Sivu 138 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 38587898118128134135136137138139140141142 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2056-2070/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #2056
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HKL on nyt arvioinut Siemensin tarjoukset, ja ne eivät tyydyttäneet. HKL:n tiedote

  2. #2057

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tänään sitten uutta käännettä odotellessa...
    http://yle.fi/uutiset/automaattimetr...ksessa/7744890

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Tatu Rauhamäki (Kok.) YLEn uutisille
    – Aikataulusta en uskalla sanoa, mutta on lähes väistämätöntä että kapasiteetin turvaamiseksi metro automatisoidaan tulevaisuudessa. Päätös ja linjaus on sinänsä ollut oikea, kun tähän prosessiin on lähdetty.
    No niinpä tietenkin.

  3. #2058
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    No niinpä tietenkin.
    Älä ole huolissasi. Ei tuo tarkoita mitään. Se sanotaan vain, jotta kavereiden kasvojen rippeet säilyisivät edes jotenkuten. Menee samaan kategoriaan kuin "lentokenttämetro on äärimmäisen tärkeä ja keskeinen hanke, ja sen toteutukseen pyritään vuoteen 2080 mennessä".
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #2059

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Älä ole huolissasi. Ei tuo tarkoita mitään.
    Mutta kun monesti näillä sanomisilla on ollut jotain merkitystäkin ja kun niistä on tarpeeksi kauan jauhettu, niin yhtäkkiä niin tapahtuukin jotain. Esimerkkeinä mm. nämä "valtakunnallisesti äärimmäisen tärkeät ja välttämättömät" Espoon metro, sen jatko Kivenlahteen ja Pisara, joita kaikkia pyritään kaikin keinoin saada tehtyä ilman järjen käyttöä.

  5. #2060

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Mutta kun monesti näillä sanomisilla on ollut jotain merkitystäkin ja kun niistä on tarpeeksi kauan jauhettu, niin yhtäkkiä niin tapahtuukin jotain. Esimerkkeinä mm. nämä "valtakunnallisesti äärimmäisen tärkeät ja välttämättömät" Espoon metro, sen jatko Kivenlahteen ja Pisara, joita kaikkia pyritään kaikin keinoin saada tehtyä ilman järjen käyttöä.
    Espoon metrolla ja Pisara-radalla on perustelunsa ja ihan järkevätkin, joita ehkä ulkopaikkakuntalainen ja Helsingin seudun joukkoliikennettä vain satunnaisesti käyttävä ei aina voi ymmärtää.
    Metron automatisointiprojekti taas oli floppi ihan omassa luokassaan, mutta löytyy pienemmässä mittakaavassa myös kevytraideliikenteen puolelta esimerkkejä josta on jouduttu oppirahoja maksamaan, kuten Variotram-vaunujen hankinta.

    t. Rainer

  6. #2061
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Porvoo
    Viestejä
    2793

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Metron automatisoinnista Siemensin kanssa tehdyn sopimuksen purku on nyt sinetöity. Ylen uutinen

  7. #2062
    Tunnistettu jäsen juhanahi avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    340

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Älä ole huolissasi. Ei tuo tarkoita mitään.
    Täytyy kuitenkin muistaa, ettei HKL:ssä ole tehty minkäänlaista päätöstä metron automatisoinnista luopumiseksi, päin vastoin. Jos lukee vaikkapa johtokunnan joulukuisia esityslistoja, niin myös purkuvaihtoehdoissa lähdetään siitä, että automatisointi toteutetaan 2020-luvun alkupuolella samassa yhteydessä kun M100- (ja oletettavasti M200) -junat korvataan uusilla. Nyt on päätetty purkaa Siemensin kanssa tehdyt sopimukset.

  8. #2063

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Espoon metrolla ja Pisara-radalla on perustelunsa ja ihan järkevätkin, joita ehkä ulkopaikkakuntalainen ja Helsingin seudun joukkoliikennettä vain satunnaisesti käyttävä ei aina voi ymmärtää.
    Ei kyllä ymmärrä helsinkiläinen metron päivittäiskäyttäjäkään. Ihan vuosien kokemuksella voin tämän sanoa.

    Onhan niitä perusteluita vaikka ilmaisten taksilipukkeiden jakamiseen koko kansalle massaliikenteen sijaan, mutta järkeä siinä touhussa ei ole.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 20:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 20:27 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Jos lukee vaikkapa johtokunnan joulukuisia esityslistoja, niin myös purkuvaihtoehdoissa lähdetään siitä, että automatisointi toteutetaan 2020-luvun alkupuolella samassa yhteydessä kun M100- (ja oletettavasti M200) -junat korvataan uusilla.
    Toisaalta jopa minä, kaikessa pessimistisyydessäni, voisin veikata, että junastakin käsin ohjattu automaatti voisi olla oikea vaihtoehto. Näistä kun on maailmalla paljon esimerkkejä ja referenssejä, mutta täysiautomaattimetrokaupungit taidetaan laskea sormin. En usko 200-sarjankaan vaunujen noin vain muuttuvan ihmisten korvikkeiksi.

  9. #2064
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Metron automatisointiprojekti taas oli floppi ihan omassa luokassaan, mutta löytyy pienemmässä mittakaavassa myös kevytraideliikenteen puolelta esimerkkejä josta on jouduttu oppirahoja maksamaan, kuten Variotram-vaunujen hankinta.
    Jos vedän tästä sellaisen johtopäätöksen, että automaattimetrotouhu on oikeastaan ihan OK, koska 1990-luvulla mentiin ostamaan parhaita ratikoita mitä rahalla sai, niin olen varmaan väärässä?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut juhanahi Näytä viesti
    Täytyy kuitenkin muistaa, ettei HKL:ssä ole tehty minkäänlaista päätöstä metron automatisoinnista luopumiseksi, päin vastoin. Jos lukee vaikkapa johtokunnan joulukuisia esityslistoja, niin myös purkuvaihtoehdoissa lähdetään siitä, että automatisointi toteutetaan 2020-luvun alkupuolella samassa yhteydessä kun M100- (ja oletettavasti M200) -junat korvataan uusilla. Nyt on päätetty purkaa Siemensin kanssa tehdyt sopimukset.
    En ryhdy inttämään vastaan, oikeassahan sä olet. Kuitenkin mulla on vähän sellainen kutina, että herrojen on nyt turvallista puhua niin kuin puhuvat, ja antavat sitten ajan kulua ja pölyn laskeutua kaikessa rauhassa. Ehkä joku vielä palaa siihen automaattiasiaan, ehkä ei. Ehkä kuluu vain muutama vuosi, ehkä muutama vuosikymmen. Aika sen sitten näyttää, miten tuossa oikeasti käy.

    Noin puhtaalta pöydältä ajateltuna voisi tuntua ihan järkevältä tehdä sellainen puoliautomaatti, jossa kuljettaja istuu junassa, mutta ei normaalitilanteessa aja. Mutta silloin pitäisi mieluiten hankkia koko kalusto samassa yhteydessä. Siitähän ei tule nyt taas mitään, kun M300 on juuri ostettu.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #2065

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jos vedän tästä sellaisen johtopäätöksen, että automaattimetrotouhu on oikeastaan ihan OK, koska 1990-luvulla mentiin ostamaan parhaita ratikoita mitä rahalla sai, niin olen varmaan väärässä?
    Tarkoitin sitä että liika optimismi kostautui. Molemmissa tapauksissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Noin puhtaalta pöydältä ajateltuna voisi tuntua ihan järkevältä tehdä sellainen puoliautomaatti, jossa kuljettaja istuu junassa, mutta ei normaalitilanteessa aja. Mutta silloin pitäisi mieluiten hankkia koko kalusto samassa yhteydessä. Siitähän ei tule nyt taas mitään, kun M300 on juuri ostettu.
    Mun mielestäni puoliautomaatti on riskaabeli. Esim Washingtonin metrossa muutama vuosi sitten sattunut onnettomuus johtui puoliautomaatin häiriöstä, ja junassa ollut kuljettaja ei tiennyt miten pitää toimia ts palauttaa juna kokonaan käsiajoon, ja siksi se törmäsi toiseen junaan.

    t. Rainer

    ---------- Viestit yhdistetty klo 09:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 08:50 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ei kyllä ymmärrä helsinkiläinen metron päivittäiskäyttäjäkään. Ihan vuosien kokemuksella voin tämän sanoa.
    Onko se siis huono juttu jos itä-Helsingissä asuva pääsee etelä-Espoossa olevalle työ- tai opiskelupaikalleen metrolla? Tai Vantaalla asuva pääsisi junalla Töölöön ilman vaihtoja keskustassa?

    t. Rainer

  11. #2066
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäni puoliautomaatti on riskaabeli. Esim Washingtonin metrossa muutama vuosi sitten sattunut onnettomuus johtui puoliautomaatin häiriöstä, ja junassa ollut kuljettaja ei tiennyt miten pitää toimia ts palauttaa juna kokonaan käsiajoon, ja siksi se törmäsi toiseen junaan.
    Hmm...

    Täysautomaatti täräyttää häiriötilanteessa joka tapauksessa täysillä päin edellistä junaa.
    Puoliautomaatti täräyttää häiriötilanteessa täysillä päin edellistä junaa, jos kuljettaja ei tiedä miten toimia ja ottaa junaa käsinajoon.

    Rainerin ratkaisu: tehdään täysautomaatti.
    Mun ratkaisu: koulutetaan kuljettaja.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko se siis huono juttu jos itä-Helsingissä asuva pääsee etelä-Espoossa olevalle työ- tai opiskelupaikalleen metrolla? Tai Vantaalla asuva pääsisi junalla Töölöön ilman vaihtoja keskustassa?
    Ei varmasti. Mutta kuinka paljon siitä kannattaa yhteiskunnan maksaa? Voisiko samalla rahalla mahdollisesti saada suurempia hyötyjä jostain muualta joukkoliikenteen piiristä?
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  12. #2067

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    840

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko se siis huono juttu jos itä-Helsingissä asuva pääsee etelä-Espoossa olevalle työ- tai opiskelupaikalleen metrolla?
    Itä-Helsinki on muuten DDR:läisen kaupunkisuunnittelun metafora. Edelleen sinne rakennetaan asuntoja, vaikka työtä siellä ei ole juuri kenellekään. Miksi Etelä-Espoossa työskentelevän tai opiskelevan ihmisen pitää asua Itä-Helsingissä, miksei hän voi asua vaikka Leppävaarassa tai Kivenlahdessa? Miksi rakennetaan "kaupunkia", jossa ihmisten pitää liikkua pitkiä matkoja?

    Sanoisin, että halvemmaksi tämän pitäjän kehittäminen tulisi, jos liikkumismahdollisuuden Itä-Helsingin reservaatista muualle alueelle eivät määrittelisi joukkoliikennepalvelun tasoa.

  13. #2068

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Mun mielestäni puoliautomaatti on riskaabeli.
    Puoliautomaatti on se, mikä on maailmalla enemmän tai vähemmän standardi uusissa kulunvalvontajäjestelmissä. En ole varma, onko täysmanuaalisia järjestelmiä edes saatavana enää.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Onko se siis huono juttu jos itä-Helsingissä asuva pääsee etelä-Espoossa olevalle työ- tai opiskelupaikalleen metrolla? Tai Vantaalla asuva pääsisi junalla Töölöön ilman vaihtoja keskustassa?
    Koska tiedämme itähelsinkiläisen ja Etelä-Espoossa työskentelevän tai opiskelevan olevan tyytyväinen vaihtoon Kampissa ja nopeisiin, työpaikan oven eteen vieviin busseihin, on metro selvästi huonompi. Tästä on omakohtaista kokemusta vuosien ajalta.
    Onko Vantaalta hirveänkin suuri tunku Oopperalle tai Töölöntorille? Kyllä siinä vaihto on, vaihto maanalaisista rullaportaista jalkapatikkaan. Räntäsateella kuntointoilijan jalat kiittää.

    Aikoinaan oli huono juttu, ettei tämä itähelsinkiläinen päässyt suoraan työ- tai opiskelupaikalle, vaan joutui pahimmillaan pitkähkön räntäsateessa patikoinnin armoille. Kun liityntälinjasto lapsuudessa oli vielä metromatkustajia palveleva, tilanne oli aavistuksen parempi. Vuosaaren haaran valmistumisen aikoihin tilanne huononi, ja näin kävi myös vähän ennen Itä-Helsingistä kantakaupunkiin muuttaessani 2000-luvun alussa. Nykyäänhän ei enää moneen paikkaan oikeilla busseilla pääsekään, vaan sitä varten ajellaan minibusseilla, joiden reitit ja aikataulut osaa vain ne harvaakin harvemmat eli ne muutamat raukat, jotka eivät omista omia autoja. Liityntäparkin laajennukset ja uudet asemat liityntäpaikkoineen ovat itämetron parhaimmat kohennukset viimeisen 15 vuoden aikana. Olen itsekin näitä käyttänyt (koska metro). Jossain välissä asuin hetken Vuosaaressakin, aseman "kupeessa", paikassa jota metropuolue kutsuisi unelmapaikaksi, eli alle kilometrin päässä metroasemasta. Niin eristyksissä en ole sittemmin joutunut koskaan asumaan, sillä sen metron lisäksihän ei sitten oikein muita järkeviä vaihtoehtoja ollutkaan. Paitsi se oma auto, jota sitten tulikin käytettyä, koska Kantakaupunkiin pääsi sillä niin kätevästi. Ilmaisia parkkipaikkojakin oli paljon tarjolla. Sittemmin kantakaupungissa asuessa, ensin Etelä-Espooseen, sittemmin kantakaupunkiin päivittäin kulkeneena, metron aikaansaama tilanne löi kasvoille. Varsinkin talvipäivinä kurjistettua bussi- ja ratikkaliikennettä tuli kirottua, vaikka jälkeenpäinhän sen ymmärsi, että tarkoitus olisi matkan molemmissa päissä ollut kävellä kilometritolkulla, koska metro oli näin suunniteltu, ei suinkaan niin, että 400-600 metrin päässä olisi ollut pysäkki, jolta olisi päässyt vaihdotta määränpäähänsä. Harjun ja Keskustan väli taittui kesät talvet jalkaisin, koska 40 € sen tasoisesta joukkojen liikuttelusta oli ylihintaa.

  14. #2069

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Itä-Helsinki on muuten DDR:läisen kaupunkisuunnittelun metafora. Edelleen sinne rakennetaan asuntoja, vaikka työtä siellä ei ole juuri kenellekään. Miksi Etelä-Espoossa työskentelevän tai opiskelevan ihmisen pitää asua Itä-Helsingissä, miksei hän voi asua vaikka Leppävaarassa tai Kivenlahdessa? Miksi rakennetaan "kaupunkia", jossa ihmisten pitää liikkua pitkiä matkoja?
    Kyllä monet haluavat asua siellä koska siellä on edullisempaa asua kuin Leppävaarassa tai Kivenlahdessa. Kaikilla diplomi-insinööreilläkään ei ole raha-asiat niin aurinkoisesti järjestetty, ja osittain asuminen eri puolella kaupunkia voi johtua puolison työpaikasta. Jomman kumman puolison on joustettava ja suostuttava pitkiin työmatkoihin. Puolisoita (tai tarkemmin heidän työpaikkojaan) kun ei saa ostaa Lidlistä tai Prismasta.

    Espoo ei tarjoa itä-Helsingin hintatasoa olevaa asumista muualla kuin Suvelassa, tai sitten ihan korvessa pohjois-Espoossa, ja sanoisin että itä-Helsinki tarjoaa paremmat palvelut ylipäänsä kuin ne, ja länsimetron valmistuttua vielä paremmat mahdollisuudet liikkua. Espoo on itse aiheuttanut sen että se on ahminut itsellen Teknillisen korkeakoulun ja isoja firmoja, ja ollut välittämättä siitä miten muualta tulevat pienipalkkaiset ja opiskelijat kulkevat sinne.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 12:15 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 11:58 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Hmm...

    Täysautomaatti täräyttää häiriötilanteessa joka tapauksessa täysillä päin edellistä junaa.
    Puoliautomaatti täräyttää häiriötilanteessa täysillä päin edellistä junaa, jos kuljettaja ei tiedä miten toimia ja ottaa junaa käsinajoon.

    Rainerin ratkaisu: tehdään täysautomaatti.
    Mun ratkaisu: koulutetaan kuljettaja.
    Ei täysautomaatti ole mun ratkaisu enää. Uskon vain sellaisiin täysautomaatteihin joissa rata ja kalsto on alusta asti rakennettu sellaisiksi kuten ranskalaiset VAL-metrot tai jotkut kaukoidän ihmevehkeet. Tässä Helsingin ratkaisussa tuli nähtyä että 40 vuotta vanhaa ja uutta tekniikkaa ei voi oikein sekoittaa.

    Kuljettajilla mennään siis täällä Helsingissä vielä pitkään, ja tekniikasta ymmärtämättömän vartijan tai junaemännän ajamaan puoliautomaattimetron turvallisuuteen luotan vähemmän kuin täysautomaattiin koska puoliautomaattia voi joku "liian näppärä" huijata häiriötilanteissa.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Ei varmasti. Mutta kuinka paljon siitä kannattaa yhteiskunnan maksaa? Voisiko samalla rahalla mahdollisesti saada suurempia hyötyjä jostain muualta joukkoliikenteen piiristä?
    Ei oikein. Länsimetron 1. vaiheen ja etelä-pohjoissuuntaisen "metron" eli pisaran lykkääminen johtaisi vain infra-investointivelan kasvuun ts liikenneongelmien pahenemiseen autoilun ja maan pinnalla kulkevan joukkoliikennematkustuksen kasvaessa kanta-Helsingissä ja sen läheisyydessä kehä- ja sisääntuloteillä. Katutila ei riittäisi kaikkien tarpeiden tyydyttämiseen.

    Kivenlahden metro on ainoa hanke jota on mielestäni hoputettu liikaa, sen rakentaminen jo nyt johtuu espooplaisten politikojen "lupauksista". Jos pk-seutu olisi hallinollisesti yhtä ja samaa kaupunkia, olisi pisara ja raide-jokeri mennyt edelle.

    t. Rainer
    Viimeisin muokkaaja R.Silfverberg; 20.01.2015 kello 12:21. Syy: korjattu virheitä

  15. #2070
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Metrohavaintoja 2014

    Toivottavasti se kääntöraide runnotaan johonkin väliin, jossa Länsimetro heitetään ympäri. Päättäjien päitä vadilla Itä-Helsingin toimesta, jos kahdella ajetaan kaikkina kellonaikoina ja viikonpäivinä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 23.01.2015 kello 20:32. Syy: siirretty toiseen ketjuun

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •