Sivu 149 / 150 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 496989109129139145146147148149150 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 2221-2235/2243

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #2221

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3772

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Jos taas tarkoitat, että varikolta tehtäisiin maanalainen yhdysraide pelkästään siirtoajoa varten Kivelahden aseman ohi, niin se on kyllä kustannuksiltaan niin posketon, että ei tule koskaan toteutumaan.
    Miten niin posketon kustannuksiltaan? Esimerkiksi Vuosaaren satamatunneli maksoi noin 10 milliä kilometri siinä on varauduttu vaarallisten aineiden kuljetuksiin ja tunnelin läpileikkaus on moninkertainen metroon verrattuna. Toki tuosta on jonkin aikaa.

    Yksiraiteinen tunneli, jossa ei kuljeteta matkustajia eli ei tarvita erityisiä turvallisuusratkaisuja ei taida maksaa kuin 10-30 milliä per kilometri jos se tehdään samalla kuin rakennetaan Kivenlahteen kääntösilmukkaa tai kääntöpaikka.

    Jos vaihtoehtona on se, että Sammalvuoren varikko on tosi heikosti käytettävä tai sitä ei voida ehkä ollenkaan käyttää, kuten kääntöselvityksessä väitetään, kyse ei ole mitenkään poskettomasta kustannuksesta, kun matka ei ole kovin pitkä.

    Eivät Roihuvuoren varikkoyhteyden eritasotkaan ole järin halpoja olleet.
    Viimeisin muokkaaja petteri; 11.10.2018 kello 18:47.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  2. #2222

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    57

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Miten niin posketon kustannuksiltaan? Esimerkiksi Vuosaaren satamatunneli maksoi noin 10 milliä kilometri siinä on varauduttu vaarallisten aineiden kuljetuksiin ja tunnelin läpileikkaus on moninkertainen metroon verrattuna. Toki tuosta on jonkin aikaa.
    Matinkylän kääntöraideparin pituus on n. kilometrin ja Länsimetro arvioi sille hinnaksi 100 M€. Ei tuo sen halvempi ainakaan tällä laskentalogiikalla olisi.

    Epäilen, että tuskinpa tuollaista siirtotunnelia saisi tehtyä kovinkaan paljon kevyemmin kuin muutakaan tunnelia kun nytkin vaaditaan kääntöraiteilla esim. Tapiolassa ihan samat järjestelyt kuin linjaraiteellakin.

    Eivät Roihuvuoren varikkoyhteyden eritasotkaan ole järin halpoja olleet.
    Kyllä maanpäällisten siltojen rakentamisessa on melkein yksi nolla vähemmän kuin maanalaisessa rakentamisessa. Esimerkkejä voi hakea vaikka viimeaikaisista rautatie ja raitiotiesilloista.

  3. #2223

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3772

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Matinkylän kääntöraideparin pituus on n. kilometrin ja Länsimetro arvioi sille hinnaksi 100 M€. Ei tuo sen halvempi ainakaan tällä laskentalogiikalla olisi.

    Epäilen, että tuskinpa tuollaista siirtotunnelia saisi tehtyä kovinkaan paljon kevyemmin kuin muutakaan tunnelia kun nytkin vaaditaan kääntöraiteilla esim. Tapiolassa ihan samat järjestelyt kuin linjaraiteellakin.
    Onkohan tuo arviosi Sammalvuoren varikkotunnelista yläkantissa? Länsimetron 1. vaiheessa rakennettiin noin 27 kilometriä yksiraiteista metrotunnelia ja tunneleiden ja radan kustannukset olivat noin 600-700 miljoonaa eli noin 25-30 milliä per yksiraiteinen tunnelikilometri. Loput oli asemia ja muuta sälää.

    Sammalvuoren varikolta tarvittaisiin tunnelia Kivenlahden kääntösilmukalle/raiteelle arviolta noin 1,5 km.

    Toki työmaan perustaminen maksaa ja työtunnelit, mutta jos Kivenlahteen pitää kuitenkin rakentaa uusi kääntösysteemi ja perustaa työmaa, paremman yhteyden Sammalvuoren varikolle ei pitäisi samalla rakennettaessa maksaa lähellekään 100 milliä. Toisaalta jos Sammalvuoren varikko on ilman uutta yhteyttä käyttökelvoton tiheällä vuorovälillä, uuden varikkoyhteyden rakentaminen lienee joka tapauksessa selvästi halvempaa kuin Sammalvuoren varikon hylkääminen ja uuden rakentaminen, joka mahdollisuus kääntöpaikkaselvityksessä nostettiin esiin.

    Nykysuunnitelmien mukainen ajoyhteys linjaraiteilta Sammalvuoren varikolle näyttää muutenkin varsin epäilyttävältä, onkohan tuon ratakohdan toiminta varmasti riittävän hyvin simuloitu niin, ettei se aiheuta häiriöitä linjaliikenteeseen?
    Viimeisin muokkaaja petteri; 12.10.2018 kello 05:20.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  4. #2224
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    268

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Nykysuunnitelmien mukainen ajoyhteys linjaraiteilta Sammalvuoren varikolle näyttää muutenkin varsin epäilyttävältä, onkohan tuon ratakohdan toiminta varmasti riittävän hyvin simuloitu niin, ettei se aiheuta häiriöitä linjaliikenteeseen?
    Piirtämäni kuva raidejärjestelyistä. Simuloinnista en tiedä, mutta liikenteenohjaajan kokemusperusteisin silmin tuossa ei kulkuteitä pysty asettamaan linjalta varikolle/varikolta, jos junien vuoroväli on 2½min.
    Liitetyt kuvat Liitetyt kuvat  

  5. #2225

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3772

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Mikä tuo lyhyt radantynkä on? Onko tuossa valmiiksi varauduttu paremman varikkoyhteyden rakentamiseen?
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  6. #2226

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1805

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Näyttää mun silmään turvaraiteelta. Estää yhdessä turvavaihteen kanssa kaluston ajautumisen linjaraiteelle vahingossa.

  7. #2227
    Markku K avatar
    Liittynyt
    05.03.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    268

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Mikä tuo lyhyt radantynkä on? Onko tuossa valmiiksi varauduttu paremman varikkoyhteyden rakentamiseen?
    Se on turvaraide jonne varikon suunnasta kääntöpaikalle tulevan kulutien ohiajovara asettuu. Näin ohiajovara ei mene linjaraiteelle estämään linjaraiteen kulkuteiden asettumista. Tähän tyyliin:
    Nimi: 260px-Schutzweiche.jpg
Katselukertoja: 473
Koko: 21,7 KB

  8. #2228

    Liittynyt
    02.11.2009
    Viestejä
    57

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Onkohan tuo arviosi Sammalvuoren varikkotunnelista yläkantissa?
    Käytin hinta-arviona Matinkylän kääntöraiteelle julkisuudessa esitettyä kustannusarviota, joka kieltämättä kuulostaa korkealta verrattuna koko hankkeen kustannuksiin. Kääntöraideparin tekeminen pistoraiteena olisi luokkaa 500-1000 metriä tunneleita sekä tarvittavat kuilut. Puolentoista kilometrin siirtoajotunneli ei kuulosta järkevältä ratkaisulta, eikä sitäkään varmasti voitaisi tehdä ilman savunpoisto, poistumis- ja pelastautumisjärjestelyjä.

  9. #2229

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3772

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut ArtiZi Näytä viesti
    Puolentoista kilometrin siirtoajotunneli ei kuulosta järkevältä ratkaisulta, eikä sitäkään varmasti voitaisi tehdä ilman savunpoisto, poistumis- ja pelastautumisjärjestelyjä.
    On tuo vähän turhan raskas ratkaisu. Raide jolla päästäisiin varikolle Espoonlahden suunnasta olisi varmaan paljon halvempi. Toki operointia vaikeuttaisi jos varikolle pääsisi tiheällä vuorovälillä vain Espoonlahden suunnasta eli tiheän vuorovälin aikana tai sen muuttuessa normaaliksi vuoroväliksi varikolle menevät junat ajaisivat vain Espoonlahteen asti.

    Raidetta ei taida saada kaartumaan varikolle, joten Espoonlahden suunnasta varikolle tuleville junille tulisi ehkä myös kääntö esimerkiksi tuolla ohiajoraiteella.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  10. #2230
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3702

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Etika Näytä viesti
    Jos tästä automaaitiosaagasta on opittu mitään, M200-sarja poistetaan käytöstä seuraavan automatisointiyrityksen myötä ihan riippumatta montako vuotta niillä on käyttöikää. Juuri sillä, että "käyttöikää omaavia" M100-sarjan junia ei haluttu poistaa saatiin aikaiseksi tämä nyky-yrityksen soppa. Kun M200-sarjaakaan ei alunperin suunniteltu automatisointiin, olisi senkin käytössä pitämisessä riski toistaa nykykatastrofi.
    HKL aloittaa talvella metron automatisoinnin selvitystyön https://www.lansivayla.fi/artikkeli/...ohoaa-satoihin jutussa myös sanotaan että nykyisestä kalustosta vain uudet M300-junat kelpaavat automatisoitavaksi. Mikäli hanke päästäisiin aloittamaan vuonna 2022 niin automaatti voisi olla toiminnassa arviolta 2029. Ville Lehmuskoski arvioi kustannuksiksi uuden kaluston osalta 200-250M€ ja itse automatisoinnin osuudeksi noin 200M€.

  11. #2231

    Liittynyt
    09.09.2011
    Viestejä
    71

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Nykyinen 2,5 minuutin vuoroväli pitkillä junilla olisi mahdollistanut kapasiteetin lisäämisen, eikä rahoja tarvisisi tuhlata automatisoimiseen ja käyttökelpoisen kaluston korvaamiseen uudella.
    Mutta kun ei, piti tehdä lyhyet laiturit. 50 miljoonan säästö tuo 500 miljoonan vahingot.

  12. #2232

    Liittynyt
    21.04.2013
    Viestejä
    248

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut junabongari Näytä viesti
    Nykyinen 2,5 minuutin vuoroväli pitkillä junilla olisi mahdollistanut kapasiteetin lisäämisen, eikä rahoja tarvisisi tuhlata automatisoimiseen ja käyttökelpoisen kaluston korvaamiseen uudella.
    Mutta kun ei, piti tehdä lyhyet laiturit. 50 miljoonan säästö tuo 500 miljoonan vahingot.
    Mutta ymmärrä, tämä 500 miljoonan vahinko tapahtuu vasta 10-15 vuotta asiasta päättävien ihmisten valtuustokauden jälkeen.

  13. #2233

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    952

    oletus Vs: Automaattinen metro

    ^ En edelleenkään syyttäisi valtuutettuja asiasta. Valtuutetut ovat harrastelijoita, jotka eivät saa luottamustoimestaan palkkaa. Ainoastaan kokouspalkkioita. Ei heidän voi olettaa olevan miljardin arvoisen erittäin spesifin infrahankeen asiantuntijoita, vaan he tekevät poliittisia päätöksiä viranomaisten, joiden pitäisi näissä asioissa olla tuntijoita, esitysten pohjalta.

    Viranomaiset halusivat automaattimetron, lyhyemmät laiturit ja laskivat henkkeen kustannukset alakanttiin. Vaihtoehtoja eivät käytännössä tarjonneet, vaan keskittyivät lähinnä vaihtoehtojen torppaamiseen typerinä, huonoina ja kalliina.

    Kaikki tietävät nimet.

  14. #2234
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    956

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Mielenkiintoinen kommentti. Tunnustan, että en aikanaan seurannut keskustelua niin tarkkaan, jotta tietäisin mitkä tahot puhuivat yhtenäisten laiturimittojen puolesta innokkaimmin ja vastaavasti mitkä tahot vaativat lyhyempiä laitureita.

  15. #2235
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    588

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut j-lu Näytä viesti
    ^ En edelleenkään syyttäisi valtuutettuja asiasta. Valtuutetut ovat harrastelijoita, jotka eivät saa luottamustoimestaan palkkaa. Ainoastaan kokouspalkkioita. Ei heidän voi olettaa olevan miljardin arvoisen erittäin spesifin infrahankeen asiantuntijoita, vaan he tekevät poliittisia päätöksiä viranomaisten, joiden pitäisi näissä asioissa olla tuntijoita, esitysten pohjalta.

    Viranomaiset halusivat automaattimetron, lyhyemmät laiturit ja laskivat henkkeen kustannukset alakanttiin. Vaihtoehtoja eivät käytännössä tarjonneet, vaan keskittyivät lähinnä vaihtoehtojen torppaamiseen typerinä, huonoina ja kalliina.

    Kaikki tietävät nimet.
    Tarkoitat varmaan virkamiehiä, etkä viranomaisia.

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 92
    Viimeisin viesti: 30.10.2018, 12:41
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •