Sivu 140 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 406080100120130136137138139140141142143144 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2086-2100/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #2086

    Liittynyt
    18.03.2006
    Sijainti
    Stockholm
    Viestejä
    1973

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sub Näytä viesti
    Varsin yksinkertainen este: ei ole maksajaa. Espoo ei pitkiä laitureita tarvitse, eikä Helsinki ole valmis maksamaan investointia naapurin puolella.
    Ei Espoo niitä lyhyitäkään olisi tarvinnut, vaan silti laitettiin satoja miljoonia menemään, joten rahalla sitä ei enää oikein voi perustella.

  2. #2087
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ei Espoo niitä lyhyitäkään olisi tarvinnut, ...
    Mutta kyllä tässä vielä voi käydä niin, että Espoo alkaa haluta normaalimittaisia asemia. Eihän Helsingin tarvitse omalla puolellaan metroa rampauttaa, jos ahdasta tulee. Kun tarvitaan 6 vaunun junia, ei niiden käyttäminen Helsingin ongelma ole. Se on vain Espoon ongelma. Pitkät junat eivät aja Ruoholahtea pidemmälle, joten Espoon vuoroväli harvenee jo siitä lähtien.

    Strafican viimeisimmässä raportissa huipputunnin suurin matkustajamäärä Espoon puolella oli vajaa 8000 hlö/h. Jos samaan aikaan Kulosaaren sillalla on 12.000 hlö/h, niin nämähän menevät hauskasti samassa suhteessa kuin 4-vaunuiset junat Espoossa ja 6-vaunuiset Helsingissä. Pikku ongelma vain on siinä, että junat eivät Ruoholahdessa lyhene.

    Mutta voihan sen ratkaista näin:

    Helsingin liikenne vaatii nykyisen 90 vaunua tunnissa. Kun ajetaan 3 minuutin vuoroväliä, ja 12 minuutin välein ajaa 6-vaunun juna ja niiden välissä 3 minuutin väleillä 4-vaunuiset junat, ajetaan yhteensä nykyiset 90 vaunua tunnissa. Näistä siis vain 4-vaunuiset ajavat Espooseen. Ja kas, silloin sinne ajaa 60 vaunua tunnissa. Eli kysynnän ja tarjonnan suhteet ovat samat, ja homma on tasapainossa.

    Espoolaisille on sitten vain niin, että siellä menee 3 junaa 3 minuutin välein, sitten tulee 6 minuutin väli. Jos haluavat harventaa vuoroja Tapiolasta länteen, niin jättäköön sitten joka kolmannen vuoron pois, jolloin Matinkylään muodostuu tasainen 6 minuutin vuoroväli.

    Tasainen vuoroväli ja eripituiset junat johtavat siihen, että lyhyissä junissa on ahtaampaa kuin pitkissä. Koska kuorma jakautuu tasan junien, ei vaunumäärien kesken. Jos tämä osoittautuu ongelmaksi, se ratkeaa ajamalla 4-vaunuiset junat 2,7 minuutin vuorovälillä edelliseen ja 6-vaunuiset 4 minuutin vuorovälillä.

    Sitten kun espoolaisia kiukuttaa tällainen, ja se, ettei joka junalla pääse edes Tapiolaan, niin voi muistuttaa siitä, että ihan itsellä oli kiire jättää asemat lyhyiksi silloin, kun ne olisi vielä helposti olleet pidennettävissä.

    Vaan veikkaankohan oikein, jos arvaan, että tälle ehdotukselle käy aivan samoin kuin niille, joista 339-DF linkitti 10 vuoden takaa. Joku jälleen vakuuttaa, ettei voi tehdä kuten sanon, koska se joku on aina oikeassa.

    Antero
    Viimeisin muokkaaja Antero Alku; 30.01.2015 kello 23:32. Syy: Lisäys

  3. #2088
    sub
    sub ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.10.2010
    Viestejä
    279

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Vesa Nurminen Näytä viesti
    Ei Espoo niitä lyhyitäkään olisi tarvinnut, vaan silti laitettiin satoja miljoonia menemään, joten rahalla sitä ei enää oikein voi perustella.
    Ei olisi, ei. Metrollahan Espoo lähinnä "osti" itselleen tärkeitä asioita, toisin kuin Sipoo. Nyt ei taida olla enää tarvetta pistää turhiin laituripidennyksiin euroakaan

  4. #2089

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Metro-lehti kirjoittaa automaattimetron "olevan jäissä". Vuosaaren laituriovia aletaan purkaa. http://www.metro.fi/uutiset/a1387810197916

  5. #2090
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Vuosaaren aseman laituriovet puretaan

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Mistään automatisoinnista ei ole tällä hetkellä mitään päätöstä. Tilanne on sama kuin oli esimerkiksi 1990-luvulla. Miksi jättää pystyyn sujuvaa liikennöintiä haittaavia ovia, kun niitä ei mahdollisesti koskaan tulla tarvitsemaan mihinkään?
    En automaattia toivo enkä ovien säilyttämistäkään kannata, mutta kannattaa lukaista silti: http://yle.fi/uutiset/puolelle_minuu...n_taas/7872078
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 18.03.2015 kello 14:24. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  6. #2091
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    En automaattia toivo enkä ovien säilyttämistäkään kannata, mutta kannattaa lukaista silti: http://yle.fi/uutiset/puolelle_minuu...n_taas/7872078
    Tuokin juttu alkaa suurella valheella siitä, että vuorovälien tihentäminen onnistuu vain automaatilla.

    Miksi tällaiset valheet ja uskomukset elävät niin sitkeästi? Yksi vastaus löytyy HS:n tämän päivän kolumnista, jonka on kirjoittanut Jari Kaaro.

    Ihmisen mielessä vaikuttavan ilmiön nimi on kognitiivinen dissonanssi. Kaaron esimerkit ovat kuvaavia, mutta Helsingin metro ja sen automatisointi käyvät myös esimerkiksi siinä missä maailmanloppu, jolle ilmoitetaan kerta toisensa jälkeen uusia päiviä, eikä loppu vaan koskaan tule. Mutta jokaisen tulemattoman päivän jälkeen usko maailmanloppuun vain vahvistuu.

    Kunpa joku psykologi pääsisi joskus istumaan metromiesten kokouksiin tekemään havaintoja, kuten oli järjestetty salaa maailmanlopun manaajien joukkoon. Silloin selviäisi, mikä on se kognitiivinen dissonanssi, jolla metrofanaatikot kääntävät tappionsa voitoksi. Eli miten se, että tässä tapauksessa metron automatisointia ei saada aikaiseksi vain vahvistaa sitä, että automatisointi pitää saada, maksoi mitä maksoi. Tätähän tässä pyöriteltiin 10 vuotta, kute YLE kertoi. Ja joku haluaa jatkaa edelleen.

    Antero

  7. #2092
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Ja uusi asetinlaite tulee sitten Miprolta. Talouselämä uutisoi hienolla otsikolla: "Kuin Daavid ja Goljat: Pieni yritys Mikkelistä peittosi saksalaisen jätin 100-0!".
    En sitten tiedä, mutta jostain syystä voisin nähdä tämän myös näpäytyksenä Siemensille, mutta ei siinä mitään. Todella hienoa myös, että tuetaan suomalaista.

  8. #2093

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Huomasin tänä aamuna metrossa pienen muutoksen ainakin siinä M200-vaunussa, tai siis kahden vaunun yksikössä, jossa matkustin. Siitä oli poistettu keskiosan seinää vasten nousevat penkit, ja niiden tilalla oli yhdellä reunalla jonkinlaisen puoli-istumisen mahdollistavat tangot (samaan tapaan kuin joillakin bussipysäkeillä) ja toisella puolella kiinteät penkit, joiden alla oli suljettavaa säilytyslaatikkotilaa. Ainakin noin äkkiseltään ne vaikuttivat samanlaiselta kuin M100:n vaunujen päädyissä olevat vähän korkeammat penkit, jopa niin samanlaiselta että ne luultavasti ihan konkreettisesti olivat sellaisia, jostain M100:sta vietyjä. En ole huomannut tällaista aiemmin, mutta ajattelin että jos jossain niin täällä joku varmaankin osaa kertoa, mistä lienee kyse? En valitettavasti töihin kiirehtiessäni hoksannut katsoa vaunujen numeroa.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.05.2015 kello 19:22. Syy: siirretty toiseen ketjuun
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  9. #2094
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    264

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Kyse on tainnut olla niistä junasta, jotka ovat käyneet aiemmin Siemensin käsittelyssä automaattivarustelua varten. Muistaakseni joskus olikin jossain täällä puhetta, että siellä uusien penkkien alla olisi tiloja automaattimetron erinäisille laitteille, joita ei nyt tulekaan, kun automatisointisopimus purettiin. Muutokset ovat tainneet M200 junien kohdalla lähinnä kosmeettisia, toisin kuin automaattivarustelluissa M100-junissa, sillä nämä käsittelyn käyneet M200-junat ovat kytkettävissä tavallisiin M200:iin.

  10. #2095

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Kuulostaisi loogiselta. Kiitoksia vastauksesta!
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  11. #2096
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Kyse on tosiaan juuri Siemensin käsittelyssä käyneestä M200 vaunuparista (muistaakseni 211).
    Kiinteä sivuttaispenkki on ihan erillistuotantoa ja sen alla on Siemensin automaatiolaitteille tarkoitettu kaappi. Penkki on kolmen istuttava ja sen selkänoja on ikkunan takia normaalia.
    Vastapäiset taittoistuimet on korvattu ns. nojailutangon prototyypillä. Nojailutangon idea on kloonattu M300:sta eikä sillä ole varsinaisesti mitään tekemistä automaatioasennusten kanssa.

    Kuva penkistä ja tangoista (julkisuutta välttelevä henkilö poistettu kuvasta huomaamattomasti)
    Nimi: M200 penkki ja tangot.jpg
Katselukertoja: 1439
Koko: 112,5 KB

    Ja vertailuksi M300 nojailutanko.
    Nimi: IMG_0070_800.jpg
Katselukertoja: 1205
Koko: 89,2 KB
    Viimeisin muokkaaja MaZo; 07.05.2015 kello 15:44. Syy: kun en vaan osaa... :)

  12. #2097

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Kiitos kuvista ja huomaamattomasta photoshoppauksesta, nyt olen tosiaan paljon viisaampi. Ja tottahan tuo on, että kyseessä ei tietenkään voinut olla M100:n penkki toisin kuin ensin luulin, koska siinä on tilaa kolmelle. Tyyli vain on aika suoraan sieltä, enemmän kuin M200:sta! #fuusiometro
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  13. #2098
    Tunnistettu jäsen MaZo avatar
    Liittynyt
    02.01.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    218

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    Kiitos kuvista ja huomaamattomasta photoshoppauksesta, nyt olen tosiaan paljon viisaampi. Ja tottahan tuo on, että kyseessä ei tietenkään voinut olla M100:n penkki toisin kuin ensin luulin, koska siinä on tilaa kolmelle. Tyyli vain on aika suoraan sieltä, enemmän kuin M200:sta! #fuusiometro
    Kaikkien junien penkkien tyyli on melko samanlainen (urat ym.). Tuo nimenomainen penkki tuo mieleen M100 penkin, koska se on laatikon päällä. M100:ssahan penkkien alla on sokkelit, kun muissa junissa penkkien alunen on vapaa.

  14. #2099
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    3383

    oletus Vs: Metron M200-junien loppunytkähdys

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MaZo Näytä viesti
    Kaikkien junien penkkien tyyli on melko samanlainen (urat ym.). Tuo nimenomainen penkki tuo mieleen M100 penkin, koska se on laatikon päällä. M100:ssahan penkkien alla on sokkelit, kun muissa junissa penkkien alunen on vapaa.
    Itse laskisin tuon "nimenomaisen" penkin M100:maisuudeksi suht matalan selkänojan. Satasien istuimia ei kuvissa näy, mutta 200:sen korkeita selkänojia sitten näkyy enemmänkin.

  15. #2100
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6004

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Pöly ei edes ehtinyt laskeutua edellisestä automatisointihankkeesta, kun uusi jo alkaa. HKL:n toimitusjohtaja kertoo HS:n haastattelussa, että päätös metron automatisoinnista on tulossa käsittelyyn vielä ennen kesää.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •