Sivu 145 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 456585105125135141142143144145146 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2161-2175/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #2161

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hmikko Näytä viesti
    Veikkaisin, että edullsempi vaihtoehto on pidentää M300 kuuden vaunun mittaisiksi kuin ruveta remppaamaan kaikkia laitureita.
    Ei tässä ollut siitä kyse vaan siitä että saataisiin kapasiteetti riittämään vähintään 50 vuodeksi eteenpäin vaikka ei automaattiajoon siirryttäisi.

    Ihmettelen muuten miksi Pisara-radan asemat on mitoitettu 12 vaunua pitkille junille. Onkohan siinä pikkasen ylivarauduttu? Olkoot että rautatiekalustossa on vähän enemmän hukkatilaa sisällä kuin metrossa.

    t. Rainer

  2. #2162

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1732

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ei tässä ollut siitä kyse vaan siitä että saataisiin kapasiteetti riittämään vähintään 50 vuodeksi eteenpäin vaikka ei automaattiajoon siirryttäisi.
    Ei automaattiajoon siirtyminen muuta kapasiteettia.


    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ihmettelen muuten miksi Pisara-radan asemat on mitoitettu 12 vaunua pitkille junille.
    Laiturit on mitoitettu kolmelle Flirt-yksikölle, eli 230 metrin pituisiksi. Sm1/2/4-yksikön kokonaispituus on n. 55 metriä, eli laiturille mahtuu neljä yksikköä = kahdeksan vaunua.

    Metrovaunuja mahtuisi kymmenen. Ei siis kaksitoista. Laskit ehkä Flirt-yksikön vaunuosasten mukaan. Ne ovat jakobs-teleineen huomattavasti "oikeita" vaunuja lyhyempiä.

    Toki edelleen merkittävästi metron laitureita pidempiä, mutta korjasinpa faktat siltä varalta, että joku haluaa laskelmissaan näitä lukuja käyttää.

  3. #2163

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Ei automaattiajoon siirtyminen muuta kapasiteettia.
    Ovatko ne metrot maailmalla joissa ajetaan kokonaan käsiajolla alle 2,5 minuutin vuorovälillä vertailukelpoisia Helsingin metron kanssa?
    Onko niissä yhtä pitkä linjapituus, asemavälit, huippu- ja keskinopeus, haarautuuko linja ne kahteen eri haaraan?

    t. Rainer

  4. #2164
    Max
    Max ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    26.08.2008
    Viestejä
    1003

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut R.Silfverberg Näytä viesti
    Ovatko ne metrot maailmalla joissa ajetaan kokonaan käsiajolla alle 2,5 minuutin vuorovälillä vertailukelpoisia Helsingin metron kanssa?
    Onko niissä yhtä pitkä linjapituus, asemavälit, huippu- ja keskinopeus, haarautuuko linja ne kahteen eri haaraan?
    Suurin niistä lienee Moskova. Linjapituus on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suurempi kuin Helsingissä, asemavälit varsin vertailukelpoisia. Kahdestatoista linjasta vain yksi haarautuu.

  5. #2165

    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    koti: Espoo/työ: Helsinki
    Viestejä
    5510

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Max Näytä viesti
    Suurin niistä lienee Moskova. Linjapituus on muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta suurempi kuin Helsingissä, asemavälit varsin vertailukelpoisia. Kahdestatoista linjasta vain yksi haarautuu.
    Vieläkö Moskovan ja muissa venäläisissä metroissa on junanlähettäjät joka asemalla? Onko siis liikenteenohjaus ollenkaan samalla tavalla keskitetty kuin Helsingissä?

    t. Rainer

  6. #2166
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3553

    oletus Vs: Automaattinen metro

    HKL:n johtokunta on tämänpäiväisessä kokouksessaan päättänyt ettei metron automatisointia tässä vaiheessa jatketa. Syinä kielteiseen päätökseen oli mm. Edellisen automaatioprojektin keskeneräinen oikeuskäsittely joka halutaan ensin saada päätökseen, sekä kaupungin investointikatto joka olisi asettanut suuren haasteen uudelle projektille. Käytännössä olisi siis pitänyt saada lisää ylimääräistä rahaa uuteen projektiin. Nyt johtokunta haluaakin edistää vaihtoehtoisia keinoja joilla metron kuormitusta voidaan tulevaisuudessa hillitä. Yhtenä esimerkkinä mainittiin ainakin kruunusillat.
    Hienoa että järki voitti eikä lähdetty hassaamaan jälleen satoja miljoonia älyttömään projektiin. Automaatti varmasti joskus tulee, mutta sen aika ei ole nyt eikä vielä lähitulevaisuudessa. Nyt voidaan rauhassa katsoa kuinka tuleva Länsimetro tulee kuormittumaan ja tarvittaessa voidaan aloittaa 2 minuutin vuoroväli kuljettaja-ajossa joka varmasti onnistuu jolloin ei enää voida väittää etteikö se onnistuisi muuten kuin automaatilla.

  7. #2167

    Liittynyt
    22.10.2008
    Viestejä
    107

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Akin yllä kertomasta uutisoi nyt myös Yle.
    http://yle.fi/uutiset/hkln_poliitiko...kkeita/8081060

    Jutussa muuten mainitaan että "rakenteellisten ongelmien kanssa ollaan auttamatta naimisissa" ja tarkoittaan lyhyitä asemia. Miten niin auttamatta? ONko jotenkin teknisesti mahdotonta pidentää asemat vielä nyt jälkikäteen.

  8. #2168

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ViviP Näytä viesti
    ONko jotenkin teknisesti mahdotonta pidentää asemat vielä nyt jälkikäteen.
    Mahdotonta lähinnä taloudellisesti ja lopullisen nöyryytyksen takia.

  9. #2169
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6712

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    HKL:n johtokunta on tämänpäiväisessä kokouksessaan päättänyt ettei metron automatisointia tässä vaiheessa jatketa. [...] Hienoa että järki voitti eikä lähdetty hassaamaan jälleen satoja miljoonia älyttömään projektiin.
    En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta teen silti ennustuksen: Seuraavaksi laaditaan johtokunnan päättämä vaihtoehtoinen suunnitelma, joka kuitenkin lasketaan ja määritellään kaikin tavoin huonommaksi ja kalliimmaksi kuin metron automatisointi. Sen jälkeen johtokunta päättää automatisoinnista.

    Jos kävisi niin, että johtokunta edelleen suhtautuisi kielteisesti automatisointiin, kaupunginhallitus ottaa asian käsiteltäväkseen otto-oikeuden nojalla, jättää johtokunnan tahdon huomiotta ja jatkaa projektia.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  10. #2170
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    331

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta teen silti ennustuksen: Seuraavaksi laaditaan johtokunnan päättämä vaihtoehtoinen suunnitelma, joka kuitenkin lasketaan ja määritellään kaikin tavoin huonommaksi ja kalliimmaksi kuin metron automatisointi. Sen jälkeen johtokunta päättää automatisoinnista.

    Jos kävisi niin, että johtokunta edelleen suhtautuisi kielteisesti automatisointiin, kaupunginhallitus ottaa asian käsiteltäväkseen otto-oikeuden nojalla, jättää johtokunnan tahdon huomiotta ja jatkaa projektia.
    Juurikin näin!

    Miten hitossa tälläinen toiminta voi edes olla oikeutettua ja sallittua Suomessa?!

  11. #2171
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Moskovan ei-automaattisen metron "junatiheyttä voidaan koroittaa jopa niin, että joka 10 sek kuluttua kulkee juna".

    Näin kertoi Moskovan metron päällikkö ins. Jezchov suomalaisille veturinkuljettajille loppuvuonna 1950. Liitteessä artikkelia, jossa tuo mainitaan, Veturimies nro 1/1951.

    Mielenkiintoinen asia on myös se, että radoissa ei ole yhtään nousua tai laskua, vaan ne ovat vaakasuoran tasaista.

    Nimi: bhkl274 (2).jpg
Katselukertoja: 906
Koko: 145,3 KB

  12. #2172

    Liittynyt
    31.03.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    90

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Mahtava juttu, kiitos tästä! Mutta kaikella kunnioituksella sikäläisille metronkuljettajille, tuohon kymmenen sekunnin vuoroväliin on vaikeata uskoa. Jos ei muuten niin siksi, että tuskin edes Neuvostoliitossa matkustajien tehokkuus ja järjestelmällisyys liikkumisessaan riittäisi tuon tavoitteen saavuttamiseen. Eipä sitä sitten ole taidettu käytännössä kokeillakaan.
    Joukkoliikennettä ja Helsinkiä myös romaanissani (kovakantisena ja e-kirjana).

  13. #2173

    Liittynyt
    07.08.2009
    Viestejä
    2158

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut TuomasLehto Näytä viesti
    Jos ei muuten niin siksi, että tuskin edes Neuvostoliitossa matkustajien tehokkuus ja järjestelmällisyys liikkumisessaan riittäisi tuon tavoitteen saavuttamiseen. Eipä sitä sitten ole taidettu käytännössä kokeillakaan.
    Kato Homo sovieticuksella on kyky siirtyä yhteiskunnan saavutuksia edustavaan metrojunaan ajatuksen nopeudella, ja muita varten on hitaampi juna Siperiaan.

  14. #2174
    tkp
    tkp ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Nokia
    Viestejä
    886

    oletus Vs: Automaattinen metro


  15. #2175
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3560

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Vähän vielä Helsingin metron automatisoinnin käsittelyä HKL-Johtokunnassa:


    Metron automatisoinnin hankesuunnitelman valmistelu

    Itseasiassa otsikko on hieman harhaanjohtava, sillä:

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Päätösesitys
    Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päättää kehottaa liikennelaitosta jatkamaan metrojärjestelmän kehittämistä siten, että manuaaliseen liikennöintiin perustuvan metron toimintakyky turvataan 2020-luvun loppupuolelle asti.

    Johtokunta päättää kehottaa liikennelaitosta neuvottelemaan Mipro Oy:n kanssa Länsimetron asetinlaitehankintaan liittyneiden optioiden käytöstä ja tuomaan asian johtokuntaan niin, että mahdollinen päätös voidaan tehdä vuoden 2015 kuluessa.

    Saiko "Nokkajuna" nyt sitten lisäaikaa?

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Metron kehittäminen manuaalisena 2020-luvun tarpeisiin
    Pääosa HKL:n nykyisistä metrojunista (M100-junat) on otettu käyttöön 1980-luvun alussa. M100-junat ovat kuitenkin edelleen perusrakenteiltaan niin hyvässä kunnossa, että niiden toimintakykyä tukevin kohtuullisin investoinnin vaunujen tehokasta käyttöikää arvioidaan voitavan jatkaa metron manuaaliajossa käytettäväksi 2020-luvun loppupuolelle asti. M100-juniin on jo aiemmin tehty peruskorjaus. Peruskorjausta on täydennettävä useilla pienillä toimenpiteillä, mikäli junia käytetään 2020-luvun loppupuolelle asti. Toimenpiteistä näyttävin on paikkamaalaus ja toiminnallisesti merkittävin tietoliikennekytkimien päivitys. Lisäksi ns. nokkajunan kuulutuslaitteet on uusittava, koska nykyisiin ei saada lisättyä Länsimetron asemia. Viisi M100-junista on metron automatisointiprojektin yhteydessä osittain automatisoitu. Niitä ei voi yhdistää muuhun kalustoon. Automatisointi näistä junista kannattaa purkaa.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •