Tilanne korjattiin luopumalla liian tiheästä vuorovälistä ja miehittämällä asemat henkilöillä, jotka pyrkivät estämään ovien väliin juoksemisen.

    Onko kellään kokemuksia Pariisin linjasta 1 nyt kun se on kuljettajaton? Vuonna 2007 automaattimetrosuunittelijat vakuuttivat, että Köpiksen ongelmaa ei tule, koska junat ovat niin täynnä, ettei niihin mahdu ovista sisään, vaikka ovet olisivat auki. Eli siten ei tule viivytyksiä.

    Antero

  11. #1961
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    YLE uutisoi, että automatisointi saattaa taas viivästyä. http://yle.fi/uutiset/metron_automat...vastya/7455545

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Yle
    Automatisointia toteuttavan Siemensin toimialajohtaja Juha Lehtonen sanoo, että yhtiön tavoitteena on edelleen automatisoinin valmistuminen vuoden 2016 syksyllä.

    – Tietyistä asioista pitää päästä yhteisymmärrykseen, mutta tällä hetkellä meidän tähtäimemme on 2016 syksy, hän sanoo.

    – Projektihan on äärimmäisen haasteellinen ja muutokset ovat mahdollisia, Lehtonen toteaa.
    Minusta on helppo tulkita tuo lihavoimani kohta sillä tavoin, että syksy 2016 on täysin epärealistinen. Sillä jos se olisi realistinen, niin eiköhän Lehtonen kiistäisi ehdottomasti, että mitään viiveitä tulee.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 09.09.2014 kello 08:44. Syy: lainauksen korjaus

  12. #1962

    Liittynyt
    01.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minusta on helppo tulkita tuo lihavoimani kohta sillä tavoin, että syksy 2016 on täysin epärealistinen. Sillä jos se olisi realistinen, niin eiköhän Lehtonen kiistäisi ehdottomasti, että mitään viiveitä tulee.
    Veikkaan, että kiistäisi, jos olisi edes mahdollista pysyä aikataulussa.

  13. #1963

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Länsimetron vaikeudet jatkuvat: Automaattiajosta aiotaan luopua liikennöinnin alussa

    Kuinka yllättävää!

    Lainaus Alunperin kirjoittanut HS.fi
    Länsimetron toimitusjohtaja Matti Kokkisen arvioi alustavasti, että metrotunnelin ilmanvaihto ja savunpoisto saadaan säädettyä myös ilman laituriovia.
    Tulkitsen tämän niin, että koko automaattihankkeesta tai vähintäänkin laituriovista voitaisiin ihan hyvin luopua nyt, kun se vielä on mahdollista. Rahojakin olisi helpompi karhuta takaisin Siemensiltä, kun tuotetta ei ole vielä toimitettu.

  14. #1964
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Tulkitsen tämän niin, että koko automaattihankkeesta tai vähintäänkin laituriovista voitaisiin ihan hyvin luopua nyt, kun se vielä on mahdollista.
    Jos Espooseen voidaan ajaa käsipelillä liikenteen alkaessa, sinne voidaan ajaa käsipelillä myös metroliikenteen lakkauttamiseen asti. Tässä nyt ropisivat ne viimeiset verukkeet sille, miksi kuljettajaton ajo on muka ollut välttämätöntä jne.

    HS:n jutussa kirjoitetaan M100-junien sarja-asennusten alkamisesta. Niitä ei oikeasti pidä aloittaa ennen kuin on matkustajaliikenteessä luotettaviksi todetut prototyypit sekä M100- että M200-junista. Ei ole kummistakaan. Protojuna ei liene pyörinyt palveluksessa kuukausiin (korjatkaa, jos olen väärässä, mutta usein olen nähnyt museojunan, en automaattiprotoa), ja M200-junan muutosta ei liene vielä edes suunniteltu valmiiksi. Ei ole mitään mieltä tuhlata rahaa M100-junien muutoksiin ennen kuin on varmaa, että kaikki nykyiset junat saadaan toimimaan. Helsinki ei tee mitään M100-automaattijunilla, jos ei ole M200-automaattijunia.

    Mutta ehkä tämä on vain tiedotustaktiikkaa. Ainakaan tiedottajista ei tunnu niin pahalta, kun siirrytään todellisuuteen pienin askelin.

    Huomautan vielä, että kyse ei ole siitä, voidaanko vanhoja junia muuttaa vaikka kuuraketeiksi. Vaan siitä, onko siinä mitään järkeä, kun junilla on suunniteltua elinaikaa jäljellä muutama vuosi. Onkin huvittavaa, että samat tahot jotka vaativat Sm-junien pikaista romuttamista väittäen niiden peruskorjausten tai modernisoinnin olevan täysin mahdotonta tai ainakin typerää, ovat sitä mieltä, että samanikäiset metrojunat kannattaa ilman muuta muuttaa kuljettajattomiksi.

    Antero

  15. #1965
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Länsimetron vaikeudet jatkuvat: Automaattiajosta aiotaan luopua liikennöinnin alussa

    Kuinka yllättävää!



    Tulkitsen tämän niin, että koko automaattihankkeesta tai vähintäänkin laituriovista voitaisiin ihan hyvin luopua nyt, kun se vielä on mahdollista. Rahojakin olisi helpompi karhuta takaisin Siemensiltä, kun tuotetta ei ole vielä toimitettu.
    Jännästi samassa kuitenkin mainittiin, että M100-junien sarja-asennukset on aloitettu. Ja huolesuttavaa on se, että samassa artikkelissa puhutaan myös ratkaisemattomista teknisistä ongelmista. Kuitenkin, automaattivarusteltu juna 117-118+129-130+181-182 oli tänään liikenteessä. Tällainen tarkkaavainen matkustaja huomasi ainakin sen, että pysähdys on edelleen (kuten viime syksynä) ihan hieman töksähtävämpi kuin tavallisessa M100-junassa, kuulutukset särisevät aika pahasti ja ainakaan vaunussa 117 ei toiminut lämmitys.

    Mutta kai tässä edelleen voisi olla toivoa siitä, että tämä järjetön projekti pysäytettäisiin ennen kuin koko sarja junia on pilattu Siemensin leluilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    HS:n jutussa kirjoitetaan M100-junien sarja-asennusten alkamisesta. Niitä ei oikeasti pidä aloittaa ennen kuin on matkustajaliikenteessä luotettaviksi todetut prototyypit sekä M100- että M200-junista. Ei ole kummistakaan. Protojuna ei liene pyörinyt palveluksessa kuukausiin (korjatkaa, jos olen väärässä, mutta usein olen nähnyt museojunan, en automaattiprotoa), ja M200-junan muutosta ei liene vielä edes suunniteltu valmiiksi. Ei ole mitään mieltä tuhlata rahaa M100-junien muutoksiin ennen kuin on varmaa, että kaikki nykyiset junat saadaan toimimaan. Helsinki ei tee mitään M100-automaattijunilla, jos ei ole M200-automaattijunia.
    Tänään tosiaan ainakin itse näin tämän kokoonpanon ensimmäistä kertaa sitten viime vuoden.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •