Sivu 16 / 146 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 61213141516171819202636567696116 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 226-240/2185

Viestiketju: Automaattinen metro

  1. #226
    Tunnistettu jäsen Compact avatar
    Liittynyt
    20.07.2005
    Viestejä
    2123

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti
    Nyt tämä keskustelu alkaa muuten minusta kiertää jo kehää.
    Hyvä huomio!

    Minua (ja ehkä muitakin lukijoita) on tämä jahnaus jo hieman alkanut tympimään. Ettei kävisi niinkuin vaunut.orgille kävi viime yönä, niin jutellaanpa välillä uusista kiinnostavista asioista. Eli kun vanhat asiat on ruodittu, siirrytään käsittelemään pikkuhiljaa uusia yksityiskohtia, eikä jäädä pyörimään kehäradalle.

    Kunnioitukseni kuitenkin teille kaikille edellisille keskustelijoille, mutta jos haluatte tätä vielä jatkaa, niin suosittelen jatkopaikaksi vaikkapa Helsingin Asemaravintolan yläkertaa ja sen rauhallisia, liikennenäkymiä tarjoavia maisemapöytiä.

  2. #227

    Liittynyt
    26.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    794

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Minua (ja ehkä muitakin lukijoita) on tämä jahnaus jo hieman alkanut tympimään. Ettei kävisi niinkuin vaunut.orgille kävi viime yönä, niin jutellaanpa välillä uusista kiinnostavista asioista. Eli kun vanhat asiat on ruodittu, siirrytään käsittelemään pikkuhiljaa uusia yksityiskohtia, eikä jäädä pyörimään kehäradalle.
    Minä en lue kaikkia tyhmiä viestejä lainkaan, joten minua nämä eivät haittaa. Olen kuitenkin samaa mieltä Compactin kanssa uusista yksityiskohdista. Uudet viestiketjut voisivat elävöittää foorumia. Onko kellään mielessä hyviä aiheita uusiksi viestiketjuiksi?

    Vaunut.orgin kommentointi lopetettiin, koska kommentit eivät liittyneet kuvien sisältöön. Tällä foorumilla sellaista ei toivottavasti tapahdu, sillä aiheen vierestä kirjoittaminen on kielletty. Tämä ja edellinen Compactin viesti ovat aiheen vierestä, mutta pyydän, että Compactia ei laitettaisi kirjoituskieltoon.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Compact Näytä viesti
    Suosittelen jatkopaikaksi vaikkapa Helsingin Asemaravintolan yläkertaa ja sen rauhallisia, liikennenäkymiä tarjoavia maisemapöytiä.
    Toinen hyvä keskustelupaikka tälle keskustelulle voisi olla Helsingin metro. Metrossa hyvänä puolena on, ettei sieltä - toisin kuin rautatieasemalta - vahingossakaan voi nähdä Helsingin ruminta rakennusta. Toinen hyvä kokoontumispaikka voisi olla RHK:n neuvotteluhuone. Voisiko joku ehdottaa vielä kokoontumisaikaa (ei, minä en tule keskustelemaan metron automatisoinnista)?
    Blogi yleisistä saunoista: http://www.saunakulttuuri.com

  3. #228

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Antero Alku Näytä viesti

    Nyt tämä keskustelu alkaa muuten minusta kiertää jo kehää.
    Niinpä tekee. Pitää siirtyä toisiin aiheisiin.

  4. #229
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Niinpä tekee. Pitää siirtyä toisiin aiheisiin.
    Kiitokseni Petterille haastavasta keskustelusta. Tässähän tultiin lopulta juurille eli siihen, että kahdella ihmisellä on muutamia erilaisia arvoja, jotka sitten johtavat eri näkemykseen siitä, miten asiat on hyvä järjestää.

    Kehää meidän molempien täytyi jääräpäisesti aikamme kiertää, mutta hyvä niin, sillä siitä päästiin perille.

    Yleensäkin taitaa olla niin, että hedelmällisempää olisi ymmärtää keskustella suoraan arvoista eikä peitellysti muka muista käytännöllisistä kysymyksistä. Perimmältäänhän keskustelu autoilun ja joukkoliikenteen välilläkin on kysymys arvoista, ei taloudesta tai ajankäytöstä. Jos jonkun arvomaailmassa autoilulla ja auton omistamisella on ykkössija, ei ole olemassa mitään rationaalista perustetta sille, että hän luopuisi autostaan ja siirtyisi joukkoliikenteeseen. Koska ei ole kyse luopumisesta autosta vaan luopumisesta omista arvoista.

    Antero

  5. #230

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3666

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Hyvä pointti.

    Usein arvoja pidetään päätöksenteossa jotenkin vähäarvoisempana asiana kuin käytännön asioita tai "faktoja". Ja sitten mielipiteiden takana oleva arvopohja jää "faktojen" taakse piiloon.

    Merkittävä osa asioista on kuitenkin arvosidonnaisia eikä niitä voi objektiivisesti mitata.

    Eri ihmiset voivat erilaisen arvopohjan kautta tulla suunnilleen samojen "faktojen" perusteella ihan perustellusti eri lopputulokseen.

  6. #231
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Arvoista

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Usein arvoja pidetään päätöksenteossa jotenkin vähäarvoisempana asiana kuin käytännön asioita tai "faktoja".
    Valitettavasti juuri näin.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Eri ihmiset voivat erilaisen arvopohjan kautta tulla suunnilleen samojen "faktojen" perusteella ihan perustellusti eri lopputulokseen.
    Juuri siksi arvoista pitäisi avoimesti keskustella. Itse asiassa koko edustuksellisen demokratian päätöksentekojärjestelmä perustuu siihen, että asiantuntijat selvittävät faktat ja maallikot valitsevat sitten arvojen perusteella. Mutta näin ei tapahdu.

    Minusta virkakoneiston politisoituminen on johtanut siihen, että (poliittiset) arvovalinnat tehdään jo virkamiesvalmisteluvaiheessa, mutta ne valinnat esitetään päättäjille faktoina. Jos luette lautakuntien ym. esityslistoja ja päätösesityksiä, tuskin koskaan näette siellä tarjottavan vaihtoehtoja, joiden välillä maallikkojäsenet saavat tehdä valinnan arvopohjalta.

    Tämä on minusta erittäin tärkeä asia, joka pitäisi korjata.

    Antero

    PS: Jos tämä arvokeskustelu tästä vielä jatkuu, niin ylläpito voinee siirtää sen sitten vaikka Offtopic-osastoon.

  7. #232

    Liittynyt
    28.11.2005
    Viestejä
    362

    oletus Vs: Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    HKL muun muassa uskoo, että metron automatisointi vähentää matkustajia lähijunista ja siirtää heitä metroon. Älä kysy, miten he sellaiseen tulokseen ovat päätyneet
    Tuo kyllä kuulostaa jo melko uskomattomalta. Metro ja lähijuna eivät taida oikein missään edes kilpailla keskenään. Eikä niiden kyllä pitäisikään, niiden tulisi pikemminkin täydentää toisiaan.

    Eikä automatisoinnin jälkeen vähän ajan päästä keskivertomatkustaja muistakaan onko siellä metrossa kuljettajana ihminen vai tietokone - eli ainakaan pelkkä automatisointi ei matkustajia lisää... Ihmiset vain muistavat että juna on se jossa on pehmeät penkit ja kantakaupungin alueella se pysähtyy turhan harvoin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.12.2007 kello 12:31. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  8. #233
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    5999

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Eilinen UL100 kertoi, että automatisoinnin tarjouspyyntöjen vertailu on viivästynyt ja siksi hanke valmistunee todennäköisesti vasta 2013. Juttu löytyy myös Ilta-Sanomista.

  9. #234
    sebastin avatar
    Liittynyt
    02.01.2007
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    629

    oletus Vs: Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jussi Näytä viesti
    Tuo kyllä kuulostaa jo melko uskomattomalta. Metro ja lähijuna eivät taida oikein missään edes kilpailla keskenään. Eikä niiden kyllä pitäisikään, niiden tulisi pikemminkin täydentää toisiaan.
    Heh, jotkut kyllä väittävät, että Pisara tai siis ylipäätään lähijunaliikenne on päällekäinen projekti pohjoisen metrolinjan kanssa. Mutta tosiasia on toinen, eli juuri kuten sanoit, täydentävät vain toisiaan.


    HKL:llä on tuossa ehkä ajatuksena tulevaisuuden laajennukset, jolloin on myös tarkoitus lopettaa suorat bussilinjat keskustaan. Eli silloin kaikki bussit kulkevat lähimmille juna- ja metroasemille.


    Tähän automatisaatioon ei ole muuta sanottavaa kuin että kallista on, vielä jos nykyisten asemien laiturit varustetaan lasioviseinillä. Tosin metron vuorovälin lyhentyminen on positiivista samoin kai voi ajatella pienentyneistä henkilöstökuluista. Joka tapauksessa automatisointi kannattaa tehdä ennen kuin kaikki 3-4 metrolinjaa haaroinen ovat valmiita.

  10. #235
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut sebastin Näytä viesti
    Heh, jotkut kyllä väittävät, että Pisara tai siis ylipäätään lähijunaliikenne on päällekäinen projekti pohjoisen metrolinjan kanssa. Mutta tosiasia on toinen, eli juuri kuten sanoit, täydentävät vain toisiaan.

    HKL:llä on tuossa ehkä ajatuksena tulevaisuuden laajennukset, jolloin on myös tarkoitus lopettaa suorat bussilinjat keskustaan. Eli silloin kaikki bussit kulkevat lähimmille juna- ja metroasemille.
    Jusa tarkoitti arvatenkin ihan nykyisiä junalinjoja ja metroa, jotka eivät missään kohdin kilpaile keskenään. Nämä automaattimetron matkustajaennusteet on tehty ihan nykyisellä raideliikenneverkolla, ilman mitään pisaroita ja kuviteltuja metrolaajennuksia.

    Se on selvää, että jos rakennetaan kaksi päällekkäistä ratatunnelia erivärisille junille, niin silloin toki kilpaillaan samoista matkustajista. Automaattimetroraportti, ladattavissa HKL:n www-sivulta, ei kuitenkaan ota mitään kantaa tälläisiin laajennuksiin, vaan todellakin väittää, että nykyisten lähijunien matkustajamäärät laskevat jos nykyinen metrolinja muuttuu automaattiseksi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 04.01.2008 kello 20:01. Syy: lisätty ääkköset

  11. #236
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Jusa tarkoitti arvatenkin ihan nykyisiä junalinjoja ja metroa, jotka eivät missään kohdin kilpaile keskenään.
    Löysin sentään yhden kilpailukohdan, kun oikein mietin. Hakunilassa voisi teoriassa olla kilpailua junan ja metron kanssa. Joko matkustaja menee 61-bussilla Tikkurilaan ja hyppää siitä junaan tai samalla bussilla Mellunmäkeen ja siitä metroon. Jonkin verran tätä tapahtuu, vaikka enemmistö käyttänee keskustaan mennessä suoraa bussia.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #237
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    6706

    oletus Vs: Länsimetron liityntälinjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Löysin sentään yhden kilpailukohdan, kun oikein mietin. Hakunilassa voisi teoriassa olla kilpailua junan ja metron kanssa.
    HKL:n perus-Emmeen ei sisälly vaihtosakkoa. Sen vuoksi Emme saattaa ajatella esim. niin, että Mannerheimintiellä matkustaja vaihtaa vuorotellen ratikasta bussiin ja päinvastoin aina tilaisuuden tullen, jos se jouduttaa matkantekoa. Oikeasti kukaan ei vaihda joka pysäkillä kulkuneuvoa.

    Edelleen Emme olettaa, että odotusaika pysäkillä on aina vuorovälin puolikas.

    Luulen, mutta en tiedä, että tämä absurdi tilanne on syntynyt esim. Rautatientori-Käpylä/Oulunkylä -tyyppisillä matkoilla, joilla nyt käytetään lähijunaa. Jos lähijunan vuoroväli on vaikka 15 min, niin Emme olettaa odotusajaksi 7,5 min. Metron vuoroväli voi olla vaikka 2 min, jolloin odotusaika on 1 min ja Sörkassa vaihdetaan tiheästi kulkevaan bussilinjastoon ottamatta huomioon asemalla kävelyyn kulutettua aikaa ja vaihdon vaivaa. Tällöin Emme laskee metro+bussi -yhdistelmän nopeammaksi kuin junan siksi, että metron vuoroväli on niin tiheä.

    Emme ei osaa antaa arvoa esim. tasavuoroväleille, kuten täällä on monta kertaa todettu.

  13. #238
    Haltia avatar
    Liittynyt
    14.09.2006
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    66

    oletus Vs: Automaattinen metro

    Tämän päivän lautakunnan kokouksessa aiheesta kerrottiin kuulumisina, että toimittajapäätös tullaan tekemään huhti-toukokuussa.
    Ajankohtaiset kuulumiset HKL-liikelaitoksen johtokunnan asioista löydät blogistani Haltian kiskotyö

  14. #239
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    06.11.2007
    Viestejä
    277

    oletus Vs: Länsimetro

    Kukaan ei missään ole todistanut, että se automaatti pidentäisi matka-aikaa. Se standardisoi toiminnan samanlaiseksi joka asemalla, mutta uskoisin, että sitäkin voidaan säätää. Esim Kalasatamassa stoppi voi olla lyhempi. Keskustelu on absurdia, ei automatisointi muodosta mitään ongelmaa. Metropysähdys pysynee suurinpiirtein samanalaisena kuin aiemminkin pituudeltaan.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.02.2008 kello 15:08. Syy: siirretty toiseen viestiketjuun

  15. #240
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7549

    oletus Vs: Länsimetro

    Lainaus Alunperin kirjoittanut -Epex82- Näytä viesti
    Kukaan ei missään ole todistanut, että se automaatti pidentäisi matka-aikaa. Se standardisoi toiminnan samanlaiseksi joka asemalla, mutta uskoisin, että sitäkin voidaan säätää.
    Mitä todistuksia tähän tarvitset? Jos keskustelet alan asiantuntijoiden kanssa (sellaisten ulkomaisten, jotka ovat oikeasti tekemisissä näiden asioiden kanssa), he tietävät tämän asian itsestäänselvyytenä. Eli ei siitä tarvitse edes keskustella.

    Meillä on nyt metron pysäkkiajat 15-35 sekuntia. Ja aikataulut on suunniteltu tämä tietäen. Ajat vaihtelevat asemittain ja vuorokauden aikojen mukaan. Ota sekkari käteen ja matkusta metrolla itse!

    Nyt kuljettaja katsoo, milloin juna on valmis, sulkee ovet ja lähtee. Tilastollisesti käy niin, että jos jossain vähän venähtää, toisaalla voi ottaa lyhyeksi, ja keskimäärin ajat pitävät paikkansa.

    Automaatilla ei voi toimia näin. Vaan on otettava aina se pisin mahdollinen aika. Ja sen päälle pantava vielä varoaika, jolloin valo vilkkuu ja summeri soi merkiksi siitä, että älä yritä väliin enää. Kun joku kumminkin yrittää, ovi aukeaa, alkaa uusi odotusaika ja varoaika ja sulkemisaika. Kestää 15 sek lisää. Siis sen ajan kuin koko pysähdys vähemmän nousumäärän asemalla.

    M.O.T. Oletko nyt tyytyväinen?

    Näin yksinkertaista se on, miksi ajoaika pitenee ja matkustusnopeus alenee ja kalustokierto hidastuu ja kalustotarve kasvaa. Kaiken tämän välttämiseksi monet automaattimetrot ajetaan miehitettyinä. Eivätkä meidän automaattimetrofanaatikkomme edes taida tietää, mitkä kaikki metrot ovat automaattisia, mutta eivät kuljettajattomia.

    Antero

Vastaavia viestiketjuja

  1. Sipoon metro
    kirjoittanut Antero Alku foorumissa Kehittämishankkeet
    Vastauksia: 83
    Viimeisin viesti: 30.09.2017, 13:11
  2. Oma metro
    kirjoittanut hmikko foorumissa Metrot
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.05.2010, 10:38
  3. Automaattinen kielenkäännös
    kirjoittanut Jouni Seilonen foorumissa Offtopic
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 19.05.2010, 13:03
  4. Le métro de Montréal
    kirjoittanut MCW foorumissa Metrot
    Vastauksia: 1
    Viimeisin viesti: 10.05.2010, 02:59

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •