Automaattinen metro

HKL:n johtokunta hyväksyi tänään taloussuunnitelmaehdotuksen 2016 - 2018, missä metron automatisointi ja siihen liittyvä vaunuhankinta aloitetaan 2017. Yhteensä automatisointi ja vaunuhankinta maksavat 350,4 miljoonaa euroa, mistä vaunuhankinnan osuus on 193,1 miljoonaa.

HKL:n taloussuunnitelma 2016 - 2018 (suurimmat investoinnit on listattu sivulla 20)
 
HKL:n johtokunta hyväksyi tänään taloussuunnitelmaehdotuksen 2016 - 2018, missä metron automatisointi ja siihen liittyvä vaunuhankinta aloitetaan 2017. Yhteensä automatisointi ja vaunuhankinta maksavat 350,4 miljoonaa euroa, mistä vaunuhankinnan osuus on 193,1 miljoonaa.

HKL:n taloussuunnitelma 2016 - 2018 (suurimmat investoinnit on listattu sivulla 20)

Voisiko joku suomentaa sitten sen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Nytkö puhutaan siis jo M100-junia korvaavasta uudesta metrosarjasta (M400), vai?
 
Esittelijän ( HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski) tekstistä löytyi seuraavaa:
Tason nousua selittää pääosin metron uusi automatisointihanke, johon on budjetoitu yhteensä 350,4 milj. euroa. Hankkeeseen sisältyy uusien metrovaunujen hankinta vanhojen vaunujen tilalle sekä automatisoinnin asennukset metrovaunuihin ja metroinfran automatisointi. Uusien metrovaunujen osuus hankkeessa on 193,1 milj. euroa. Metrovaunut tulisivat joka tapauksessa uusittaviksi, mutta automatisointi 2020-luvun alussa aikaistaa niiden hankintaa noin viidellä vuodella.

---------- Viestit yhdistetty klo 22:48 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 22:29 ----------

Esittelijä kirjoittaa edelleen:
Mikäli HKL:n investointisuunnitelma on karsittava lähelle edellisvuotisen kymmenvuotissuunnitelman tasoa, sopeuttaminen tulisi käytännössä tehdä karsimalla tai lykkäämällä joukkoliikenteen isoja kehittämisinvestointeja. Tämä tarkoittaisi joko Raide-Jokerin, Kruunusiltojen tai metron automatisoinnin toteuttamatta jättämistä tai siirtämistä investointisuunnitelmajakson ulkopuolelle. Ratkaisu on niin merkittävä, että se tulee HKL:n näkemyksen mukaan tehdä kaupunginvaltuustotasolla. Jos investointisuunnitelmaa sopeutetaan, niin samalla on otettava kantaa siihen, miten sopeutus vaikuttaa joukkoliikennejärjestelmän toimintakykyyn sekä Helsingin ja pääkaupunkiseudun pitkän tähtäimen suunnitelmiin asuntotuotannon ja maankäytön osalta.
 
Aivan käsittämätöntä touhua! Peruskorjattu M100-sarja siis kannattaa paalata jo vuosia ennen kuin tekninen käyttöikä on tiensä päässä vain siksi että saadaan hankittua uudet automaattijunat mahdollisimman nopeasti. Sitten karsintalistalla on joko raide-jokeri, kruunusillat tai automaattimetro. Veikkaanpa että Kruunusiltojen rakentamista ei haluta lykätä koska se varmaan hidastaisi myös Kruunuvuorenrannan rakentamisaikataulua. Automaattia lobataan nyt niin voimallisesti eteenpäin että eiköhän raide-jokerin rakentamisen aloitus voida jälleen siirtää jonnekin 2030-luvulle. Kaupunginvaltuustolle ei tietenkään kannata kertoa että Kruunusiltojen myötä Laajasaloon saatavan raitioliikenneyhteyden ansiosta metron kapasiteettiongelmia voitaisiin helpottaa niin että nykyisellä M100-sarjalla voitaisiin liikennöidä vielä suunnitellut 10 vuotta ja vasta sitten siirryttäisiin automaattiin.
 
Veikkaanpa että Kruunusiltojen rakentamista ei haluta lykätä koska se varmaan hidastaisi myös Kruunuvuorenrannan rakentamisaikataulua.


Miten mahtaa olla... Kruunuvuorenrannassahan rakennetaan jo. Periikö kaupunki sillan hintaa rakennusliikkeiltä tällä hetkellä? Firmoja ei haitanne, jos eivät joudu maksamaan sillasta, kun kumminkin hinnoittelevat tuotteensa luvatun sillan mukaan. Liikenteen kannalta ilman siltaa rakentaminen on tietysti katastroof, kun asujaimisto autoilee Herttoniemen risteykseen.
 
Periikö kaupunki sillan hintaa rakennusliikkeiltä tällä hetkellä?

Ei peri. Siellä on luovutettu tontteja sillattomalla hinnalla vaikka kuinka paljon. Panin joskus Jalkasen tästä koville, mutta eipä se häntä tuntunut juuri hetkauttavan. Ja miksi hetkauttaisikaan. Sama palkkahan rouvalla juoksee, oli tonttien hinta mikä hyvänsä. Eniten ihmettelen sitä, että Helsingin valtiovarainministeri eli rahoitusjohtaja Korhonen on koko silta-asiassa pihalla kuin lumiukko.
 
Ei peri. Siellä on luovutettu tontteja sillattomalla hinnalla vaikka kuinka paljon. Panin joskus Jalkasen tästä koville, mutta eipä se häntä tuntunut juuri hetkauttavan. Ja miksi hetkauttaisikaan. Sama palkkahan rouvalla juoksee, oli tonttien hinta mikä hyvänsä. Eniten ihmettelen sitä, että Helsingin valtiovarainministeri eli rahoitusjohtaja Korhonen on koko silta-asiassa pihalla kuin lumiukko.
Toisaalta jos edustaisin rakennusliikettä niin en todellakaan tahtoisi maksaa penniäkään siltaoptiosta, joka mahdollisesti ei koskaan toteudu. Jos siis rakentaminen tahdotaan käyntiin ennen kuin siltapäätös on tehty, ei ole juuri muuta vaihtoehtoa.
 
Toisaalta jos edustaisin rakennusliikettä niin en todellakaan tahtoisi maksaa penniäkään siltaoptiosta, joka mahdollisesti ei koskaan toteudu. Jos siis rakentaminen tahdotaan käyntiin ennen kuin siltapäätös on tehty, ei ole juuri muuta vaihtoehtoa.

Minä taas en ostaisi ylihintaista asuntoa alueelta josta ainoa kulkuväylä kaupunkiin tulee hamaan tulevaisuuteen olemaan tukkoinen reitti Herttoniemen kautta. Ainakin YIT ja Skanska mainostavat Kruunuvuorenrannan kohteitaan tulevalla "mahdollisella" siltayhteydellä joka lyhentää Matka-aikaa keskustaan huomattavasti. Mielikuvia on helppo luoda mutta toteuttaminen onkin sitten toinen juttu.
 
Etteikö olisi pienempi paha kärvistellä kymmenisen vuotta täysillä metrojunilla kuin siirtää Kruunusiltaa tai raidejokeria taas hamaan tulevaisuuteen? Tässä keitellään eeppisen hudin aineksia. Lehmuskoski näyttää olevan samasta puusta veistetty kuin edeltäjänsä. Latvasta laho. Ja metrouskovainen.
 
Voisiko joku suomentaa sitten sen, mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Nytkö puhutaan siis jo M100-junia korvaavasta uudesta metrosarjasta (M400), vai?
Kyllä, ja eiköhän se samalla korvaa M200-sarjankin.

Aivan käsittämätöntä touhua! Peruskorjattu M100-sarja siis kannattaa paalata jo vuosia ennen kuin tekninen käyttöikä on tiensä päässä vain siksi että saadaan hankittua uudet automaattijunat mahdollisimman nopeasti.
Jos _hankinta_ alkaa 2017 ja ajoittuu 2017-2025 välille, niin eiköhän M100-sarja ole ihan kunniakkaassa eläkeiässä siinä vaiheessa; vuonna 2025 vaunut ovat 41-48-vuotiaita ja peruskorjauksestakin - jossa ei nyt kuitenkaan ihan ihmeitä tehty - aikaa 15-20 vuotta. M200-sarja sen sijaan joutunee pienen sarjakokonsa varhaiseläkkeelle.
 
Etteikö olisi pienempi paha kärvistellä kymmenisen vuotta täysillä metrojunilla kuin siirtää Kruunusiltaa tai raidejokeria taas hamaan tulevaisuuteen?

Kyllä metro syytä pitää hyvin palvelevana jatkossakin ja se vaatii nyt investointeja. Metron suosio kasvaa hurjaa vauhtia ja Länsimetron valmistuttua ylitetään 300000 metronousua arkipäivänä. Se on moninkertainen määrä mihinkään muuhun linjaan verrattuna. Toki olisi hyvä että muitakin hankkeita saataisiin eteenpäin, mutta sitä ei pidä tehdä joukkoliikenteen tähtituotteen kustannuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Tähtituotteen todellisesta käytöstä on hyvä odotella muutama vuosi kokemuksia, eikä keksiä keksimällä investointitarpeita ennen kuin tiedetään, onko niille mitään tarvettakaan.
 
Kyllä metro syytä pitää hyvin palvelevana jatkossakin ja se vaatii nyt investointeja. Metron suosio kasvaa hurjaa vauhtia ja Länsimetron valmistuttua ylitetään 300000 metronousua arkipäivänä. Se on moninkertainen määrä mihinkään muuhun linjaan verrattuna. Toki olisi hyvä että muitakin hankkeita saataisiin eteenpäin, mutta sitä ei pidä tehdä joukkoliikenteen tähtituotteen kustannuksella.

Oleellistahan investointipäätöksiä mietittäessä ei ole se, kuinka monta nousua metroon tehdään kokonaisuudessaan. Sekä Kruunusilta että raidejokeri ovat osin metron automatisoinnin kanssa päällekäisiä hankkeita, kummatkin vähentävät metron ruuhkaisimman osuuden kapasiteettitarvetta. Edellinen siirtää käytännössä koko Laajasalon ruuhkan suuntaisen joukkoliikenteen metrosta sillalle ja jälkimmäinen tarjoaa metro-lähijuna -valinnalle vaihtoehtoa poikittaisliikenteessä.

Jos lukuja kirjataan paperille, niin ilman reiluja tähtituotekertoimia on hyvin vaikea päästä tuloksiin, jotka puoltavat metron automatisoinnin aikaistamista ja käyttökelpoisten junien paalausta kymmenen vuotta etuajassa sen sijaan, että pyritään toteuttamaan muita hyödyllisiä hankkeita, jotka siirtävät automatisointitarvetta tulevaisuuteen.
 
Jälkimmäinen tarjoaa metro-lähijuna -valinnalle vaihtoehtoa poikittaisliikenteessä.

Minä kyllä näen Jokerin lähinnä liityntäratikkana, joka täydentää metro-lähijunaverkkoa ja jolla tehdään lähinnä aika lyhyitä matkoja. Kovin pitkiä matkoja sillä tuskin Länsimetron valmistumisen jälkeen kuljetaan.

Jos lukuja kirjataan paperille, niin ilman reiluja tähtituotekertoimia on hyvin vaikea päästä tuloksiin, jotka puoltavat metron automatisoinnin aikaistamista ja käyttökelpoisten junien paalausta kymmenen vuotta etuajassa sen sijaan, että pyritään toteuttamaan muita hyödyllisiä hankkeita, jotka siirtävät automatisointitarvetta tulevaisuuteen.

Ei tässä ole kyse automatisoinnin aikaistamisesta, johan projekti on pahasti myöhässä, kun tuli isompia mutkia matkaan. Nyt kun metroon kerran on investoitu ja investoidaan pari miljardia ja kulkuväline on valtavan suosittu olisi varsin idioottimaista jättää järjestelmä torsoksi ja huonostipalvelevaksi pikkusäästöjen nimissä. Vanhat M100-metrojunat ovat muutenkin jo sen verran lähellä elinkautensa päätä, ettei niillä ilman peruskorjausta olisi muutenkaan paljon enempää käyttöaikaa jäljellä.
 
Minä kyllä näen Jokerin lähinnä liityntäratikkana, joka täydentää metro-lähijunaverkkoa ja jolla tehdään lähinnä aika lyhyitä matkoja. Kovin pitkiä matkoja sillä tuskin Länsimetron valmistumisen jälkeen kuljetaan.

Enimmäkseen tietysti lyhyitä, mutta kyllä se tarjoaa kilpailukykyisen vaihtoehdon idästä esim. Pitäjänmäen ja Leppävaaran tienoon työpaikkakeskittymiin.

Ei tässä ole kyse automatisoinnin aikaistamisesta, johan projekti on pahasti myöhässä, kun tuli isompia mutkia matkaan. Nyt kun metroon kerran on investoitu ja investoidaan pari miljardia ja kulkuväline on valtavan suosittu olisi varsin idioottimaista jättää järjestelmä torsoksi ja huonostipalvelevaksi pikkusäästöjen nimissä. Vanhat M100-metrojunat ovat muutenkin jo sen verran lähellä elinkautensa päätä, ettei niillä ilman peruskorjausta olisi muutenkaan paljon enempää käyttöaikaa jäljellä.

Ensinnäkään metro ei ole torso saati huonosti palveleva, jos se ei ole automaatti ja vuoroväli puoli minuuttia lyhyempi. Toisekseen kyse ei ole metrosta sinänsä vaan joukkoliikennejärjestelmästä ja kaupunkirakenteesta kokonaisuutena. Metromiehillä on tietysti kova huoli siitä, että metron käyttäjätyytyväisyys saattaa laskea prosentin kymmenyksen, jos junat ovat oikeasti täysiä, eivätkä vain suomalaisittain mitoitettuina täysiä, mutta tämä huoli ei voi olla ainoa kriteeri asetettaessa eri hankkeita tärkeysjärjestykseen. Raidejokeri ja Kruunusilta ovat kumpikin Helsingin kaupunkirakenteen kannalta paljon tärkeämpiä hankkeita kuin se, että kulkeeko metro Jousenpuiston rakennustyömailta Herttoniemen aaltopeltihallikeskittymälle kahden vai kahden ja puolen minuutin välein.
 
Takaisin
Ylös