Sivu 148 / 150 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 486888108128138144145146147148149150 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2206-2220/2243

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #2206

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    60

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Bussiliikenne Kamppiin voidaan muuttaa täysipäiväiseksi ja perustaa uusia linjoja. Suorat yhteydet ovat niin paljon nopeampia, että kauempana asemista asuvat ryhtyvät käyttämään niitä.
    Viiden minuutin vuoroväli riittää lopuille matkustajille, eikä sadan miljoonan kääntöraidetta tarvita.

  2. #2207
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1369

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut irritus Näytä viesti
    Eurot pöytään, mitä maksaa Matinkylän kääntöraide vastaan kaikkien junien ajaminen Länsimetron päästä päähän Kivenlahteen asti?
    Kummankin vaihtoehdon kustannusarvio löytyy HSL:n hallituksen pöytäkirjasta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:42 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut junabongari Näytä viesti
    Viiden minuutin vuoroväli riittää lopuille matkustajille, eikä sadan miljoonan kääntöraidetta tarvita.
    Sillä sadalla miljoonalla ajelee niitä suoria busseja ehkä 10 vuotta eli ei ihan hirveän pitkään.

  3. #2208

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    60

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Metron liikennöinti ja lainaraha ei ole sekään ilmaista. Enkä laittaisi päätäni pantiksi siitä, että tuo kustannusarvo pitää.
    Bussit tarjoavat huomattavasti paremman palvelun kuin liityntä ja metro. Ei ole mitään järkeä käyttää 100 miljoonaa hitaan liityntäliikenteen edistämiseen.
    Lisäksi pidemmät matka-ajat tuottavat rahallisia haittoja, jotka tulevat noiden em. kustannusten päälle.

  4. #2209

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Markku K Näytä viesti
    Kyllä, mutta kerroit vain puolet totuudesta. 15% kustannussäästö vuotuisista kustannuksista kuljettajien poistumisen myötä, mutta 15% kustannuslisäys automatisoinnin muiden pysyvien kustannusten myötä. Eli säästöillä tuota ei voi perustella.
    Tuohon 15 prosentin kustannusnousuun taitaa olla laskettu myös lisääntyvä kalusto myös mukaan ja tuolla automaatti-investoinnilla saadaan metroon yli 20% lisää kapasiteettia kun minimivuoroväli laskee.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 08.10.2018 kello 18:37.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  5. #2210

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    932

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Kummankin vaihtoehdon kustannusarvio löytyy HSL:n hallituksen pöytäkirjasta.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:51 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:42 ----------
    En tiedä miksi, mutta HSLn vaihtoehdoista tuli kyllä mieleen Pisara-selvityksen nolla, jossa kaukojunat päätetään Pasilaan.

    Oma suosikkivaihtoehto näyttää ilmeisesti paremmalta, kun muut ovat typeriä?

    Tykkäsin myös Matinkylän kääntöraiteen kustannuksista, ilman "arviota", 99,6 miljoonaa simo vaatehuoneelta moi!

  6. #2211

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tuon HSL:n selvityksen väite, että varikko pitää välttämättä siirtää jos Kivenlahteen tehdään kääntö on myös aika hullulta kuulostava. Se lienee totta vain jos nykyisten kahden tunnelin viereen ei voi rakentaa kolmatta samansuuntaista tunnelia ja jos Kivenlahden jälkeen ei voi rakentaa järjestelyratapihaa/kääntöaluetta, jossa on riittävästi raidetta säilömään junia väliaikaisesti.

    Kyllä tuolla pitäisi kaiken järjen mukaan olla mahdollista rakentaa yksiraiteinen Kivenlahden aseman sivuuttava varikkoraide, jolla päästään kääntöalueelle asti ohittaen Kivenlahden asema. Toki jos metroa minimivuorovälillä operoitaessa on käytössä varikolle vain yksi raide, joka ei ylitä linjaraiteita se vaatii muutoksia operointiin, mutta ei kai junia välttämättä koko ajan pidä linjan ja varikon välillä siirrellä molempiin suuntiin.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 10.10.2018 kello 15:14.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  7. #2212

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Toki jos metroa minimivuorovälillä operoitaessa on käytössä varikolle vain yksi raide, joka ei ylitä linjaraiteita se vaatii muutoksia operointiin, mutta ei kai junia välttämättä koko ajan pidä linjan ja varikon välillä siirrellä molempiin suuntiin.
    Nykyisellä raidejärjestelyllä Sammalvuoren varikolle ei ole omaa yhtään suoraa raidetta, vaan varikolle mennään aina väärään suuntaan linjaraiteen yli - itseasiassa vähän matkaa väärän suunnan raidetta pitkin. Tämä tekee varikon käytön mahdottomaksi mikäli vuorojen välissä ei ole riittävän pitkää taukoa.

    Automaattimetrossa on jossain vaiheessa mahdollista mennä 24/7 operointiin, jossa ei varsinaista liikennekatkoa välttämättä tule järjestelmään, vaan junia ajetaan koko ajan. Vaikka vuoroväliä jossain kohtaa harvennettaisiinkin, niin tämä varikon liittymäjärjestelyn rajoite tulee säilymään ja haittaamaan myös 24/7 käyttöä. Liikenteeseen ei tule sellaista rakoa, jossa junia pystyttäisiin siirtämään varikolle ja sieltä pois helposti.

  8. #2213

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1794

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Automaattimetrossa on jossain vaiheessa mahdollista mennä 24/7 operointiin
    Kuten kuljettajallisessa metrossakin. Tietenkin.

  9. #2214

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    932

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Taitaa sen verran pitkässä kuusessa olla 24/7 liikennöinti ja/tai jatko Kivenlahdesta eteenpäin, että aika huonosti niillä perustelee tämän hetken investointitarpeita.

    Todennäköisin skenaario on, että alkuun katsellaan ja tarvittaessa Tapiola tukotetaan liityntäliikenteellä. Automaatin myötä kaikki junat Kivenlahteen.

  10. #2215

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    Taitaa sen verran pitkässä kuusessa olla 24/7 liikennöinti ja/tai jatko Kivenlahdesta eteenpäin, että aika huonosti niillä perustelee tämän hetken investointitarpeita.
    Kannattaa huomioida, että kääntöraiteen tekeminen jälkeenpäin on todennäköisesti mahdoton paikka illman suurta liikennekatkoa. Ihan samalla tavalla kuin laitureiden pidentäminen nyt jälkeenpäin.

  11. #2216

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Kannattaa huomioida, että kääntöraiteen tekeminen jälkeenpäin on todennäköisesti mahdoton paikka illman suurta liikennekatkoa. Ihan samalla tavalla kuin laitureiden pidentäminen nyt jälkeenpäin.
    Jos on kyse pääteasemasta, kunnon kääntöalueen/pienratapihan tekeminen viimeisen aseman jälkeen ei edellytä merkittävää liikennekatkoa jos linjan pidentäminen on ylipäänsä mahdollista. Projektia voidaan verrata yhden useampiraiteisen lisäaseman tekemiseen, toki ilman että matkustajille pitää tehdä tilat. Metroja on pidennetään joka puolella maailmaa yleensä ilman merkittäviä liikennekatkoja. Toki kääntöjärjestelmän rakentaminen, se on selvää.

    Kivenlahden vuorovälin tiivistäminen vaatii toki myös varikkoyhteyksien parantamista, mutta minun on hyvin vaikea uskoa, että uuden yksiraiteisen varikkoraiteen tekeminen Sammalvuon varikolta Kivenlahden jälkeiselle kääntöpaikalle olisi mitenkään mahdotonta tai edes hyvin kallista. Yksiraiteinen tunneli riittänee hyvin ja kun matkustajia ei ole voidaan se rakentaa riisuttuna versiona.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 11.10.2018 kello 16:08.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  12. #2217

    Liittynyt
    28.05.2016
    Viestejä
    96

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos on kyse pääteasemasta, kunnon kääntöalueen/pienratapihan tekeminen viimeisen aseman jälkeen ei edellytä merkittävää liikennekatkoa jos linjan pidentäminen on ylipäänsä mahdollista.
    Taitaapi edellyttää, jos halutaan tehdä työt turvallisesti, eikä mahdollisuutta käyttää molempia laituriraiteita kääntämiseen ole(esim. Ruoholahdessa toinen laituri ei ollut käytössä Länsimetron alkua louhittaessa.).

  13. #2218

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3766

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut huusmik Näytä viesti
    Taitaapi edellyttää, jos halutaan tehdä työt turvallisesti, eikä mahdollisuutta käyttää molempia laituriraiteita kääntämiseen ole(esim. Ruoholahdessa toinen laituri ei ollut käytössä Länsimetron alkua louhittaessa.).
    En usko tähän selitykseen. Kyse on vain töiden järjestelystä ja työtavoista. Niin pitkään kuin metro ei liikennöi 24/7 on aina löydettävissä aikaa tehdä työt eikä koko kääntöaluetta nyt tarvitse ihan heti aseman takaseinän jälkeen tehdä, vaan voi vähän louhintavaraa jättää. Toki on mahdollista rakentaa Kivenlahteen myös kääntösilmukka ja siihen sitten tarvittavat varikkoyhteydet ja sivuraiteet, jos se helpompaa tai halvempaa.

    Ei Helsingin metro tai Ruoholahden asemakaan ollut suljettuna Länsimetron rakentamisen vuoksi.

    Muutenkin nyt näyttää joka tapauksessa siltä, että uusi kääntömahdollisuus ja varmaan nykyisestä suunnitelmasta eriävä varikkoyhteyskin tarvitaan ja sen rakentamisen valmisteluun on aikaa vuosikausia ennen kuin Länsimetron jatke valmistuu. Jos radalla ei nyt ole sopivia tunnelintynkiä, joista rataa voi jatkaa, niiden louhiminen on vielä nyt aika triviaalia.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 11.10.2018 kello 16:54.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  14. #2219

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    369

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ^ Jeps. Automatisoinnin tuoma vuorovälin lyhennys ja Kivenlahden jatke edellyttävät sellaista määrää vaunuja, että kymmenkunta vai mitä niitä on m200 joutaa ajaa sorttiin.

    Länsiväylä: Espoolaiset poliitikot tyrmäävät kääntöraiteen ja visioivat ruuhkamaksuja metroon

    Eiköhän tämä Matinkylän kääntöraide ole taputeltu. Metrokioski vastustaa ja poliitikot tukevat. Höselillähän ei ole asiassa sanomista.
    Sistonen haluaisi ruuhkamaksut metroon. Samaa ideaa ei voi kuitenkaan käyttää autoliikenteeseen. Voisi Sistonen kertoa miksi?

  15. #2220

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    56

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Jos on kyse pääteasemasta, kunnon kääntöalueen/pienratapihan tekeminen viimeisen aseman jälkeen ei edellytä merkittävää liikennekatkoa jos linjan pidentäminen on ylipäänsä mahdollista. Projektia voidaan verrata yhden useampiraiteisen lisäaseman tekemiseen, toki ilman että matkustajille pitää tehdä tilat. Metroja on pidennetään joka puolella maailmaa yleensä ilman merkittäviä liikennekatkoja. Toki kääntöjärjestelmän rakentaminen, se on selvää.

    Kivenlahden vuorovälin tiivistäminen vaatii toki myös varikkoyhteyksien parantamista, mutta minun on hyvin vaikea uskoa, että uuden yksiraiteisen varikkoraiteen tekeminen Sammalvuon varikolta Kivenlahden jälkeiselle kääntöpaikalle olisi mitenkään mahdotonta tai edes hyvin kallista. Yksiraiteinen tunneli riittänee hyvin ja kun matkustajia ei ole voidaan se rakentaa riisuttuna versiona.
    Kääntöraiteen tekeminen aseman taakse on toki mahdollista. Nythän tehdään Länsimetron jatketta nykyisen linjan jatkoksi. Sen sijaan linjan väliin minkä tahansa muutoksen tekeminen on työläs toimenpide. Vuosaaren haaran yhteydessä näin tehtiin, mutta siellä ei oltukaan maan alla, jolloin säästyttiin käsittääkseni merkittäviltä liikennehäiriöiltä.

    Sammalvuoren varikon ja linjaradan väliin ei kyllä pystytä enää tekemään uusia yhteyksiä. Koko varikon geometria ja toisaalta vieressä olevat asemat ja niiden kaarteet tekevät siitä mahdottoman.

    Jos taas tarkoitat, että varikolta tehtäisiin maanalainen yhdysraide pelkästään siirtoajoa varten Kivelahden aseman ohi, niin se on kyllä kustannuksiltaan niin posketon, että ei tule koskaan toteutumaan.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 90
    Viimeisin viesti: 12.10.2018, 22:28
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 09:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 12:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 01:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •